Tuppukylän arkea
Nykyäänhän on tilanne se, että työn takia on joustettava joissakin asioissa (tai siis ainakin niiden, jotka ovat työhaluisia ja joilla on se työ, jolla toimeentulo hankitaan), joihin kuuluu myös asuminen. Asuinkunta on tuppukylä; ei kuitenkaan mikään muutaman tuhannen asukkaan syrjäseutu, mutta kunta, jossa asuvat ihmiset ovat asuneet siellä "aina" ja monet käyvät opiskelemassa muualla, mutta palaavat kuitenkin takaisin kotikuntaan. Niinpä tavallaan kaikki tuntevat toisensa.
Se mikä tällaisessa paikassa risoo, on se että oletetaan kaikkien olevan samanlaisia muiden asioista kiinnostuneita, lähikaupan kulmalla juoruilevia toljottajia. Kun et lähde mukaan pohtimaan sitä, miksi virtasten uusi mersu on vaihtunut vanhaan tojotaan etkä edes sitä vaivaudu päivittelemään, että lahtiskan miestä ei ole näkynyt moneen viikkoon sen jälkeen kun se peräkärryn kanssa lähti, olet omituinen. Eikä siinäkään vielä mitään, mutta meininki on muutenkin tolkutonta; kun joku on vaihtanut autoa, mennään parkissa olevan auton viereen jopa pihaan ja käsi lippana kyylätään sisään, jotta osataan kertoa josko on vaikka nahkapenkit ja automaattivaihteinen (jonka sitten joku tulee kaupassa kertomaan "jaa sitä on vaihdettu autoa ja oikein automaattiin nahkapenkeillä"). Jos kävelet kylässä olevan tuttavan kanssa tiellä ja joku kanta-asukas ajaa ohi, hän voi pysähtyä ja toljottaa aivan pokkana vierasta autostaan ennenkuin jatkaa matkaansa.
Uteliaisuudella ei ole mitään rajaa; tullaan itsestäänselvyytenä kyselemään esim. miehen asioita, missä on töissä, onko hyväkin palkka, onko auto oma vai työsuhdesellaisellako ajaa. Tietenkään tuollaiseen ei kannata vastata, koska kyselyn tarkoitushan on saada kerrottavaa eteenpäin. Mistäkö tiedän? Siitä, että muiden asioita on yritetty tulla supattamaan minulle monta kertaa, vaikka joka kerta olen sanonut, että juorut ja juoruilijat eivät kiinnosta. Vasta kun jatkoi pysähtymättä matkaa juoruilijan jäädessä huutelemaan (kyllä, huutelemaan :D) perään toisten asioita, alkoi mennä perille, että todellakaan juorut evvk.
Hauskinta on, että kerrottavaksi kelpaava uutinen ei koskaan ole hyvä uutinen; aina puheenaiheet ovat jotakin kielteistä ja tietynlainen ilo kuuluu äänestä ja näkyy ilmeistä, kun pääsee kertomaan että sejase jätti vaimonsa, tämänjatuon lapsikin se on sitten jollakin erityisluokalla, ei päässyt niidenkään poika yliopistoon vaikka niin oli olevinaan älliensä kanssa. Jos poika olisi päässyt yliopistoon, asiaa ei olisi edes mainittu saati että olisi sanottu, että ei ihme kun oli lukion parhaat yo-paperitkin. Ei, kehu ja positiivisuus on tuntemattomia käsitteitä ja hyvin meneminen on aina "olevinaan olemista".
Onko pienemmillä paikkakunnilla aina tällaista? Vai onko kyse siitä, että ne jotka ovat aina asuneet samojen ihmisten ja sukujen kanssa samoilla alueilla, eivät kykene huomaamaan sitä omituista kyräilevää ja katkeraa ilmapiiriä, koska se on heille normaalia ja hekin sitä sitten jatkavat muka normaalina käytöksenä? Me, jotka olemme muualta, huomaamme sen, koska kaupungeissa on hyvin vähän ihmisiä, joiden ainoa kiinnostuksen kohde on muut ihmiset ja niiden asiat, joten tuollainen vääränlainen "ulospäinsuuntautuminen" uteliaisuuden ja nokan toisten asioihin työntämisen muodossa kiinnittää sellaisen huomion, joka on tottunut siihen että ihmiset elää omaa elämäänsä ja antaa muidenkin elää omaansa.
Kommentit (169)
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:28"]
Minun on nyt vaikea hahmottaa ap:n ongelmaa. Hän ei haluaisi siis lainkaan keskustella naapureidensa tai muiden paikkakuntalaisten kanssa, koska he kyselevät hänen asioitaan ja sitten levittelevät niitä eteenpäin? Mikä tässä rassaa? Kärsitkö huonosta itsetunnosta vai meneekö sinulla älyttömän huonosti etkä haluaisi myöntää sitä kenellekään? Vai meneekö liian hyvin? Ratkaisuksi tarjoan pientä valkoista valehtelua: jos asiasi ovat liian huonosti, kaunistele vähän, valehtelematta kuitenkaan suoranaisesti. Jos taas sinulla menee liian hyvin, vähättele vähän, ja valita jostain elämäsi vähemmän täydellisestä osa-alueesta, kai sinulla jotain pientä ongelmaa on? So simple, sinä jaat jotain omasta elämästäsi, ja muut jakavat omastaan. Muutaman vuoden päästä olet jo täysillä mukana kuvioissa.
[/quote]
MUTTA KUN OSA MEISTÄ EI IKINÄ KUUNA PÄIVÄNÄ HALUA MUKAAN SIIHEN KUVIOON! Ja tuppukylässä sitä et pääse pakoon. Ainut keino on muuttaa pois.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:28"]
Minun on nyt vaikea hahmottaa ap:n ongelmaa. Hän ei haluaisi siis lainkaan keskustella naapureidensa tai muiden paikkakuntalaisten kanssa, koska he kyselevät hänen asioitaan ja sitten levittelevät niitä eteenpäin? Mikä tässä rassaa? Kärsitkö huonosta itsetunnosta vai meneekö sinulla älyttömän huonosti etkä haluaisi myöntää sitä kenellekään? Vai meneekö liian hyvin? Ratkaisuksi tarjoan pientä valkoista valehtelua: jos asiasi ovat liian huonosti, kaunistele vähän, valehtelematta kuitenkaan suoranaisesti. Jos taas sinulla menee liian hyvin, vähättele vähän, ja valita jostain elämäsi vähemmän täydellisestä osa-alueesta, kai sinulla jotain pientä ongelmaa on? So simple, sinä jaat jotain omasta elämästäsi, ja muut jakavat omastaan. Muutaman vuoden päästä olet jo täysillä mukana kuvioissa.
[/quote]
MUTTA KUN OSA MEISTÄ EI IKINÄ KUUNA PÄIVÄNÄ HALUA MUKAAN SIIHEN KUVIOON! Ja tuppukylässä sitä et pääse pakoon. Ainut keino on muuttaa pois.
[/quote]
Jos on toivottoman epäsosiaalinen, kannattaa tosiaan muuttaa pois sellaisesta paikasta, jossa muut ihmiset odottavat sosiaalista kanssakäymistä. Vähän noloahan tuollaisesta on tosin valittaa, sama kuin sanoisi vaan suoraan, että 'olen turhantärkeä eikä minulla ole aikaa kanssaihmisilleni, ei varsinkaan, koska en tykkää heidän jutuistaan'. Täytyy sanoa, että itse olen nykyään oikeastaan kiitollinen, että sain kasvaa tuppukylässä, koska olen kyllä suurkaupungeissakin huomannut, että myös kaupunkilaiset pitävät kunnioittavasta ja kiinnostuneesta asenteesta. Itse olen asunut mm. Lontoossa, ja jos joku väittää, ettei kosmopoliitit ole kiinnostuneita toisten asioista, niin on kyllä väärässä.
Kuulostaa Pietarsaarelta. YYYÖÖÖÖK!!! Jonkun aikaa siellä aikaani vietin. Never ever sinne asumaan. Ja nimenomaan sitä ei tajuta jos ei kiinnosta kuunnella niitä juoruja. Vaikka ei kommentoi, yrittää vaihtaa puheenaihetta yms. niin aina vaan jatkuu. Ja kun on sellainen tilanne ettei voi poiskaan lähteä niin tekis mieli karjaista et "Pää kiinni, ei kiinnosta!" mut ei kehtaa.
Jo on omituisia vastauksia. Jos joku, on sitten tuppukylässä tai suurkaupungissa, haluaa olla omissa oloissaan "jakamatta" mitään itsestään, hänellä on siihen samanlainen oikeus kuin niillä, jotka raportoivvat jokaiselle vastaantulijalle kaikki tekemisensä. On kyllä myös sanottava, että jos kaupungissa menisi tuosta vaan utelemaan jonkun asioita yhtä suorasukaisesti kuin pikkupaikkakunnilla tehdään, sellaista ihmistä pidettäisiin vähintäänkin outona. On muistettava, että kaikkia ei todellakaan kiinnosta ventovieraiden ihmisten asiat ja tekemiset eikä omienkaan asioidensa jakaminen vieraiden kanssa. Varsinkin kun niinkuin joku jo sanoi, tosiasioissa ei saa pysyä vaan on tilanteen mukaan vähäteltävä tai liioiteltava. "Mitä kuuluu"-kysymykseen ei siis saa vastata, mitä minulle kuuluu vaan mitä vastapuoli haluaa minulle kuuluvan. Jo on hienot sosiaaliset pelit.
Miksi ihmeessä pikkupaikkakunnilla on ensiarvoisen tärkeää tietää toistensa asiat? Mitä se vaikuttaa minun elämääni, tiedän naapurista kaiken tai en mitään? Tai hän minusta? Jos naapurilla taas on niin tylsää olemisessaan, että hän oikein erikseen vaivautuu pohtimaan naapurin asioita ja vaivautuu siitä ettei niistä mitään tiedä, ongelma on naapurilla itsellään. No, eipä nuorempi väki pikkupaikkakunnillakaan enää juorupiirejä harrasta, vanhemman väen hommaa tuo päät yhdessä muista supattaminen on.
Todellakin, mitä ihmeen väliä sillä on kuka meni naapuriin jollakin autolla. Mutta tuppukylässä siitä saadaan aikaan ainakin vartin tyhjänpäiväinen pölötys, joka on aivan yhdentekevä koska naapuriinhan se auto meni.
AP. ihan kuin Kankaanpää <3 tuo suomen epävirallinen perseen läpi. tilaa juoruilulle!
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:14"]
Harrastukset ovat myös pahasta, mikäli ne ovat jotenkin tavoitteellisia. Viikonloppuna voi pariskunta käydä yhdessä kävelylenkillä ja vaimo voi ehkä käydä koulutalolla järjestettävässä jumpassa. Mutta jos joku treenaisi esimerkiksi kuntosalilla tavoitteellisesti, häntä katsottaisiin kieroon ja puhuttaisiin siitä, ettei taida olla työtä tehtävänä, sillä työstä ne miehen lihakset kuuluu tulla. Kesäisin voidaan olla kunnan kesäteatterissa mukana. Sitä tullaan sitten koko lähiseudun voimin katsomaan, koska "se Pirkkokin kuuluu olevan siinä mukana."
[/quote]
Auts, niin naulan kantaan.:D
Jos joku kuntoilee tavoiteellisesti, juorutaan hänestä mikä hänkin luulee olevansa. Ja sama, jos mies ei ole keskivartalolihava tai luikku kukkakeppi tai nainen löysä. "Normaali kansalainen" on tuollainen. Kunnosta huolehtiminen on ylimielisyyttä.
Ja vielä ammareista: lakimiehiin suhtaudutaan toisaalta halveksuen(hieno herra). mutta samaan aikaan pelon sekaisella kunnioituksella.
Hoh hoh, itse monenlaisissa paikoissa asuneena mm. pikkukunnassa, ulkomailla, pääkaupunkiseudulla pidän tällaista asiaa vain ap:n omana ongelmana.
Vanhempani ja osa sisaruksistani asuvat pikkukunnassa ja eivät kyllä arvuuttele ohi ajavan auton matkustajia ja tarjoitusperiä. Kauppareissuilla ja muuten he keskustelevat ihan normaali asioista tuttujen kanssa ja tutut kyselevät ystävällisessä hengessä minulta normaaleja kuulumisia.
Taidatte tiedoistanne päätellen olla itse sitä pahinta juoruporukkaa.
Minusta vaikuttaa, että ongelma on ap:n ja komppaajien päässä. Minkälainen aikuinen ihminen ei pysty vaikuttamaan keskustelunaiheisiin tai ylipäätään on niin vässykkä, että mieluummin välttelee keskustelua kokonaan? En itsekään muuttaisi maalle, mutta tiedän kyllä menneisyydestä, että pärjäisin siellä. Maalla pitää pelata sosiaalisia pelejä melkein kaikkien kanssa, verkostoitua, olla kiinnostunut muista ihmisistä, jos siis meinaa kerätä sosiaalista pääomaa ja ns. asemaa. Kaupungissa on täysin mahdollista linnoittautua kerrostaloasuntoon niin, ettei kukaan tiedä kuka siellä asuu, mutta itseäni tämä ei viehätä. Kukin tyylillään - on se hyvä, että Suomessa ei kenenkään ole pakko asua pikkukylissä. Ja minä kyllä tajuan, miksi jossain pikkukylässä katsotaan pahalla silmällä 100k euron autoa tai muuta ökyilyä. Arvelisin ap:nkin hiukan kiinnostuvan jos hänen naapuriinsa kaupungissa muuttaisi joku, joka pykäisi ensin pystyyn parin miljoonan talon ja sitten ajelisi sillä 100 000 euron autollaan itserakentamalleen tähtitornille tms. Tuloerot ärsyttävät ihmisiä, koska varsinkin maalla ollaan hyvin tietoisia siitä, miten keinotekoisia ja epäreiluja suuret tuloerot ovat. Luonnollisessa ympäristössä kun selviää nopeasti, että ihminen ei ole toista kummempi.
Jos ap on niin hyvin koulutettu ja ihmeellinen, hän voisi käyttää saamaansa koulutusta ja mahdollisesti kertynyttä viisautta maalaisympäristönsä hyväksi, eikä sitä vastaan.
Minä olen kotoisin 3000 asukkaan paikkakunnalta. Siis 3000 on tosi vähän ja kaikki tunsi kaikki. Mitään et voinut tehdä ettei joku näkisi..
Ei enää ikinä..
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:16"]
Hyvä ketju osoittamaan millaisia katkeria juoruämmiä ja kyyliä kaupunkiin muuttaneet on. Ja olette ajastanne ja tietotasosta n. 30 vuotta jäljessä.
[/quote]
Olen asunut tuppukylässä 21 vuotta. Viimeisen vuoden muualla, mutta vierailen perheen takis säännöllisesti.
t.127
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:16"]
Hyvä ketju osoittamaan millaisia katkeria juoruämmiä ja kyyliä kaupunkiin muuttaneet on. Ja olette ajastanne ja tietotasosta n. 30 vuotta jäljessä.
[/quote]
Ehei, kommenttisi perusteella olemme täysin ajan hermolla ;)
Ihmiset pysyy väleissä ja tekemissä puolihullujen ja kaikinpuolin sietämättömien ihmisten kanssa, siksi koska ne on sukua. Ja sukuhan on tärkein.
Ihmiset pysyy aivan älyttömän huonoissa ja onnettomissa avioliitoissa, koska naimisssa kuuluu olla eikä eronneita enää hyväksytä yhteisössä. Muutakaan ei ole tarjolla.
Naimisiin pitää mennä jonkun luokkakaverin kanssa, tai ainakin samasta koulusta kuitenkin.
Pohjanmaalla juntit koulujakäymättömät nuoret miehet alkaa ajaa rekkaa. Ne on viikot poissa kotoa ja käy huorissa sen minkä rahoistaan raskii.
Kaikilla on joku pakettitalo pellolla ja siellä pahantuulinen vaimo. Talossa on neliötä ja tontti on naurettavan iso peltoläntti.
Mutta tunnelma kotona on pysähtynyt, jossei ihan täysi rähinä päällä.
Vanhemmat kääkät juoruilee sukujen asioita ja naimakauppoja, koulutuksia, juopotteluja ja mahollisia epäonnistumisia.
Asema yhteisössä tulee sukunimen mukana. Suku xx on kommunistejä järjestään. Suku y mökkiläisiä. Sukunimi se-ja-se tarkoittaa että nillä on hehtaareja takamettiä useampi sata.
Mikäli on maata ja mettää, saa elää muista (eli köyhemmistä) piittaamatta.
Kunnan palopäällikkö (joku suojapaikka maanviljelyn ohella) ajoi kännissä vuodet läpeensä, mutta kylän vallesmanni oli muualta ja joku kekkeruusi muutenki, joten mitäpä se sille voi. Onneksi se juoppo ei ketään tappanut kuitenkaan.
Apteekkari ja eläinlääkäri juopotteli toistensa omakotitalojen saunalla harva se viikonloppu. Kaikki sen tiesi, mutta kun ne oli herrasväkeä niin mitäpä siihen sitten sanomaan.Vaikka apteekkari ei saanut poikkaistua maanataina ja tärisi hirveetä krapulaa vielä keskiviikkona. Vaikka eläinlääkärin poika myi pimeesti iskän pirtuja partioharrastuksen parissa. Partio on sopiva harrastus oikeistolaisille. Muu ei käy.
Onhan noita.
Kävimme kesällä lomamatkalla sillä jossain powerparkissa. Olimme ainoat normaalipainoiset, eikä olla edes urheilullisia eikä treenata. Paikallisasukkaat vissiin syö sipsejä ja mässyttää einespizzaa sohvalla talvet. Kesällä lähdetään ihmisten ilmoille ja se näkyy.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:25"]
Pikkukylillä kasvaa vahvoja ihmisiä, koska he ovat tottuneet siihen, että ihmisiä kiinnostaa. Tärkeintä on muistaa, että juoruilu on vaan juoruilua, ja sen yläpuolelle nousee vain suorituksilla ja kohtelemalla kaikkia kanssaihmisiä kunnioittavasti. Ikinä en ole kuullut ikäviä keksaistunoloisia juoruja mukavista ihmisistä, yleensä ikävät juorut keskittyvät jollakin tavalla ylimielisiin tai eristäytyviin ihmisiin. Ja heitähän juorujen ei luulisi haittaavan, koska muutenkin kuvittelevat olevansa muita parempia tai ainakaan eivät ole muiden seuraa vailla.
[/quote]
Pikkukylillä tuntuu kasvavan huonosti koulutettuja, vähävaraisia, likaisia ja sivistymättömiä tyyppejä imo.
Mitä eristyneisyyteen tulee, se vasta joitain harmittaakin kun ei tiedetä joistakin ihmisistä mitään -pitää sitten keksiä muutaman tiedonmurusen pohjalta loput. Ja kun juntit eivät edes hissiä osaa kunnolla käyttää niin arvaahan sen lopputuloksen. Jaa mistäkö tiedän? Seinillä on korvat...
Onpa negatiivinen ketju. Itse asuin 5 v isossa kaupungissa, 10 v pienemmässä, enkä tuntenut sieltä juuri ketään. Tunsin itseni yksinäiseksi. Muutin takaisin tuppukylään. Tunnen useat vastaantulijat ja nautin! Ihana, kun tietää, että naapuri varmasti ilmoittaa, jos matkan aikana olisi epämääräistä porukkaa talollamme tai jotain muuta hätänä. Ihana, kun omat vanhemmat poikkeavat harva se päivä ja lapset voivat poiketa koulun jälkeen mummolassa. Ihana kun töissä näkee vanhoja tuttuja kouluajoilta :)
Ja ei mua kyllä toisten autot kiinnosta, en tunne kenenkään autoa!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 08:38"]
Tuloerot ärsyttävät ihmisiä, koska varsinkin maalla ollaan hyvin tietoisia siitä, miten keinotekoisia ja epäreiluja suuret tuloerot ovat. Luonnollisessa ympäristössä kun selviää nopeasti, että ihminen ei ole toista kummempi.
Jos ap on niin hyvin koulutettu ja ihmeellinen, hän voisi käyttää saamaansa koulutusta ja mahdollisesti kertynyttä viisautta maalaisympäristönsä hyväksi, eikä sitä vastaan.
[/quote]
Olisi ehkä kannattanut nuorena tehdä jotain koulutuksen eteen eikä vanhempana katkerana kitistä kun "tolla on ja mulla ei -epistä" -tyyliin.
Se on ihan itsestä kiinni. Jotkut sen tajuavat ja jotkut eivät.
Olen tuppukylässä asuneena ihmetellyt ja ihmettelen edelleen, mikä ihmeen pakkomielle sillä tuppukylän kantaväestöllä on saada tietää ihmisten asiat? Mitä ne siitä saavat? Ja millä tavalla se on niiltä pois jos eivät jonkun asioita tiedä ja saakaan tietää? Ja miksi juuri niistä, joiden asioita ei tiedetä, aletaan puhua eniten inhottavasti? Minua ei sen enempää tuppukylässä asuessani kuin muuallakaan asuessani kiinnosta vähääkään jonkun naapurin, uuden asukkaan tai ylipäätään kenenkään vieraan ihmisen asiat - eläköön kukin miten haluaa, asukoon missä tahtoo ja ajakoon vaikka Lambolla minun puolestani, ei ole minulta pois tai minulle mitään anna.
Ehkä siinä on kyse siitä, että itselle ei mitään tapahdu ja päivän kohokohta on vieras auto kyläkaupan pihassa.
Jos mediaani-ikä koko Suomessa on n41v niin yliopistokaupungeissa se lienee n35v ja tuppukylissä se on jotain 55v luokkaa. Tuppukylän raitilla viiskymppinen tuntee itsensä nuorukaiseksi väistellessään rollaattoreilla kulkevia tuppukylän asukkeja.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:28"]
Olen tuppukylässä asuneena ihmetellyt ja ihmettelen edelleen, mikä ihmeen pakkomielle sillä tuppukylän kantaväestöllä on saada tietää ihmisten asiat? Mitä ne siitä saavat? Ja millä tavalla se on niiltä pois jos eivät jonkun asioita tiedä ja saakaan tietää? Ja miksi juuri niistä, joiden asioita ei tiedetä, aletaan puhua eniten inhottavasti? Minua ei sen enempää tuppukylässä asuessani kuin muuallakaan asuessani kiinnosta vähääkään jonkun naapurin, uuden asukkaan tai ylipäätään kenenkään vieraan ihmisen asiat - eläköön kukin miten haluaa, asukoon missä tahtoo ja ajakoon vaikka Lambolla minun puolestani, ei ole minulta pois tai minulle mitään anna.
Ehkä siinä on kyse siitä, että itselle ei mitään tapahdu ja päivän kohokohta on vieras auto kyläkaupan pihassa.
[/quote]
Ai jaa, meidän "tuppukylässä" ei ainakaan ketään jaksa toisten asiat kiinnostaa ja kyläkauppakin on kauan sitten hävinnyt.
Asuin lapsena keuruulla. Aivan kauhea paikka :( kunnon tuppukylä. Sisäsiittosta porukka.