Täysi-ikäisen lapsen maksama vuokra kun asuu vanhempiensa kanssa
Jos teen vuokrasopisopimuksen lapseni kanssa ja hän maksaa vuokransa virallisesti niin mihin summaan verottaja reagoi kun saan vuokratuloa?
Kommentit (56)
Kotona asuvat lapsethan ovat helppo kohde kiskoa rahaa, kun omat rahat eivät riitä :) minä ja kaksi veljeäni jouduimme hakea joka kuukausi sosiaalivirastosta toimeentulotukea. Maksoimme jokainen 400€, vanhempani saivat siis meiltä pelkästään 1200€/kk ja vuokrakin meillä oli 800€.
Siinähän sitten elivät leveästi ja lähtivät risteilylle ilman meitä.
Sanomattakin selvää, etten ole enää missään tekemisissä heidän kanssaan. Huonosti kävi, kun muutimme pois. Vanhempieni talous romahti, minä nauran heille.
Ei tämä ole mikään neuvontapalsta vaan KESKUSTELUPALSTA!
Ap unohtaa täysin minne on kysymyksensä laittanut. Täällä keskustellaan, ei vain neuvota. Pelkkiä neuvoja saa jostakin ihan muualta. Vaikkapa verotoimistosta tässä tapauksessa.
Eipä me tiedetä onko kämppä ap:n lapsen lapsuudenkoti. Meillä on esim. sellanen tilanne, että vanhempani ostivat ison omakotitalon jokunen vuosi sitten.
Minä muutin aikuisena lapseni kanssa talonpäädyssä olevaan kaksioon ja teimme kyllä vuokrasopimuksen vanhempieni kanssa. Idiootteja osa näistä kirjoittajista! Myötähäpeää tunnen teidän tyhmyydestä!
Kaikki nämä vuodet olet kiskonut lapsesi kustannuksella rahaa yhteiskunnalta; äitiysrahaa, kotihoidontukea, lapsilisää, ehkä elatusmaksuakin? Nyt kun et näitä tukia saa, pistät nuoren maksamaan menetyksesi. Rahanahneus haisee kauas, oletpa sairas ämmä. Kenties tottunut saamaan kaiken?
Minun 24-vuotias tyttäreni asuu toistaiseksi kotona, koska en ole saanut asuntoa myydyksi ja tilaa on liikaa. Asumme 120 neliön rivitaloasunnossa , tytär asuu alakerran isossa makuuhuoneessa ja minä sekä nuorempi tyttö ( 16v) yläkerran makuuhuoneissa. Mies otti ja lähti 2 vuotta sitten ja asunto on nyt myynnissä , mutta minulle on apua siitä , että työssäkäyvä tytär osallistuu nyt asumiskustannuksiin kun omat tulot eivät tahdo riittää. Toivon että saan asunnon pian kaupaksi jolloin muutamme pienempään asuntoon ja vanhempi tytär muuttaa omilleen. Näin on yhdessä sovittu. Tytär ei maksa varsinaisesti vuokraa, vaan olemme sopineet että hän maksaa sähkö- ja puhelinlaskut sekä ostaa ruokaa muutaman kerran viikossa. Miehellä on jo uusi perhe , eikä hän voi meitä auttaa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 12:55"]
Vitsi mulle tuottaa sairasta tyydytystä (av opettanut) kun ette tiedä mikä tilanne oikeesti on. Mukava lukea teidän vastauksia kuvitelmienne perusteella. ap
[/quote]'
Kannattaisko valaista tilannetta paremmin? Tottakai ihmiset olettavat samantien kaikki pahimmat asiat, jollet valaise asiaa. Turha siis kitistä, jollet suostu kertomaan.
[/quote]
Miksi minun pitäisi valaista tilannetta?
Esitin kysymyksen muttei siihen tullut vastausta vaan aloitte keksimään päässänne kuvioita :) mun täytyy nyt mennä, heippa! ap
[/quote]
No, tässä sinulle vastaus.
Vuokratulot ovat pääomatuloa ja niistä menee pääomavero. Pääomavero on aina kaikille sama ja tänä vuonna se on 30%.
Eli vajaa kolmannes saamistasi vuokratuloista menee suoraan verottajalle.
Vuokratuloista voit tehdä vähennyksiä tietyin edellytyksin, esim. jos sinulla on asuntolainaa, niin osan kuukausilyhennyksestä voit vähentää saamastasi vuokratuotosta. Tietenkin suhteessa vuokrattavan tilan, eli tässä tapauksessa ilmeisesti yhden huoneen, kokoon suhteessa koko asunnon kokoon. Kyseessähän on alivuokralaissuhde, koska kyseessä ei ole koko huoneiston vuokraus.
Voit siis laskea, että 30% menee pääomaveroa. Oma tuloveroprosenttisi ei liity asiaan mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:07"]
Itselle on selvää, että tulen täysi-ikäiseltä TYÖSSÄkäyvältä lapselta perimään pienen vuokran (luokkaa 100eur kuussa) joka sisältää ruokarahan. Onhan se hyvä oppia mihin sitä rahaa menee kun muuttaa omilleen.
En tietenkään opiskelijaa tai jos on työtön, niin summaa sovitellaan.
[/quote]
Kaverin vanhemmat peri rahaa ystävältäni kun hän piti välivuoden lukion jälkeen ja oli kokopäiväisesti töissä. En muista tarkaa summaa, oisko ollut 100-200e... Anyway niin vanhemmat säästi rahat ja muutettuaan uudelle paikkakunnalle opiskelijana sai hän nuo vuokrarahat takaisin tukena kuukausittain... Kiva lisä hänelle, ei siis tiennyt tästä etukäteen vaan oli tietty säästänyt muutenkin vuoden aikana...
Meillä oli isosiskon kanssa näin: (siis mitwn isosiskoni teki kun valmistui ammattikoulusta ja pääsi töihin) Hän ei maksanut vuokraa meidän vanhemmillw, mutta osallistui ruokakustannuksiin ja esim. Sähkön ja netin maksamiseen. N. 150€ kuussa taisi olla se raha mikä meni vanhempien pussiin.
Mielestäni ihan reilu järjestely, aikuinen ihminen joka asuu kotona ilmaiseksi vaikka käy töissä :D
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:18"]
Tämä menee jo vähän ohi aiheesta, mutta menköön. Mun mielestä oli todellakin ihan ok maksaa 100 e vuokraa ja puolet ruokaostoksista äidille, kun asuttiin kahdestaan, minä olin täysi-ikäinen ja kävin kokopäivätöissä. Ja jäi muuten rahaa säästöön opiskeluaikoja varten.
[/quote]
Itse suurperheen vanhimpana olisin kyllä loukkaantunut vuokranmaksusta! Vaikka olin töissä kokopäiväisesti ja olisi ollut varaakin maksaa vuokraa vanhemmilleni, mutta hoidin samalla kotia, laitoin ruokaa sisaruksilleni, kävin kaupassa, hoidin heidät harrastuksiinsa jne jne... Vanhemmat töissä pitemmän matkan päässä ja itse olin töissä ihan lähistöllä... Oli kyllä raskas vuosi, usein kun välivuotta mielletään "helpoksi" vuodeksi jolloin olisi aikaa miettiä tulevaisuutta... Juu, muutin sitten vuoden päästä 500 km päähän perheestä, hyvällä omatunnolla :)
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 12:55"]
Vitsi mulle tuottaa sairasta tyydytystä (av opettanut) kun ette tiedä mikä tilanne oikeesti on. Mukava lukea teidän vastauksia kuvitelmienne perusteella. ap
[/quote]'
Kannattaisko valaista tilannetta paremmin? Tottakai ihmiset olettavat samantien kaikki pahimmat asiat, jollet valaise asiaa. Turha siis kitistä, jollet suostu kertomaan.
[/quote]
Miksi minun pitäisi valaista tilannetta?
Esitin kysymyksen muttei siihen tullut vastausta vaan aloitte keksimään päässänne kuvioita :) mun täytyy nyt mennä, heippa! ap
[/quote]
No, tässä sinulle vastaus.
Vuokratulot ovat pääomatuloa ja niistä menee pääomavero. Pääomavero on aina kaikille sama ja tänä vuonna se on 30%.
Eli vajaa kolmannes saamistasi vuokratuloista menee suoraan verottajalle.
Vuokratuloista voit tehdä vähennyksiä tietyin edellytyksin, esim. jos sinulla on asuntolainaa, niin osan kuukausilyhennyksestä voit vähentää saamastasi vuokratuotosta. Tietenkin suhteessa vuokrattavan tilan, eli tässä tapauksessa ilmeisesti yhden huoneen, kokoon suhteessa koko asunnon kokoon. Kyseessähän on alivuokralaissuhde, koska kyseessä ei ole koko huoneiston vuokraus.
Voit siis laskea, että 30% menee pääomaveroa. Oma tuloveroprosenttisi ei liity asiaan mitenkään.
[/quote]
Jos nettovuokratulo (vuokratulot, joista on vähennetty vuokraamisesta aiheutuneet kulut) on alle 7 000 euroa, voit ottaa vuokratulot huomioon verokortin ennakonpidätysprosentissa vain ilmoittamalla työnantajalle suuremman ennakonpidätysprosentin. Veroprosentin korottamiseen et tarvitse uutta verokorttia.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 09:40"]
Jos teen vuokrasopisopimuksen lapseni kanssa ja hän maksaa vuokransa virallisesti niin mihin summaan verottaja reagoi kun saan vuokratuloa?
[/quote]
Olen lukenut tämän ap:n kysymyksen moneen kertaan enkä vieläkään ymmärrä sitä. Kysyykö ap paljonko hän voi saada vuokratuloja ilman veroseuraamuksia? Lisäksi olisi hyvä tietää minkälaista tilaa vuokrataan, yhtä huonetta, omakotitalon yläkertaa vai mitä.
Jos nettovuokratulo (vuokratulot, joista on vähennetty vuokraamisesta aiheutuneet kulut) on alle 7 000 euroa, voit ottaa vuokratulot huomioon verokortin ennakonpidätysprosentissa vain ilmoittamalla työnantajalle suuremman ennakonpidätysprosentin. Veroprosentin korottamiseen et tarvitse uutta verokorttia.
käsittääkseni tämä riitti aloittajalle vastauksesksi. ja ne vähennykset vedestä, sähköistä ja mahdollisita lainoista. itse ainakin ymmärtäisin näin.
Tietääkseni verottaj reagoi joka senttiin. Kannattaa laskea tarkkaan. voi olla, että lapsen saama vuorkatuki ei kata menoja. Jos ostat lapselle asunnon, niin silloin jäätte voitolle. Kela maksaa.
Minun vanhempani eivät todellakaan ottaisi minulta tai sisaruksiltani rahaa kotona asumisesta 18vuotiaana! Varmasti muutto omaan asunton tapahtuu parin vuoden sisällä kuitenkin.
Tämän ikäisellä tuskin on vielä palkkatyötä. Halutaan antaa mahdollisuus opiskeluun ja oman rahan säästöön vaikkapa sitä tulevaa kämpää varten.
Ei se ole muutamasta vuodesta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 10:09"]
Minun vanhempani eivät todellakaan ottaisi minulta tai sisaruksiltani rahaa kotona asumisesta 18vuotiaana! Varmasti muutto omaan asunton tapahtuu parin vuoden sisällä kuitenkin.
Tämän ikäisellä tuskin on vielä palkkatyötä. Halutaan antaa mahdollisuus opiskeluun ja oman rahan säästöön vaikkapa sitä tulevaa kämpää varten.
Ei se ole muutamasta vuodesta kiinni.
[/quote]
Eikös kyse ollut 29v lapsesta?! EI 18v!
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 10:48"]
Hä? Otat lapselta vuokraa kun hän asuu kotonaan?
[/quote]
Olikos niin että täälläkin on taivasteltu jos aikuinen lapsi ei maksa vanhemmilleen kun asuu kotona?
[/quote]
Joo. Ihan ok, että lapsi maksaa jotain kotiin, jos käy töissä. Eikä opiskele.
Mutta kuka hullu tekee lapsensa kanssa VUOKRASOPIMUKSEN????????
Täysin sairasta. Eikä lapsen tarvise sellaiseen suostua.
Koti on lapsen koti ihan yhtä paljon kuin sen vanhemman koti, eikä ketään voi kotoaan Suomen lain mukaan häätää.
Toivottavasti joku kertoo ap:n lapselle, ettei hänen tarvitse tehdä mitään vuokrasopimuksia saadakseen asua omassa kodissaan!
Kyllä on ap:llä vanhemmuus täysin hukassa ja täysin kieroutunut suhde lapseensa, jollei hän voi sopia lapsensa kanssa, että lapsi maksaa osansa asumismenoista ilman mitään vuokrasopimuksia!