Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkään menee, että nukahdat?

Vierailija
10.11.2020 |

Itselläni vähintään puoli tuntia. Yöllä herään 2-3 kertaa. Kaikille tutuille ei uppoa, että vaikka menisin sänkyyn 21:00 ja heräisin 6:00, en nuku läheskään koko yhdeksää tuntia

Kommentit (221)

Vierailija
101/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kellottanut. Arvioisin, että hyvin väsyneenä vain pari minuuttia, mutta yleensä lähemmäs 10–20.

Vierailija
102/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu. Jos kuuntelen asmr-videoita, max. 15 min.

Mulla on tää sama, asmr niin nukahdan 10-15 minuutissa.

Mutta silti usein herään 2-3 tunnin nukkumisen jälkeen pissalle. Se on ärsyttävää. Pystyn kyllä heti nukahtamaan uudelleen vessakäynnin jälkeen, mutta kyllä se sitä rauhallista yöunta verottaa, sen huomaa sitten aamulla kun pitäisi nousta...

Juon illalla liikaa vettä ja teetä. Se on tapa josta on tosi vaikea päästä eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni tässä ketjussa kamppailee unen tulon kanssa. Itse nukahdan illalla suurin piirtein samalla, kun laitan silmät kiinni. Ei kestä minuuttiakaan. Päivällä olen pirteä ja voin hyvin. Näin on ollut niin kauan kuin muistan, vaikka olenkin herkkä stressaantumaan. Ainoa poikkeus on, jos olen nauttinut jotain kofeiinipitoista. Silloin en nuku vielä kolmeltakaan, ja jopa suklaan sisältämä kofeiini iltapäivästä riittää valvottamaan. Kahvia en edes pysty juomaan, kun tulee niin paha olo. 

Ei ehkä olisi haitaksi kokeilla muidenkin olla ilman kofeiinia, jos kärsii nukahtamisvaikeuksista. Muutos ei varmaankaan tapahdu ihan hetkessä, ja tietysti on aivan mahdollista, että valvominen johtuu jostain muusta.

Vierailija
104/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän moni tässä ketjussa kamppailee unen tulon kanssa. Itse nukahdan illalla suurin piirtein samalla, kun laitan silmät kiinni. Ei kestä minuuttiakaan. Päivällä olen pirteä ja voin hyvin. Näin on ollut niin kauan kuin muistan, vaikka olenkin herkkä stressaantumaan. Ainoa poikkeus on, jos olen nauttinut jotain kofeiinipitoista. Silloin en nuku vielä kolmeltakaan, ja jopa suklaan sisältämä kofeiini iltapäivästä riittää valvottamaan. Kahvia en edes pysty juomaan, kun tulee niin paha olo. 

Ei ehkä olisi haitaksi kokeilla muidenkin olla ilman kofeiinia, jos kärsii nukahtamisvaikeuksista. Muutos ei varmaankaan tapahdu ihan hetkessä, ja tietysti on aivan mahdollista, että valvominen johtuu jostain muusta.

En tiennyt että nopeasti nukahtaminen on niinkin tavallista kuin ketju antaa ymmärtää! Olen jo lapsena odotellut unen tuloa vähintään puoli tuntia, ja näin aikuisena vielä pitempään. Lähes aina menee tunti, mutta joskus stressaavampina ajankausina jopa monta tuntia. Siinä kolmen-neljän tunnin jälkeen alkaa tulla vähän epätodellinen olo kun tajuaa olevansa vieläkin hereillä.

Välillä tuo "nukahtaminen" on semmoista puoliunista unen odottelua, ja joskus taas niin että aluksi väsyttää mutta muuttuu pirteämmäksi tunti tunnilta.

Kahvin määrä ei vaikuta itseeni, sillä juon sitä lähinnä aamuisin enkä edes kovin usein. Joskus olen pitkiä kausia ilman. Stressi sen sijaan vaikuttaa, mutta minkäs teet kun töissä on kuitenkin kiva käydä ja palkkaa nostaa!

Vierailija
105/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan parisuhteessa olevat yhdessä nukkuvat saavat unta paremmin kuin yksinnukkujat. Jännä tulos, mutta tavallaan ihan uskottava.

Omalla kohdallani pitää täysin paikkansa. En asu yhdessä mieheni kanssa mutta olen yöpynyt mieheni luona pitkiäkin aikoja joka yö ja silloin ei ole juuri koskaan ongelmia nukkumisessa. Ei tee mieli jäädä ylös kun mies menee nukkumaan joten meen sänkyyn samaan aikaan. Mies nukahtaa minuuteissa ja itsekin nukahdan hyvin pian sen jälkeen kun kuuntelen miehen tuhinaa. Jos tuntuu ettei uni tuu niin laitan selän miehen selkää vasten ja uni tulee pian.

Vierailija
106/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt että nopeasti nukahtaminen on niinkin tavallista kuin ketju antaa ymmärtää! Olen jo lapsena odotellut unen tuloa vähintään puoli tuntia, ja näin aikuisena vielä pitempään. Lähes aina menee tunti, mutta joskus stressaavampina ajankausina jopa monta tuntia. Siinä kolmen-neljän tunnin jälkeen alkaa tulla vähän epätodellinen olo kun tajuaa olevansa vieläkin hereillä.

Välillä tuo "nukahtaminen" on semmoista puoliunista unen odottelua, ja joskus taas niin että aluksi väsyttää mutta muuttuu pirteämmäksi tunti tunnilta.

Kahvin määrä ei vaikuta itseeni, sillä juon sitä lähinnä aamuisin enkä edes kovin usein. Joskus olen pitkiä kausia ilman. Stressi sen sijaan vaikuttaa, mutta minkäs teet kun töissä on kuitenkin kiva käydä ja palkkaa nostaa!

Sama, lähes epäuskoisen kateellisena olen lukenut kuinka monilla nukahtaminen on tyyliin minuuttipeliä :D itse en pääse samaan kuin kännissä. Muistan myös olleeni jo lapsena sellainen joka öisin pyöri ahdistuneena kun muiden nukkumisen vuoksi täytyi yrittää kärvistellä hiljaa paikoillaan.

Vierailija
107/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahdan minuutissa tai kahdessa yleensä. Jos joskus ei uni tule minuutissa niin makaan selälläni ja venytän pohkeita vetämällä varpaita leukaa kohden. Kun lopetan venytyksen 10-30 sekunnin kuluttua nukahdan heti.

Vierailija
108/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ikäni ollut vaikeasti uneton. Lopulta keksin keinon. Laitan kuulumaan puhetta. Nukahdan joskus muutamassa minuutissa. Takuuvarma keino. Musiikki vain piristää joten se on hyödytöntä.

Suosikkejani ovat kammottavat salaliittoteoriat. Ja maailmanlopun ennustukset ym.

Mitä kaameammat jutut, sen makeammat yöunet.

Tositarina.

Voitko yst. kertoa mitä ne puheet ovat, mitä kuuntelet. Linkkiä, kiitos!

Itse kuuntelen rikosjuttuja Youtubesta. Eli laita hakusanaksi true crime podcast ja saat tuhansia podcasteja aiheesta.

Vierailija
109/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 20min. Sitä pidempi aika alkaa jo olla sellainen ettei kannata edes yrittää nukahtaa vaan nousta sängystä.

Vierailija
110/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 1-2 minuuttia. 10 minuuttia tuntuu jo unettomuudelta :D

Normaalisti nukkuisin katkeamatta aamuun asti, mutta tällä hetkellä vauvan yösyötöt vähän rajoittavat sitä ihanuutta. Ei niistä kuitenkaan tule kuin noin 15 minuutin katkokset omiin uniini 2-3 kertaa yössä, eli vähällä pääsen.

Vierailija
111/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisen tuntia menee nukahtamiseen jos olen ottanut melatoniinia. Jos en, niin ainakin kolme tuntia.

Vierailija
112/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut erinomaiset unenlahjat, mutta nykyään keskellä ruuhkavuosia ei tarvitse kuin pää tyynyyn painaa, niin jo tulee uni. Yleensä menen sänkyyn ja mies menee pesemään hampaat, huikkaa tulevansa sen jälkeen perässä. Kuulemma nukun käytännössä aina, kun hän tulee viereen.

Kun olin lapsi, pelkäsin ukkosta todella paljon. Vanhempiani aina nauratti, kun muu perhe heräsi öiseen ukonilman ja minä nukuin kuin ei mitään. Äitini aina vitsailee, että vaikka pommi räjähtäisi vieressä, en heräisi.

Vierailija
113/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itken noin puolituntia lörtsyäni iltaisin ja sitten nukahdan :'( kyynel.

Vierailija
114/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä 30s.

Joskus kun pyörii joku ajatus mielessä estän sen keskitymällä laskemaan hengityksiäni. Harvoin pääsen yli 20 kun nukahdan

Vierailija
115/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti kun antaisin MITÄ VAAN että nukahtaisin minuutissa tai parissa kuten monet täällä. En oo koskaan elämässä nukahtanut alle puolessa tunnissa, keskimäärin ketipinorin kanssa kestää ehkä 1,5-2 tuntia, joskus heittämällä kolmekin. Ja siis aina ollut näin.

Eikä auta lukemiset (piristää vaan ja voisin lukea koko yön), ei mitkään ajatusleikit, lampaiden laskemiset eikä rentoutusharjoitukset. Kaikki ylimääräinen "tekeminen" tai ärsyke vaan valvottaa entisestään. Kofeiinilla tai puhelimen tuijottamisella ei havaittavaa vaikutusta, aina on yhtä vaikeaa nukahtaa aivan sama mitä tekee tai ei tee. Ja sitten kun lopulta nukahdan, niin heräilen useita kertoja yön aikana, etenkin aamua kohti.

Tämmösen kanssa eläminen on aivan hanurista ja kyllä ottaa päähän ihmiset, jotka ei asiasta mitään ymmärrä ja jakelee neuvojaan tyyliin "onhan huone tarpeeksi pimeä" tms. Joo 25 vuotta valvottu, ihan kun en olis kaikkea kokeillu.

Vierailija
116/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahdan saman tien, kun menen nukkumaan klo 23.30 jälkeen. Jos menen aikaisemmin, en nukahda niin helposti ja lisäksi aamuyön uni muuttuu kevyeksi tai saatan jopa herätä saamatta enää unta. Herään arkena seitsemän maissa (tai jos mahdollista, vähän myöhemmin).

Olen yrittänyt olla kunnon kansalainen ja mennä aiemmin vuoteeseen, mutta nyt en omalla kohdallani näe siinä enää mitään pointtia. Kieltämättä joskus tunnen olevani väsynyt, ja ajattelen että pitäisi nukkua enemmän. Mutta nukkumaanmenoa aikaistamalla en kyllä saa ainakaan laadukasta lisäunta.

Vierailija
117/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 minuuttia.

Vierailija
118/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahdan kyllä heti, mutta herään noin kolmen tunnin kuluttua valvomaan loppuyön. Näin viimeiset vuodet, sitä ennen kuuluin hyväunisten onnekkaaseen porukkaan! 🙁

Vierailija
119/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään nukahdan suunnilleen minuutissa. Ennen meni helposti puolet yöstä unta odotellessa. Joskus saatan vieläkin herätä keskellä yötä, mutta julahdan kyllä heti uudestaan

Vierailija
120/221 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jjos satun nukahtamaan niin puoli tuntia ja herään ja sitten valvotaan aamuu asti ja itten se vasta nukuttaiskin kun pitää lähteä  tätä on jatkuut jo pitkään ja uniapneaakin löytyy

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi