Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pitkään menee, että nukahdat?

Vierailija
10.11.2020 |

Itselläni vähintään puoli tuntia. Yöllä herään 2-3 kertaa. Kaikille tutuille ei uppoa, että vaikka menisin sänkyyn 21:00 ja heräisin 6:00, en nuku läheskään koko yhdeksää tuntia

Kommentit (221)

Vierailija
181/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukahdan samantien kun sammutan valot ja pistän silmät kiinni.

Joskus ruuhkavuosina olikin ihan eri juttu, asiat alkoi heti pyöriä päässä. 

182/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuutti, olen aina ollut hyvä nukkumaan. Samoin lapseni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä 1-3min, ehkä kerran tai kaksi vuodessa käy niin että yli 10min. Sama homma ollut pienestä pitäen.

Tuo on täydellinen mysteeri ihmiselle jolla on periytyvä unettomuus. Onnittelen kaikkia hyväunisuudesta.

Unettomuus voi t a p p a a lopulta.

Mikä mysteeri se on, jos kerran tiedät, mistä oma vaivasi johtuu? Se ei ole kenenkään nopeasti nukahtavan syy, että sinulla on peirytyvä unettomuus. Turhaan jankkaat asiaasi ja käyttäydyt kuin muiden pitäisi myös nukkua huonosti, koska itse et nuku hyvin.

Vierailija
184/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä te muka tiedätte kuinka kauan menee aikaa nukahtamiseen? Katotteko kellosta ajan kun olette nukahtaneet :)

Varmaan moni päättelee siitä, miten paljon ehtii ajatella asioita ennen nukahtamista. Jos esim. yrittää miettiä, mitä laittaa päälleen seuraavana päivänä, muttei ehdi ajatuksissaan paidan valintaa pitemmälle, niin todennäköisesti silloin on nukahtanut nopeasti. 

Moni univaikeuksista kärsivä taas katsoo kelloa vähän väliä. Minun mielestäni niin ei kannattaisi tehdä, mutta siitä tavasta voi olla vaikea päästä eroon. 

Vierailija
185/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman unilääkettä en nukahda tai n. 5-6 tuntia. Unilääkkeen kanssa yleensä 10-30 min. En voi edes kuvitella lopettavani lääkettä

Vierailija
186/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnista viikkoon.

Olen kärsinyt erilaisista unihäiriöistä alle kouluikäisestä asti. Unihäiriöitäni on tutkittu ja niitä hoidettiin vuosia tuloksetta. Isoäitini (isäni äiti), isäni ja yksi lapsistani kärsii/on kärsinyt myös unihäiriöistä koko ikänsä, eli kulkee suvussa.

Vierailija
187/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjalta kuulostaa, että niin monella vastaajalla on univaikeuksia.

Onko se sitten ihmekään, että ylipaino on niin yleistä. En nyt tarkoita, että kaikki huonosti nukkujat on lihavia, mutta onhan se selvä, että keho voi hyvin, kun se saa kunnolla levätä, jolloin aineenvaihdunta toimii myös hyvin. Ainakin verrattuna siihen, että on koko ajan stressitilassa (jota se on, jos se ei pääse lepäämään).

Vierailija
188/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurjalta kuulostaa, että niin monella vastaajalla on univaikeuksia.

Onko se sitten ihmekään, että ylipaino on niin yleistä. En nyt tarkoita, että kaikki huonosti nukkujat on lihavia, mutta onhan se selvä, että keho voi hyvin, kun se saa kunnolla levätä, jolloin aineenvaihdunta toimii myös hyvin. Ainakin verrattuna siihen, että on koko ajan stressitilassa (jota se on, jos se ei pääse lepäämään).

Niin, univaikeudet lisäävät lihomisriskiä.

Itse nukahdan nopeasti, noin viidessä minuutissa. Opettelemalla opetellut, aikoinaan oli tapana murehtia tekemättömästä veroilmoituksesta keskeneräisiin kasvimaahommiin. Siskoni kärsii pahasta unettomuudesta, oli lapsena kyllä hyväuninen (minä en).

Aivojen "pysäyttäminen" nukkumista varten on vaikeaa, ja joskus olenkin ajatellut, että minä pystyn siihen, koska en ole "normaali", eli olen as. Mies, joka on ns. normaali, kärsii pahoista nukahtamisvaikeuksista välillä, ja minun mielestäni hän saa ne aikaan ihan itse, märehtii vanhoja asioita, kiukuttelee milloin mistäkin (työasiat, sukulaisten puheet, rikki menneet koneet, väärä telkkaohjelma, väärä säätila...) valvoo sängyssä tabletin kanssa ja nukahtelee, eikä kuitenkaan suostu käymään nukkumaan, ja sitten kun laittaa tabletin pois, (siis katsoo suoratoistopalveluita, jotain Karppia tai Sorjosta tms) niin ei saa nukuttua.

Minä menen sänkyyn, kun tunnen olevani väsynyt. En lue, en katso televisiota enkä selaa puhelinta sängyssä.

Ja olen ymmärtänyt, että suurin osa ihmisistä ei tähän nopeaan nukahtamiseen kykene (nukahdan uudestaan myös jos joudun heräämään keskellä yötä, ainoastaan tuossa 2-4 välillä on aika, jolloin herätessä saattaa jäädä valvomaan, se liittyy unirytmiin).

Vierailija
189/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nukkunut n. 7t.kuluneen viikon aikana. Kognitiiviset kyvyt ovat olemattomat - aika autopilotilla mennään.

Tämä uniongelma tulee joka hemmetin vuosi marraskuussa. 

Olen yrittänyt kaikki mahdolliset keinot nukahtamiseen. Muuttuneen Käypä Hoito - suosituksen jälkeen Herr. Doktoriltakaan ei saa kuin neurolepteja ja trisyklisia masennuslääkkeitä. Ei kiitos.

Vierailija
190/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei men kauaa. Muutama minuutti.

Nykyisin pari tuntia, kiitos uuden naapurin. Aloittaa jonkun paukuttamisen/kolistelemisen illalla/yöllä. Sitä saattaa kestää parikin tuntia. En tajua mitä se tekee. Joka ikinen ilta/yö. Kyllä se usein kuitenkin 12 mennessä lopettaa

Vierailija
191/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen aina ennen nukahtamista. Kun sammutan lukuvalon, alle puoli minuuttia ja olen unessa. Nukun aina viileässä huoneessa (+15-17) ja uneni laatu on yleensä hyvä.

Vierailija
192/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä liikutaan 10-20 minuutissa. Tiedän nukahtamiseen menneen ajan melko tarkasti sillä olen pari vuotta käyttänyt äänikirjoja nukahtamiseen. Ajastin pysäyttää kirjan 30 min jälkeen ja seuraavana iltana haen kohdan jossa olen nukahtanut.

Äänikirjan pitää olla hyvin luettu ja vähän tylsä. Tällä hetkellä kuuntelen Michelle Obaman elämänkertaa, jota joku toinenkin kehui. Myös Tulen ja jään laulu ja Alexander Hamiltonin elämänkerta toimivat kuin häkä. Itselle sopivat lukijat löytyvät kokeilemalla. Minulla on Bluetooth-nappikuuloke toisessa korvassa ja se tipahtaa yön aikana pois.

Olen ollut aina huono nukahtamaan ja viime vuosina tilanne äityi työstressin vuoksi todella pahaksi. Äänikirjan kuuntelu estää ahdistavien ajatusten liikkeelle lähdön, joten en enää unta odottaessani pohdi tekemättömiä asioita.

Vierailija
193/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ihmisillä on käsittämätöntä, että heille se nukkumismoodi tuulee päälle noin vain ikään kuin sormia napsauttamalla. He saattavat puhua ja olla täysin tietoisesti tässä maailmassa. Sitten he menevät sänkyyn ja parissa minuutissa kuorsaus kuuluu. En käsitä, että miten aivot saa käytännössä täydestä vireystilasta noin vain saman tien siihen off-asentoon ja taju pois.

Vierailija
194/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti nukahdan muutamassa minuutissa. Jos mies on ehtinyt aloittaa kuorsauksen, niin sitten menee kauemmin.

Vierailija
195/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahdan jo siinä vaiheessa kun pää lähestyy tyynyä.

Vierailija
196/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissayönä pyörin sängyssä 6 tuntia ennenkuin nukahdin. Viime yönä otin unilääkettä ja nukahdin 1 tunnissa. Vaikeinta on saada unta yöllä, jos illalla telkkaria katsellessa on nukahtanut nojatuoliin 15 minuutiksi.

Vierailija
197/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut, että nukahtamisalttius kulkee noin 4 tunnin sykleissä. Kun se joku unihormonisykli ohittuu, on todella vaikea saada unta, vaikka makaisi kuinka. Sängyssä pimeässä makaaminen ei myöskään helpota nukahtamista.

Voi myös olla täysin yliväsynyt silti nukahtamatta. Esim. ystävälläni onkin piristävä lääke nukkumaanmenoa varten, sillä nukahtaminenkin vaatii keskittymistä. Tämä on auttanut häntä suuresti.

Itse olen huomannut, että tiettyjen pitämieni teeveeohjelmien katselu, taikka radiokanavien kuuntelu, auttaa nukahtamaan. Kaipa ne vievät ajatuksia pois omasta päästä ja samalla tuovat jotain turvallisuuden tunnetta. Voin katsella kymmeniä kertoja samaa ohjelmaa näkemättä sitä koskaan loppuun. Sitten vaikka olisin joskus nähnyt loppuunkin, voin vaikka vuoden päästä palata samaan ja käyttää unilääkkeenä uudestaan. Esim. BBC:n laatudraamat taikka saksalaiset perinteiset dekkarit toimivat näin. Äänenvoimakkuus on samantasoista.

Samoin jotkut kotimaiset keskusteluohjelmat, joista pidän. Sitten joskus käy niin, että herää, kun ohjelma  loppuu ja on hiljaista. Itse en osaa hiljaisuudessa nukkua. Meteli luo turvaa. Myös toistuvat mainokset ja rankutukset. Tuttu rytmi.

Vierailija
198/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo vauvana itkuinen ja nukuin huonosti, muistan että lapsena jo valvoin kun hyvin nukkuva sisarukseni saattoi sängyssä kiukutella ja huutaa äitiä, jonka jälkeen yhtäkkiä nukahti muutamassa minuutissa. Tarhassa päiväunet turhauttivat, koska yleensä vain makasin silmät kiinni. Ikävuosina 13-23 nukuin kaikkein huonoiten, valvoin yleensä monta tuntia ja aamuyöllä tuli vasta luonnollinen unetus. Apua kun tähän koitti hakea, niin sai sitä peruskauraa hoidoksi "kyllä se siitä, kun  valvot pari yötä nii se uni tulee"  ja mitään unilääkkeita tai muuta apua en saanut.

Kun sokoksille ja apteekkeihin tuli myyntiin melatoniini vajaa kymmenen vuotta sitten sain huomattavan avun uniongelmiini, pidän nykyään myös unihygieniasta huolta ja en esim tuntiin ennen nukkumista en voi innostua juttelemaan tai muuten virkistyn liikaa, samaten en kymmenen jälkeen katso televisiota vaan vetäydyn sänkyyn lukemaan.  Melatoniini on tuonut minulle unetuksen tunteen, millaisen olen kokenut vain muutaman kerran ilman sitä. Olen myös ihminen, joka tarvitsee sen 8-9 tuntia unta. Kiitos melatoniinille. Nykyäänkin nukun yleensä 1-3 yötä viikossa huonosti, mutta se on jo niin paljon parempi, kun joka öinen ahdistuneisuus unettomuudesta.

Vierailija
199/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, koska en pysty tarkistamaan nukahtamisaikaa, koska olen silloin unessa.

Vierailija
200/221 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahdan muutamassa minuutissa, kun saan nukahtaa mieheni kainaloon. 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän