Loukkaantuisitko tästä kylävieraiden käytöksestä?
En ollut nähnyt ystävääni muutamaan kuukauteen ja yhteydenpito oli ollut vähäistä. Kyselin kuulumisia ja kutsuin kylään ja pian ystäväni ehdottikin, että tulisivat miehensä kanssa meille kylään torstai-iltana, jäisivät yöksi ja viettäisivät vielä perjantaipäivän kanssamme (heillä oli ylimääräisiä vapaita kertynyt). Näin sovittiin ja sovimme tarjoavamme ruokaa saapumisiltana. Samalla he näkisivät uuden kotimme (vaihdoimme pienempään ja uudelle paikkakunnalle). Heiltä on noin kolmen vartin ajomatka meille, bussilla matkaan menee noin tunti, busseja kulkee noin puolen tunnin välein.
Ostimme hyvät ruokatarjoilut viineineen vaikka se kirpaisikin lompakossa. Minä olen äitiyslomalla ja mies on ollut epäsäännöllisissä töissä ja työttömänä pitkään. Vieraamme ovat erittäin hyvätuloisia. Ajattelimme kuitenkin yhteisen ajan kunniaksi satsata ruokaan ja olihan minulla syntymäpäiväkin muutaman päivän kuluttua vierailusta.
Vieraamme saapuivat sovitusti ja heti saavuttuaan ilmoittivat, että miehelle oli tullut työmeno perjantaille, eivätkä he voisi jäädä seuraavana päivänä viettämään aikaa kanssamme kaupungille. Ehdotin, että mies menisi autolla työhommiin ja nainen (hän on siis pitkäaikainen ystäväni) jäisi kanssani ja matkaisi sitten myöhemmin kotiin bussilla. Tämä ei kuulemma käynyt, koska hän olikin päättänyt mennä shoppailemaan kotikaupunkiinsa.
No, vietimme sitten kyllä oikein mukavan illan porukalla syöden ja kuulumisia vaihtaen. Vieraamme valittelivat sitä, kuinka me ja muutamat muut heidän kaverinsa haluavat käyttää viestittelyyn Whatsappia tekstiviestien sijaan, heidän mielestään kun se on ihan turha, kun työnantaja joka tapauksessa maksaa puhelinlaskut ja me olemme kaveripiirin harvinaisuuksia kun me maksamme puhelinlaskumme itse.
Kävimme nukkumaan ja aamulla tarjosimme vieraillemme runsaan aamiaisen ja he kävivät suihkussa ja lähtivät. Tuliaiseksi uuteen kotiin ja minulle synttärilahjaksi saimme heiltä noin 100 gramman Maraboun suklaasydänrasian. Omat siiderit ja oluet heillä oli mukana, juomatta jääneet he ottivat mukaansa. Vasta jälkeenpäin tajusin, kuinka hyväksikäytetty olo koko tapauksesta jäi.
Mielipiteitä, harmittaisiko sinua? Vai oliko minulla vain liian suuret odotuksen ystävän ja hänen miehensä tapaamisesta...
Kommentit (41)
No en. Tietenkään. Sinä sen sijaan kökötät nyt ihan liikaa kotona pohtimassa asioita! Teidän perheen elämänpiiri on liian pieni.
Entäpä, jos kykäilijä lukee tämän, niin eikös vähän tylsää? Eli provoa pukkaa.
vaikuttiko se, että he olivat kylävieraita eikä teidän henkilökohtaisia vieraita?
Oliskos 200 g Marabouta saanut hyvän mielen, vai mikä oli pointti? Vai jokin kalliimpi belgialainen suklaa?
Odotukset oli korkealla ja sitten vieraat söivät hyvin,
olivat yötä ja söivät runsaan aamiaisen ja lähtivät.
Ymmärrän toisaalta että jäi hyväksikäytetty olo.
Ap kadonnut?
Tuosta kyllä tunnistais itsensä . Mitä jos se nainen
lukee av:ta?
En ihan ymmärtänyt, mistä se hyväksikäytetty olo tuli. Olivat kuitenkin yötä. Tottakai se toinen päivä harmittaa kun jäi vajaaksi, mutta mitä tekemistä sillä on hyväksikäytön kanssa. Ja et kai ihan tosissasi mieti jotain tuliaissuklaan painoa?
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 07:24"]
En olisi ihan loukkaantunut, mutta ehkä kuitenkin vähän harmistunut tuosta, että ystäväsi päätti käyttää seuraavan päivän mieluummin shoppailuun kuin kanssasi viettämiseen. Ette ole nähneet piitkään aikaan ja eikä seuraavaakaan tapaamista ole välttämättä pian. Omassa kaupungissaan hän voi kuitenkin shoppailla ihan milloin tahansa iltaisin tai viikonloppuisin.
Tuli mieleen, että hän ei taida arvostaa tai tarvita ystävyyttänne kuten sinä. :( Tarjoamisista tai rahaan liittyvistä menoista en olisi harmistunut.
[/quote]
Miksi hänen silti pitäisi kulkea bussilla? Siitähän tässä on kyse: ap ehdotti että vaikka mies lähtee töihin niin se emäntä jäisi vielä -eikä toinen tahtonut. Voi kamalaa! Kyllä minäkin lähtisin ukkoni kyydillä kuin menisin bussilla, vaikka bussilla menisi "vain vartti kauemmin" niin on siinä silti oltava ajoissa pysäkillä. Puhumattakaan miten kauas sillä bussillakaan pääsee yms.
Mää en ole koskaan tajunnut viedä mihinkään kyläpaikkaan mukanani jotain tuliaisia. Vieraille tarjottavia, muttei viemisiä.
Ihan käsittämätöntä kerskakulutusta. :(
Minä ostin aikanaan yhdestä lahjatavaraliikkeestä halvalla suomalaista muotoilua eli lasi- ja puulautasia (tarjoiluvateja oikeastaan), poppanaliinoja, muutaman pienen ryijyn ja maljakoita. Niitä olen vienyt lahjaksi, kun menen tutuille kylään. On ihana huomata, miten innoissaan emäntä on saadessaan suomalaista vähän tuntemattomampaa designia kotinsa koristukseksi. Monella on nykyisin niin kovin vähän varoja sisustaa kotiaan, joten sohvapöydälle saatu lasilautanen on iso ilo puhumattakaan täysin autiolle seinälle ripustettavasta perinneryijystä.
Ihan oma moka jos kutsutte yövieraita ja ostatte liian kalliit tarjottavat jos teillä ei ole siihen varaa!
En olisi minäkään jäänyt perjantaiksi shoppailemaan ja sitten mennyt bussilla kotiin kun miehen kyydillä pääsee kotiovelle asti nopeasti ja helposti.
Ap valittaa ihan turhasta, tosi lapsellista! Menikö yöunet pilalle suklaan painoa miettiessä?
En nyt tajua ollenkaan, miksi ap valittaa. Muutoksia suunnitelmiin voi aina tulla, ja ymmärrän, että vaimo halusi mennä miehensä mukaan. Toivat tuliaisia, ei kai ole tarkoitus laskea, että tuliaisilla maksetaan tarjoilu? Jos kutsuu ihmisiä kylään, niin totta kai isäntäpariskunta huolehtii tarjoilusta eikä vertaile mitä sai tuliaisiksi.
Ap.lla ei ole varaa, ostaa silti tyyriisti tarjottavaa ja kiukuttelee ettei saanut kaveria ostoksille? :) Jos sää olisit vaan onnellinen että et mennyt shoppailemaan..
No, olisivat vieraat voineet ilmoittaa heti kun saivat tietää, että pe peruuntuukin. Olivat kuitenkin tienneet jo useamman tunnin siitä. Elleivät jopa enemmänkin. Minusta se olisi ollut kohteliasta. Muutoinhan on kiva, että käy vieraita, toivottavasti ilta oli kiva.
Minähän kysynkin, että loukkaantuisitko :) Vähän harmittaa ja hyväksikäytetty olo, mutta ei sen enempää.
Eniten harmittaa se, että kun odotuksissa oli yhteisen mukavan päivän vietto ja illan piti olla vain alkua, niin vierailu typistyikin iltaan ja aamuun. Lisäksi olisi ollut mukava päästä viettämään kahdenkekskistä aikaa ystäväni kanssa, mutta hän halusikin mieluummin shoppailla kuin viettää aikaa kanssani. Mielestäni olisi ollut edes kohteliasta ilmoittaa vierailun typistymisestä etukäteen eikä vasta saapuessa. Seuraavalle päivälle oli kuitenkin jo paljon suunnitelmia.
Meillä päin on ollut tapana, että tuliaisia viedään, etenkin jos vierailu on pidempi. Samoin synttärilahjat (edes vaikka kukat) kuuluvat ihan peruskohteliaisuuteen. Minusta vain tuntui jotenkin huvittavalta tuo pieni suklaarasia, jonka siis söimme yhdessä vieraidemme kanssa. Itseäni olisi hävettänyt mennä niin pienen tuliaisen kanssa yön yli kestävälle vierailulle.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 12:21"]
Minähän kysynkin, että loukkaantuisitko :) Vähän harmittaa ja hyväksikäytetty olo, mutta ei sen enempää.
Eniten harmittaa se, että kun odotuksissa oli yhteisen mukavan päivän vietto ja illan piti olla vain alkua, niin vierailu typistyikin iltaan ja aamuun. Lisäksi olisi ollut mukava päästä viettämään kahdenkekskistä aikaa ystäväni kanssa, mutta hän halusikin mieluummin shoppailla kuin viettää aikaa kanssani. Mielestäni olisi ollut edes kohteliasta ilmoittaa vierailun typistymisestä etukäteen eikä vasta saapuessa. Seuraavalle päivälle oli kuitenkin jo paljon suunnitelmia.
Meillä päin on ollut tapana, että tuliaisia viedään, etenkin jos vierailu on pidempi. Samoin synttärilahjat (edes vaikka kukat) kuuluvat ihan peruskohteliaisuuteen. Minusta vain tuntui jotenkin huvittavalta tuo pieni suklaarasia, jonka siis söimme yhdessä vieraidemme kanssa. Itseäni olisi hävettänyt mennä niin pienen tuliaisen kanssa yön yli kestävälle vierailulle.
Ap
[/quote]
Ap.n kaltaisten takia en enää käy kenenkään luona vierailuilla. Sovin tapaamiset kahvilaan ja kumpikin maksaa omansa.
Meille saa tulla ja minä tarjoan ruoat ja juomat, kun kutsun. En pyydä maksua niistä, enkä syöksy nettiin katsomaan tuliaislahjan hintaa ja sitten itke, kun vieraat toi halvemman lahjan, kuin minä arvosta söivät.
Mutta kotini oli vieraanvarainen, joten olen oppinut tavat sieltä. Joten ap on kotikasvatuksensa tulos ja ahneesta kodista, missä lasketaan tarjottavat sentilleen ja lahjan arvo, on periytyvää. Sille ei voi ap enää varmaan mitään.
Toivottavasti et ap kutsu enää vieraita, koska he eivät voi tietää, että nillität heidän syömisistään jälkikäteen. Lasku toki voisi ruoan päälle olla sinulle hyvä systeemi.
En loukkaantuisi. En varmaan edes huomaisi. Mulla on oma elämä, raha-asiat hanskassa ja hyvä kotikasvatus.
Ei mitään parhaita vieraita. Itse kyllä osaisin olla tahdikkaampikin.
Mutta jos lusikalla on annettu ei voi kauhalla ottaa. Kaikki eivät ole saaneet lapsena hyvää kotikasvatusta ja se näkyy aikuisena huonoissa tavoissa.
Meillä on tapana, että jos joku kutsuu tuolla tavalla iltaa istumaan, niin tarkastamme paikallisen hotellin hinnastosta yöpymisen hinnan + 2 aterian hinnan verran lahjakortteja lahjaksi. Tuossa tapauksessa olisimme siis antaneet suklaata ja noin 300 euron lahjakortin esim. S-ryhmän kauppoihin. Luonnollisesti olisimme ottaneet mukaan laatikollisen laatuviinejä, kaksi mäyräkoiraa olutta ja siideriä, jotka kaikki olisi tietenkin jätetty isäntäperheelle. Omat lakanat on itsestäänselvyys ja aamulla olisin vastapalveluksena vieraanvaraisuudesta siivonnut koko talon.
Minusta on inhottavaa, kun varakkaat ihmiset pyrkii hyötymään köyhistä.