Tuppukylän arkea
Nykyäänhän on tilanne se, että työn takia on joustettava joissakin asioissa (tai siis ainakin niiden, jotka ovat työhaluisia ja joilla on se työ, jolla toimeentulo hankitaan), joihin kuuluu myös asuminen. Asuinkunta on tuppukylä; ei kuitenkaan mikään muutaman tuhannen asukkaan syrjäseutu, mutta kunta, jossa asuvat ihmiset ovat asuneet siellä "aina" ja monet käyvät opiskelemassa muualla, mutta palaavat kuitenkin takaisin kotikuntaan. Niinpä tavallaan kaikki tuntevat toisensa.
Se mikä tällaisessa paikassa risoo, on se että oletetaan kaikkien olevan samanlaisia muiden asioista kiinnostuneita, lähikaupan kulmalla juoruilevia toljottajia. Kun et lähde mukaan pohtimaan sitä, miksi virtasten uusi mersu on vaihtunut vanhaan tojotaan etkä edes sitä vaivaudu päivittelemään, että lahtiskan miestä ei ole näkynyt moneen viikkoon sen jälkeen kun se peräkärryn kanssa lähti, olet omituinen. Eikä siinäkään vielä mitään, mutta meininki on muutenkin tolkutonta; kun joku on vaihtanut autoa, mennään parkissa olevan auton viereen jopa pihaan ja käsi lippana kyylätään sisään, jotta osataan kertoa josko on vaikka nahkapenkit ja automaattivaihteinen (jonka sitten joku tulee kaupassa kertomaan "jaa sitä on vaihdettu autoa ja oikein automaattiin nahkapenkeillä"). Jos kävelet kylässä olevan tuttavan kanssa tiellä ja joku kanta-asukas ajaa ohi, hän voi pysähtyä ja toljottaa aivan pokkana vierasta autostaan ennenkuin jatkaa matkaansa.
Uteliaisuudella ei ole mitään rajaa; tullaan itsestäänselvyytenä kyselemään esim. miehen asioita, missä on töissä, onko hyväkin palkka, onko auto oma vai työsuhdesellaisellako ajaa. Tietenkään tuollaiseen ei kannata vastata, koska kyselyn tarkoitushan on saada kerrottavaa eteenpäin. Mistäkö tiedän? Siitä, että muiden asioita on yritetty tulla supattamaan minulle monta kertaa, vaikka joka kerta olen sanonut, että juorut ja juoruilijat eivät kiinnosta. Vasta kun jatkoi pysähtymättä matkaa juoruilijan jäädessä huutelemaan (kyllä, huutelemaan :D) perään toisten asioita, alkoi mennä perille, että todellakaan juorut evvk.
Hauskinta on, että kerrottavaksi kelpaava uutinen ei koskaan ole hyvä uutinen; aina puheenaiheet ovat jotakin kielteistä ja tietynlainen ilo kuuluu äänestä ja näkyy ilmeistä, kun pääsee kertomaan että sejase jätti vaimonsa, tämänjatuon lapsikin se on sitten jollakin erityisluokalla, ei päässyt niidenkään poika yliopistoon vaikka niin oli olevinaan älliensä kanssa. Jos poika olisi päässyt yliopistoon, asiaa ei olisi edes mainittu saati että olisi sanottu, että ei ihme kun oli lukion parhaat yo-paperitkin. Ei, kehu ja positiivisuus on tuntemattomia käsitteitä ja hyvin meneminen on aina "olevinaan olemista".
Onko pienemmillä paikkakunnilla aina tällaista? Vai onko kyse siitä, että ne jotka ovat aina asuneet samojen ihmisten ja sukujen kanssa samoilla alueilla, eivät kykene huomaamaan sitä omituista kyräilevää ja katkeraa ilmapiiriä, koska se on heille normaalia ja hekin sitä sitten jatkavat muka normaalina käytöksenä? Me, jotka olemme muualta, huomaamme sen, koska kaupungeissa on hyvin vähän ihmisiä, joiden ainoa kiinnostuksen kohde on muut ihmiset ja niiden asiat, joten tuollainen vääränlainen "ulospäinsuuntautuminen" uteliaisuuden ja nokan toisten asioihin työntämisen muodossa kiinnittää sellaisen huomion, joka on tottunut siihen että ihmiset elää omaa elämäänsä ja antaa muidenkin elää omaansa.
Kommentit (169)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 22:57"]
Normaali=läski tai laiha läski Jo teininä on ihan ok olla tuollainen.
Kuntoileva on seonnut. Terve käy korkeintaan kansalaisopiston jumpassa ja jotkut hölkällä tai sauvoja ulkoiluttamassa. Juokseminen tai ylipäätään tehokas, kehittävä liikunta on hulluutta.
Kaikki muut kasvikset paitsi peruna(laskevat sen kasvikseksi) on pupunruokaa. Rasvaton maito ei ole maitoa ollenkaan, kevytmaitoa vähintään sen olla pitää. Lihan pitää olla nautaa tai sikaa, ei kala tai siipikarja ole oikeaa ravintoa. Kahvia ei voi juoda ilman pullaa tai leivonnaista. Keksi käy hätätapauksessa, mutta vain kahvia pelkästään ei voi juoda.
Miksi ihmeessä kaupunkien ja kuntien välillä on terveyseroja...?
Ruokailutottumukset muuten näkyy tuppukylien marketeiden valikoimissa.
[/quote]
sauvoja ulkoiluttamassa on loistava ilmaus kuvaamaan valtaosan sauvakävelijöistä tyyliä.:D
Ei tarvitsekaan kiinnostaa kaupungit ja lähiöt, kyse on siitä että ei tarvitsisi niin älyttömästi kiinnostaa ne vieraat ihmisetkään. Maalle muuttamisen syy hyvin harvalla lienee juorupiireistä innostuminen.
Tunnistan kyllä tuon pohjattoman perusilkeän asenteen omasta lapsuuden tuppukylästä, vahingonilo on suuri ilo jne. Mikä kamalinta, käyttäydyin varmaan samalla itsekin pitkään, koska tarttuihan se. Toivottavasti nuoremmat sukupolvet ei ole enää samanlaisia. Kuvaavaa on kun lapseni sai jonkun kalliin lelun ja isäni sanoi lapselle "kehuna" että sun kaverit on nyt varmasti tosi kateellisia, ja mun lapsi vastasi että onneksi ei. Siinä on kaksi täysin erilaista suhtautumista tavaroiden tarkoitukseen.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:28"]
Minun on nyt vaikea hahmottaa ap:n ongelmaa. Hän ei haluaisi siis lainkaan keskustella naapureidensa tai muiden paikkakuntalaisten kanssa, koska he kyselevät hänen asioitaan ja sitten levittelevät niitä eteenpäin? Mikä tässä rassaa? Kärsitkö huonosta itsetunnosta vai meneekö sinulla älyttömän huonosti etkä haluaisi myöntää sitä kenellekään? Vai meneekö liian hyvin? Ratkaisuksi tarjoan pientä valkoista valehtelua: jos asiasi ovat liian huonosti, kaunistele vähän, valehtelematta kuitenkaan suoranaisesti. Jos taas sinulla menee liian hyvin, vähättele vähän, ja valita jostain elämäsi vähemmän täydellisestä osa-alueesta, kai sinulla jotain pientä ongelmaa on? So simple, sinä jaat jotain omasta elämästäsi, ja muut jakavat omastaan. Muutaman vuoden päästä olet jo täysillä mukana kuvioissa.
[/quote]
Arvostan tuollaiseen "piiriin"/juoruilukerhoon kuulumista yhtä paljon kuin sitä, että osaisin kustan pyttyyn seisoen tai kuuluisin lammaslaumaan.
Ei, väärin. Pyttyyn kustessa pitää varmaan osata käyttää vatsalihaksia, niitä syviä, joten siinä on jotain opittavaa ja arvostettavaa.
Ja lammaslaumaan kuulumisessa oppisi ymmärtämään miten lammas toimii. Siinäkin olisi haaste, jotain uutta.
Haluan kuulua tuollaiseen piiriin ja arvostan tuollaisessa piirissä/juorukerhossa olevia yhtä paljon kuin netin pedofiilirinkiin kuuluvia. Tai yhtä paljon kuin haluaisin kuulua huumeporukkaan tai alkoholistirinkiin, äh, siinäkin olisi jotain haastetta,osata olla alkoholisti tai nisti tyylillä, tyyliin trainspotting, mutta olla haaskana vahtimassa muiden tekemisiä ja raportoida eteenpäin piiriläisille. Yhtä arvostettavaa on kuulua rottalaumaan tai lutikkapesueeseen.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:54"]
Minun on nyt vaikea hahmottaa ap:n ongelmaa. Hän ei haluaisi siis lainkaan keskustella naapureidensa tai muiden paikkakuntalaisten kanssa, koska he kyselevät hänen asioitaan ja sitten levittelevät niitä eteenpäin? Mikä tässä rassaa? Kärsitkö huonosta itsetunnosta vai meneekö sinulla älyttömän huonosti etkä haluaisi myöntää sitä kenellekään? Vai meneekö liian hyvin? Ratkaisuksi tarjoan pientä valkoista valehtelua: jos asiasi ovat liian huonosti, kaunistele vähän, valehtelematta kuitenkaan suoranaisesti. Jos taas sinulla menee liian hyvin, vähättele vähän, ja valita jostain elämäsi vähemmän täydellisestä osa-alueesta, kai sinulla jotain pientä ongelmaa on? So simple, sinä jaat jotain omasta elämästäsi, ja muut jakavat omastaan. Muutaman vuoden päästä olet jo täysillä mukana kuvioissa.
[/quote]
MUTTA KUN OSA MEISTÄ EI IKINÄ KUUNA PÄIVÄNÄ HALUA MUKAAN SIIHEN KUVIOON! Ja tuppukylässä sitä et pääse pakoon. Ainut keino on muuttaa pois.
[/quote]
Jos on toivottoman epäsosiaalinen, kannattaa tosiaan muuttaa pois sellaisesta paikasta, jossa muut ihmiset odottavat sosiaalista kanssakäymistä. Vähän noloahan tuollaisesta on tosin valittaa, sama kuin sanoisi vaan suoraan, että 'olen turhantärkeä eikä minulla ole aikaa kanssaihmisilleni, ei varsinkaan, koska en tykkää heidän jutuistaan'. Täytyy sanoa, että itse olen nykyään oikeastaan kiitollinen, että sain kasvaa tuppukylässä, koska olen kyllä suurkaupungeissakin huomannut, että myös kaupunkilaiset pitävät kunnioittavasta ja kiinnostuneesta asenteesta. Itse olen asunut mm. Lontoossa, ja jos joku väittää, ettei kosmopoliitit ole kiinnostuneita toisten asioista, niin on kyllä väärässä.
[/quote]
Höpöhöpö. Älä valehtele. Metropoleissa ei ole piiriläisiä. Et ole asunut muualla kuin kaltaistesi kanssa.
Sosiaalisuus on mielestäni jotain muuta.
[/quote]
Näillä juorukerholaisilla ei kuitenkaan ole minkäänlaisia empatian tunteita tai sosiaalisia taitoja kuten tästä vastauksesta tulee ilmi.
kun joku valittaa, että joutuu kestää ympäristöä, jossa toisten asioista ollaan kiinnostuneita, tulee tällainen juoruakka tai ukko ehdottamaan että kun muutut kaltaiseksemme (keskivertoihminen joka ei käytä alkoa eikä käy baarissa liikaa ja on kaikessa keskiverto) pääset osaksi meidän piiriä.
Aivan sama kuin jos valittaisin että tunnen pahoinvointia, kun törmään väkivaltaan tai nettipedofiliaan, tulisi näihin piireihin kuuluva kertomaan, miten voin itsekin päästä helposti piiriin mukaan, kun vähän potkaisen säälittävimmältä näyttävää tai osoitan olevani tarpeeksi luotettava olemalla kiinnostava ja kiinnostunut nettipedofiliasta, kertomalla sopivasti itsestäni ja taustoistani.
Kuulumisten kysely ja ystävällinen keskustelu on sitä, mitä tehdään kaupungeissa: kivan auton olet ostanut, oliko mukava loma, onpa taas kiireinen viikko töissä. Pikkupaikkakunnilla kysytään paljonko sun auto maksoi, paljonko sun palkka on, kuka se mies oli kun teilä kävi eilen. Kohteliaat käytöstavat ei ole synonyymi urkinnalle.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 21:46"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:54"]
[/quote]
MUTTA KUN OSA MEISTÄ EI IKINÄ KUUNA PÄIVÄNÄ HALUA MUKAAN SIIHEN KUVIOON! Ja tuppukylässä sitä et pääse pakoon. Ainut keino on muuttaa pois.
[/quote]
Jos on vartavasten muuttanut työn perässä ns. tuppukylään ja aikoo siellä elää, asua ja olla ja perheensäkin kasvattaa, eiköhän olisi elämä paljon helpompaa, jos edes yrittäisi mukaan niihin kuvioihin? Jos ei kiinnosta, miksi edes muutti sinne?
[/quote]
Minkä ihmeen työn perässä muutetaan takahikiälle?
Virka kunnassa? Yritys toimii takahikiällä? Takahikiällä voi asua (uudemmassa ja isommassa tai jopa itselle rakennetussa uudessa) omakotitalossa ja työmatkat sujuvat ilman ruuhkia sillä kyläläisten kadehtimalla maasturi-Mersulla toisin kuin kaupungeissa?
Itse asuin pari vuotta . 3000 asukkaan paikkakunnalla. En törmännyt siellä juoruiluun muuta kun mieheni sukulaisten toimesta,jotka asuivat toisella paikkakunnalla. omat kaverini olivat isossa kaupungissa.
Kyllä se on itestä osin kiinni lähteekö juoruiluun mukaan vai ei. Ja antaa naapurien juoruilla keskenään. onko siitä pakko niin kauheasti välittää.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:23"]Kuulumisten kysely ja ystävällinen keskustelu on sitä, mitä tehdään kaupungeissa: kivan auton olet ostanut, oliko mukava loma, onpa taas kiireinen viikko töissä. Pikkupaikkakunnilla kysytään paljonko sun auto maksoi, paljonko sun palkka on, kuka se mies oli kun teilä kävi eilen. Kohteliaat käytöstavat ei ole synonyymi urkinnalle.
[/quote] Erittäin hyvin tiivistetty. Kun käyn lapsuudenkodissani alle 7000 asukkaan kunnassa niin kyllä naapurit on heti utelemassa äidiltäni kun olen lähtenyt,koska kyllähän ne naapurit ovat ikkunasta kun olen pihaan kurvannut.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:23"]Kuulumisten kysely ja ystävällinen keskustelu on sitä, mitä tehdään kaupungeissa: kivan auton olet ostanut, oliko mukava loma, onpa taas kiireinen viikko töissä. Pikkupaikkakunnilla kysytään paljonko sun auto maksoi, paljonko sun palkka on, kuka se mies oli kun teilä kävi eilen. Kohteliaat käytöstavat ei ole synonyymi urkinnalle.
[/quote] Erittäin hyvin tiivistetty. Kun käyn lapsuudenkodissani alle 7000 asukkaan kunnassa niin kyllä naapurit on heti utelemassa äidiltäni kun olen lähtenyt,koska kyllähän ne naapurit ovat ikkunasta kun olen pihaan kurvannut.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:31"]
[/quote]
Miksi teidän peräkylän junttien on niin vaikea ymmärtää että muiden ihmisten asiat eivät kuulu teille. Ainakaan minulla ei ole mitään halua jakaa asioitani muiden kanssa ja ei ainakaan sellaisten ihmisten joiden seuraa en ole valinnut. Jos sattuisin köyhtymään niin muutan mieluummin vaikka Itä-Helsingin ankeimpaan mamu lähiöön kuin johonkin sisäsiittoiseen peräkylään jonnekin periferiaan.
[/quote]
Kaikki kaupungit olisivat melko nopeasti alhaalla, jos me peräkylän juntit lopetettaisiin tuottamamme ruuan kuljettaminen maaseudulta kaupunkiin. Saa siinä yrittää vapaasti pärjätä ilman ruokaa. Maaseudulla tuotetaan suomalaisille ruokaa, eikä ilman sitä selviä kukaan.
Itse asiassa maaseudulla sanan varsinaisessa merkityksessä asuu nykyään hyvin vähän ihmisiä. Maalaiskunnissakin ihmisten enemmistö asuu kirkonkylissä, jotka ovat taajamia ja niissä on kerrostaloja ja samat k- ja s-marketit kuin kaikissa muissakin Suomen taajamissa. Ne ihmiset, joilla on työpaikka työskentelevät pääasiassa palvelusektorilla. Jos jokin suurempi kaupunki, esim Jyväskylä, Tampere, Turku, Oulu yms on tunninkin ajomatkan päässä niin suuri osa ihmisistä käy siellä töissä.
Ylipäätään perinteiset tuppukylät tulevat entistä enemmän kuihtumaan ja kuolemaan pois. Mitään maallemuuton renesanssia ei tule tapahtumaan vaikka sellaista jotkut aina silloin tällöin ennustelevatkin.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:32"]
Tuo on sitä ihanaa yhteisöllisyyttä, jota jotkut haluaa enemmän. Muuttakoon maalle, siellä sitä saa.
Olen itse asunut tuppukylässä ja eniten minua hämmästyttää ihmisten "toisten ihmisten lukutaidottomuus". Siis se, että vaikka kaikin tavoin luulisi ihmisen huomaavan, että toinen yrittää vältellä, valitsee toisen reitin, vaihtaa puolta tiellä, ei tule samalle käytävälle kaupassa, silti seurataan ja tullaan pajattamaan milloin mitäkin, ja taas ei huomata että toinen ei vastaa, katselee muualle, ei esitä tarkentavia smalltalk-kysymyksiä, on lähdössä jatkamaan, ei koskaan ole aloitteellinen tervehtimisessä tai keskustelunaloituksessa. Silti ei ymmärretä selviä viestejä siitä, että jos tuo ei koskaan tervehdi ensin, aloita keskustelua, vastaa, osallistu, edes näytä kiinnostuneelta ja ystävälliseltä, sitä ei ehkä kiinnosta joten jätänpä sen rauhaan. Ei, normaalit sosiaalisten viestien lukutaidot on tuppukylässä jääneet toimittamatta ihmisille.
[/quote]
Vastapuoli on tuppukylässä mielestään ystävällinen ja pitää sinua kyllä epäystävällisenä. Saattaapa huomata käytöksesi, mutta sinä siellä olet se huonosti käyttäytyvä.
Minua naurattaa kotona käydessäni se, kun vanhempien on aivan pakko saada tietää, kenen auto milloinkin ajaa talomme edessä olevalla tiellä. Sanovat nimen kun tietävät, ja kun eivät tiedä, niin arvuuttelevat.
"Jos itse on siinä parkkiksella ja tuttava kaupassa, miksei voisi mennä itse siihen autoa ihailemaan? Pitäisikö piileskellä jossain niin kauan, että tuttava tulee kaupasta?"
Mikä ihmeen tuttava? Ei se. että asutaan samalla kylällä tai vaikka naapureinakin, tee vielä tuttavaksi. Ja noissa tuppukylissä ei TODELLAKAAN olla kiinnostuneita jonkun uuden auton tehoista tai ihastella korimallia, auto kytätään vain siksi että päästään känisemään velkavetoisesta, nahkapenkkien turhuudesta, automaattivaihteiston typeryydestä, nelivedon tarpeettomuudesta, uuden auton hankinnan tyhmyydestä.
Minä vain kysyn, että mitä se kenenkään p-ttä kaivaa, millaisia autoja, taloja tai veneitä toiset hankkii jos omilla rahoillaan hankkivat. Mutta kateus.
"Ja tosiaankin, tuppukylissä ei pidä pröystäillä varakkuudella eikä muutenkaan kulkea nokka pystyssä. Toisia kunnioittava käytös on itse asiassa olennaista."
Tämä voi nyt tulla yllätyksenä, mutta kaikki eivät halua ajaa vanhalla autonromulla vaikka voisivat hankkia uuden maasturin, vain siksi että sillä jonka on pakko ajaa vanhalla, ei tulisi katkera ja kateellinen olo. Miten ihmeessä se on toisten ei-kunnioittamista kun ajaa haluamallaan autolla??????
Ja tämäkin voi tulla yllätyksenä, mutta on ihmisiä, joille suhteessa tuloihin ja varallisuuteen 70 000e auto on samanarvoinen kuin jollekulle toiselle 7 000e auto. Miten ihmeessä tästä asiasta olisi 70 000e autolla ajavn tunnettava huonommuutta ja hävettävä elintasoaan, autoaan ja mieltymyksiään? Ei sinne tuppukyläänkään ole ollut varmaan kaikkien pakko jäädä, olisi voinut mennä opiskelemaan, töihin, luomaan uraa. Jos on valinnut tuppukylän, ekan poikkiksen kanssa avion ja lapsilauman, ei koulutusta ja työn kaupassa, ei se suinkaan ole muualta muuttaneen Bemarikuskin vika.
ihmeellistä tasapäistämistä. Toisaalta, nämä älyttömyydet vain osoittavat ap:n olevan oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 14:54"]
[/quote]
[/quote]
Nimenomaan. En voi kuvitellekaan, että minua kiinnostaisi rääpiä jonkun paikallaolemattoman ihmisen asioita, varsinkin kun nämä pahimmat rääpijät ovat juuri niitä jotka teeskentelevät kyseisen henkilön edessä ystävää, mutta juoksevat heti luottamuksellista kuultuaan juoruamaan toisen asiat eteenpäin. "Älä sitten kerro kenellekään, mutta...", "Mä lupasin olla kertomatta...", "Oot sitten kertomatta muille mut mä kuulin että...." - ihanko oikeasti joku kuvittelee tuollaisiin "piireihin" pääsemisen (tai siis joutumisen) olevan tavoiteltava asia?
Ja on muuten hienot "piirit" kun niissä toimeentullakseen on suositeltavaa valehdella. Ehdottomasti tuollaisiin piireihin kannattaa haluta.
Yllättävämpä hyvin täällä moni luulee tietävänsä tuppukylien puheenaiheet vaikka ei niissä asu eikä ole asunut vuosiin.
Ehkä harrastatte niita samoja puheita siellä kaupungeissakin :)
Ai, no minä asun 3000 ihmisen kunnassa eikä täällä kyllä tuollaista ole. Olen myös kaupungissa asunut ja ihan yhtälailla sielläkin kuorittiin, toki asiat ei päässeet niin isolla tavalla leviämään koska on niin monta kertaa enemmän ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:24"]
Onpa negatiivinen ketju. Itse asuin 5 v isossa kaupungissa, 10 v pienemmässä, enkä tuntenut sieltä juuri ketään. Tunsin itseni yksinäiseksi. Muutin takaisin tuppukylään. Tunnen useat vastaantulijat ja nautin! Ihana, kun tietää, että naapuri varmasti ilmoittaa, jos matkan aikana olisi epämääräistä porukkaa talollamme tai jotain muuta hätänä. Ihana, kun omat vanhemmat poikkeavat harva se päivä ja lapset voivat poiketa koulun jälkeen mummolassa. Ihana kun töissä näkee vanhoja tuttuja kouluajoilta :)
Ja ei mua kyllä toisten autot kiinnosta, en tunne kenenkään autoa!
[/quote]
Juuri näin. Ja idiootit kaupunkilaiset kuvittelee, että me keskustellaan päivät pitkät autoista :D, haahhahhhaaa.
On elämässä muutakin sisältöä. Talvisin on mukava käydä rauhallisessa kirjastossa, uimahalli ja jäähalli löytyy, kauppoja riittävästi, hiihtolatuja on ajettu ympäriinsä. Kesällä on upeaa pyöräillä järvien ympäri, seurata SM-tason urheilulajia, istua ystävien kanssa iltoja omalla terassilla ja lapset kirmaa isoilla nurmikoilla jotain pelaten.
Pysykää vaan siellä kaupungissa; ei kiinnosta neukkubetonibunkkerit. Olen niin paljon maailmaa kiertänyt ja ulkomailla vuosia asunut ettei tee yhtään vaikutusta mitkään pääkaupunkiseudun lähiöt.