Itkukohtaukset töissä, ratkaisu?
Minulla tulee yleensä enintään 3-4 kertaa vuodessa itkukohtaus töissä, jossa menee ainakin 30-40 min rauhoittua. Joskus itku voi alkaa uudelleen jopa parin tunnin aikana.
Itkun aiheuttaa joko huutavat, pelottavat tai hyvin epäasiallisesti ja loukkaavasti käyttäytyvät asiakkaat tai työnantajan epäreilu palaute (tätä ei onneksi usein tule, mutta esim kerran kehityskeskustelussa sanoi minua oudoksi).
Olen ollut lapsesta asti hyvin herkkä.
Tuo itku käynnistyy automaattisesti, ilman ajattelua että olen huono/en pärjää/pelottaa.
Sinänsä itku ei ole ongelma vaan sen hidas laantuminen.
Lisäksi meillä on töissä rajallisesti tiloja, joihin mennä rauhoittumaan ja noin pitkää aikaa on hankala olla pois työnteosta.
Yleensä tilanteen jälkeen olen siis silmät punaisena, vähäpuheisena, henkeä haukkoen ja lievästi niiskuttaen asiakaspalvelussa.
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Vaihtaisitte alaa, yrittäisitte saada jotain terapeuttista apua tai "kohtaus"lääkitystä?
Kommentit (44)
Lisäys että sinänsä viihdyn työssäni ja yleensä pärjään asiakkaiden kanssa hyvin.
Olen kuitenkin työpäivien jälkeen ihan poikki.
Suosittelen pientä annosta essitalopramia, joka on mieltä tasaava lääkäriltä saatava reseptilääke. Kokemusta on. Hyvä lääke, ei sivuvaikutuksia.
Ota loparit ja luovuta se työpaikkas jollekin sellaiselle, joka kykenee siellä tekemään muutakin kuin pillittämään ja olemaan muiden rasitteena.
Kuulostaa traumaoireelta.
Itsellä käytössä Oxamin 15mg 3*1-2 tablettia vuorokaudessa.
Onko teillä työnohjausta tarjolla? Kaikenlaisissa työssä jossa ollaan toisten ihmisten kanssa tekemisissä tarvitaan enemmän tai vähemmän paksu nahka. Kaikkea ei voi ottaa henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
jos lääkityksen tuohon löydät, käytä sitä. näinä yli 10 prosentin työttömyyden aikoina on melko itsetuhoista lähteä elättelemään toiveita että uuden työn saa nopeasti. sehän ihan hullu ajatus on. pidä työpaikastasi kiinni kynsin hampain. herkilläkin on oikeus töihin. jos teillä on töissä työterveyshuolto, sinne ensimmäisenä juttelemaan. vaiva on kiusallinen mutta nyt itsetuntoa kehiin. tuollaiselle ei voi mitään joten älä syyllistä itseäsi
Kiitos vastauksesta. Meillä on työterveyshuolto kyllä.
Koen aika usein olevani vääränlainen työelämään, sillä kuormitun kiireestä (josta työnantaja itse nauttii). Onneksi meillä on ihan ok työtahti yleensä.
Kiire aiheuttaa uniongelmia jne ja jos on ollut jotain ristiriitoja päivän aikana.
Koen että joissain työpaikoissa minua ei ole arvostettu, sillä en ole nopea toimimaan ja nopea reagoimaan.
Osa työnantajista on taas arvostanut että asiakkaat pysyy yleensä kanssani rauhallisina kun tunnelma on tarttunut.
Nykyisessä työpaikassa olen ollut noin 5 vuotta.
Työkaverit on tosi kivoja ja meillä on hyvä yhteishenki.
3-4 kertaa työpäivässä itkulohtaus joka kestää 30-40 minuuttia?! Oikeasti? Siinähän se työpäivä meneenkin. Ai niin , ruokatauko.
Vierailija kirjoitti:
3-4 kertaa työpäivässä itkulohtaus joka kestää 30-40 minuuttia?! Oikeasti? Siinähän se työpäivä meneenkin. Ai niin , ruokatauko.
Lue tarkemmin.
Onpa tökerö ap. Ihmiset antavat neuvoja, ja hän ei edes peukuta kiitokseksi. Näköjään on muitakin ongelmia käyttäytymisessä kuin vain itkuherkkyys.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa traumaoireelta.
Itsellä käytössä Oxamin 15mg 3*1-2 tablettia vuorokaudessa.
Ok voisi olla mahdollista. Lapsuuden perheessä oli tunnekylmyyttä ja alkoholismia ja joskus itkua pilkattiin, ei osattu tukea vaikeissa paikoissa. Ei kuitenkaan ollut väkivaltaa, oli ruokaa, vaatteita, harrastuksia jne joten aiemmin olen ajatellut ettei traumat ole mahdollista.
Aloita vaikka kasvamalla aikuiseksi. Aikuinen osaa pitää tunteet halinnassa eikä väännä puolta tuntia itkua. Olet naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen pientä annosta essitalopramia, joka on mieltä tasaava lääkäriltä saatava reseptilääke. Kokemusta on. Hyvä lääke, ei sivuvaikutuksia.
Minulla on ollut masennusjaksoja elämän aikana (ei nyt) ja lääkkeet ovat tehonneet huonosti.
Hyödyttömiä ovat olleet sitalopraami ja fluoksetiini. Duloksetiinin teho riittämätön.
Nyt käytän sertraliinia, voi olla että oli tehoa akuutissa vaiheessa tai sitten ehkä etenevä kevät ja lisääntyvä valo auttoi?
Kiitos ehdotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä työnohjausta tarjolla? Kaikenlaisissa työssä jossa ollaan toisten ihmisten kanssa tekemisissä tarvitaan enemmän tai vähemmän paksu nahka. Kaikkea ei voi ottaa henkilökohtaisesti.
Ei ole työnohjausta. Työterveyspsykologille voi päästä enintään 5 kertaa.
Tällainen työkaveri on todella raskas muille työntekijöille, voin kokemuksesta kertoa. Meidän koko työyhteisö tarvitsi työnohjausta sen jälkeen kun hän lopulta lähti.
Stressi purkautuu itkuna. Mitä jos keskustelet näistä asioista jonkun ammattilaisen kanssa. Ja haittaako tuo jos pysyt sen ansiosta työkykyisenä.
Et sovi työelämään. Kuormitat kaikkia ja se ei ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että se itku alkaa ns. automaatiolla, ilman että edes ehdin ajatella/tuntea mitään.
Mielellään olisin kovanahkaisempi mutta en tiedä miten.
Vierailija kirjoitti:
Et sovi työelämään. Kuormitat kaikkia ja se ei ole ok.
Jaa ei muuta kuin loiseksi kotiin että voitte pilkata ja uhkailla ja huudella mene töihin
Tarkista rauta-arvot ja vaihda hormonit. Muista, että töissä on työrooli etkä Sinä.
jos lääkityksen tuohon löydät, käytä sitä. näinä yli 10 prosentin työttömyyden aikoina on melko itsetuhoista lähteä elättelemään toiveita että uuden työn saa nopeasti. sehän ihan hullu ajatus on. pidä työpaikastasi kiinni kynsin hampain. herkilläkin on oikeus töihin. jos teillä on töissä työterveyshuolto, sinne ensimmäisenä juttelemaan. vaiva on kiusallinen mutta nyt itsetuntoa kehiin. tuollaiselle ei voi mitään joten älä syyllistä itseäsi