Zaziki resepti
puolikas (150 g)kurkku
tlsuolaa
1 - 2 valkosipulin kynttä
2 dlturkkilaista jogurttia laktoositon
1 tlsokeria
mustapippuria myllystä
( tuoretta minttua )
Raasta kurkku. Laita se siivilään ja sekoita joukkoon suola. Anna ylimääräisen nesteen valua pois.
Kuori ja hienonna valkosipuli. Yhdistä kaikki ainekset.
(Mausta halutessasi hienonnetulla mintulla.)
Tarjoa alkupalana vaalean, rapeakuorisen maalaisleivän kanssa sekä erilaisten liha-, kala- ja kasvisruokien lisäkkeenä.
Kommentit (10)
Bunajuures-salaatti, rezepti:
Punajuuri-kuutioita, Herkkumaa. Valuta.
Makeita maustekurkkuja, Herkkumaa. Kuutioi.
Omenaa (esim. Rubinola), kuutioi.
Sipulia, pelkkä ydin (mehevin), suhteellisen pieni määrä hienoksi silputtuna.
Sinappia, Matin Mainio, vähän.
Smetanaa, Valio.
Ehkä myös keitettyä kylmää perunaa pieninä kuutioina. Tai pieniä ruisleipäkuutioita, esim. Pohjanpoika.
Vierailija kirjoitti:
Olen niin hauska, kun olen kesksinyt, että tasatzikin voi kirjoittaa zaziki.
Haha, opit tämän minulta! :D kommentoin palstalla, jossa pyydettiin kasvisruokaohjeita ja ehdotin kesäkurpitsa-halloum-porkkanapihvejä ja kylkeen nimenomaan sitä ZAZIKIA!!!!
Mutta kiva , että tykkäät tästä sanasta ja hienoa, että etsin reseptin meille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, opit tämän minulta! :D kommentoin palstalla, jossa pyydettiin kasvisruokaohjeita ja ehdotin kesäkurpitsa-halloum-porkkanapihvejä ja kylkeen nimenomaan sitä ZAZIKIA!!!!
Luin samaa keskustelua, ja meinasin ehdottaa sulle halloum-kikherne-porkkanapihvejä, ovat tosi hyviä.
Ap on ihan pihalla. Se jogurtti pitää valuttaa, nesteet pois.
Paras tapa poistaa neste karkealla terällä raastetusta kurkusta on laittaa se massa kahden kahvisuodattimen sisään ja puristaa neste pois. Yksi suodatinpaperi voi märkänä hajota mutta kaksi kestää hyvin. Näin tulee kurkkumassasta mahdollisimman kuivaa, eikä tsatsikista tule vetistä.
Ihan väärin!!!
raastettu valkosipulikynsi
hieman kalamataoliiviöljyä
raastettua tuorekurkkua, valuta ylimääräinen neste
paksua luonnonjogurttia ("parta-ukkelijogurtti" on paras)
teelusikallinen puristettua sitruunamehua
suolaa
mustapippuria
tilliä
Sekoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap on ihan pihalla. Se jogurtti pitää valuttaa, nesteet pois.
Ei todellakaan tarvitse valuttaa, jos käyttää kiinteää jogurttia, esim. Total-merkkinen on loistavaa tai kyllä turkkilainenkin käy.
Meillä valutettiin viimeksi joskus 80-luvulla jotain bulgarianjogurttia, kun ei silloin muuta ollut. Olen tehnyt tsatsikia ennen kuin moni teistä on syntynyt. Ja kurkkuraaste mahdollisimman kuivaksi, kuten tuossa joku osasikin neuvoa.