Kuinka pitkään menee, että nukahdat?
Itselläni vähintään puoli tuntia. Yöllä herään 2-3 kertaa. Kaikille tutuille ei uppoa, että vaikka menisin sänkyyn 21:00 ja heräisin 6:00, en nuku läheskään koko yhdeksää tuntia
Kommentit (221)
Riippuu. Jos kuuntelen asmr-videoita, max. 15 min.
Olen ikäni ollut vaikeasti uneton. Lopulta keksin keinon. Laitan kuulumaan puhetta. Nukahdan joskus muutamassa minuutissa. Takuuvarma keino. Musiikki vain piristää joten se on hyödytöntä.
Suosikkejani ovat kammottavat salaliittoteoriat. Ja maailmanlopun ennustukset ym.
Mitä kaameammat jutut, sen makeammat yöunet.
Tositarina.
En tiedä, suunnilleen saman tien kun pistää nahat silmille.
Puoli tuntia ainakin, joskus kauemmin
Vähintään 2 tuntia, tai en nukahda ollenkaan. Krooninen insomnia jo vuosikymmeniä.
15 min - 2 tuntia. Vaihtelee paljon.
Puolesta tunnista useaan. Olen välillä kuunnellut asmr:ia, mutta kuulokkeet on vähän hankalat.
Vierailija kirjoitti:
Minuutti tai kaksi.
Miten tuo onnistuu? Valvoisin itse aamuun asti. Muuta keinoa ei ole kuin kuunnella puhetta.
Joskus, kun olen juuri sopivan väsynyt ja tähdet sattuvat olemaan sopivassa asennossa, menee muutama minuutti että nukahdan ja herään seuraavan kerran aamulla levänneenä.
Yleensä nukahdan 30min-tunnissa, ja heräilen muutaman kerran yön aikana ja herätessä olo ei ole mainittavasti levänneempi, kuin nukkumaan mennessä.
Ajoittain, kun olen todella väsynyt, pyörin sängyssä puoli yötä, kun nukahtaminen ei vain tapahdu ja kaikki pienetkin äänet ja tuntemukset tuntuu häiritsevän, jopa raastavan, voimakkailta. Vähän hämmentävästi olo saattaa olla silloin aamulla jopa virkeämpi kuin tavallisesti.
2-10min.
Ja yleensä nukun aamu 8 heräämättä paitsi arkiaamuisin jolloin sisäinen kello saattaa herättää 30min ennen kelloa eli siinä 06 aikaan.
Yleensä nukahdan nopeasti. Puhutaan muutamista minuuteista. Joskus kuitenkin herään yöllä enkä saa enää unen päästä kiinni, silloin on paras nousta keittämään kahvia ja tehdä jotain muuta välillä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus, kun olen juuri sopivan väsynyt ja tähdet sattuvat olemaan sopivassa asennossa, menee muutama minuutti että nukahdan ja herään seuraavan kerran aamulla levänneenä.
Yleensä nukahdan 30min-tunnissa, ja heräilen muutaman kerran yön aikana ja herätessä olo ei ole mainittavasti levänneempi, kuin nukkumaan mennessä.
Ajoittain, kun olen todella väsynyt, pyörin sängyssä puoli yötä, kun nukahtaminen ei vain tapahdu ja kaikki pienetkin äänet ja tuntemukset tuntuu häiritsevän, jopa raastavan, voimakkailta. Vähän hämmentävästi olo saattaa olla silloin aamulla jopa virkeämpi kuin tavallisesti.
Tuttua. Kokeile tätä. Kuuntele puhetta.Samantekevää, mitä. Sellaista mikä edes vähän kiinnostaa. Jos heräät, laita sinnikkäästi taas puhe kuulumaan. Jos stressaa ettei saa unta, uni ei varmasti tule. Puheen kuuntelu on ainakin itselleni takuuvarma keino, se on myös unirituaali. Unirituaalit auttavat ihmistä nukahtamaan.
Kun käyn nukkumaan, eli pimeällä kun sammutan valon, niin ehkä minuutti. Menen yleensä aina samoihin aikoihin. En ole juuri koskaan kärsinyt unenpuutteesta. Joskus erittäin stressaavana aikana saatoin havahtua joskus aamuyöllä. Imettäminen ja pienet vauvatkin on hoidettu yöllä nopeasti ja aina nukahdan helposti takaisin.
Pari minuuttia. Luen yleensä aina ennen nukahtamista, ja kun panen kirjan pois, nukahdan hetkessä.
Mun mielestäni teillä, joilla nukahtamiseen kestää yli puoli tuntia, on joku "pielessä". Vuorokaudesta menee iso osa unen odotteluun.
Saatteko koskaan nopeammin unen päästä kiinni? Jos, niin mikä silloin meni erilailla? Ettehän yritä nukkua liikaa, ette siis ole kunnolla väsyneitä nukkumaan mennessä? Liikaa älylaitteita iltaisin?
Pisin aika kun valvoin yhtä soittoa, oli 6 viikkoa. Olen näin vaikeasti uneton. Asia on tutkittu unitutkimuksessa ja yöuneni laatukin mitattiin laboratoriossa täysin surkeaksi. Se on perinnöllinen ominaisuus isäni suvussa.
Puheen kuuntelu on ainoa mikä auttaa. Nyt ihmettelen, miksi kukaan ei kertonut asiasta.
2-5 tuntia joskus kauemmin.