Kuinka pitkään menee, että nukahdat?
Itselläni vähintään puoli tuntia. Yöllä herään 2-3 kertaa. Kaikille tutuille ei uppoa, että vaikka menisin sänkyyn 21:00 ja heräisin 6:00, en nuku läheskään koko yhdeksää tuntia
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketipinorin ja melatoniinin avulla 1-2 tuntia. Ilman lääkkeitä en nuku, ei tule sellaista luonnollista väsymyksen tunnetta.
Minulle annettiin vaikka mitä unilääkkeitäkin. Eivät aina edes auttaneet.
Puhe ainoa takuuvarma keino. En halua käyttää mitään kemikaaleja unentuloon.
Voi tauti että piti koko elämänsä kärsiä aivan turhaan.
Mulle ei mitkään puheet auta. Pakko on käyttää lääkkeitä vaikka ei haluis jos meinaa nukkua. Ilman nukkumista on sellaiset ahdistukset että oksat pois.
Sitten siihen ahdistukseen täytyy hakea apua.
Mua nukutti vielä vähemmän jos oli todella hyvä fiilis, esim. luova kausi.
Saatoin yökaudet tehdä luovaa työtä. Fiiliksellä ym. ei mitään merkitystä.
Puhe. Kokeile edes. Aivokäyrä varmaan menee johonkin turtuneeseen tilaan tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä 1-3min, ehkä kerran tai kaksi vuodessa käy niin että yli 10min. Sama homma ollut pienestä pitäen.
Tuo on täydellinen mysteeri ihmiselle jolla on periytyvä unettomuus. Onnittelen kaikkia hyväunisuudesta.
Unettomuus voi t a p p a a lopulta.
Ymmärrän, ja on varmasti raastavaa kun ei saa unta ja kunnon yöunia. Mulla on vielä niin, että mieheni voi katsoa vaikka elokuvaa äänet "täysillä" vieressä eikä se häiritse nukahtamista tai unta millään lailla (asumme yksiössä).
T. Sama
Se on lahja.
Itseäni hirveä melu vain stressaisi. Ei melua, ei musiikkia.
Määrättyä tasaista, tarpeeksi yksitoikkoista puhetta sopivan hiljaa.
Luulen kuitenkin, että unen laatu voi minulla silti olla aika huono, mutta siitä viis. Kunhan nukun.
Mä taas en osaa nukkua jos joku puhuu. Rupeen kuuntelemaan puhetta enkä osaa keskittyä nukkumiseen.
Idea on tämä: valitse sopiva ohjelma mikä kiinnostaa edes ihan vähän, eli sinun pitää pysähtyä oikeasti kuuntelemaan. Älä edes ajattele mitään nukahtamista, älä pyri nukkumaan. Psykologinen veto.
Ei pidä koskaan pyrkiä nukahtamaan.
Usko tai älä. lopulta sitä nukahtaa, jopa muutamassa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketipinorin ja melatoniinin avulla 1-2 tuntia. Ilman lääkkeitä en nuku, ei tule sellaista luonnollista väsymyksen tunnetta.
Mulle ei mitkään puheet auta. Pakko on käyttää lääkkeitä vaikka ei haluis jos meinaa nukkua. Ilman nukkumista on sellaiset ahdistukset että oksat pois.
Se ahdistus tulee jos ei nuku. Lääkkeen avulla nukun jolloin ei ole ahdistusta.
Mulla taas (jokseenkin positiivinen kylläkin) ongelma juuri toisin päin, sillä nukahdan niin nopeasti että yleensä en kerkeä laittaa edes kelloa soimaan.. kun menen sänkyyn, kääriydyn peiton alle, tyyny hyvin... naps.. pitäisi aina aloittaa siitä herätyskellosta.. onneksi sisäinen kello herättää.. mutta siis muutama sekunti varmaan, silmät kiinni ja saman tien, mitään en ehdi edes miettiä..
Ja samalla tavalla kuin huonosti nukahtavilla, tämä on ollut pienestä asti näin, en tee mitään asian eteen sen suuremmin. Alkoholia en käytä, työ toimistossa eli ei kuormita fyysisesti, syön kohtuu normaalisti, herkkuja ajoittain enemmän, joskus vähemmän.. on vaan sellainen ”off” nappula ja virrat lähtee heti
Vierailija kirjoitti:
Pari minuuttia. Luen yleensä aina ennen nukahtamista, ja kun panen kirjan pois, nukahdan hetkessä.
Mun mielestäni teillä, joilla nukahtamiseen kestää yli puoli tuntia, on joku "pielessä". Vuorokaudesta menee iso osa unen odotteluun.
Saatteko koskaan nopeammin unen päästä kiinni? Jos, niin mikä silloin meni erilailla? Ettehän yritä nukkua liikaa, ette siis ole kunnolla väsyneitä nukkumaan mennessä? Liikaa älylaitteita iltaisin?
Usko tai älä, se tiedetään, et jotain on pielessä.
Saan nopeammin unen päästä kiinni seksin jälkeen, ja sitten kun univelkaa on kertynyt paljon. Esim kymmenen yötä on mennyt kolmen tunnin unilla.
Tutkittu pariin kertaan jopa laajalla unipolygrafialla, Pielessä siellä oli aika moni juttu. Diagnoosin sain, unettomuus ei johdu ulkoisista asioista vaan on ”elimellistä”, joten siitä voi kirjoittaa saikun pari kertaa vuodessa, kun rukataan lääkkeillä.
Jos saisin arkisin säännöllisesti 6 h yössä unta, oisin pohjattoman kiitollinen. Tekisin sillä jo huipputuloksia töissä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä 1-3min, ehkä kerran tai kaksi vuodessa käy niin että yli 10min. Sama homma ollut pienestä pitäen.
Tuo on täydellinen mysteeri ihmiselle jolla on periytyvä unettomuus. Onnittelen kaikkia hyväunisuudesta.
Unettomuus voi t a p p a a lopulta.
Ymmärrän, ja on varmasti raastavaa kun ei saa unta ja kunnon yöunia. Mulla on vielä niin, että mieheni voi katsoa vaikka elokuvaa äänet "täysillä" vieressä eikä se häiritse nukahtamista tai unta millään lailla (asumme yksiössä).
T. Sama
Se on lahja.
Itseäni hirveä melu vain stressaisi. Ei melua, ei musiikkia.
Määrättyä tasaista, tarpeeksi yksitoikkoista puhetta sopivan hiljaa.
Luulen kuitenkin, että unen laatu voi minulla silti olla aika huono, mutta siitä viis. Kunhan nukun.
Mä taas en osaa nukkua jos joku puhuu. Rupeen kuuntelemaan puhetta enkä osaa keskittyä nukkumiseen.
Idea on tämä: valitse sopiva ohjelma mikä kiinnostaa edes ihan vähän, eli sinun pitää pysähtyä oikeasti kuuntelemaan. Älä edes ajattele mitään nukahtamista, älä pyri nukkumaan. Psykologinen veto.
Ei pidä koskaan pyrkiä nukahtamaan.
Usko tai älä. lopulta sitä nukahtaa, jopa muutamassa minuutissa.
Mä en pysty nukkumaan jos vähänkään ääntä. Nukutaan kumppanin kanssa eri huoneissakin. Pieni tuhinakin ärsyttää.
Mitä tiukempi nukkumisaikataulu aamuvuoron takia, niin sitä huonompi ennuste saada nukuttua. Saattaa joutua ”samoilla silmillä” töihin lähtemään. Ilman aamuherätystä saan nukuttua kun ei mene yö kelloa tuijotellessa ja kauhistellessa tuntien vaihtumista. Veemäinen kirous, paitsi silloin kun saa tehdä töitä iltapainotteisesti. Taistelen mieluummin tän ominaisuuden kanssa, kuin lääkitsen itseni lampaaksi. Häiriinnyn ääriherkästi kaikesta joten mitkään puheet ei auta minuakaan, kun jopa jonkun toisen hengitys samassa tilassa riittää viemään uneni. Talven pimeys tuo onneksi apua siihen kun kaikki pienimmätkin valot häiritsee unta. ( en luonnollisesti someta illalla ollenkaan)
Mulla auttoi unettomuuteen sama psykologinen kikka kuin 41:llä.
Hyväksyin, että nyt sitten tässä valvon aamuun asti. Ja jos en jaksa tehdä töitä valvoneena ja pyörryn jonnekin pöydän alle, siinähän sitten pyörryn, eipä haittaa. Jos mokaan jotain valvoneena, siinäpä mokaan, kyllä sen kestää. Ja niin vain alkoi uni tulla silmään.
Kikka on siinä, että lakkaa yrittämästä ja hyväksyy tilanteen. Se on todella vaikeaa, mutta onnistuessaan toimii ainakin mulla niin, että sitä nukkuu melkein kuin normaalit ihmiset. Ja se on yhtä juhlaa, kuten kanssaunettomat tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun muistelee, saattaa olla että piristyin vielä enemmän kun yritin nukahtaa. Se hirveä stressi koska tiesi että ihan turhaa yrittää nukkua. Saatoin pyöriä sängyssä aamuun asti. Oli aivan hirveää kun oli k u o l e m a nväsynyt ja ei vaan tule uni. Nuorena pärjäsin kahden tunnin horriksella. Myöhemmin en.
Käsittämätöntä, että bussissa saatoin nukkua sikeästi, vasta äsken tajusin, miksi.
Hurina. Siis jälleen ääni. Yksitoikkoinen ääni. Tämän täytyy liittyä aivoihin.
Jos joskus nukahdan puolessa tunnissa olen itse hämmästynyt että miten niin nopeasti nukahdin, ja jos joskus en herää 5-6 tuntiin tuntuu että olen ollut ihan koomassa.
Olen koko ikäni 46 vuotta nukahtanut huonosti ja heräily on luultavasti lisääntynyt jatkuvan stressin takia vuosien mittaan. Muistan jo päiväkoti-ikäisenä että valvoin kun muut nukkui vaikka piti nousta ennen seitsemää.
En koskaan nukahda yöunille ennen puolta yötä jos en ole sairas, ihan sama miten aikaisin pitää herätä aamulla.
Nukahtamislääkkeiden kanssa 30 min - 1 h. Ilman en välttämättä ollenkaan. Krooninen unettomuus ollut jo vuosia. Väsyttää 24/7, mutta uni ei tule.
Olen aina nukkunut ja nukahtanut huonosti, yleistä suvussa. Osaatteko sanoa mikä tuossa puheen kuulemisessa rauhoittaa? Kun asuin asunnossa jossa makuuhuoneen patteri piti koko ajan pientä kohinaa, nukuin hieman paremmin. Samoin tykkään hotellissa ilmastointi tms. laitteen äänestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina nukkunut ja nukahtanut huonosti, yleistä suvussa. Osaatteko sanoa mikä tuossa puheen kuulemisessa rauhoittaa? Kun asuin asunnossa jossa makuuhuoneen patteri piti koko ajan pientä kohinaa, nukuin hieman paremmin. Samoin tykkään hotellissa ilmastointi tms. laitteen äänestä.
Ite olen nukkunut parhaat uneni junassa (se kolina ja kolke, ja liike) ja veneessä (aaltojen pauhu, ja liike). Monesti laitan soimaan mahdollisimman koneellista edm:ää, se toimii samoin, turruttaa aivot sellaiseen sumeaan rauhaan. Olispa vielä sänky, joka keikkuu.
Menen nukkumaan kun nukuttaa, että heti kyllä nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun muistelee, saattaa olla että piristyin vielä enemmän kun yritin nukahtaa. Se hirveä stressi koska tiesi että ihan turhaa yrittää nukkua. Saatoin pyöriä sängyssä aamuun asti. Oli aivan hirveää kun oli k u o l e m a nväsynyt ja ei vaan tule uni. Nuorena pärjäsin kahden tunnin horriksella. Myöhemmin en.
Käsittämätöntä, että bussissa saatoin nukkua sikeästi, vasta äsken tajusin, miksi.
Hurina. Siis jälleen ääni. Yksitoikkoinen ääni. Tämän täytyy liittyä aivoihin.
Hyvä kun sun ei tartte käyttää lääkkeitä. Mä oon jo kaikki kokeillu. Kokeilin kerran vetää kovat kännit josko uni tulis helposti. Ei se vaan tullut vaikka olin ihan sammumispisteessä räkä poskella. Kesti monta tuntia saada silti unta ja uni oli tietenkin katkonaista ja ei niin syvää, koska alkoholi. Ilman lääkkeitä en jaksais edes elää. Monta päivää täysin unettomana jo miettii itsemurhaakin.
Illalla nukahtamiseen mulla menee n. 40 min ellei enemmän. Mutta jos herään yöllä johonkin, esim. lapset tepsuttaa meidän sänkyyn, sitten nukahdan uudelleen ihan minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen miettinyt sitä. Olen melkein täysin varma että se liittyy aivoihin. Joku aivotutkija voisi tietää.
Olin jo keksinyt keinon nukahtamiseen, siis puheen kuuntelun.
Kerran satuin mainitsemaan asiasta eräälle maallikolle. Hän sanoi heti että joo, se auttaa jos kuuntelee yksitoikkoista puhetta.
En sitten tiedä, onko asia laajemminkin tiedossa tavallisten ihmisten parissa.
Ihmettelen vieläkin, että jos esim. unitutkijat tietävät tämän niin miksi he eivät kerro asiasta?
Musiikin kuunteleminen ei auta. Sitä vaan piristyy kun alkaa analysoida musiikkia, eli sekin liittyy aivoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen miettinyt sitä. Olen melkein täysin varma että se liittyy aivoihin. Joku aivotutkija voisi tietää.
Olin jo keksinyt keinon nukahtamiseen, siis puheen kuuntelun.
Kerran satuin mainitsemaan asiasta eräälle maallikolle. Hän sanoi heti että joo, se auttaa jos kuuntelee yksitoikkoista puhetta.
En sitten tiedä, onko asia laajemminkin tiedossa tavallisten ihmisten parissa.
Ihmettelen vieläkin, että jos esim. unitutkijat tietävät tämän niin miksi he eivät kerro asiasta?
Musiikin kuunteleminen ei auta. Sitä vaan piristyy kun alkaa analysoida musiikkia, eli sekin liittyy aivoihin
Se mitä kukakin analysoi, on yksilöllistä. Mun taas on mahdoton kuunnella puhetta, koska jään kuuntelemaan sitä ja kiinnostun enkä pysty nukkumaan, oli miten "tylsää" hyvänsä. Sen sijaan monotoninen musiikki saa mun aivot siihen sumeaan tilaan, jossa ei tapahdu mitään.
Mä nukahdan aina töiden jälkeen heti, joko sohvalle tai sänkyyn. Sitten herään 9h päästä ihmettelemään että pitäskö vaikka ruokaa tehä ja kello on jotain 3 aamul. Vuorotyö on ihan hanurista, oispa työt aina samaan aikaan ja vapaat tasaisesti.