Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jääkö sikiö pienikokoiseksi/laihaksi jos äiti polttaa raskausaikana?

Vierailija
26.02.2014 |

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini poltti noin 10kpl savuketta päivässä odottaessaan mua. Lopussa vähensi tuosta määrästä. 

Olin syntyessä 2900g mutta synnyin myöhässä. Jos olisin syntynyt laskettuna ajankohtana olisin sitten varmaan vielä pienempi mutta ihan normaalin rajoissahan tuo paino vielä oli :/

Silti vähän suututti kun kuulin asiasta ekan kerran. Ei sitten voinut tupakasta luopua. Kai se äidilläkin pitää "tutti" olla.

Vierailija
2/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 20:57"]

No minun ja siskoni tapauksessa ei. Minä painoin 4,4kg ja siskoni 4,1kg.

[/quote]

Niin, voi lapsensa myös ruokailutavoillaankin jo lihottaa kohdussa. Ei se tupakointi tasapainoitakaan vauvan energiansaantia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:52"]Onko tutkittu oliko lapset ennen sairaita/pieniä jne. Eihän raskauden aikana tupakoinnin vaaroista ennen tiedetty mitään ja tupakka paloi raskausaikana.

[/quote]

Ei ennenkään kaikki naiset polttaneet, kyllä se on ollut aikaisemmin nimen omaan miesten juttu. Nykyään vasta tytöt taitaa polttaa yhtä paljon kuin pojat. Ei maaseudulla emännät norttia vetäneet.

Vierailija
4/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:52"]Onko tutkittu oliko lapset ennen sairaita/pieniä jne. Eihän raskauden aikana tupakoinnin vaaroista ennen tiedetty mitään ja tupakka paloi raskausaikana.

[/quote]

Tupakoinnin vaikutuksista sikiöön on paljonkin tutkimuksia. Ei tämä mitään mututietoa ole.

Vierailija
5/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tupakointi vaikuttaa?

Nikotiini heikentää kohdun ja istukan verenkiertoa ja sikiön hapensaantia supistamalla verisuonia. Hiilimonoksidi taas sitoutuu hemoglobiiniin muodostaen karboksihemoglobiinia, joka vähentää hapen kuljetusta sikiön kudoksiin. Tupakoijalla istukan toiminta on heikentynyt, mutta istukka on laajempi ja painavampi kuin tupakoimattomalla.

Mitä seurauksia tupakoinnilla?

Keskenmenoriski väestössä on 10–15 sataa raskaana olevaa kohden, mutta tupakoivalla se on jopa 33 sataa äitiä kohden. Tupakointi kaksin–kolminkertaistaa sikiön kasvuhäiriön «Sikiön kasvun hidastuma»4 riskin, ja tupakoivien äitien lapset syntyvät keskimäärin 200 grammaa kevyempinä. Tämä lisää kuolleena syntyneiden «Kohtukuolema (sikiökuolema)»5 ja ensimmäisen elinviikon aikana kuolleiden lasten määrää ja vastasyntyneiden sairastavuutta. Istukan ennenaikaisen irtoamisen «Sikiön kasvun hidastuma»4 tai etisen istukan riski «Etinen istukka»3 on suurentunut tupakoitsijalla jopa 2,5-kertaiseksi.

Vastasyntynyt

Raskauden aikainen tupakointi altistaa paitsi raskaushäiriöille myös vastasyntyneen ongelmille: pH on pienempi, Apgarin pisteet huonommat, lapsivedessä on useammin mekoniumia eli lapsenpihkaa ja syntymänjälkeisen tarkkailun tarve on suurempi kuin muilla. Äidin raskaudenaikainen tupakointi jopa viisinkertaistaa lapsen äkkikuoleman (kätkytkuoleman) vaaran.

Haitat näkyvät myös lapsen myöhemmässä terveydessä. Raskausaikana tupakoineiden äitien lapset ovat muita alttiimpia hengitystieinfektioille. Oppimishäiriöitä ja ylivilkkautta kouluiässä todetaan tupakoivien äitien lapsilla useammin kuin muilla. Poikalasten myöhempi hedelmällisyys on heikentynyt, mutta tytöistä ei ole tutkimuksia.

Vierailija
6/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri on paitsi etelä-afrikasta niin maalta. Siltä aina välillä kuulee tarinoita kuinka juntteja ihmiset voivat olla. Hänen entinen naapuri on hädin tuskin 150cm ja max 50kg, naimisissa rugby pelaajan kanssa joka on ISO mies. Raskaaksi tullessaan nainen aloitti tupakoinnin. Ylpeänä selitti että näin hän saa helpon synnytyksen! Tavoitteena oli pieni vauva ja tyttö poltti puol väkisin. Kohtalon ironiaa, poika oli yli 4kg

Siitä onko poika nykyään terve, siitä ei tietoa. Työkaveria ei suoraansanottuna kiinnosta pitää yhteyttä tohon järjen jättiläiseen

Vierailija
7/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, monesti voi käydä noin. Saattaa myös syntyä keskosena tai kuolla kohtuun tupakan takia.

Vierailija
8/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä automaattisesti tule pientä mutta todennäköisyys niin tapahtua on huomattavasti suurempi kun savuttomilla

Vierailija
9/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaa tulla kasvuhäiriötä sikiölle äidin tupakoinnista. Itse olisin kuitenkin enemmän huolissani tupakan aiheuttaman hapenpuutteen ja kasvuhäiriöiden seurauksista aivojen ja tärkeiden sisäelinten kehitykselle kuin fyysisistä ulkomitoista. 

En voi ymmärtää odottavaa äitiä, joka ei rakasta lastaan sen vertaa, että olisi polttamatta ja juomatta alkoholia raskausaikana :(

Vierailija
10/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, sairaus, laihuus ja kitukasvuisuus tietyllä tavalla kulkevat käsi kädessä...

Vierailija
11/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverille syntyi rv41 pieni n.2600g vauva, hän tupakoi koko raskauden, vaikka "yritti" kyllä vähentää loppua kohden kun hengästytti niin paljon. Vauvalla on muutamia elimellisiä häiriöitä.

Vierailija
12/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun ja siskoni tapauksessa ei. Minä painoin 4,4kg ja siskoni 4,1kg.

Vierailija
13/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikokoisia tulee. Ei kannata muutenkaan myrkkyä vetää. Haissee vielä niin pahalle. Miten kukaan voi suudella sellaista ihmistä. 

Vierailija
14/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5kg, 4,6kg ja 3,1kg. Pieniä olivat juu.

Yhdelläkään ei ole allergioita eikä ainuttakaan antibiootti-kuuria takana. Kaikki raajat tallella ja muutenkin ihan täyspäisiä.

Aina tietenkin parempi jos pystyy lopettamaan, ite en pystynyt.

Vierailija
15/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaudenaikaisen tupakoinnin on myös todettu kasvattavan lapsen riskiä saada ADHD.

Vierailija
16/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niillä aina ilmene ongelmia, mutta miksi riskeerata? Eiku ai niin, sen vitun tupakan ja minäminäminä asenteen takia. Parempihan sen sikiön on kärsiä kohdussa kuin äidin vierotusoireista.

Vierailija
17/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pienikokoinen, nyt jo 39v. Eli en tästä suurene enää iän myötä..

Äitini poltti raskausajan.

Kärsin myös huonosti toimivista limakalvoista, nuha aina.

Johtuu lapsena kärsimästäni passiivisesta tupakoinnista.

Kiitos äiti.

Vierailija
18/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puolustele, kerron vain mitä itse olen nähnyt.

Poltin raskauden ajan. Vauva 3,5kg ja täydet pisteet. Normaalisti kehittyvä, terve ja rauhallinen lapsi.

Yksi äiti poltti ja sai keskosen.

Viiden lapsen äiti poltti joka raskauden ajan. Kaikki yli kolmikiloisia syntyessä, yksi nelikiloinen. Kaikki normaaleja lapsia.

Toinen viiden lapsen äiti polttanut aina. Syntymäpainoja en tiedä, yksi ehkä normaalia levottomampi poika. Puhevikaa vähän jokaisella lapsella. En tiedä onko tupakoinnin vaikutusta..?

Vierailija
19/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan tulee tänne kertomaan niistä kohtukuolemista yms. joita tupakoiville odottaville äideille on tapahtunut. Ja ennen kuin aletaan viisastelemaan, niin joo, tapahtuu sitä ikäviä juttuja tupakoimattomienkin vauvoille, ehkäpä kuitenkin pienemmällä riskillä.

Vierailija
20/27 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 21:16"]3,5kg, 4,6kg ja 3,1kg. Pieniä olivat juu.

Yhdelläkään ei ole allergioita eikä ainuttakaan antibiootti-kuuria takana. Kaikki raajat tallella ja muutenkin ihan täyspäisiä.

Aina tietenkin parempi jos pystyy lopettamaan, ite en pystynyt.

[/quote]

Hohhoijaa enpä sinuna uhoaisi kun ei voi vielä tietää mitä kaikkea edessä. Jos heillä on tulevaisuudessa vaikka lapsettomuutta, tulehduksellista suolisairautta tai autoimmuunisairautta, ei varmaan lohduta sanasi että "no mutta ei teillä lapsena ollut edes yhtään antibioottikuuria".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän