Täysi-ikäisen lapsen maksama vuokra kun asuu vanhempiensa kanssa
Jos teen vuokrasopisopimuksen lapseni kanssa ja hän maksaa vuokransa virallisesti niin mihin summaan verottaja reagoi kun saan vuokratuloa?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 12:55"]
Vitsi mulle tuottaa sairasta tyydytystä (av opettanut) kun ette tiedä mikä tilanne oikeesti on. Mukava lukea teidän vastauksia kuvitelmienne perusteella. ap
[/quote]'
Kannattaisko valaista tilannetta paremmin? Tottakai ihmiset olettavat samantien kaikki pahimmat asiat, jollet valaise asiaa. Turha siis kitistä, jollet suostu kertomaan.
[/quote]
Miksi minun pitäisi valaista tilannetta?
Esitin kysymyksen muttei siihen tullut vastausta vaan aloitte keksimään päässänne kuvioita :) mun täytyy nyt mennä, heippa! ap
Itselle on selvää, että tulen täysi-ikäiseltä TYÖSSÄkäyvältä lapselta perimään pienen vuokran (luokkaa 100eur kuussa) joka sisältää ruokarahan. Onhan se hyvä oppia mihin sitä rahaa menee kun muuttaa omilleen.
En tietenkään opiskelijaa tai jos on työtön, niin summaa sovitellaan.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:06"]
Vitsi mulle tuottaa sairasta tyydytystä (av opettanut) kun ette tiedä mikä tilanne oikeesti on. Mukava lukea teidän vastauksia kuvitelmienne perusteella. ap
[/quote]'
Kannattaisko valaista tilannetta paremmin? Tottakai ihmiset olettavat samantien kaikki pahimmat asiat, jollet valaise asiaa. Turha siis kitistä, jollet suostu kertomaan.
[/quote]
Esitin kysymyksen muttei siihen tullut vastausta vaan aloitte keksimään päässänne kuvioita :) mun täytyy nyt mennä, heippa! ap
[/quote]
Siksi koska suurinosa olettaa, että lapsesi on juuri täyttänyt 18-vuotta ja olet niin idiootti, että lähdet perimään omalta lapseltasi vuokraa tuossa iässä. Monikaan täällä olevista vanhemmista tuskin sitä tekisi, joten he sanovat mielipiteensä. Kuten sanoin, turha olettaa, että saat vastauksen kysymykseesi, jollet kerro tilanteesta enempää, vaan annan ihmesten luoda mielikuviaan teidän tilanteestanne.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:11"]
Siksi koska suurinosa olettaa, että lapsesi on juuri täyttänyt 18-vuotta ja olet niin idiootti, että lähdet perimään omalta lapseltasi vuokraa tuossa iässä. Monikaan täällä olevista vanhemmista tuskin sitä tekisi, joten he sanovat mielipiteensä. Kuten sanoin, turha olettaa, että saat vastauksen kysymykseesi, jollet kerro tilanteesta enempää, vaan annan ihmesten luoda mielikuviaan teidän tilanteestanne.
[/quote]
Miksi ei voi vain vastata kysymykseen eikä alkaa sättiä omiaan?
Minä elätän lapsiani tasan niin kauan kun opiskelevat (ei elämäntapa opiskelija) ja saa töitä. Jos lojuu kotona saamattomana niin rahahanat sulkeutuu. Vielä on yksi elätettävä kotona eli voiton puolella mennään.
minusta tuntuu että aloittajan päässä taitaa olla hieman vikaa..
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:11"]
[/quote]'
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi ap:n pitäisi sukuhistoria tähän selittää? Eikö tän palstan tarkotus esittää kysymyksiä ja saada niihin vastaus? Eihän ap kysynyt että onko tapana periä vuokraa aikuiselta lapselta. Aapeelle sanoisin että ota raha suoraankäteen, älä laita verotukseen.
Tämä menee jo vähän ohi aiheesta, mutta menköön. Mun mielestä oli todellakin ihan ok maksaa 100 e vuokraa ja puolet ruokaostoksista äidille, kun asuttiin kahdestaan, minä olin täysi-ikäinen ja kävin kokopäivätöissä. Ja jäi muuten rahaa säästöön opiskeluaikoja varten.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:15"]
minusta tuntuu että aloittajan päässä taitaa olla hieman vikaa..
[/quote]
Minusta tuntuu, että aika monen vastaajan päässä taitaa olla hieman vikaa...
t: ohis
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 09:19"]
[/quote]'
[/quote]
[/quote]
No, tässä sinulle vastaus.
Vuokratulot ovat pääomatuloa ja niistä menee pääomavero. Pääomavero on aina kaikille sama ja tänä vuonna se on 30%.
Eli vajaa kolmannes saamistasi vuokratuloista menee suoraan verottajalle.
Vuokratuloista voit tehdä vähennyksiä tietyin edellytyksin, esim. jos sinulla on asuntolainaa, niin osan kuukausilyhennyksestä voit vähentää saamastasi vuokratuotosta. Tietenkin suhteessa vuokrattavan tilan, eli tässä tapauksessa ilmeisesti yhden huoneen, kokoon suhteessa koko asunnon kokoon. Kyseessähän on alivuokralaissuhde, koska kyseessä ei ole koko huoneiston vuokraus.
Voit siis laskea, että 30% menee pääomaveroa. Oma tuloveroprosenttisi ei liity asiaan mitenkään.
[/quote]
Jos nettovuokratulo (vuokratulot, joista on vähennetty vuokraamisesta aiheutuneet kulut) on alle 7 000 euroa, voit ottaa vuokratulot huomioon verokortin ennakonpidätysprosentissa vain ilmoittamalla työnantajalle suuremman ennakonpidätysprosentin. Veroprosentin korottamiseen et tarvitse uutta verokorttia.
[/quote]
Silti se pääomavero on 30%. Eli 30% (miinus mahdolliset vähennykset) menee vuokratuotosta veroa.
Kyllä se vaan on niin, että pienituloinen yksinhuoltja ei pysty elättämään yksin kohtuudella 18 v ja muita huollettavia. eliTehkää kirjallinen vuokrasopimus, alivuokralainen neliöt 20 m2 ja vuokra 200 e + esi 20 e/kk ja maksukuitti ja sit 18 v hakemaan asumistukea. asumistuki 165 e.
Tee alivuorasopimus 20 m2 peri vuokraa 200 plus vesi kuitit ja sopimus tytölle ja tyttö Kelaan asumistukea hakemaan...
se on sen nuoren puolen pitämistä, jos tekee vuokrasopmuksen, silloin nuori voi hakea asumistukea...
itä vikaa siinä on, jos ei oo rahaa elättää, ei yksinhuoltjilla varsikaan tyttömillä vaan yksinkertaisesti ole, ja kotona asuva nuori ei saa kuin puolet työmarkkinatuesta, koska yhteskunta odotta että se työtön vanhempi elättää uorensa, sit eläkeikä nostetan, vanhant töihin ja nuoret elättään kotona kun ei oo sit töitä nuorille ,kun ne vanhat kääkt vie työpaikat...
itä vikaa siinä on, jos ei oo rahaa elättää, ei yksinhuoltjilla varsikaan tyttömillä vaan yksinkertaisesti ole, ja kotona asuva nuori ei saa kuin puolet työmarkkinatuesta, koska yhteskunta odotta että se työtön vanhempi elättää uorensa, sit eläkeikä nostetan, vanhant töihin ja nuoret elättään kotona kun ei oo sit töitä nuorille ,kun ne vanhat kääkt vie työpaikat...
nimenomaan on oikein, kyllä nuorten pitää oppia että kaikki maksaa ja nimenomaan asuminen maksaa... vuokrat ovat maailmalla jo yksiöstä pahimmillaan 600 e
siis yhteiskunta maksoi, ette te...
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 14:47"]
[/quote]Toiseen asteen opiskelun päättänyt nuori voi kuitenkin saada kotona asuessaa toimeentulotukea, vanhemmilla ei ole silloin enää elatusvelvollisuutta (olettaen, että lapsi on täysi-ikäinen).
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:00"]
No ihmiset reagoivat niihin tietoihin joita annat. Sanot täysi-ikäisen lapsesi asuvan vanhempiensa kanssa, ja maksavan vuokraa teille. Suurin osa meistä ei perisi lapselta vuokraa missään iässä. Ja jos kyse on tukien ja verojen kierrosta, et saa minulta silloinkaan sympatiaa.
[/quote]
No eihän sun tarvii miettii muuta kun sitä kysymystä ja se oli vuokratulo ja verotus. Niitä kai se ap kysy..