Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ujous syynä työnhaussa epäonnistumiseen

Vierailija
28.02.2014 |

Olen ollut nyt muutaman kuukauden työnhaussa. Haastattelukokemusta on kertynyt aika mukavasti, ja muutaman kerran kakkossijakin. Työnhaussa ei useinkaan saa oikein palautetta siitä, miksi ei tullut valituksi - yleensä syyksi on sanottu, että valitulla on ollut enemmän kokemusta. Viimeisimmästä hausta sain pyytämällä palautetta, että henkilö, jonka valitsivat oli ulospäinsuuntautuneempi. Psykologin arvio ratkaisi valinnan. Pohdin, että tämä voisi oikeasti olla syy, minkä vuoksi olen karsiutunut jatkosta muissakin haastatteluissa. Hakupaperit ovat ilmeisesti kunnossa, kun olen päässyt moneen haastatteluun. Alan koulutusta on ja useampi vuosi työkokemusta.

Onko jotakin, mitä asialle voisi tehdä? En itse sinänsä sano haastattelussa, että olisin ujo, mutta varmasti tulee ilmi, etten ole hirveän ulospäinsuuntautunut. Psykologi kuvaili sanalla pidättyvä. Tulin kuitenkin edellisessä työpaikassani hyvin toimeen esim. asiakkaiden kanssa ja nyt työttömyysaikana olen käynyt erilaisissa tilaisuuksissa, joissa olen tutustunut moniin uusiin ihmisiin ja kavereitakin on aika paljon.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:06"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:40"]

Yritä nyt edes siellä haastattelussa antaa vähän ulospäinsuuntautuneempi kuva itsestäsi, tyhmää, jos työ jää saamatta vain sen vuoksi, ettet yritä enemmän.

[/quote]

Ap:n mukaanhan tuossa on oikein psykologin arvio mukana. Silloin ap:llä on teettetty ilmeisesti jotain testejäkin. Jos kyseessä ovat itsearviointiin perustuvat persoonallisuustestit, niin niitä on kyllä niin haluttaessa suht' helppo manipuloida. Netistä löytyy paljon varsinkin Jenkeissä suosittuja Jungin ja Meyers-Briggsin persoonallisuusjaotteluun perustuvia testejä. Sellaisiin kun tutustuu, on aika helppo vastata kysymyksiin, kuten työnantajan voisi kuvitella haluavan. Itse en joudu ekstroverttiyttä mitenkään feikkamaan, mutta jos joku haluaisi niintehdä näissä testeissä, niin siitä, saako voimaa ihmiskontakteista, kannattaa vastata myönteisesti.

Toinen asia sitten on, kannattaako todellisuudessa introventin ihmisen, joka kokisi esimerkiksi vaativat asiakaspalvelutilanteet todella raskaaksi, hakeutua alalle, jossa tällaisten hoitaminen jopa päivittäin on peruskauraa. Omassa työssäni olen nähnyt melko pahoja burn out -tapauksia juuri kuitenkin sitten perimmiltään introverttien ihmisten yrittäessä selvitä asiakkaista. 

[/quote]

noista mainitsemistasi testeistä en tiedä, mutta kannattaa huomata, että monissa psykologisissa testeissä tulosten manipulointiyritykset saattavat paljastua. Sellaisesta kiinni jäänti on ehkä pahin vaihtoehto, epärehellisyyttä siis.

[/quote]

Eikö tuolla valehtelemisella ja siitä kiinnijäämisellä peloitella lähinnä varusmiehiä ennen sitä kuuluisaa palikkatestiä? No, ongelma vain on siinä, että kaupallisten toimijoiden työnantajille tarjoamat testit eivät ole mitään oikeasti kattavia psykologisia tutkimuksia. Parin päivän psykologisilla testeillä, jotka perustuvat kokelaan haastatteluun, kokelaan pitkäaikaiseen tarkkailuun vuorovaikutustilanteessa ja vielä itsearviointiin, voidaan saada jonkinlainen "kehys"henkilön toiminnalle.  Mutta aika usein tämä psykologinen puoli hoidetaan työhaastattelussa jollain rasti  ruutuun -itsearviointikaavakkeella. Tässä valehtelusta on oikeastaan mahdoton narahtaa, koska  kokelashan voi nähdä oman toimintansa hyvin eri tavalla kuin ulkopuoliset. Eli vaikka kokelas vastaisi täysin rehellisesti, tulos ei silti vastaisi ulkopuolisen arvioijan arviota. Toki tässä tapauksessa voidaan sanoa kokelaan itsetuntemuksessa olevan puutteita. Mutta itsetuntemus ei ole käsittääkseni pätevyysvaatimus tai laillinen irtisanomisperuste millään alalla.

-10-

Vierailija
2/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei mikään ihme ettei näillä työmarkkinoilla ole töitä edes itsevarmoille ihmisille nimimerkillä: Itse laittanu valehtelematta n 40 paikkaan hakemusta tuloksetta jonka lisäksi kaivellut esiin pomojen numeroita ja soittanut suoraan puhelimella töitä mukaanlukien kaupan kassakin jonne ei ole päässyt. Kokemusta löytyy kuljetusalan hommista ja näistäkin kuljettajista pitäisi olla pulaa mutta ei siltä vaikuta. Katsotaan päivä kerrallaan t: Mies 22 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kymmenen kuukautta haettu työtä. On koulutusta ja kokemusta. Joka päivä laitettu aina muutama hakemus. Kohta varmaan lopetan, en jaksa, kun on turhaa.

Vierailija
4/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä nyt edes siellä haastattelussa antaa vähän ulospäinsuuntautuneempi kuva itsestäsi, tyhmää, jos työ jää saamatta vain sen vuoksi, ettet yritä enemmän.

[/quote]

Olen kyllä yrittänyt, mutta on aika vaikea antaa totuudenvastaista kuva luonteestaan. Varmaan jokainen myös jonkin verran jännittää haastatteluita. Mielestäni ne ovat kyllä alkaneet sujumaan paremmin, kun on saanut niistä nyt aika paljon kokemusta.

Kai sekin on jonkinlainen onnistuminen, että on päässyt monta kertaa 100-200 hakijan joukosta toisellekin haastattelukierrokselle ja pari kertaa psykologisiin testeihin.

Vierailija
5/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se sääli, että nykyään puheliaisuutta ja ulospäinsuuntautuneisuutta korostetaan ihan liialti jopa sellaisissa hommissa, joissa sille ei ole yhtikäs mitään tarvetta. Usein myös unohdetaan se, että sosiaalisuus ei ole sama asia kuin sosiaaliset taidot. Esimerkiksi työyhteisössä on hyvä ottaa muut huomioon, samaistua toisen asemaan ja kommunikoida muiden tiimiläisten kanssa. Nuo ovat esimerkkejä sosiaalisista taidoista, jotka voivat olla ujolla ihmisellä hyvin hallussa. Puhelias tyyppi taas voi olla hyvinkin itsekäs päällepäsmäri, jolle kaikkein tärkeintä työpaikalla on vain oma etu, vaikka se tapahtuisikin työkavereiden kustannuksella.

Lisäksi pitäisi muistaa se, että työhaastattelu tilanteena eroaa täysin työtilanteiden sosiaalisuudesta. Olen itse melko ujo, ja minulle on vähän hankalaa tutustua uusiin ihmisiin, koska minun pitää yrittää ns. myydä omaa itseäni. Silti olen asiakaspalvelutilanteissa hyvinkin puhelias ja lähestyn asiakasta vaivatta, koska silloin minun pitää myydä itselleni täysin neutraalia tuotetta, ei omaa persoonaani. En minä jännitä asiakaskohtaamisia tai minulle tuntemattomien asiakkaiden kanssa juttelemista yhtään samalla tavalla kuin uusien ihmisten tapaamista arkielämässä. Siksi minusta onkin sääli, että useampi myyjän homma on tainnut mennä minulta sivu suun, koska vaikutan työhaastattelussa sulkeutuneelta ja verbaalisesti kömpelöltä, vaikka työtilanteessa olen ihan erilainen.

Vierailija
6/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:59"]

Onhan se sääli, että nykyään puheliaisuutta ja ulospäinsuuntautuneisuutta korostetaan ihan liialti jopa sellaisissa hommissa, joissa sille ei ole yhtikäs mitään tarvetta. Usein myös unohdetaan se, että sosiaalisuus ei ole sama asia kuin sosiaaliset taidot. Esimerkiksi työyhteisössä on hyvä ottaa muut huomioon, samaistua toisen asemaan ja kommunikoida muiden tiimiläisten kanssa. Nuo ovat esimerkkejä sosiaalisista taidoista, jotka voivat olla ujolla ihmisellä hyvin hallussa. Puhelias tyyppi taas voi olla hyvinkin itsekäs päällepäsmäri, jolle kaikkein tärkeintä työpaikalla on vain oma etu, vaikka se tapahtuisikin työkavereiden kustannuksella.

Lisäksi pitäisi muistaa se, että työhaastattelu tilanteena eroaa täysin työtilanteiden sosiaalisuudesta. Olen itse melko ujo, ja minulle on vähän hankalaa tutustua uusiin ihmisiin, koska minun pitää yrittää ns. myydä omaa itseäni. Silti olen asiakaspalvelutilanteissa hyvinkin puhelias ja lähestyn asiakasta vaivatta, koska silloin minun pitää myydä itselleni täysin neutraalia tuotetta, ei omaa persoonaani. En minä jännitä asiakaskohtaamisia tai minulle tuntemattomien asiakkaiden kanssa juttelemista yhtään samalla tavalla kuin uusien ihmisten tapaamista arkielämässä. Siksi minusta onkin sääli, että useampi myyjän homma on tainnut mennä minulta sivu suun, koska vaikutan työhaastattelussa sulkeutuneelta ja verbaalisesti kömpelöltä, vaikka työtilanteessa olen ihan erilainen.

[/quote]Pitkälti samoilla linjoilla tämän kirjoittajan kanssa. Olen äärimmäisen introvertiksi testattu - outo lintu siis muiden ekstrovertti-opettajien joukossa. Silti olen 'hyvä' ope, jos nyt omakehu sallitaan - oppilas palautteen ja pienten oppilaiden vanhempien mukaan.

Eli tapaan työssäni viikon aikana usemman sata ihmistä, eikä siinä ole mitään 'ongelmaa' - en ole ujo, hiljainen tms. Se on minun työni. Introverttius ilmenee vain siten, että viikonloppuisin ja lomilla haluan olla enimmäkseen 'itsekseni' ts. oman perheeni parissa, jotta saan 'akut' ladattua. Silloin en jaksa 'ylimääräisiä' ihmisiä ja tästä syystä ystäväpiirini onkin todella suppea - se ei tosin minua haittaa. Kun en jaksa vapaa-ajallani ulkopuolisten kanssa seurustella.

Vierailija
7/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille alalle olet hakemassa? Joihin ammatteihin ujous voi olla hyvinkin epätoivottava ominaisuus.

[/quote]

Ujous on kyllä vähän epätoivottava ominaisuus hakemissani töissä, sillä haen lähinnä viestintäalan töitä. Hakemani työt ovat kuitenkin olleet sisällöntuotantoon keskittyviä, eivät juurikaan esim. esiintymistä sisältäviä. Monessa työssä olisi tietysti jonkin verran yhteydenpitoa yhteistyökumppaneihin ja asiakkaisiin, mikä on mielestäni mukavaa. Tykkään myös tehdä tiimitöitä, enkä vain yksin. -Ap

Vierailija
8/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soveltuvuustesteissä yksi osa testausta on ollut psykologin suorittama haastattelu. Toisessa haastattelussa psykologi sanoi, että muodostaa 80% käsityksestään haastattelun perusteella.

Olen muuten saanut myös hyviä ystäviä työpaikoilta ja juttelen välillä töissä jonkin verran yksityisasioista. -Ap

Vierailija
9/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille alalle olet hakemassa? Joihin ammatteihin ujous voi olla hyvinkin epätoivottava ominaisuus.

Vierailija
10/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikassa luonteella on suuri vaikutus. Pitää sopia työyhteisöön ja olla ns. hyvä tyyppi. Yksinään nurkassa puurtava ujopiimä, ei välttämättä ole kovin haluttu, vaikka työnsä hoitaisikin

Vierailija
12/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista on pidättyväisiä ja 90% jännittää työhaastatteluissa. Itsekin olen rauhallinen ja pidättäytyvä persoona  (minusta etu alallani) niin kyllä se ärsyttää jos valitaan joku dille papupata.

Vierailija
13/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Sekin on virhe jos yrittää esittää muuta mitä on ja haastattelija huomaa teeskentelyn. Toisekseen eihän sitä viihtyisi työssä jossa pitäisi käyttäytyä luontoaan vastaan.

Vierailija
14/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 14:51"]

[/quote]Sekin on virhe jos yrittää esittää muuta mitä on ja haastattelija huomaa teeskentelyn. Toisekseen eihän sitä viihtyisi työssä jossa pitäisi käyttäytyä luontoaan vastaan.

[/quote]

Ap kertoi, että on pärjännyt asiakkaiden kanssa aiemmin, eli ottaa aikansa, kun se ujous ei ole se päällimmäisin rooli. Uskokaa pois, ei ujot kaikkien kanssa ole ujoja...

Vierailija
15/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tytöt eikö se nyt ole vähänoutoa jos nainen eiole kertomassa viime viikonlopun miesseikkailuista, shoppailuista, matkoista ymsymsyms! Kyllähän me terveetjatasapainoiset naiset ollaan tälläisiä puheliaita&sosiaalisia höpöttäjiä. Minun työpaikalla on yksi sellainen hiljainenomituinen nainen. Olemme kahvitauoill miettineet mikä siinä ämmässä on vialla. On tutkailtu vähän sen liikkeitä, ettei vaan olisi jokusellainentiedätthän mielenterveyspotilas tai alkoholisti, joka yrittää salailla ongelmiaan. Syö kyllä paljon raikastavia pastilleja ja joskus haisi hieltä. Pari kertaa on maanantaina ollut sairaslomalla, vain yhden päivän. Mitä mieltä olette?!

Vierailija
16/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ujo, mutta asiakkaiden kanssa loistava. Liian ulospäinsuuntautuneella menee aikaa niin paljon höpöttämiseen, että työntekokin jää kakkoseksi. On työnantajia, jotka osaavat arvostaa oikeita asioita. Minulle sattui kohdalle sellainen, ehkä joku päivä sinullekin. 

Vierailija
17/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap:n mukaanhan tuossa on oikein psykologin arvio mukana. Silloin ap:llä on teettetty ilmeisesti jotain testejäkin. Jos kyseessä ovat itsearviointiin perustuvat persoonallisuustestit, niin niitä on kyllä niin haluttaessa suht' helppo manipuloida. Netistä löytyy paljon varsinkin Jenkeissä suosittuja Jungin ja Meyers-Briggsin persoonallisuusjaotteluun perustuvia testejä. Sellaisiin kun tutustuu, on aika helppo vastata kysymyksiin, kuten työnantajan voisi kuvitella haluavan. Itse en joudu ekstroverttiyttä mitenkään feikkamaan, mutta jos joku haluaisi niintehdä näissä testeissä, niin siitä, saako voimaa ihmiskontakteista, kannattaa vastata myönteisesti.

Toinen asia sitten on, kannattaako todellisuudessa introventin ihmisen, joka kokisi esimerkiksi vaativat asiakaspalvelutilanteet todella raskaaksi, hakeutua alalle, jossa tällaisten hoitaminen jopa päivittäin on peruskauraa. Omassa työssäni olen nähnyt melko pahoja burn out -tapauksia juuri kuitenkin sitten perimmiltään introverttien ihmisten yrittäessä selvitä asiakkaista. 

Vierailija
18/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 15:02"]

[/quote]

[/quote]

noista mainitsemistasi testeistä en tiedä, mutta kannattaa huomata, että monissa psykologisissa testeissä tulosten manipulointiyritykset saattavat paljastua. Sellaisesta kiinni jäänti on ehkä pahin vaihtoehto, epärehellisyyttä siis.

Vierailija
19/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei varsinaisesti käynyt ilmi millaista työtä ap oli hakemassa, onko tuo asiakaspalvelu olennainen osa työtä ja minkä tyyppistä se on. Tottahan tuo on että introvertti, herkkä ihminen saattaa ottaa nuo tilanteet raskaammin. 

Vierailija
20/22 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut ehkä niissä voi tehdä niin, että kaikkiin kysymyksiin vastaa vain vähän ekstrovertimmin kuin normaalisti.

ikävä tilanne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän