Sain eilen käsiini isäni vanhan passin. Se oli diplomaattipassi
Vuodelta 1958 🤩 Aivan mahtava! En ollut tiennyt, että MUN ISÄLLÄ on ollut diplomaattipassi 👍
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Onko tää äitihullu?
?
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä oikeasti on varakasta väkeä keskustelemassa, on käsillä yksi kapitalismin suurimmista ongelmista. Omaisuudella, kun ei välttämättä ole omien kykyjen kanssa mitään tekemistä, vaan suuret rahat voivat päätyä täysille tampioille.
Miksi sen pitäisi päätyä kyvykkäämmille? Kateellisen puhetta.
Ap
280SE kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
280SE kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
280SE kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
280SE kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
280SE kirjoitti:
Isällä olikin Mersu! Bensiini-Mersu.
Tiedä siitä arvokkuudesta, mutta kolmannen polven akateemisena tämän palstan lukeminen on kuin inttiin meno parikymppisenä: altistit itsesi läpileikkaukselle kaikista kansankerroksista, jollaisen kokemuksen olit viimeksi saanut ala-asteella (kävin yläasteen eliittikoulussa antiikin kieliopintojen vuoksi). Ei se huono asia ole. Kaikki taaplaa tavallaan ja pelaa kädessään olevilla korteilla. Kaikille ihimisille on paikka maailmassa ja kukaan ei ole toistaa parempi tai huonompi ellei itse siihen aktiivisesti halua vaikuttaa.
Mersu on erittäin tavallinen. Sen sijaan KUTEN HUOMAAT, ellet sitä sivistyneenä JO TIENNYT, kuten sinun itseasiassa kuuluisi, diplomaattipassit kerätään pois jopa kuolleilta! Eli se, että mullapas onkin mun isäni diplomaattipassi on vähän erityisempää, kuin joku Mersu, LOL ja hohotus.
Ap
Tuota.... W116 korin 280SE isokorinen ässämersu ei nyt ihan tavllisen kansan auto 1970-luvulla nuoruudessani ollut. Lisäksi se ei ollut isoisältä peritty tai hänen ansioidensa myötä saatu.
Sinun isäsi oli jonkun diplomaatin hommia tekevän penska, kantanut perhepassia alaikäisenä ja sai kasaan DI-tutkinnon. Sinä paukutat henkseleitäsi sillä oman isäsi hänen isänsä töiden kautta saamalla passilla tällä Vauva.fi -palstalla. Minun silmissäni tässä on kysymyksessä kolmen sukupolven mittaisen degeraation tuottama ääliö.
No, mun isälläni oli 70-luvulla Range Rover, sekin on PALJON hienompi ja etenkin siihen aikaan erikoisempi, kuin Mersu. Jokainen tajuaa, mikä on Range Rover, sen sijaan sun Mersusi malli ei kerro kenellekään mitään ihmeellistä, voit toki aukaista, että mikä siinä oli noin ihmeellistä?
Sulla on edelleen Mersu, täysin tavis, vastaan Range. No?
ApEt taida tietää, että niihin 1st gen. Range Rovereihin laitettiin Suomessa muutaman vuoden ikäisinä dielselmoottorit ensimmäisen energiakriisin nostettua bensan hinnan pilviin. Alkuperäinen 3500cc V8-moottori oli hieman alimitoitettu siihen autoon ja erittäin janoinen. Käyetyty dieselmoottorit olivat usein esim. 3 - tai 4- sylinterisä Valmet-traktoreiden moottoreita. Range Roverin omistaminen 1970-luvulla oli usein surullinen tarina ilman aristokraattista hohtoa.
Millä Rangella sinä ajat nykyisin? Minä pidän erityisesti näistä lyhyemmistä Sport-malleista HSE-varustetasolla. Nykyisessä sitä ei valitettavasti ole, mutta valkoinen väri punaisella nahkasisustalla oli niin herkullinen yhdstelmä, että annoin sen vaikuttaa varustetasoa enenmmän.
Oli se silti kaunis auto. Ja hienompi, kuin teidän Mersu.
Ja en aja Rangeilla, koska en tykkää niiden (osin kyllä onneksi vain aika vähän) muuttuneesta muotoilusta. Alkuperäinen on aina alkuperäinen :)
Toisekeen en tuhlaa rahojani mihinkään kolmensadantonnin autoon. On järkevämpää ottaa niistä tuotot, ellei pääomatulojakin jo kerry mutenkin liikaa.
Ap
Kysymys kuuluikin, että millä sinä ajat? Itsehän edellisellä sivulla uhosit "ensin mitataan autot, hän aloitti" Olen lukevinani väistelyn yritystä kommenteistasi. Kerrohan nyt siis mikä auto on alla.
Pääoman sitomsesta autoihin olen kanssasi samaa mieltä. Huomasit varmaan, että nykeyisenikin on käytettynä hankittu haluamani värikombon vuoksi.
Pääomatuloja en ole huomannut voivan olla liikaa. Mieleen nousee seuraavat vaihtoehdot: sinulla ei niitä oikeasti ole vaan olet lukenut sellaisia olevan olemassa Seiskasta, et ole kovinkaan kyvykäs perhevarallisuden hoidossa, tai sijoitusyhtiösi on perustettu väärin. Kertoisitko onko vielä joku muu syy, jota en osannut ottaa huomioon.
Eli ei voi olla liikaa pääomatuloja niin, että kannattaisi ajaa 300 000:n autolla? 🤔
Mutta eikös niitä ole, jos tekee niin?
Ja mulla ei ole pääomatuloja ainakaan liikaa. Niitä olen saanut kuitenkin koko ikäni, eli on asiana ihan tuttu.
Ap1. Range ei veny 300.000 hintaluokkaan mitä et ehkä tiennyt.
2. Tässä nyt odotellaan sitä sinun paremman väen autoasi, jota sivumennen sanoen sinulla ei taida olla. Minkäänlaista. Jos jonkin merkin ja mallin tähän ilmoitat, pyydän sinua kirjautumaan Traficomin oma asiointi sivuille ja ottamaan autosi tiedoista viisi viimeistä valmistenumeron merkkiä. Tai kahdeksan ensimmäistä jos pelkäät yksilöivien merkkien antamista. Sen jälkeen minä kerron onko ilmoittamasi merkkisessä ja mallisessa ajoneuvossa sellainen valmistenumero. Toki saat ne merkit paperisesta rekisteriotteestakin, mutta se kun ei tietysti ole sinulla käsillä, niin poissuljetaan se selityksen mahdollisuus ja hae ne tiedot em. tavalla pieruverkkareissasi netistä.
Kiertele sinä vaan. Minä pyörittelen tässä varrasta ihan nautinnokseni. Aikaa ja vara kun on.
1. Kyllä niistä osa on.
https://www.landrover.fi/storage/4pfy6NYTQhAvGRbEHL7z1kLg/range-rover-2…
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän hullun isähän oli alkoholisti niin enpä tiedä mitä tässä tarkalleen pitäisi kadehtia 😂🤣
Oli paljon kivempi isä kuin sulla 😝 Surkeaisäiset kirjoittelee toisten isistä pahaa 😜
ApJoten sulla oli surkea isä?
En ole haukkunut tai arvostellut kenenkään isiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä oikeasti on varakasta väkeä keskustelemassa, on käsillä yksi kapitalismin suurimmista ongelmista. Omaisuudella, kun ei välttämättä ole omien kykyjen kanssa mitään tekemistä, vaan suuret rahat voivat päätyä täysille tampioille.
Mitä tekemistä varakkuudella on diplomaattina olon kanssa? Niin meidän perhe kuin kaikki muutkin tuntemani diplomaattiperheet ovat ihan tavallista keskiluokkaista virkamiesporukkaa. Asuminen kohdemaassa voi olla näyttävää, koska virka-asunnot ovat edustusta varten, ja kokin ja tarjoilijat saa palkata kutsuille, mutta kotimaassa on ihan tavalliset kodit ja elämä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekemistä varakkuudella on diplomaattina olon kanssa? Niin meidän perhe kuin kaikki muutkin tuntemani diplomaattiperheet ovat ihan tavallista keskiluokkaista virkamiesporukkaa. Asuminen kohdemaassa voi olla näyttävää, koska virka-asunnot ovat edustusta varten, ja kokin ja tarjoilijat saa palkata kutsuille, mutta kotimaassa on ihan tavalliset kodit ja elämä muutenkin.
Teidän perhe, kuka siinä on diplomaatti, joku kuitenkin on? Vai avustaa muissa tehtävissä..? Luulisi tulotason olevan aika kohdillaan...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän perhe, kuka siinä on diplomaatti, joku kuitenkin on? Vai avustaa muissa tehtävissä..? Luulisi tulotason olevan aika kohdillaan...
Ap
Mieheni on ollut diplomaatti, itselläni muu akateeminen ammatti, josta olen ollut virkavapaalla ulkomaankomennusten aikana. Miehellä on myös kotimaassa virkamiehenä yhtä korkea palkka kuin diplomaattina ollessa, ja toki muita korvauksia maksettiin, mutta minä toisaalta en saanut palkkaa. Eli ihan ok elämää taloudellisesti, mutta ei eroa mitenkään muista vastaavan tason virkamiehistä Suomessa. Paitsi tosiaan siellä koska meillä oli edustusvelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMieheni on ollut diplomaatti, itselläni muu akateeminen ammatti, josta olen ollut virkavapaalla ulkomaankomennusten aikana. Miehellä on myös kotimaassa virkamiehenä yhtä korkea palkka kuin diplomaattina ollessa, ja toki muita korvauksia maksettiin, mutta minä toisaalta en saanut palkkaa. Eli ihan ok elämää taloudellisesti, mutta ei eroa mitenkään muista vastaavan tason virkamiehistä Suomessa. Paitsi tosiaan siellä koska meillä oli edustusvelvollisuus.
Ok. Ei meidänkään suvun varallisuus ole peräisin isoisältäni, vaan isoäidin suvusta.
Ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
280SE kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
280SE kirjoitti:
Tiedä siitä arvokkuudesta, mutta kolmannen polven akateemisena tämän palstan lukeminen on kuin inttiin meno parikymppisenä: altistit itsesi läpileikkaukselle kaikista kansankerroksista, jollaisen kokemuksen olit viimeksi saanut ala-asteella (kävin yläasteen eliittikoulussa antiikin kieliopintojen vuoksi). Ei se huono asia ole. Kaikki taaplaa tavallaan ja pelaa kädessään olevilla korteilla. Kaikille ihimisille on paikka maailmassa ja kukaan ei ole toistaa parempi tai huonompi ellei itse siihen aktiivisesti halua vaikuttaa.
Mersu on erittäin tavallinen. Sen sijaan KUTEN HUOMAAT, ellet sitä sivistyneenä JO TIENNYT, kuten sinun itseasiassa kuuluisi, diplomaattipassit kerätään pois jopa kuolleilta! Eli se, että mullapas onkin mun isäni diplomaattipassi on vähän erityisempää, kuin joku Mersu, LOL ja hohotus.
ApTuota.... W116 korin 280SE isokorinen ässämersu ei nyt ihan tavllisen kansan auto 1970-luvulla nuoruudessani ollut. Lisäksi se ei ollut isoisältä peritty tai hänen ansioidensa myötä saatu.
Sinun isäsi oli jonkun diplomaatin hommia tekevän penska, kantanut perhepassia alaikäisenä ja sai kasaan DI-tutkinnon. Sinä paukutat henkseleitäsi sillä oman isäsi hänen isänsä töiden kautta saamalla passilla tällä Vauva.fi -palstalla. Minun silmissäni tässä on kysymyksessä kolmen sukupolven mittaisen degeraation tuottama ääliö.
No, mun isälläni oli 70-luvulla Range Rover, sekin on PALJON hienompi ja etenkin siihen aikaan erikoisempi, kuin Mersu. Jokainen tajuaa, mikä on Range Rover, sen sijaan sun Mersusi malli ei kerro kenellekään mitään ihmeellistä, voit toki aukaista, että mikä siinä oli noin ihmeellistä?
Ap
Vaikka tällainen "kyllä mun isä sun isän voittaa" keskustelu on kyllä niin esikoulutasoa, kun vaan olla voi, niin sen verran tähän teidän autokinasteluunne voin sanoa, että Range Rover oli varsin arkinen auto 70-luvun Suomessa. Niitähän alettiin tuomaan Suomeen heti 70-luvun alussa, kun auton valmistus alkoi. Eikä niitä sitten 70-luvun Suomessa enää kovin paljon uusina nähtykään, kun japanilaismaasturit meni laadullaan niistä heittämällä ohi. Omassa pikkukaupungissani oli useita Range Rovereita 70-luvulla ja se ei todellakaan ollut silloin mikään harvinainen auto.
Autotietämyksesi näyttää muutenkin olevan melko suppeaa, kun yleistät ässä Mersun yleisesti vain Mersuksi. Tavallinen kaksatanen dieselmersuhan oli 70-luvulla erittäin yleinen, olihan yli puolet takseistakin diisselimesejä. Sen sijaan SE SEC Mersut taas oli edustusautoja ja erittäin harvinaisia 70-luvun Suomessa. Muistan kun 280 SE oli parkissa pikkukaupunkimme keskustassa, niin se keräsi ympärilleen useita ihastelijoita ja siinä me pikkupojatkin sitä rivissä ihailimme. Ei siis ollut todellakaan kaupunkimme vakikalustoa, vaan todennäköisesti paikallisessa suuressa teollisuusyrityksessä vierailleen yritysjohtajan auto.
Minun isi voittaa teidän isit 😂😂😂
Aikuinen ihminen, ei vaan voi käsittää. Tosin tämä on harvinaisesti äitihullun keskustelu, joka kaikessa noloudessaan jopa naurattaa. Yli 40 v eukko pauhaa palstalla kuinka hänen isi on parempi kuin sinun isi! Olisi melkein jo söpöä ellei olisi niin mielenvikaista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt ainakin hallussa diplomaattipassi, voin kansia näyttämällä osoittaa etten ole kuka tahansa, haha!
LOL
Ap
Nykyisin kannet taitavat olla samanlaiset kuin muissa passeissa.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on pelkkiä köyhiä ja taviksia, teillä ei olekaan diplomaattipasseja hähhähhää! Ette ole koskaan kuuluneet Suomen eliittiin.
Ap
Niin entäs sitten? Mitäs tuossa on häpeiltävää? Sinun itsekehusi haisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä aihe on herättänyt niin paljon keskustelua? :D eihän diplomaattipassi nyt niin erikoinen juttu ole. Äitini oli aikoinaan töissä Suomen suurlähetystössä ulkomailla ihan perus hallinnollisissa hommissa ja sekä hän että hänen lapsensa (koska muutimme hänen kanssaan siihen maahan) saivat diplomaattipassit. Omani oli voimassa siihen asti kun täytin 18 vuotta.
Outoa. Kyllä meillä oli vielä parikymppisellä lapsellakin diplomaattipassi. Palasiko äitisi kotimaahan juuri kun täytit 18, vai miksi et enää saanut diplomaattipassia?
Muutimme takaisin Suomeen ennen kuin täytin 18. En osaa sanoa miten olisi menetelty jos olisi ulkomailla asuessa täysi-ikäistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on nyt ainakin hallussa diplomaattipassi, voin kansia näyttämällä osoittaa etten ole kuka tahansa, haha!
LOL
ApNykyisin kannet taitavat olla samanlaiset kuin muissa passeissa.
No eihän ole. Vai lukeeko sun passisi kannessa, että diplomaatti?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on pelkkiä köyhiä ja taviksia, teillä ei olekaan diplomaattipasseja hähhähhää! Ette ole koskaan kuuluneet Suomen eliittiin.
ApNiin entäs sitten? Mitäs tuossa on häpeiltävää? Sinun itsekehusi haisee.
Sanoinko että sitä pitää hävetä? Ei kai siinä ole mitään hävettävää. Mutta älä luule, että kaikki ovat yhtä tyhmiä, kuin sinä. Mutta voit tietenkin olla iloisesti oma itsesi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
280SE kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
280SE kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
280SE kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
280SE kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
280SE kirjoitti:
ApTuota.... W116 korin 280SE isokorinen ässämersu ei nyt ihan tavllisen kansan auto 1970-luvulla nuoruudessani ollut. Lisäksi se ei ollut isoisältä peritty tai hänen ansioidensa myötä saatu.
ApEt taida tietää, että niihin 1st gen. Range Rovereihin laitettiin Suomessa muutaman vuoden ikäisinä dielselmoottorit ensimmäisen energiakriisin nostettua bensan hinnan pilviin. Alkuperäinen 3500cc V8-moottori oli hieman alimitoitettu siihen autoon ja erittäin janoinen. Käyetyty dieselmoottorit olivat usein esim. 3 - tai 4- sylinterisä Valmet-traktoreiden moottoreita. Range Roverin omistaminen 1970-luvulla oli usein surullinen tarina ilman aristokraattista hohtoa.
Millä Rangella sinä ajat nykyisin? Minä pidän erityisesti näistä lyhyemmistä Sport-malleista HSE-varustetasolla. Nykyisessä sitä ei valitettavasti ole, mutta valkoinen väri punaisella nahkasisustalla oli niin herkullinen yhdstelmä, että annoin sen vaikuttaa varustetasoa enenmmän.
Oli se silti kaunis auto. Ja hienompi, kuin teidän Mersu.
Ja en aja Rangeilla, koska en tykkää niiden (osin kyllä onneksi vain aika vähän) muuttuneesta muotoilusta. Alkuperäinen on aina alkuperäinen :)
Toisekeen en tuhlaa rahojani mihinkään kolmensadantonnin autoon. On järkevämpää ottaa niistä tuotot, ellei pääomatulojakin jo kerry mutenkin liikaa.
Ap
Kysymys kuuluikin, että millä sinä ajat? Itsehän edellisellä sivulla uhosit "ensin mitataan autot, hän aloitti" Olen lukevinani väistelyn yritystä kommenteistasi. Kerrohan nyt siis mikä auto on alla.
Pääoman sitomsesta autoihin olen kanssasi samaa mieltä. Huomasit varmaan, että nykeyisenikin on käytettynä hankittu haluamani värikombon vuoksi.
Pääomatuloja en ole huomannut voivan olla liikaa. Mieleen nousee seuraavat vaihtoehdot: sinulla ei niitä oikeasti ole vaan olet lukenut sellaisia olevan olemassa Seiskasta, et ole kovinkaan kyvykäs perhevarallisuden hoidossa, tai sijoitusyhtiösi on perustettu väärin. Kertoisitko onko vielä joku muu syy, jota en osannut ottaa huomioon.
Eli ei voi olla liikaa pääomatuloja niin, että kannattaisi ajaa 300 000:n autolla? 🤔
Mutta eikös niitä ole, jos tekee niin?
Ja mulla ei ole pääomatuloja ainakaan liikaa. Niitä olen saanut kuitenkin koko ikäni, eli on asiana ihan tuttu.
Ap1. Range ei veny 300.000 hintaluokkaan mitä et ehkä tiennyt.
2. Tässä nyt odotellaan sitä sinun paremman väen autoasi, jota sivumennen sanoen sinulla ei taida olla. Minkäänlaista. Jos jonkin merkin ja mallin tähän ilmoitat, pyydän sinua kirjautumaan Traficomin oma asiointi sivuille ja ottamaan autosi tiedoista viisi viimeistä valmistenumeron merkkiä. Tai kahdeksan ensimmäistä jos pelkäät yksilöivien merkkien antamista. Sen jälkeen minä kerron onko ilmoittamasi merkkisessä ja mallisessa ajoneuvossa sellainen valmistenumero. Toki saat ne merkit paperisesta rekisteriotteestakin, mutta se kun ei tietysti ole sinulla käsillä, niin poissuljetaan se selityksen mahdollisuus ja hae ne tiedot em. tavalla pieruverkkareissasi netistä.
Kiertele sinä vaan. Minä pyörittelen tässä varrasta ihan nautinnokseni. Aikaa ja vara kun on.
1. Kyllä niistä osa on.
https://www.landrover.fi/storage/4pfy6NYTQhAvGRbEHL7z1kLg/range-rover-2…
Ap
No niin, löysit Rangen hinnaston netistä. Hienoa!
Pidit niitä kolmensadan tonnin autoina ja helpotukseksesi löysitkin muutaman sen hintaisen. Tsekkaa mediaanihinnat ja huomaat minka hintaluokan kippo se on. Erikoismallien hinnat eivät edusta automerkin tai -mallin hintaluokaa missään merkeissä. LWB taitaa jäädä sinulle mysteeriksi.
Tähän mennessä selvinnyttä:
Autoa sinulla ei ole. Varallisuuden esität olevan perittyä, sivistystasosi on matala ja replikointiin tulee taukoja, kun sinun pitää etsiä ja tarkistaa tietoja netistä. Esittämilläsi ihmisillä on oikeassa elämässä hieman toisenlainen tapa toimia näissä tilanteissa. Saatat olla, kuten aiemmin jo arvelin, sukupolvien jatkumossa degeneroitunut luuseri, jolla ei ole muuta kuin peritty varallisuus ja siihen nojaava ruma, kehittymätön persoonallisuus, kun omat lahjat eivät riitä oman kuningastien rakentamiseen. Varmempaa kuitenkin on, että olet tavallinen, tai oikeastaan huono trolli. Nokkelaa leikkivä kikkailija, joka koittaa saada viimeisen sanan näyttääkseen itselleen pystyvänsä edes johonkin.
Jatketaan:
Kummasta aiheesta haluat seuraavaksi kommentoida itsesi nurkkaan, koulutuksestasi vai pääomatulojen vero-optimoinnista? Kummastakaan et todennäköisesti tiedä paskaakaan vaikka pääomatuloja koko elämänsä nostaneet ihmiset oikeassa elämässä kyllä tietävät.
Esa.