Lestadiolaiaäidit, miten ihmeessä te jaksatte?
Kertokaa ihan käytännön esimerkkejä, että mikä auttaa teitä jaksamaan, jos koko ajan syntyy vauva ja sitten vielä monta pientä lisäksi hoidettavana? Aina mietin, että miten jaksaa, itse hyvä kun jaksan omat kaksi hoitaa ja samalla käydä töissä.
Kommentit (309)
On helppoa pitää ehkäisyä kokonaan syntinä jos asia ei ole itselle vaikea. Itselleni raskaus ja vauva -aika aiheuttavat masennusta,joka on pahentunut kerta kerralta,lääkityksestä huolimatta. Normaalitilassa en ole masennukseen taipuvainen,vaan syy on ihan puhtaasti raskaus ja imetyshormonit. Nyt meillä on vauva,8kk, ja tämä jää viimeiseksi. Lapset ansaitsevat äidin joka ei makaa sairaalassa psykoosissa,minulle jumala on antanut oman arvokkaan elämäni jota minun tulee kunnioittaa ja suojella. En mitenkään voi ajatella että ehkäisy olisi väärin tässä tilanteessa.
Pieni vinkki äideille esim. ruokailu tilanteisiin "lainaten puhelin automaatteja" .(kun useampi lapsi pyytää maitoa tai ruokaa yhtäaikaa). Sanon rauhallisen ystävällisesti; Palvelussamme on ruuhkaa odottakaa hetki, teitä palvellaan mahdollisimman pian.Jonotus on maksuton ;-). Meillä toimii! T. Vl-äiti
Pieni vinkki äideille esim. ruokailu tilanteisiin "lainaten puhelin automaatteja" .(kun useampi lapsi pyytää maitoa tai ruokaa yhtäaikaa). Sanon rauhallisen ystävällisesti; Palvelussamme on ruuhkaa odottakaa hetki, teitä palvellaan mahdollisimman pian.Jonotus on maksuton ;-). Meillä toimii! T. Vl-äiti
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 17:26"]On helppoa pitää ehkäisyä kokonaan syntinä jos asia ei ole itselle vaikea. Itselleni raskaus ja vauva -aika aiheuttavat masennusta,joka on pahentunut kerta kerralta,lääkityksestä huolimatta. Normaalitilassa en ole masennukseen taipuvainen,vaan syy on ihan puhtaasti raskaus ja imetyshormonit. Nyt meillä on vauva,8kk, ja tämä jää viimeiseksi. Lapset ansaitsevat äidin joka ei makaa sairaalassa psykoosissa,minulle jumala on antanut oman arvokkaan elämäni jota minun tulee kunnioittaa ja suojella. En mitenkään voi ajatella että ehkäisy olisi väärin tässä tilanteessa.
[/quote]Kyllä olet oikeassa. Jumala katsoo sydämeen ja Sinulla on vakava perustelu asialle, eikä mikään pinnallinen juttu. T. Vl-Äiti
Lestojen on ihan turha väittää, että joka lapsi olisi toivottu. 3. lapsen jälkeen kyse ei ole toivotusta vaan himojen riivaamaan miehen aikaansaamasta sattumasta, joka kuitataan tyhjällä raamatunlauseella. Nämä ovat faktoja, mutta aivopestyt lestat eivät halua sitä tunnustaa. Sairaalassa tai masentuneena sitten harmittaa.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 21:33"]
I feel you mamaliini. Oot niin oikeessa ja tiedän niin mistä puhut :) Nauti elämästäsi, se on niin ihana lahja!! Iloitkaa ja riemuitkaa sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa :) 195
[/quote]
Sanoo itsekäs ja ei yhtään muita parempi vl. Itse asiassa uson, että moni vl jää itsekkyytensä vuoksi taivaspaikasta.
Joka ylentää itsensä....
Jeesushan sanoi ,että; Pitäkää keskenänne Rakkaus, rakkaudesta teidät tunnetaan. Ja eläkää keskenänne rauhassa. Näin meitä kehotetaan, mutta tämä myös kysyy kärsivällisyyttä. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä, rakkaus ei kadehdi, rakkaus ei kersku, rakkaus ei pöyhkeile, rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti, rakkaus ei etsi omaa etuaan, rakkaus ei katkeroidu, rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa, rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaikki se uskoo,kaikki se toivoo, kaiken se kärsii.Rakkaus ei koskaan. häviä. Näin pysyvät nämä kaikki kolme usko,toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on. rakkaus.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 17:45"]
Kaikki suurperheiden äidit eivät ole masentuneita ja uupuneita lastensa laiminlyöjiä! On aika vastuutonta ja asiatonta yleistämistä. Lapset saavat kantaa niskassaan kohtuuttomia ennakkoluuloja perhetaustansa vuoksi, kiitos yleistäjien.
[/quote]
Tästä saikin kuulla, perään huudeltiin, vaikka lapsuus 9-henkisessä perheessä oli onnellista, rakkaudentäyteistä mm. köyhyydestä huolimatta. Äidin tai isän syliin pääsi aina kun halusi. Kun oli turvallista ja rakkautta, oli kaikki mitä lapsi tarvitsi.
Minä uskon niin, että Jumala on varmasti enemmän tyytyväinen kun jaksan hoitaa Hänen antamia lahjoja (joita 2) kuin että olisin jatkuvasti raskaana, enkä hoitaisi lapsiani niin hyvin... tunnen itseni, menetän herkästi malttini väsyneenä. Siitä kärsii lasten lisäksi mieheni. En halua riskeerata perhettäni ja lasteni lapsuutta, tärkeimpiä vuosia heidän elämästään. Olen ajatellut että parempi meille että "tehdään lisää lapsia" kun minä olen siihen taas valmis (toivottavasti niitä myös annetaan). Saatan olla huono uskovainen muiden silmissä, mutta en siitä välitä. Minulle usko on omakohtaista ja tärkeintä että välit ovat kunnossa yläkertaan.
Rukoilen niille väsyneille/masentuneille rohkeutta ja voimaa, jotka eivät uskalla tehdä omia valintoja, vaan ajattelevat tekevänsä oikein olla käyttämättä ehkäisyä ja vaarantavat näin oman ja perheensä terveyden. Mutta tunnen monia monia perheitä, joissa jokainen yksilö saa huomionsa, äidit ja isät jaksavat, kodit ovat hyviä.
ps. Aikaisempiin kirjoituksiin viitaten voin sanoa rehellisesti sanoen, en tunne YHTÄKÄÄN vl-kotia jossa olisi väkivaltaa, päihteiden käyttöä, pedofiliaa, olen vain kuullut tarinoita.. ja tunnen aika paljon ihmisiä tästä piiristä.
[/quote]
Kirjoituksesi oli hyvä tuohon ps-osioon saakka. Et voi tietää, onko perheessä väkivaltaa tai pedofiliaa tms. vain sen perusteella että tunnet heidät. Nuo asiat eivät näy ulospäin eikä niitä kylillä huudella, päin vastoin. On naiivia luulla, ettei lähipiirissäsi esiinny esim lähisuhdeväkivaltaa, joka on suomessa äärimmäisen yleistä.
Itse en omista väkivaltakokemuksistani ole sanonut yhdellekään elävälle sielulle, koska en ole jaksanut, pystynyt, kyennyt enkä uskaltanut. Ja yksikään ei minua aivan heti edes uskoisi, olemmehan niin normaaleja.
Naapurini on lestoja aina uusi tulossa.
Nainen ei ikinä töissä aina vatsapystyssä.
8.lasta vetää kotiin paremmat rahat kuin
Moni huonosta työstä kotoa makilua.
Pitäisi rajoittaa lailla.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 20:08"]Jeesushan sanoi ,että; Pitäkää keskenänne Rakkaus, rakkaudesta teidät tunnetaan. Ja eläkää keskenänne rauhassa. Näin meitä kehotetaan, mutta tämä myös kysyy kärsivällisyyttä. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä, rakkaus ei kadehdi, rakkaus ei kersku, rakkaus ei pöyhkeile, rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti, rakkaus ei etsi omaa etuaan, rakkaus ei katkeroidu, rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa, rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaikki se uskoo,kaikki se toivoo, kaiken se kärsii.Rakkaus ei koskaan. häviä. Näin pysyvät nämä kaikki kolme usko,toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on. rakkaus.
[/quote]
Keskinäinen rakkaus vain on häviämässä vl-yhteisöstä, kun yhä vähenevän joukon kurissa pitämiseksi keksitään koko ajan uusia sääntöjä jotka eivät perustu Raamattuun. Naapuria kytätään, että eiväthän vain katso tv-ohjelmia tai käytä ehkäisyä. Siinä sitä rakkautta kerrakseen.
t. Myllytykseen joutunut vl-äiti
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 20:08"]Jeesushan sanoi ,että; Pitäkää keskenänne Rakkaus, rakkaudesta teidät tunnetaan. Ja eläkää keskenänne rauhassa. Näin meitä kehotetaan, mutta tämä myös kysyy kärsivällisyyttä. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä, rakkaus ei kadehdi, rakkaus ei kersku, rakkaus ei pöyhkeile, rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti, rakkaus ei etsi omaa etuaan, rakkaus ei katkeroidu, rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa, rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaikki se uskoo,kaikki se toivoo, kaiken se kärsii.Rakkaus ei koskaan. häviä. Näin pysyvät nämä kaikki kolme usko,toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on. rakkaus.
[/quote]
Keskinäinen rakkaus vain on häviämässä vl-yhteisöstä, kun yhä vähenevän joukon kurissa pitämiseksi keksitään koko ajan uusia sääntöjä jotka eivät perustu Raamattuun. Naapuria kytätään, että eiväthän vain katso tv-ohjelmia tai käytä ehkäisyä. Siinä sitä rakkautta kerrakseen.
[/quote]Onpa ikävä kuulla tuo. Mua ihmetyttää se ,että ei voida tulla juttelemaan kasvotusten asioista. Vaan lähetään puhumaan muille uskovaisille. Olisi hyvä muistaa miltä itsestä tuntuisi jos tietäisi,että itsestä puhutaan pahaa. Kerran olisikohan vuottakaan aikaa kun päivämiehessä joku kirjoitti juoruamisesta. Se meni jotenkin tähän tyyliin; Jos kuulet jonkun pahan juorun jostain ihmisestä, niin mieti;Miksi kertoisit sen eteenpäin?minusta oli kyllä hyvä kirjotus,just tähän aikaan sopiva.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 20:08"]Jeesushan sanoi ,että; Pitäkää keskenänne Rakkaus, rakkaudesta teidät tunnetaan. Ja eläkää keskenänne rauhassa. Näin meitä kehotetaan, mutta tämä myös kysyy kärsivällisyyttä. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä, rakkaus ei kadehdi, rakkaus ei kersku, rakkaus ei pöyhkeile, rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti, rakkaus ei etsi omaa etuaan, rakkaus ei katkeroidu, rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa, rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee totuuden voittaessa. Kaikki se uskoo,kaikki se toivoo, kaiken se kärsii.Rakkaus ei koskaan. häviä. Näin pysyvät nämä kaikki kolme usko,toivo ja rakkaus, mutta suurin niistä on. rakkaus.
[/quote]
[/quote]Onpa ikävä kuulla tuo. Mua ihmetyttää se ,että ei voida tulla juttelemaan kasvotusten asioista. Vaan lähetään puhumaan muille uskovaisille. Olisi hyvä muistaa miltä itsestä tuntuisi jos tietäisi,että itsestä puhutaan pahaa. Kerran olisikohan vuottakaan aikaa kun päivämiehessä joku kirjoitti juoruamisesta. Se meni jotenkin tähän tyyliin; Jos kuulet jonkun pahan juorun jostain ihmisestä, niin mieti;Miksi kertoisit sen eteenpäin?minusta oli kyllä hyvä kirjotus,just tähän aikaan sopiva.
Tuo lahko on niin mätä ja porukka aivopestyä. Tyhmyyttähän se on, ettei osaa omia aivoja käyttää, vaan uskoo kyseenalaistamatta kaiken mitä nämä mahtavat puhujaveljet saarnaavat. "Usko ei ole järjen asia"....no ei todellakaan! Jos kerrankin käyttäis sitä omaa järkeä, niin saattais pian ymmärtää, että kuinka sairasta aivopesua tuo homma on.
Itse olen lähtöisin lestadiolaisesta kodista ja olen joutunut kokemaan sen, kuinka äiti väsyy jatkuviin raskauksiin ja lopulta mielenterveys menee. Tämän seurauksena 13 lasta kärsii vuosikausia, itseasiassa joutuu kärsimään koko elämänsä. Onko se oikein? Onko oikein, että pakotetaan lisääntymään vuosikymmeniä ja vanhempien väsymisen takia lapset jäävät täysin vaille sitä rakkautta, huomiota, huolehtimista mikä lapsille kuuluisi? Niin vääryys synnyttää lapsia siihen tilanteeseen. Ja turha väittää, että tätä ei tapahtuisi. Valitettavasti aivan liian paljon. Pitäisi aikuisten ihmisten osata ajatella järjellä, että onko voimia niitä lapsia hoitaa.
Onneksi itse osasin kyseenalaistaa tämän lahkon opit ja erosin siitä jo kauan sitten. Nyt minulla on kolme ihanaa, TOIVOTTUA lasta, ihana puoliso, onnellinen elämä. Aikaa ja jaksamista riittää koko perheelle.
Ihmiset jotka eivät ole koskaan eläneet tässä lahkossa eivät näe kuin pienen osan tämän lahkon oksettavuudesta, todellisuus on vielä ankeampaa.
Ja ei, en ole katkera. Sitä en voinut valita, että mihin perheeseen synnyin. Mutta onneksi muu elämä on valintoja täynnä, itse voit omaan jaksamiseen ja onnellisuuteen vaikuttaa. Niin minäkin tein, valitsin onnellisen, tasapainoisen elämän. Ja tärkeintä minulle on puoliso ja lapset. Ja lasten kohdalla varsinkin se, että minulla on aikaa ja jaksamista antaa heille kaikki se, mikä lapselle kuuluu ja minkä lapsi tarvitsee kasvaakseen tasapainoiseksi ja järkeväksi aikuiseksi. Lapsuus on perusta koko loppuelämälle.
Loppujen lopuksi vain säälin lestadiolaisia ja vain toivon, että mahdollisimman moni pääsisi siitä lahkosta irti. Ja oivaltaisi, kuinka jokainen voi rakentaa hyvän ja onnellisen elämän, juuri sellaisen kuin itse haluaa.
Ihan varmasti voi olla aikaa lapsilleen jos kahdeksankin lasta tai enemmänkin. Arvoista se on kiinni. Varsinkin jos olet kotona niin hyvin on aikaa jokaiselle ja jolla on vaikka 7-12 lasta niin onhan siinä osa jo koululaisia.
Toki koululaisetkin vielä pieniä, sitä en tarkoita. Olen tavannut monenlaisia perheitä eikä sillä ole lapsiluvun kanssa mitään tekemistä saako lapset aikaa ja huomiota ja hyvää huolenpitoa.
Mieheni kotimaassa perheissä on lapsia keskimäärin viisi kipaletta ja hyvin heistäkin huolehditaan ja onpa miehenikin saanut elää onnellisen lapsuuden kuuden sisaruksen kanssa ja yhä edelleenkin anopille lapset ja lastenlapset tärkeintä elämässä.
Itselläni on kaksi lasta ja olisin isommankin perheen halunnut. Nyt kun molemmat koululaisia niin ihmettelen mihin aikana käyttäisin. Teen keikkasiivousta parina päivänä viikossa ja muuten olen kotosalla. Päivällä hoidan asioita lasten ollessa koulussa ja iltapäivisin kun leikkivät kavereiden kanssa niin minä lenkkeilen. Ihana seurata lasten kasvua, mutta aika menee liian nopeaa. Niin ihana olisi jos tässä olisi pienempiä omia lapsia vielä..
Tunnen muutamia vl-perheitä, heidän nuoria tyttöjä kävi joskus hoitamassa lapsia kun oli illalla työtä. Oikein fiksuja nuoria ja luotettavia. Miehenikin tätä kehui ja hän edustaa eri uskontoa, joten oli täysin puolueeton. En itsekään ole vl, mutta isoisäni oli.
[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 01:25"]
Tästä siis seuraa että vain nää suomalaiset lestadiolaiset pääsevät (meidän muiden syntisäkkien ansiosta) sinne ikuiseen elämään taivaaseen Jumalan luo.
[/quote]
Mutta tuohan juuri on vanhoillislestadiolaisten opetus. "Vain me olemme oikea joukko ja vain me päästään taivaaseen."
Tuo suvun antama apu on suuri myytti. Lestadiolaiset eivät saa suvulta apua sen useammin kuin muut.
Jos isovanhemmilla on tav. perheessä kaksi tai kolme lasta, lastenlapsia tulee keskimäärin alle 10 joka tapauksessa. Suurperheellisellä lastenlapsia on 50-100. On ymmärrettävää, ettei jokaiselle lastenlapselle riitä mitenkään hoitoapua, etenkin kun omia pieniä lapsia on iso liuta silloin, kun ensimmäiset lastenlapset syntyvät. Lastenlapsista nuorimpien syntyessä isovanhemmat ovat helposti yli 80-vuotiaita, sillä he ovat itse saaneet lapsia nelikymppiseksi ja kun nuorimmat lapset saavat viimeisiä lapsiaan, ovat isovanhemmat jo niin vanhoja, että tarvitsevat usein apua itse arjessaan. Ei siinä paljon pysty lapsia auttamaan arjessa.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 20:28"]
Naapurini on lestoja aina uusi tulossa.
Nainen ei ikinä töissä aina vatsapystyssä.
8.lasta vetää kotiin paremmat rahat kuin
Moni huonosta työstä kotoa makilua.
Pitäisi rajoittaa lailla.
[/quote]
upeaa lyriikkaa! Vau.
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 19:53"]
Joka ylentää itsensä....
[/quote]
Ensimmäiset tulevat viimeiseksi ja viimeiset ensimmäisiksi, vai miten se meni ;)
Täällä muistaakseni kirjoittaja 32 kadehti vl-sukujen yhteisöllisyyttä ja toisten auttamista. Itse voin sanoa, että sukuja on erilaisia.Osassa apua saa ja yhteyttä pidetään, osassa ei. Samanlaiset ongelmat on meilläkin tässä suhteessa kuin sinulla, tiedän tunteen :(
Yksi vl-äiti
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 16:59"]
Yhdeksän sivua väittelyä, jossa toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä... keskustelua selventäisi, jos ehkäisyn kieltävä Raamatunkohta näytettäisiin heti alussa. Siis jos joku sellaisen on löytänyt.
[/quote]
Ei sellaista ole. Ohjeistus varmaan lähinnä. Ehkä jotain "täyttäkää maa"? Pitäisi olla raamatunasiatuntija :) Joskus olisi hyvä tietää mitä raamatussa puhutaan, mutta aivoni ei kestä uskonnon puheita.
Kuulemma, silloin, kun kiellettiin telkkarit, niin samalla kiellettiin myös ikkunalliset pesukoneet :D "Nehän on liikkuvia kuvia" ja "siinähän voi näkyä vaikka naisten pikkarit". Tämä "ohjeistus" vedettiin sitten myöhemmin takaisin. Samoin se, ettei saa näyttää piirtoheittimella kuvia :D Kyseessä on opetustarkoitus, ei siis sellainen "saatanallinen" vekotin, joten se "ohjeistus" vedettiin takaisin.. :D
Jokainen lestadilainen liike/lahko on omanlaisensa. Jotkut ovat tiukkoja, toiset löysiä. Mutta mistä tietää onko tiukassa vai löysässä lahkossa, esim. ehkäisyn suhteen? ;) Sen kun joku kertoisi.. Itse olen ymmärtänyt, että kaikki riippuu saarnaajasta.