Miksi suomalainen nainen ei osaa pukeutua?
Joka kerta kaupungilla saa kyllä ihmetellä miksi nainen lähtee homssuisen näköisenä kotoa..Eniten kuitenkin ihmetyttää/huvittaa kun ei omaan tyyliin jakseta panostaa niin sitten kyllä arvostellaan ihmisiä, jotka niin tekee. Esim. tänään olin pukeutunut ihan normaali vaatteisiin, mustat suorat housut, valkoinen silkkipaita, jakku ja hiukset kauniisti kauniisti kiharalla/laineilla niin eiköhän joku keski-ikäinen rouvashenkilö tule kysymään, että minne juhliin sitä ollaan menossa..voi hohhoijaa sanon minä.
Kommentit (314)
Minulle vaatteet on vain lämmike ja peite. Ei kiinnosta miettiä yhtään, miltä ne muiden silmissä näyttävät. Ostan uutta vain jos tarvitsen, vähän ehkä katson mikä omaa silmää miellyttää ja ostan ensimmäisen, mikä tuntuu hyvältä päällä. Inhoan kaupassa vaatteiden sovittamista, mutta inhoan yhtä lailla myös postimyynnistä tilaamista, sillä haluan kerralla sopivan. Tärkeintä mulle vaatteessa on helppohoitoisuus. Silkkipaitoja ei ole eikä tule, koska ne vaativat liikaa. Mieluiten 60 asteessa pestävää puuvillaa.
Hameet ei mulle sovi muutenkaan perjalkaisena pihtikinttuna. En osaa ommellakaan. Osaan joten kuten lyhentää lahkeita, mutta en nätisti oikein niitäkään. Farkut on ainoat, mitä löytyy sopivalla lahkeen mitalla, eikä niitäkään ole kuin harvoissa paikoissa. Niin kauan kuin asiasta ei sakoteta, ei näillä avauksilla ole mulle mitään merkitystä. Asunani pysyy jatkossakin lähinnä helppohoitoinen puuvilla. Peruasuni on siis farkut, trikoopaita ja neule. Pellavasta tykkäisin, mutta se on liian herkästi rypistyvää. Nämä istuu mulle, näitä saa helposti mistä kaupasta vaan ja näitä on helppo huoltaa.
Oikeasti monet näistä pukeutumisen arvostelijoista eivät edes halua, että muut pukeutuisivat kauniisti. Ketä kohtaan he sitten tuntisivat ylemmyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pietarissa ja Moskovassa näkyy kyllä upeasti pukeutuneita naisia myös -20C pakkasissa :) mutta korolliset saappaat ei välttämättä ole kovin mukavat mukulakaduilla.
Siellä ei pukeuduta omaksi iloksi vaan tavoitteena on usein etsiä itselleen elättäjää...
Mikä on tietolähteesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usassa eivät peruskaupungeissa välitä mitä on päällä. Mutta kannattaako sieltä ottaa mallia tässäkin?
Kuule, voin kertoa, että MISSÄÄN eivät peruskaupunkien peruskansalaiset suuremmin välitä, mitä on päällä. Luulen, että ei tässä nyt kukaan ole ottanut mallia mistään, vaan tavan tallaajilla on elämässään tärkeämpääkin tekemistä kuin miettiä katulookiaan.
En usko, että tuota walmart-pukeutumista löytyy usan ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun haluan, että minua kohdellaan hyvin ja teen isoja ostoksia - niin kauneudenhoitolassa kuin esim. sokoksessa - niin mun on pakko laittaa tiukemmat, ihomyötäisemmät vaatteet ja mun täytyy olla viimeisen päälle nätti.
Merkkilaukku tehoaa aina toisessa S:llä alkavassa tavaratalossa, jota ruotsalaiset suosivat. Ikää on kertynyt alle 30 ja arvostavaa palvelua ei saa perustoimistolookissa vaan täytyy olla se parin tonnin merkkilaukku kainalossa, jotta myyjät näkevät minut potentiaalisena maksavana asiakkaana. Tuleehan sitä merkkilaukkua ulkoilutettua...
Minä olen aikuinen siististi pukeutuva nainen ilman mitään parin tonnin merkkilaukkua, ja saan kaikissa liikkeissä hyvää palvelua, ja minut nähdään potentiaalisena asiakkaana. Jotenkin tosi surullinen ajatus, että jollain laukulla pitäisi ostaa se, että toiset tekisivät työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usassa eivät peruskaupungeissa välitä mitä on päällä. Mutta kannattaako sieltä ottaa mallia tässäkin?
Kuule, voin kertoa, että MISSÄÄN eivät peruskaupunkien peruskansalaiset suuremmin välitä, mitä on päällä. Luulen, että ei tässä nyt kukaan ole ottanut mallia mistään, vaan tavan tallaajilla on elämässään tärkeämpääkin tekemistä kuin miettiä katulookiaan.
En usko, että tuota walmart-pukeutumista löytyy usan ulkopuolelta.
En usko, että tuo walmart-pukeutuminen on usassakaan sitä peruskansalaisen peruspukeutumista.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:38"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:32"]
http://shl.fi/wp-content/uploads/2012/09/l%C3%A4t%C3%A4kk%C3%B6-e1348397873367.jpg
Havainnollistavaa :D
Mahtaisivat korkokengät ja silkkipaita olla tuon kuvan miljöössä mielenkiintoinen näky. Ja niiden käytännöllisyyskin olisi ihan omaa mittakaavaansa.
Ulkoiluvaatteissakin on nykyään ns. "tyylikkäämpiä"/naisellisempia versioita saatavilla.
täh? Nuohan on suurin osa naisten malleja. En mä ainakaan oo muunlaisia nähnyt urheiluliikkeissä.
Tässä esimerkkejä tyylikkäämmästä sadepäivän pukeutumisesta
http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/cb/5a/1b/cb5a1be22937c487291602183db81028.jpg
http://media-cache-ak0.pinimg.com/236x/53/dd/af/53ddaf25186ca38687d645ce753e5982.jpg
http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/f6/42/36/f64236801dc9b73ea5c0d32ea47178cd.jpg
Ensimmäisessä kuvassa ollaan mun käsittäkseni LENKILLÄ. En mä lähde lenkille Hunterin kumisaappaissa vaikka sataisikin.
Haloo vaan =)
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kaupungilla saa kyllä ihmetellä miksi nainen lähtee homssuisen näköisenä kotoa..Eniten kuitenkin ihmetyttää/huvittaa kun ei omaan tyyliin jakseta panostaa niin sitten kyllä arvostellaan ihmisiä, jotka niin tekee. Esim. tänään olin pukeutunut ihan normaali vaatteisiin, mustat suorat housut, valkoinen silkkipaita, jakku ja hiukset kauniisti kauniisti kiharalla/laineilla niin eiköhän joku keski-ikäinen rouvashenkilö tule kysymään, että minne juhliin sitä ollaan menossa..voi hohhoijaa sanon minä.
Kahdeksankymppinen mummoni pukeutuu noin kun lähtee Stockalle ystävättärensä kanssa. Asu sopiikin hyvin hänen ikäiselleen, kiharatkin kuuluvat samaan settiin.
Muiden katseet eivät lämmitä. Rahani laitan mieluummin matkustamiseen kuin vaatteisiin. Olen toimistotyössä ja minulla on peruspuvusto, jolla pärjään niin työt, työmatkat kuin vapaa-ajan, ja jos jollekin on ongelma, että se on käytännöllinen pikemmin kuin naisellinen, niin se ihan kirjaimellisesti on hänen ongelmansa.
Olosuhteet, kävelepä töihin -20 asteessa "silkkipaidoissa ja korkkareissa." Suomen kesä on aika lyhyt. Eikä tyylini silti huono ole, sellainen boheemi/outdoor; isoja villatakkeja, murrettuja sävyjä ym. Ap:n tyyli kuulostaa tätimäiseltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
valkoinen silkkipaita, jakku ja hiukset kauniisti kauniisti kiharalla/laineilla
Käytän silkkipaitaa juhlavimmissa edustustilaisuuksissa, kun koen silkkipaidan olevan liian juhlava tavalliselle työpäivälle. Poikkeuksena tietty raakasilkkipaidat, jotka näyttävät enemmän puuvillasekoitteelta.
Puuvilla-silkkisekoite on myös miellyttävää ja löytyy sopuhintaan. Ommellessa voi tehdä laskoksen keskitakalinjaan.
Hmm.. Lähden töihin 6.10 ja vaiihdan töissä työvaatteet: reisitaskuhousut ja huomiotakki.
Tässä välissä jakkupuku tuntuisi vähän turhalta..
Kotiin mennessä saatan kävästä kaupassa, jossa siis useampi ihminen kyllä kerkiää näkemään minut niissä collegehousuissani.
Yleensä kotona vaihdan lenkki tai salivaatteet ja suihkun jälkeen yövaatteet.
Miksi ihmeessä minun tulisi kulkea nämä matkat päivittäin ja pari kaupankäyntiä viikossa silkkipaidassa ja lenkille ei todellakaan mennä korkkareissa.
Miksi pitäisi pukeutua hienosti, jos se ei kiinnosta minua lainkaan? En minä arvostele niitä, jotka panostavat pukeutumiseensa, joten toivoisin myös, ettei minun valintaani arvostella. Ap:n mainitsema tilanne on huvittava, mutta ymmärrettävä. Suomessa ihmiset panostavat keskimäärin ihan muihin asioihin kuin ulkonäköön.
Itse panostan hyvinvointiini ja miellyttävään elämään. Harrastan paljon liikuntaa, syön hyvin sekä käytän päivittäin vaatteita ja jalkineita, joissa minun on hyvä olla. Silkkipaita ja bleiseri arkipukeutumisessa eivät tuo minulle juurikaan mielihyvää, joten miksi ihmeessä pukeutuisin niihin? Juhlissa käytän mekkoja, arkena joustavia farkkuja, trikoopaitoja ja mukavia kenkiä.
Minulle ja myös miehelleni on tärkeämpää se, mitä olemme siellä vaatteiden alla. Sekä henkisesti että fyysisesti. Ja elämäntapamme pitääkin huolen siitä, että näky makuuhuoneessa on kaunis ja ihmisenä olemme muutakin kuin kalliita vaatteita. Siihen ei arkiestetiikan radikaali lisääminen tuo tarpeeksi lisäarvoa, että siihen kannattaisi panostaa. :)
olen aina jaksanut ihmetellä,että ketä kiinnostaa miten muut pukeutuvat ??eikös vaatteet loppupeleissä ole suoja ihmiselle?mun mielestä paljon tärkeämpää on se,että ihminen on puhdas kun lähtee muiden keskuuteen,ei haise hielle,vanhalle viinalle,muulle kuonalle,liian vahvoille hajuvesille,partavesille,hiustököteille,se on muiden huomioon ottamista,on paljon allergisia,ja astmaisia ihmisiä,jotka kärsivät näistä "haisuliineista"varsinkin vanhemmat naiset usein haisevat ihan kärpäsmyrkyille,kun lotraavat joitain mausteisia,vahvoja hajuvesiä päällensä,ja jotkut miehet haisevat kuvottavalle hielle,jos puhtaat,siistit vaatteet päällä,niin olkoon se jokaisen oma asia,mutta hajuista kärsivät muutkin.ainut asia mikä kyllä pukeutumisessa ihmetyttää,on se että miksi ihmiset käyttävät melkeinpä vaan mustaa ja harmaata?värejä olisi kiva nähdä enemmän,kun ainakin nää meidän talvet jo itsessään ovat usein harmaita,ja valottomia.
Monelle tämä tyylikkyys tuntuu tarkoittavan sitä, että vartalon mallin ja kaarien tulee näkyä muille kanssaihmisille erittäin selkeästi. Isot, löysät, liehuvat tai peittävät vaatteet eivät heistä ole koskaan "tyylikkäitä" ja "naisellisia". Miksi ihmeessä kroppaa pitäisi esitellä koko ajan muille?
Myös siististi, jopa nätisti pukeutuminenkin voi olla hauskaa. Värisilmä ja maku kehittyvät, oppii yhdistelemään ja pystyy valinnoillaan säästämäänkin, kun esim. kaikki sopii kaikkien muiden vaatekappaleiden kanssa jne. Ja mitä kauemmin tyylitajuaan harjaannuttaa, sitä helpompaa se on. Aivan sama kuin meikkaamisessakin, oppii näkemään. Mielestäni kaikki sellaiset edulliset keinot, millä voi helposti saada itselleen pikkiriikkisen lisää varmuutta ja hyvää mieltä, ovat kokeilemisen arvoisia, esim. pääsykokeisiin valmistautuessani olin erittäin jännittynyt, lopulta sain idean käydä pesettämässä hiukseni kampaajalla, eikä se edes maksanut paljoa, ja uskokaa tai älkää, sain siitä sen verran itseluottamusta, etten hermoillutkaan enää, "tukka hyvin, kaikki hyvin"-keinoa voi joskus käyttää, se auttaa. Mielestäni itsestään huolehtiminen on terveyttä ja tuottaa iloa myös muille.
Kyllä suomalainen nainen varmaankin osaisi pukeutua, vaan kun ei laiskuuttaan viitsi. Omaa rähjäistä olemusta selitetään luonnonkauneudella ja rennolla pukeutumisella. Femakot puolestaan perustelevat rähjäistä olemustaan sillä, että he eivät halua alistua miehen katseltavaksi.
Itse olen sitä mieltä, että lökottävät harmaat collegehousut ja likaiset tennarit nuorilla naisilla kaupunkikuvassa ei juuri hivele silmää. Mikseivät kaikki naiset käytä hameita ja korkokenkiä niin kuin tyylikkäät ja huolitellut naiset?
Ylläni on tällä hetkellä toppi, collegepaita ja -housut sekä villatakki (en jaksa kävellä patterille vääntämään sitä auki). Sen verran näin vaivaa että collareiden tilalla oli farkut kun olin ihmisten ilmoilla. Niiden lisäksi mustat tennarit ja musta tyköistuva toppatakki. Pipo ja huivi. Ei meikkiä eikä koruja.
Eilen sen sijaan kipitin korkkareissa, ihan vaan koska huvitti. Ja vastaavasti tämänhetkinen vaatekerta on ylläni koska just nyt vaan huvittaa olla tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalainen nainen varmaankin osaisi pukeutua, vaan kun ei laiskuuttaan viitsi. Omaa rähjäistä olemusta selitetään luonnonkauneudella ja rennolla pukeutumisella. Femakot puolestaan perustelevat rähjäistä olemustaan sillä, että he eivät halua alistua miehen katseltavaksi.
Itse olen sitä mieltä, että lökottävät harmaat collegehousut ja likaiset tennarit nuorilla naisilla kaupunkikuvassa ei juuri hivele silmää. Mikseivät kaikki naiset käytä hameita ja korkokenkiä niin kuin tyylikkäät ja huolitellut naiset?
Kaikkia ei yksinkertaisesti kiinnosta pukeutuminen niin paljoa? Kaikki eivät tykkää hameista ja korkokengistä? Jotkut tuntevat olonsa mukavaksi niissä collegehousuissa ja tennareissa? Kaikki eivät vietä päiviään pelkästään nätiltä näyttäen vaan käytännöllisyys on tärkeintä.
Tykkään käyttää hameita mutta vain kesäisin, nimittäin vihaan sukkahousuja. Korkokenkiä en jalan vian vuoksi voi käyttää vaikka haluaisin :( Talvisin menen kalsarit+collegehousut+huppari+toppatakki ylläni jos ei suunnitelmia ole, kaunista :D Välillä katson kaupungilla niitä tyylikkäästi pukeutuneita naisia mutta muistan että mun täytyy kesät talvet, tuulessa ja tuiskussa kävellä/pyöräillä 6km suuntaansa töihin, siksi käytännöllisyys. En käy kotona vaatteita vaihtamassa jos poikkeankin kaupungilla.
Ei ole pakko ostaa niitä rumia vermeitä joita on myynnissä nyt kun rahat on tiukalla. Ootte kaikki ihan nättejä vaikka laitatte vanhoja värikkäitä vaatteita, voi vähän tuunata. Tuunasin itse just mekosta hameeksi, kun yläosa oli käynyt naffffftiksi. Ja ihan passeli tuli. Kenkiin rasvaus, lankkaus. Oma mieli voi olla niin että ai kun tää on vanha, mutta toinen ei sitä tiedä tai muista tai ei välitä että kaverilla on hiukan vanha vaate. Tsemppiä kaikille, kekseliäisyys kehiin.
Tuskin siellä elättäjän etsijiä paljon enempää on kuin Helsingissäkään. Siis väkimäärään suhteutettuna. Ainakin venäläisillä naisilla on isompi edustus johtajan paikoilla kuin suomalaisilla naisilla.