Kerro kaupunkisi slummialueet ja mihin alueelle et koskaan haluaisi muuttaa? Entä mihin muuttaisit?
Kommentit (147)
Yllatyin etta Peitsari nousi Mikkelin " slummilistalle" ! Itse laittaisin slummiksi ehdottomasti Laajalammen!
Itse olen asunut Peitsarissa ensimmaiset 19 vuotta elamastani ja ihana paikka oli... Kaukana slummista. Vanhempani asuvat siella yha omakotitaloalueella. Mutta ehka ne kerrostalot ovat alkaneet saada roskasakkia asukkaikseen?
En muuttaisi:
Hervanta (jouduin asumaan 5 vuotta ja se oli 5 vuotta liikaa, turha liene tarkentaa)
Tesoma (auts, kokemusta tästäkin)
Annala (-70- luvun vuokratalojen seutu, täynnä ählämejä ja somaleja)
Kaukajärven keskusta (vuokrataloja)
Atala (halpisrivarien valtakunta, 10 vuoden päästä slummi)
Lentävänniemi
Suomen suurin synti ovat nämä neuvostoihannoinnin seurauksena syntyneet ja yhä edelleenkin syntyvät kerrostalolähiöt. Mitenkähän niistä päästäisiin eroon ja siirryttäisiin järkevään pientaloasumiseen? Kumma, että suuressa osassa muita länsimaista tähän on jo päästy....
" Länsipuolesta ei kokemusta, mutta silti en muuttaisi.. east side forever!" *nauraa* No, mutta jokainen kommentoi tietysti tyylillään.
No, joku kyseli Kannelmäestä ja Pukinmäestä. Puksussa en ole koskaan asunut eli kokemukseni on lähinnä kyläilyistä. Kannelmäestä on pitkäaikainen kokemus.
Mutta sekä Puksussa että Kantsussa asunnon sijainnilla on iso merkitys. Esim. asemanseudut ovat yleensä levottomia paikassa kuin paikassa. Kannelmäessä en itse muuttaisi Pelimannintien puoliselle alueelle, mutta se on vain oma mielipiteeni ;)
Meidän taloyhtiömme on kuin lintukoto; mitään häiriöitä tai ongelmia ei ole. Lapsiystävälliset leikkipihat... ja ulkoilumaastot alkavat, kun ovesta astuu ulos.
Liikenneyhteydet ovat loistavat niin itään kuin länteenkin ja palveluita löytyy läheltä runsain mitoin.
Alueella on lukuisia kivoja leikkipuistoja, hyvä kirjasto, Kanneltalon kulttuuritarjonta.
Tässä nyt muutamia faktoja Kannelmäestä. Alueen huono maine (joidenkin silmissä) lienee pääosin 70-luvulta.. ja tosiaan aseman seutu ei ole kovin mieltä ylentävää. Mutta ei tarvitse montaa askelta asemalta sivulle ottaa, kun löytyy tosi kivoja asuinalueita!
Parempia alueita on Vehkalahti, Niinivaara ja Hukanhauta, joissa yhdesä perheemme asustaa ja on TOSI rauhallista.
Harakkamäki, Nummi, Katuma, Ojoinen = yök
Ja en muuttaisi Saarijärvelle Kuopiossa.
Vieläkin muistelen lämmöllä: vihreys, puistot, ulkoilumaastot, vanhat talot, palvelut lähellä, hyvät yhteydet keskustaan. Kantsu on mummovaltainen alue. Ostarin baareissa pyörii vakiojupot kuten muillakin ostareilla, muuten ei mitään häiriöitä.
Uusi Kannelmäki minustakin rauhattomampi.
Kaikki jotka asuu Varissuolla, kehuu...
Itse olen asunut Jäkärlässä, ei minkään valtakunnan pahaa sanottavaa.
Mutsi asuu Runosmäessä pahimmalla slummialueella, mutta enpä ole sielläkään mihinkään ihmeelliseen törmännyt.
Ehkä nämä ennakkoluulot JOSKUS kaikkoaa...
En muuttaisi Hovinsaarelle tai Karhuvuoreen. Karhuvuoressa asuu paljon syrjäytyneitä ja ulkomaalaisia. Meno välillä rajuakin. Hovinsaarella taas paljon spurguja, narkkareita ja muita laitapuolenkulkioita. Olen asunut paikassa, joten tiedän kokemuksesta. On maineensa veroinen, iltalenkillä voi vaikka päästä hengestään.
Joku vuosi sitten tehtiin tutkimus, jossa listattiin 10 köyhintä ja pahinta lähiötä/kaupunginosaa suomessa. Yllätys, rakkaasta kotikaupungistani löytyi nämä 2 paikkaa tältä listalta!
aina siel kun kävi. iltaisin oli myös rauhatonta. ja se junakävelysillan ympäristö on ältsy. siellä törmää outoon sakkiin. itse olen saanut perääni itsensäpaljastajan, huutavia juoppoja ja muuta ihme sakkia... samoin osa nummea on ihan rauhatonta. ja halisissa siinä kerrostaloissa asuminen normaalille ihm iselle on mahdotonta. oli pakko yrittää pakon edessä vuosia sitten, mut pian lähdettiin pois.
varissuolla on paljon hyviä paikkoja, mut se ostarinseutu on kamalaa. venakkoja ja mustalaisia täynnä.
ja kaikki tutun paskat paikat olikin jo nimetty aiemminkin :) liityn mielipiteisiin.
on hyviä ja huonoja alueita; Kaupunginosa on laaja! Ns. Taka-Noljakkaan (Noljakankaaren takana oleva alue mm. Erkinpellon- ja Kuuselantiet) en muuttaisi koskaan. Sen sijaan Ostarista keskustaan päin on rauhallista ja mukavaa. Tuskin kukaan voi väittää Etu-Noljakan omakotitaloaluetta tai Lähdesuonkatua levottomaksi.
Kaukajärven (keskusta)
ja
Lentävänniemi, sellaisia alueita missä en haluaisi asua.
Oman kokemuksen mukaan Annalan " uusi puoli" on kyllä todella mukavaa aluetta. Suosittelen!
Jyväskylä:
En muuttaisi: kangaslampi, pupuhuhta, kangasvuori, huhtasuo ja kuokkalan keskusta.
Voisin muuttaa: Viitaniemeen ainakin
sen verran, että niitähän on kaksi. On siis Meri-Toppila, jossa on paljon vuokra/opiskelija-asuntoja sekä Toppilansalmi, jossa pidettiin viime vuonna asuntomessut. Viimeksi mainittua siis tuskin voi parhaalla tahdollakaan (ainakaan vielä) sanoa slummiksi.
Muutenkin esim. Rajakylä ja Kaukovainio, joita joskun 80- luvulla vielä tosissaan pidettiin levottomina alueina, ovat rauhoittuneet tosi paljon. Itse asun Tuirassa ja oma taloni sekä sen ympäristö muodostavat kyllä sellaisen huopatossutehtaan, että ei paremmasta väliä. Enemmän on siis kiinni talosta kuin kokonaisesta alueesta.
Myös tuo Meri-Toppila luultavasti parantaa mainettaan lähivuosina, osa vuokra-asunnoista tullaan muuttamaan omistuskämpiksi, minkä kai pitäisi rauhoittaa meininkiä.
Nimim. Avojalakane oululaine
En muuttaisi:
- Pansio
- Perno
- Jyrkkälä
- Härkämäki
- Varissuo
- Lauste
- Halinen
Voisin muuttaa:
- Katariinanlaakso
- Vasaramäki
- Hirvensalo
- Kakskerta
- Satava
on Ruoholahti. Olkoonkin, että on muka uusi ja siistin näköinen alue, niin aivan SLUMMI! Siellä on nykyään varmaan enemmän maahanmuuttajia kuin Kontulassa, sillä pitäähän somalien toki saada asua lähellä keskustaa meren rannalla. Lisäksi paljon muuta kaupungin vuokra-asuntoporukkaa, mustalaisia, sossun elättejä yms. Ja tämä mielipide perustuu omakohtaiseen kokemukseen.
Meri-Toppilaan en muuttais ikinä. (Asuntomessualue on muuten Toppilansaari eikä salmi) En haluaisi myöskään Rajakylään tai Tuiraan. Kaukovainiolla asuu lähinnä vanhoja juoppoja, eli ei siellä mitenkään rauhatonta ole, mutta en silti muuttaisi sinnekään.
Asun Kastellissa ja olen tosi tyytyväinen alueeseen. Tosin kukapa ei olisi Kastelliin tyytyväinen :)
olla olemassakaan kaupunkia tai asuinaluetta jossa ei ole mitään ongelmia.
en muuttaisi:
Kontula
Jakomäki
Kannelmäki
Malmin asemanseutu
Pukinmäen asemanseutu
Pasilat
Keskusta
Suomenlinna
Meri-Rastila
Pohjois-Haaga
Pihlajisto
Muuttaisin:
Pohjois-Helsinki
Latokartano
Maunula
Munkkiniemi
Jollas
Laajasalo
ESPOO
En muuttaisi:
Soukka
Suvela
Espoon keskus
Leppävaaran asemanseutu
Matinkylä
Muuttaisin:
Pohjois-Espoo
Kauklahti
Suvisaaristo
Kivenlahti
VANTAA
En muuttaisi:
Myyrmäki
Hakunila
Pähkinärinne
Tikkurilan asemanseutu
Martinlaakso
Muuttaisin:
Ylästö
Hämevaara
Pohjois-Vantaa
Vantaanlaakso
Vaarala
IMATRA:
En muuttaisi:
Rajapatsas
Mansikkalan tornitalot
Saareksiinmäki
Sienimäki
Muuttaisin:
Meltola
Karhumäki
Paajala
Linnankoski
ROVANIEMI
En muuttaisi:
Ounasvaara
Muuttaisin:
Paavalniemi
SAVONLINNA
En muuttaisi:
Sairaalan ympäristöön
Prismalle
Nätki
Muuttaisin:
Rautatiesillan " maalaispuolelle"
ja mikä htto sen nimi oli...missä " kaikki" asuu... omakotitaloalue siellä kaupungin länsipuolella, 4-5km päässä