ekoluomuhörhöt ärsyttää!
Siis nää taaperoimettäjät, vauvojaan joka paikkaan pissattavat perhepeteilijä kotihoitohihhulit, kyllä te tiedätte. Aina ne on korostamassa erinomaisuuttaan lasten kasvattajina, vaikka todellisuudessa niiden lapsista tulee syrjäytyviä outolintuja ja miehet hyvin usein kans jättää uppoavan laivan...
Kommentit (103)
Minäkin ostaisin mielusti luomuruokaa, koska uskon sen olevan terveellisempää, mutta en ole kuitenkaan valmis maksamaan siitä niin paljon enemmän.
Käyttäisin mielummin kestovaippoja, mutta olen liian laiska pesemään niitä jatkuvasti.
Kasvastuksen tai nukkumisjärjestelyiden kanssa tällä asialla ei ole mitään tekemistä, joten siihen en ota kantaa. Kukin taplaa tyylillään ja eikös tuolla ole ketju jossa todetaan ettei kasvatuksella ole juurikaan merkitystä ;)
kuormita yhtään sen enempää. Vaipat kun voi pestä muun pyykin joukossa. Ja ennenkuin kaikki alkaa tätä yökkiä, niin vaipasta suihkutetaan enimmät kakat pois bidesuihkulla vessanpönttöön. joten pyykistä tulee yhtä puhdasta kuin ennenkin huolimatta siitä onko pyykin joukossa pari kestoa mukana vai ei.
Joten ennenkuin puhutte kaikkea valhetta kestojen aiheuttamasta ihottumasta, ympäristökuormituksesta jne. suosittelen kokeilemaan ja tutustumaan aiheeseen ihan itse, henkilökohtaisesti eikä lukemalla jotain vanhentunutta tietoa netistä ja esittää sitä faktana.
Olin myös aiemmin tietämätön asiasta, mutta aloitimme kestoilun kun lapsi oli 8kk. Ja voi kun olisin aloittanut aiemmin, olis säästynyt pitkä penni ja perhanasti luontoa. Nyt lapsi kulkee näteissä, hengittävissä kestovaipoissa, iho hyvänä, eikä peppu haudu muovivaipoissa. Luontoon paiskattavan muovijätteen määrä on vähentynyt, enkä kanna isoja, kalliita vaippapaketteja koko ajan kaupasta kotiin.
Suosittelen muillekin. (Enkä ole taaperoimettäjä, käytän merkkivaatteita ja syön lihaa, lapsikin nukkuu omassa sängyssään. Kantoliinaa käytän, koska se on hemmetin kätevä ja kaunis.)
eli et tosiasiassa tiedä asiasta käytännössä mitään... LUE TÄMÄ: 2 lapsen kokemuksella voin suositella ihottumista kärsiville/ jatkuvaa pyllynrasvausta vaativille kertisvaippojen käyttäjille kestovaippoja. loppui ihottumat ja pyllynrasvaamiset ( neuvolakorttiinkin tuli maininta upeasta ihosta )
sitten muutama kommentti muihin asioihin:
liinailen koska 2 pienen kanssa pitää liikkua ja kaksostenrattaat on työläät, eli toinen kulkee rattaissa ja toinen liinassa
en suosi vapaata kasvatusta, en mitään vaihtoehtohömpötyksiäkään
syön lihaa, itsemetsästettyäkin, ostan mielellään luomua ja varsinkin suosin paikkakunnan omia viljelijöitä
kierrätän ja yritän muutenkin elää ekologisesti
MIKÄ TÄSSÄ ON HÖRHÖÄ?
ko, että lapsesi kiittää, kun sai paskantaa kertisvaippoihin 3-vuotiaaksi sen kustannuksella, että luonto on todella huonossa kunnossa.
Ihmiset ne on vaan kovia ulkemaan silmänsä tosiasioilta -luonto ei kauaa enää kestä tätä ihmisen heinäsirkkamaista toimintaa. Sitten kun posahtaa, niin sitten itketään, että ei oltas ikinä arvattu...
että pitäisi vähät rahat mieluummin lahjoittaa johonkin teknologiankehityspooliin. Sehän on niin, että suuret firmat muuttavat valmistustapojaan ekologisemmiksi tasan sillä hetkellä, kun tarpeeksi suuri joukko kuluttajia niin vaatisi.
Silloin olisi oikeasti jo mahdollisuuksia, että meidän lapsen lapsillakin olisi elinmahdollisuuksia.
ollenkaan mennyt, miten huonossa ja koko ajan huononevassa jamassa tämä maapallo on. Kyllä jokaisen kulutustottumukset painaa, maailma ei koostu mistään suurista massoista vaan yksilöistä, jotka tekevät valintojaan.
Ihmeellistä, ettei ihmisiä jo omien lastensa tulevaisuuden takia kiinnosta nämä asiat.
Kyllä mua enemmän säälittää ihmiset, jotka eivät edes ajattele näitä asioita. En itsekään voi väittää olevani mikään esimerkillinen luomuilija, mutta ainakin tiedostan toimintani ja yritän muuttaa pahimpia epäkohtia.
Puhut kuin minun suullani. Säälittäviä ovat ne, jotka leimaavat näin ajatteleva " lahkolaisiksi" =) Ollaan vaan ekohörhöjä jokainen omassa mittakaavassa, jos siitä on jotain hyötyä!
taakka ympäristölle on jo pelkät kertisvaipat... Saati kaikki muu kerskakulutuksen jätteet.
PS. Teille välkyille, jotka kyseenalaistatte kestovaippojen ekologisuuden, tuliko mieleen, että lapsia on kuitenkin vaipatettu jo halki historian, mutta vasta kertiskausi on alkanut aiheuttaa ympäristöhaittoja.
kyllä se kannattaa sellasta morkata josta (=asiasta) ei teidetä nk yhtää mitää!
t. kestoileva äiti ja lapsi
Tyttäremme on kestovaipoissa enkä minä ole silti hörhö! Syömme lihaa, pukeudumme H&M:n vaatteisiin jne... Kyllä meillä saatetaan kertiskin laittaa, jos lähdemme esim. mökille, mutta pääasiassa käytämme kestoja. Ne on vain niin syötävän söpöjä ja varmasti mukavampia päällä! Öisin tyttö itkee kun pisut tulee kertikseen, vaippa tuntuu kylmältä... Kestoissa nukutaan paremmin! Ja iho on loistavassa kunnossa!
Tississä neiti roikkuu edelleen kiinni, mutta eiköhän se siitä irtoa omia aikojaan (on vasta 10kk). Perhepedissä nukutaan vain jos on pakko, eli silloin kun neiti ja ÄITI sattuu yöllä nukahtamaan vierekkäin. Muuten tyttö laitetaan omaan pinnikseensä...
Eikä minun mieheni ole mihinkään lähtemässä! Kuten ketjun aloittaja totesi monien miesten tekevän! Ihan naurattaa moinen ajatus! Itse asiassa mieheni on meidän perheen kierrättäjä, lajittelija, luontoystävä ja HÄN HALUSI KESTOVAIPAT TYTTÄRELLEMME! Minut PAKOTETTIIN ottamaan lapselle kestot käyttöön! HUI, mikä mies! Ja hänkin kulkee kyllä ihan tavis trendivaatteissa ja syö kebablihaa :)
" ekoluomuhörhöistä" on ihan tavallisia ihmisiä. Useimmat meistä ei täytä läheskään kaikkia noita vaatimuksia, mutta silti meidät on leimattu ekoluomuhörhöiksi.
Lapseni ovat käyttäneet kestovaippoja, mutta eivät ole saaneet pissiä pusikoihin. (Hassua, miten nämä nyt muka liittyvät yhteen.) Lapseni syövät (myös) luomuruokaa, lihalla ja ilman. Olen imettänyt, mutta en enää taaperoa. Nukumme toisinaan perhepedissä, vaikka kaikki omiin sänkyihin menevätkin nukkumaan. Joskus tulee tarve tulla äidin ja isän väliin nukkumaan. Olen käyttänyt rintareppua ja kantoliinaa, sisaristuinta, -lautaa ja rattaita.
Kasvatuksessa tärkeimmät asiat ovat:
Jokaisen oikeus henkilökohtaiseen koskemattomuuteen. (=ketään ei satuteta henkisesti eikä fyysisesti. Koskee sekä aikuisia että lapsia.)
Aikuisella on oikeus päättää asioista lapsen parhaaksi, jos lapsi on se ikäinen, että hän ei tiedä, mikä on hänen oman etunsa mukaista.
Tuetaan itsenäisyyteen oman ikätason mukaisesti.
Ja sullahan taitaa olla faktoillesi lähdetiedot, eikö niin. Muuten tuommosten esittäminen faktoina tekee kirjoittajasta aika sissyn.
Luin erään lehtijutun naisesta, joka todellakin sai hermarin ekohörhöilyn takia lapsen syntymän jälkeen. Minulla ei ole aikaa ekohörhöilyyn jos aion elää myös elämääni muuten kuin äitinä ja kodinhoitajana. Se ei edes kiinnosta minua. Koska myös koulutus historiaan päin niin kyllähän mm. kantoliinailu, kestovaippailu ja taaperoimetys tuntuvat aika naurettaville nykyaikana. Maailma ei pelastu vaikka niin tehtäisiinkin-teollisuuden takia.
ekohörhö viitsisi vapaahetoisesti todella ottaa ympäristön huomioon, pitäisi esim. säästää juomavettä ja käyttää kompostorikäymälää, lämmittää talo puilla (leivinuuni), pesu, pyykki,tiski ym. käyttövedet pitäisi lämmittää muuripadassa jne. On helppoa pipertää pikku kestoilun parissa ja parantaa maailmaa kun kaikki tulee valmiina esim. lämmin vesi hanasta, ekoluomuhörhö tuskin edes tietää miten oma kerrostalo lämpenee ja kuinka paljon sähköä ja öljyä siihen kuluu....
kun vesi tulee hanasta ja pesukone pesee. En ole ekohörhö (matkustan lentokoneella, en osta useinkaan luomua jne..) mutta kierrätän ja kestoilen, koska siinä voi tehdä paljon vähällä vaivalla. Esim. ulkomailla asuessani en kierrättänyt, sillä siellä se oli tehty niin hankalaksi. En myöskään kestoilisi jos vaipat olisi pestävä käsipyykkinä. Mutta tuntisin kyllä huonoa omaatuntoa jos käyttäisin kertiksiä VAIKKA SILLE ON OLEMASSA HELPPO JA YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLINEN VAIHTOEHTO, joka tulee jopa halvemmaksi kun kertisten käyttö.
Kestovaipat rules! Rohkeasti mukaan vaan pelastamaan maailmaa!!!
Siis kaikki kasvissyöjät käyttävät kestovaippoja ja nukkuvat perhepedissä ja miten se menikään...?
Kun ei ollut mitään mukavuuksia, äideillä oli hyvässä lykyssä 10 lasta ja kotityöt päälle ja ehtivät hyvin hoitaa kodin ja lapset. Nykyään on niin helppoa mutta ei viitsitä persettä nostaa tietokoneelta vaan kämppä on kuin maanpäällinen helvetti ja lapset katselee vieressä piirrettyjä.. niin raskasta on tämä elämä..
Vierailija: