Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaista on Kuopion vankimielisairaalassa Niuvanniemessä?

Vierailija
03.03.2014 |

Kokemuksia tai tietoa kellään?

Yksi mun miespuolinen ystävä on joutunu sinne. Käyttäny 15-vuotiaasta lähtien piriä 27-vuotiaaksi. Tehnyt ihan hulluja juttuja. Mietin että mitä nyt pitää ylipäätään tehdä että päätyy tollaselle osastolle?

Kauan siellä joutuu olemaan vai onko sieltä ikinä ulospääsyä? ei ainakaan jammulla ollu, edes vanhuksena, mutta saatto olla senkin takia niin että vaikka hänestä ei ois ollu uhkaa enää kellekkään kun ois pystyny saamaan kumoon yhdellä potkulla niin oiskohan ollu oman turvallisuutensa takia siellä sitten loppuun asti... ettei muut ota siltä henkeä pois.

Varmaan saa mennä katsomaan sinne kaveriakin? millasia ne tapaamiset sit on?

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän on aivan loistavan ihanat olot. Loistohotellin tasoa. Hyysätään ja paapotaan ja lomamatkoillekin kustannetaan. Vain optioherroilla ja ruotsinkielisillä on Suomessa yhtä hyvät olot. Kyllä kansa tietää.

Vierailija
2/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niuva on lähinnä tunnettu oikeuspsykiatrisena laitoksena. Eli mitä pitää tehdä, että sinne päätyy? Helpoimmin sisään pääsee, kun tekee rikoksen mielenterveysongelmaisena. Ei ole mitään tiettyä aikaa, kuinka kauan Niuvassa joutuu olemaan. Riippuu aivan siitä rikoksesta ja kuntoutumisesta.

Vierailuista:
http://www.niuva.fi/hoitotyo/vierailut.htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonne joutuminen vaatii siis käytännössä sen, että kaverisi on tehnyt jonkun rikoksen psykoosissa. Tai vaihtoehtoisesti on erittäin vaikeahoitoinen psykiatrinen potilas, usein väkivaltainen, jonka kanssa ei pärjätä tavallisissa psykiatrisissa yksiköissä. 

Poispääsy vaatii sen, että on psyykkisesti hyvässä voinnissa, ei muuta. Sen vuoksi sieltä saattaa päästä joku vakavankin rikoksen tehnyt nopeastikin vapaalle jalalle, mutta erittäin harvinaista se on. Jos hoito tehoaa ja ihminen ns. koostuu eli palaa realiteetteihin, ymmärtää hoitaa omaa sairauttaan, pääsee pois. Jammu oli varmastikin loppuun asti psykoottinen, luulen. Ei minulla ole Jammusta mitään tietoa, ja vaikka olisikin, en saisi sitä kertoa. 

Saa mennä kattomaan, mene ihmeessä.

Vierailija
4/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niuvassa tehdään myös mielentilatutkimuksia rikoksen tehneille. Mt Kestää pari kuukautta.

Vierailija
5/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt:n jälkeen siia joko jäädään hoitoon tai vankilaan kärsimään rangaistusta.

5

Vierailija
6/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

helevetin mukavata.

Vierailija
7/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Tuo on mua kohtaan ollu ihan mukava ja kuulostanu suht selväjärkiseltä puhelimessa ja netissäkin, mitä nyt niistä huumeistaan aina jauhaa kun on riippuvainen niistä..

Kyllä se katkoillakin on käynyt ja tietysti ihan omasta tahdostaan, yrittäny päästä eroon. Omasta tahdostahan sinne katkolle mennään.

Kertonu mulle että skitsofreniaa ainakin sairastanut. Joten mitä skitsofreniassa voi tehdä että joutuu tonne..? sen mä tiedän et se on aiemmin tehny sen pahimman teon mitä voi tehdä niin yhdelle ihmiselle ja sit katkonu sormia "hyvältä ystävältä" yms...

Mut on sillä ihan terve järkisiäkin kavereita, jotka ei huumeita käytä ja niille ollu ihan mukava, ei oo satuttanu millään tavalla.

En oo nähny sitä livenä koskaan, mutta tuolla uskaltaisin mennä ehkä tapaamaan. :)

Vierailija
8/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no jostain se kyllä aikasemmin puhu että sillä on linnaa tulossa. Mutta en tiedä mistä. Mun mielestä se liitty jotenkin rahaan liittyviin asioihin kyllä, joten siitä tuskin ihan niuvaan kuitenkaan voi joutua..

Vierailija
9/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimman teon? Siis tappanut jonkun? Ja sormien katkominen. Kyllä tuossa on jo riittämiin syitä. Mutta edellyttää siis sitä, että on tehnyt ne teot psykoottisena, esim. kuullut ääniä ja totellut niitä. Muutoin hän istuisi normaalisti vankilassa. 

Vierailija
10/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niuvassa hoidetaan kriminaalipotilaita ja vaikeasti hoidettavia potilaita. Isompi osa potilaista on vaikeahoitoisia. Potilas on vaikeahoitoinen esim. silloin jos lääkkeet eivät tehoa tai tämä on väkivaltainen. Kriminaalipotilas on sellainen, joka on on tehnyt rikollisen teon ja tämä on todettu syyntakeettomaksi.

Vierailuissa on yleensä hoitaja mukana ellei potilas ole jo siirtynyt avoimemmalle osastolle.

Vierailija
11/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niuvanniemi ei ole vankimielisairaala vaan oikeuspsykiatrinen sairaala.

Vierailija
12/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 16:19"]

Niuvassa hoidetaan kriminaalipotilaita ja vaikeasti hoidettavia potilaita. Isompi osa potilaista on vaikeahoitoisia. Potilas on vaikeahoitoinen esim. silloin jos lääkkeet eivät tehoa tai tämä on väkivaltainen. Kriminaalipotilas on sellainen, joka on on tehnyt rikollisen teon ja tämä on todettu syyntakeettomaksi.

Vierailuissa on yleensä hoitaja mukana ellei potilas ole jo siirtynyt avoimemmalle osastolle.

[/quote]

Eli se kuuntelee kaiken mitä me puhutaan jne? kauanko se vierailu saa kestää?

Vierailija
13/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan että saataisko me esim. harrastaa seksiä jos halutaan...? kun normi vankiloissahan nämäkin tapaamis mahdollisuudet ovat..

Vierailija
14/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siellä anneta käyttää nettiä? Niin voi kaveri meille kaikille kertoa millaista siellä on, millaisia potilaista, mitä hoitoa annetaan ja millaisia hoitajia.

Sekä kertoa sitten sen miten olette onnistuneet harrastamaan seksiä. Sehän kuitenkin kaikista olennaisinta. Aivan sama miten päässä vimppaa, kunhan vain voi ja saa harrastaa seksiä.

Vierailija
15/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä annetaanko, mutta on se käyny yhden kuvan kyllä facebookkiin lisäämässä.. :D

Vierailija
16/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hoitaja kuulee mitä puhutte ja vierailuilla ei saa harrastaa seksiä. Vierailut tapahtuvat yleensä osaston vierashuoneessa tai sitten sairaalan kanttiinissa. Vierailut kestää yleensä 1-2 tuntia riippuen millaiset luvat lääkäri on antanut. Lääkäri siis antaa aina erillisen luvan vierailulle. Nettiä ei ole käytössä kaikkein suljetuimmilla osastoilla, avoimemmilla osastoilla sitten saa olla.

Niuvanniemi on sairaala ei vankila, joten vankiloiden käytännöt eivät vaikuta toimintaan siellä mitenkään. Itseasiassa vankimielisairaala on väärä nimitys Niuvasta, oikea nimitys on oikeuspsykitarinen sairaala.

Vierailija
17/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se onkin hieno päivitys...

Mutta tervekkin ihminen tulee jo parissa äivässä mielisairaalakuntoon ellei voi harrastaa seksiä. Kyllä Niuvannan kallonkutistajat sen tietävät koska täytyy heidän harrastaa säännöllistä seksielämää elleivät halua joutua hoidettavien puolelle. Kyllä hoidettaville taataan riippumattomat mahdollisuudet harrastaa seksiä. Muuten koko hoito vesittyisi eikä mitkään pillerit tehoaisi.

Vierailija
18/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Mä oon aina eläny siinä uskossa että se on vankimielisairaala tai kuullu siitä puhuttavan semmosena.

Antaakohan se lääkäri luvan kun mä en oo mikään omainen, pelkkä kaveri vaan...?

Vierailija
19/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:12"]

Se onkin hieno päivitys...

Mutta tervekkin ihminen tulee jo parissa äivässä mielisairaalakuntoon ellei voi harrastaa seksiä. Kyllä Niuvannan kallonkutistajat sen tietävät koska täytyy heidän harrastaa säännöllistä seksielämää elleivät halua joutua hoidettavien puolelle. Kyllä hoidettaville taataan riippumattomat mahdollisuudet harrastaa seksiä. Muuten koko hoito vesittyisi eikä mitkään pillerit tehoaisi.

[/quote]

:D.

No ei se seksi ole oikeasti se tärkein juttu, vaan se et hän sais apua ja huumeiden käyttö loppuisi. Mutta kun jos tykkää toisesta ihmisestä, niin tottakai sitä tekisi mieli...

Ja monta kertaa pyytäny multakin anteeksi et kun hän on semmonen kun on... ja ole halunnu vetää minua niihin huonoihin asioihin mukaan ja sanonu et ollaan sit enemmän yhteyksissä kun hän on kunnossa. Niin kai jotain hyvääkin siellä päässä ja sydämmessä vielä liikkuu... vai liekkö psykopaatin esitystä sitten kaikki...

Vierailija
20/111 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millainen ystäväsi kunto on, onko kuinka luotettava yms. antaako lääkäri luvan vierailulle. Usein lääkärit eivät anna lupaa uuden potilaan vierailuille, ennenkuin ovat tutustuneet potilaaseen. Mutta kannattaa pyytää ystävääsi ottamaan asia esille lääkärinkierrolla ja soittaa itse suoraan osaston lääkärille.

Jos ystäväsi on mielentilatutkimuksessa, ei silloin sallita ollenkaan vierailuja. Vierailut voivat häiritä tutkimusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi