Kuinka pitkään menee, että nukahdat?
Itselläni vähintään puoli tuntia. Yöllä herään 2-3 kertaa. Kaikille tutuille ei uppoa, että vaikka menisin sänkyyn 21:00 ja heräisin 6:00, en nuku läheskään koko yhdeksää tuntia
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Pari minuuttia. Luen yleensä aina ennen nukahtamista, ja kun panen kirjan pois, nukahdan hetkessä.
Mun mielestäni teillä, joilla nukahtamiseen kestää yli puoli tuntia, on joku "pielessä". Vuorokaudesta menee iso osa unen odotteluun.
Saatteko koskaan nopeammin unen päästä kiinni? Jos, niin mikä silloin meni erilailla? Ettehän yritä nukkua liikaa, ette siis ole kunnolla väsyneitä nukkumaan mennessä? Liikaa älylaitteita iltaisin?
Ei. Piste.
Minulla asia on periytyvä ominaisuus. Tuntui aina hirveän pahalta kun joku hyväuninen jakeli neuvoja. Kaikki keinot kokeiltiin, mikään ei auttanut. Ei mikään muu kuin puheen kuuntelu.
Ihan sama, mikä oli elämäntilanne. Ihan sama oliko hyvä vai huono fiilis, ei mitään merkitystä.
Nukahdan heti kun laitan pään tyynyyn. Joskus harvoin nukahtamiseen voi kulua vartti, kun ajatukset pyörii päässä. Siihen auttaa yleensä hetken pelaaminen tai lehtien lukeminen kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä 1-3min, ehkä kerran tai kaksi vuodessa käy niin että yli 10min. Sama homma ollut pienestä pitäen.
Tuo on täydellinen mysteeri ihmiselle jolla on periytyvä unettomuus. Onnittelen kaikkia hyväunisuudesta.
Unettomuus voi t a p p a a lopulta.
Puoli tuntia nukahtamislääkkeen kanssa. 3-4h ilman.
Ennen nukahtamislääkettä kokeillut kaiken: terapia, maitolasillinen ennen nukkumaanmenoa, ei ruutuaikaa 2h ennen nukkumaanmenoa ym.
Mulla menee aika kauan kun koulu stressaa oon 12 ja mitähän jos en saa unta:'-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä 1-3min, ehkä kerran tai kaksi vuodessa käy niin että yli 10min. Sama homma ollut pienestä pitäen.
Tuo on täydellinen mysteeri ihmiselle jolla on periytyvä unettomuus. Onnittelen kaikkia hyväunisuudesta.
Ymmärrän, ja on varmasti raastavaa kun ei saa unta ja kunnon yöunia. Mulla on vielä niin, että mieheni voi katsoa vaikka elokuvaa äänet "täysillä" vieressä eikä se häiritse nukahtamista tai unta millään lailla (asumme yksiössä).
T. Sama
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee aika kauan kun koulu stressaa oon 12 ja mitähän jos en saa unta:'-(
Kuuntele puhetta. Vaikka radiosta YLE Arkiston puhetta. Tai Youtubesta. Jotain johon pystyt edes vähän keskittymään sekä tarpeeksi yksitoikkoista.
Mitään muuta keinoa minulla ei ole antaa kenellekään.
T. Se vaikeasti uneton.
Nukahtaminen ja uni on suuri lahja.
Ketipinorin ja melatoniinin avulla 1-2 tuntia. Ilman lääkkeitä en nuku, ei tule sellaista luonnollista väsymyksen tunnetta.
10-15min. Jos teen meditaation / enkelihoidon tai luen - nukahdan 5min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, ja on varmasti raastavaa kun ei saa unta ja kunnon yöunia. Mulla on vielä niin, että mieheni voi katsoa vaikka elokuvaa äänet "täysillä" vieressä eikä se häiritse nukahtamista tai unta millään lailla (asumme yksiössä).
T. Sama
Se on lahja.
Itseäni hirveä melu vain stressaisi. Ei melua, ei musiikkia.
Määrättyä tasaista, tarpeeksi yksitoikkoista puhetta sopivan hiljaa.
Luulen kuitenkin, että unen laatu voi minulla silti olla aika huono, mutta siitä viis. Kunhan nukun.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu. Jos kuuntelen asmr-videoita, max. 15 min.
Mä en ymmärrä asmr-videoita, mutta olen valmis kokeilemaan kaikkea päästäkseni 9 vuoden unettomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Ketipinorin ja melatoniinin avulla 1-2 tuntia. Ilman lääkkeitä en nuku, ei tule sellaista luonnollista väsymyksen tunnetta.
Minulle annettiin vaikka mitä unilääkkeitäkin. Eivät aina edes auttaneet.
Puhe ainoa takuuvarma keino. En halua käyttää mitään kemikaaleja unentuloon.
Voi tauti että piti koko elämänsä kärsiä aivan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Sama
Se on lahja.
Itseäni hirveä melu vain stressaisi. Ei melua, ei musiikkia.
Määrättyä tasaista, tarpeeksi yksitoikkoista puhetta sopivan hiljaa.
Luulen kuitenkin, että unen laatu voi minulla silti olla aika huono, mutta siitä viis. Kunhan nukun.
Mä taas en osaa nukkua jos joku puhuu. Rupeen kuuntelemaan puhetta enkä osaa keskittyä nukkumiseen.
Joskus nukahdan vaikkei ole tarkoitus nukkua ja joskus menee koko yö valvoessa kun ei uni tule.
Riippuu nukunko yksin 15min varmaan yksin ja 30min-1h jos mies pyörii vieressä. Tänään saa nukkua yksin niin nukun yleensä hyvin enkä herää ennen kuin mies aamulla könyää viereen yötöistä.
Ehkä n. 15 minuuttia, joskus nopeammin. Luen ensin sängyssä kirjaa, ja painun sitten unille. Olen kärsinyt jonkin verran unettomuudesta aiemmin, mutta sain onneksi unirytmini vihdoin kuntoon n. 10 vuotta sitten.
Nyt valitettavasti näyttää siltä, että vaihdevuodet saavat heräilemään useamman kerran yössä, hiki päässä. Rasittavaa. Onneksi kuitenkin saan nukahdettua yleensä heti uudelleen (ainakin vielä). Uni on kyllä todella tärkeää. Asian tärkeyden huomaa vasta sitten, kun kunnon unesta tulee puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle annettiin vaikka mitä unilääkkeitäkin. Eivät aina edes auttaneet.
Puhe ainoa takuuvarma keino. En halua käyttää mitään kemikaaleja unentuloon.
Voi tauti että piti koko elämänsä kärsiä aivan turhaan.
Mulle ei mitkään puheet auta. Pakko on käyttää lääkkeitä vaikka ei haluis jos meinaa nukkua. Ilman nukkumista on sellaiset ahdistukset että oksat pois.
Ouran mukaan 2-10 minuuttia. Nukahdan heti ja illalla sammun, en voi valvoa. Tarvitsen paljon unta.
Vierailija kirjoitti:
Pari minuuttia. Luen yleensä aina ennen nukahtamista, ja kun panen kirjan pois, nukahdan hetkessä.
Mun mielestäni teillä, joilla nukahtamiseen kestää yli puoli tuntia, on joku "pielessä". Vuorokaudesta menee iso osa unen odotteluun.
Saatteko koskaan nopeammin unen päästä kiinni? Jos, niin mikä silloin meni erilailla? Ettehän yritä nukkua liikaa, ette siis ole kunnolla väsyneitä nukkumaan mennessä? Liikaa älylaitteita iltaisin?
Minulla kestää nukahtaminen nykyään 30 min - 2 h. Ja kyllä, jotain on pielessä. Olen stressaantunut ja masentunut työpaikan vakavien ilmapiiriongelmien johdosta.
Ennen kuin aloitin tässä työpaikassa, nukahdin 1-5 minuutissa.