Nukutus pelottaa (selkäleikkaus) :(
Olen menossa ensikuussa selkäleikkaukseen järjettömien selkäkipujen, (joudun ottamaan lähes joka päivä kipulääkettä tai niinä päivinä kun en ota, nukun koko päivän ja joudun hakemaan saikkua.)
Selkäleikkaushan tosiaan tehdään nukutuksessa, ja mua pelottaa se ihan vietävästi 😥 mua ei ole tosiaan koskaan ennen nukutettu, ja mielessä pyörivät ajatukset : mitä jos en enää herääkkään, mitä jos olenkin allerginen jollekkin, mitä jos, mitä jos, mitä jos.
Kokemuksia onnistuneesta nukutuksesta? Luulen että onnistuneiden nukutuskertomuksien lukeminen voisi auttaa minua rohkaistumaan ja pääsemään eteenpäin tästä pelosta.
Kommentit (70)
Ei ainakaan missään ole ollut juttuja, että joku olisi kuollut selkäleikkauksen aikana. Varmasti niitä tehdään Suomessakin ties miten paljon vuosittain.
Kaikki sujuu varmasti hyvin sinunkin osaltasi.
Sanon ihan oman mielipiteeni, että itse valitsisin nukutuksen kuin että olisin hereillä toimenpiteen ajan.
Minut on muutaman kerran nukutettu eikä ole ollut ongelmia.
Ei ole ollut mitään pahoinvointia tai muuta. Minulla ei ole mitään kummempia sairauksia mikä estäisi nukutuksen käytön.
Mutta tämä siis minun mielipiteeni.
Mieti kuinka monta nukutusta päivän aikana tehdään sairaaloissa. Todennäköisemmin kuolet vaikka automatkalla sairaalaan. Hyvin se leikkaus menee!
Tsemppiä <3
Voit pyytää esilääkityksen eli rauhoittavaa ennen leikkausta, tai pyytää voitko keskustella nukutukseen liittyvistä peloista hoitajan kanssa.
Olin itse juuri pään alueen leikkauksessa. Leikkaussaliin päästyä aloin pötköttämään, käteen laitettin kanyyli josta sain heti rentouttavaa lääkettä (tuli humalainen olo), ja sitten jo nukutuslääkkeen. Seuraavat muistikuvat on sitten heräämöstä.
Joillakin voi olla nukutuslääkkeiden vuoksi sitten pahoinvointia herättyä, mutta niihin saa kyllä tehokkaita pahoinvointilääkkeitä.
Olin nukutuksesssa 2. 5 tuntia. Tämän jälkeen jäi jatkuva huimaus ja muisti pätkii.
Lonkkaleikkauksiin on kuoltu jopa polvileikkaukseen, kaikessa on riski mutta niistä ei puhuta.
Yksi nukutus takana eikä se asia pelottanut ensimmäisellä kerrallakaan. Ei kannata pelätä, hyvin osaavat hommansa.
Mut on nukutettu yhden kerran ihan lapsena :3 En muista mitään muuta kun että ajattelin että "eihän tää edes toimi" ja sen jälkeen filmi poikki
Nuo ajatukset ovat varmasti aika monella potilaalla mielessä ennen nukutusta, mutta sinuna olisin luottavaisin mielin. Olen itse kokenut monta nukutusta, monenlaisilla aineilla, ja kaikki ovat menneet hyvin. Silti olen miettinyt varsinkin nyt vanhemmalla iällä juuri samoin. Entä jos tämä olikin tässä? Pitäisikö varautua jotenkin?
Jokaisessa rutiinioperaatiossakin on riski, mutta en miettisi etukäteen.
2015555 kirjoitti:
Olin nukutuksesssa 2. 5 tuntia. Tämän jälkeen jäi jatkuva huimaus ja muisti pätkii.
Lonkkaleikkauksiin on kuoltu jopa polvileikkaukseen, kaikessa on riski mutta niistä ei puhuta.
Kyllä mun kanssa kirurgi kävi riskit läpi ennen leikkausta.
Isommat komplikaatioriskit on selässä, kun sinne kajotaan.
Vierailija kirjoitti:
Mut on nukutettu yhden kerran ihan lapsena :3 En muista mitään muuta kun että ajattelin että "eihän tää edes toimi" ja sen jälkeen filmi poikki
Mun käskettiin laskemaan ääneen kybästä alaspäin. Pääsin seiskaan. Sitten heräsin heräämöstä.
Vierailija kirjoitti:
Sanon ihan oman mielipiteeni, että itse valitsisin nukutuksen kuin että olisin hereillä toimenpiteen ajan.
Ei ole ollut mitään pahoinvointia tai muuta. Minulla ei ole mitään kummempia sairauksia mikä estäisi nukutuksen käytön.
Mutta tämä siis minun mielipiteeni.
Se nukutusaine on aika rankkaa tavaraa. Netissä näkee videoita ihmisistä nukutusaineen alla, pahemmassa pöllyssä ovat kuin moni narkkari mitä oot nähnyt. Jälkikäteen eivät tietenkään muista mitään.
Itseä kuumottas että paljastaisin jonkun salaisuuden tuossa tilassa, hah
viimeksi nukutettu 2017 ja hyvin meni ja 2019 ei nukutettu mutta olin lääkepöpperössä, tekonivelet polviin
mikä sun diagnoosi nyt on selän suhteen?
Ap, ota asia puheeksi, kun menet sairaalaan, niin nukutuslääkäti osaa huomioida asian.
Ennen nukutus oli myös mun pahin pelko, kunnes puhkesi umppari ja oli vaan pakko mennä leikkaukseen.
Itse selvisin siinä tilanteessa sillä että mietin sitä piikkinä, jonka avulla rentoudun ja että heräilen sitten kun on tarkotus. Mulla auttoi se että jätin ihan kaikki pohdinnat riskeistä yms pois ja totesin että sinne nyt jokatapauksessa mentävä, joten mietin asiaa mahd. vähän. Ja että pelolla ei mitään tekemistä sen kanssa miten nukutus menee.
Toki tajuan että saattaa olla vaikea yhtäkkiä muuttaa toiminta/ajattelutapaa, mutta itsellä se auttoi. Suosittelen myös juttelemaan sairaalahenkilökunnan kanssa.
Tsemppiä! Kuten aiemmatkin sanoi, rutiinitoimenpide :)
Nukutuksesta heräämisen jälkeen oli pahoinvointia, oksentelua. Mutta siihen sai pahoinvointilääkettä ja se tepsi. Pääasia että se leikkaus saadaan tehtyä ja ongelma hoidettua.
Mun mielestä ihanin tapa kuolla olisi kuolla nukutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tämä siis minun mielipiteeni.Se nukutusaine on aika rankkaa tavaraa. Netissä näkee videoita ihmisistä nukutusaineen alla, pahemmassa pöllyssä ovat kuin moni narkkari mitä oot nähnyt. Jälkikäteen eivät tietenkään muista mitään.
Itseä kuumottas että paljastaisin jonkun salaisuuden tuossa tilassa, hah
Mulle tehtiin operaatio puudutettuna ja rauhoittavien avulla. Höpöttelin siinä koko ajan vaikka ja mitä kirurgi jutteli välillä takaisin ja vähän naureskeli, ihan hyväntahtoisesti kuitenkin. Lopussa jotenkin vähän selvisin ja pyysin sössöttäen puheitani anteeksi, niin kirurgi sanoi että eipä mittään, kuuluu toimenkuvaan kuunnella ja et ollu edes paha. Vähän lievitti häpeää 😅
Älä pelkää. Hyvin kaikki menee, niin paljon tehdään nukutuksia päivittäin että tuo on perustoimenpide terveydenhoidossa ja anestesialääkäreille.
Tietysti nukutuksiin liittyy aina omat riskinsä, joskin hyvin epätodennäköiset ja minimaaliset. Mutta jos/kun kuolla pitää, tuo on kivuton ja mukava tapa. Nukkua kirjaimellisesti pois.