Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuisitko tästä kylävieraiden käytöksestä?

Vierailija
01.03.2014 |

En ollut nähnyt ystävääni muutamaan kuukauteen ja yhteydenpito oli ollut vähäistä. Kyselin kuulumisia ja kutsuin kylään ja pian ystäväni ehdottikin, että tulisivat miehensä kanssa meille kylään torstai-iltana, jäisivät yöksi ja viettäisivät vielä perjantaipäivän kanssamme (heillä oli ylimääräisiä vapaita kertynyt). Näin sovittiin ja sovimme tarjoavamme ruokaa saapumisiltana. Samalla he näkisivät uuden kotimme (vaihdoimme pienempään ja uudelle paikkakunnalle). Heiltä on noin kolmen vartin ajomatka meille, bussilla matkaan menee noin tunti, busseja kulkee noin puolen tunnin välein.

Ostimme hyvät ruokatarjoilut viineineen vaikka se kirpaisikin lompakossa. Minä olen äitiyslomalla ja mies on ollut epäsäännöllisissä töissä ja työttömänä pitkään. Vieraamme ovat erittäin hyvätuloisia. Ajattelimme kuitenkin yhteisen ajan kunniaksi satsata ruokaan ja olihan minulla syntymäpäiväkin muutaman päivän kuluttua vierailusta.

Vieraamme saapuivat sovitusti ja heti saavuttuaan ilmoittivat, että miehelle oli tullut työmeno perjantaille, eivätkä he voisi jäädä seuraavana päivänä viettämään aikaa kanssamme kaupungille. Ehdotin, että mies menisi autolla työhommiin ja nainen (hän on siis pitkäaikainen ystäväni) jäisi kanssani ja matkaisi sitten myöhemmin kotiin bussilla. Tämä ei kuulemma käynyt, koska hän olikin päättänyt mennä shoppailemaan kotikaupunkiinsa.

No, vietimme sitten kyllä oikein mukavan illan porukalla syöden ja kuulumisia vaihtaen. Vieraamme valittelivat sitä, kuinka me ja muutamat muut heidän kaverinsa haluavat käyttää viestittelyyn Whatsappia tekstiviestien sijaan, heidän mielestään kun se on ihan turha, kun työnantaja joka tapauksessa maksaa puhelinlaskut ja me olemme kaveripiirin harvinaisuuksia kun me maksamme puhelinlaskumme itse.

Kävimme nukkumaan ja aamulla tarjosimme vieraillemme runsaan aamiaisen ja he kävivät suihkussa ja lähtivät. Tuliaiseksi uuteen kotiin ja minulle synttärilahjaksi saimme heiltä noin 100 gramman Maraboun suklaasydänrasian. Omat siiderit ja oluet heillä oli mukana, juomatta jääneet he ottivat mukaansa. Vasta jälkeenpäin tajusin, kuinka hyväksikäytetty olo koko tapauksesta jäi.

Mielipiteitä, harmittaisiko sinua? Vai oliko minulla vain liian suuret odotuksen ystävän ja hänen miehensä tapaamisesta...

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit, että sovitte että te tarjoatte ruuan. Vieraat siis olettivat, että ruokakustannuksiin ei tarvi osallistua, ja toivat pienen tuliaisen (suklaa ihan ok, vaikka esim pullo viiniä olisi ollut vielä parempi).

Minun mielestä sinulla on ehkä mennyt hieman sosiaaliset tavat sekaisin. Jos ei erikseen sovita, että yhdessä maksetaan kaikki, niin isäntäväki tarjoaa. Eri asia jos olisivat jatkuvasti tulossa teille, tai itse olisit sanonut että sinulla ei ole kovin varaa nyt tarjota. Kaikilla ei ole tapanu tuoda muhkeita tuliaisia mukanaan, esimerkiksi maalla tehdään enemmän niin, mutta ei kaupungeissa. Juju on siinä, että sitten kun te menisitte vuorostaan heille, niin he tarjoaisivat. Ihan normaalia toimia noin. Vieraat eivät myöskään välttämättä ole ymmärtäneet kuinka tiukkaa teille tuo teki, siis sinun olisi pitänyt alunperin ehdottaa toisenlaista järjestelyä, jos teille ei illallisen ja aamiaisen tarjoaminen sopinut. Mielestäni kertomasi mukaan vieraat eivät muutenkaan käyttäytyneen huonosti, keskustelut whatsapista on ihan normaalia jutustelua, ehkä otit itseesi turhan paljon, koska koet huonommuutta esim taloudellisesta tilanteestanne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme