Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaiaäidit, miten ihmeessä te jaksatte?

Vierailija
25.02.2014 |

Kertokaa ihan käytännön esimerkkejä, että mikä auttaa teitä jaksamaan, jos koko ajan syntyy vauva ja sitten vielä monta pientä lisäksi hoidettavana? Aina mietin, että miten jaksaa, itse hyvä kun jaksan omat kaksi hoitaa ja samalla käydä töissä.

Kommentit (309)

Vierailija
101/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en myöskään käytä ollenkaan alkoholia, enkä polta. Meillä ei ole tv:tä (sen huonon tarjonnan takia) vaan valitsen mieluummin mitä dvd:tä katson tai mitä lapset katsoo. 

Varmasti isommissa perheissä on haasteensa antaa kaikille lapsille aikaa ja kun on monen ikäisiä lapsia, voi yhteinen kaikille mieluisa tekeminen olla hankalampaa, mutta niin isossa kuin pienessä perheessä on omat ongelmansa.

Kysyin sitä, että kuinka joku voi jättää pienen lapsen viikoksikin oman lomareissun ajaksi? Eikö ymmärretä, että se on pienelle lapselle stressaava, jopa traumatisoiva hylkäämiskokemus? 

t.74

Vierailija
102/309 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Jos äiti kykenee jättämään erittäin pienet lapset kolme kertaa vuodessa viikoksi ilman vanhempiaan niin siinä ei ole kiintymyssuhteet ihan kunnossa. Että sikäli "ymmärrän" kyseisen henkilön superäitiyshehkutuksen. Kyllähän se varmaan hänen omasta mielestään sujuukin aivan loistavasti kun empatiakyvyssä on puutteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi kieltää, etteikö suurperheen äitiys näkyisi ulkonäössä. Lisäksi meikkaamattomuus, hiusten värjäämättömyys, kulmien nyppimättömyys jne. vievät viimeisenkin värin ja hehkun kasvoilta. Täkäläiset lestadiolaisnaiset pukeutuvat synkkiin väreihin ja olemus on iloton, mikä on piste iin päälle. Sen verta paljon olen tekemisissä naapurin uskovaisten kanssa, että voin pahoin katsellessani näiden uupumusta ja ilottomuutta.

Vierailija
104/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 09:17"]

Ei sitä voi kieltää, etteikö suurperheen äitiys näkyisi ulkonäössä. Lisäksi meikkaamattomuus, hiusten värjäämättömyys, kulmien nyppimättömyys jne. vievät viimeisenkin värin ja hehkun kasvoilta. Täkäläiset lestadiolaisnaiset pukeutuvat synkkiin väreihin ja olemus on iloton, mikä on piste iin päälle. Sen verta paljon olen tekemisissä naapurin uskovaisten kanssa, että voin pahoin katsellessani näiden uupumusta ja ilottomuutta.

[/quote]

Ehkä ne ovat vaan varautuneempia teidän arvostelijoiden seurassa, koska itse en ole tavannut uskovaisten joukossa yhtään sen enempää ilottomuutta kuin muuallakaan. Minä kyllä nypin kulmat, mutta en olekaan vl-äiti, ainoastaan vl. Ehkä se vaan sitten ei ole 'muotia' teidän paikkakunnalla.

Vierailija
105/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minna Piiroinen on ulkonäöllisesti kaupunkilaisen vl-äidin prototyyppi. Onko tämä jotekin erityisen huono look? Tosin elintaso ja  lihavoituminen alkaa kyllä näkyä siinä, etteivät vl-naisetkaan enää ole erityisen laihoja. 

Vierailija
106/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 07:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:14"]23. Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. 
24. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen. 
25. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saattaisi itsensä kadotukseen tai turmioon? 
26. Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa. 

Mitä nämä Luukkaan evankeliumin sanat merkitsevät sinulle nro 99? Mamaliinix3

[/quote]

Että vain uskolla on väliä, ja kaikki maallinen on turhaa. Niin hyvä Raamatun tuntija en ole että pystyisin tältä kädeltä sanomaan kontekstin mistä tuo teksti on, joten sen syvemmin hankala lähteä kertomaan merkityksiä. Mutta kaiken mitä täällä teemme, tulisi perustua uskoon koska se on elämän kantava voima ja ainoa luotettava ohjenuora. En tiedä miksi viittasit minuun kommentillasi?

Raamatun yksi avainsanoista mitä tulee ihmiselämään on kohtuullisuus. Sen tulisi liittyä kaikkeen mitä teemme ja mitä jätämme jälkeemme. Tämä koskee mielestäni myös lapsiasiaa. Jumala ei onneksemme ole velvoittanut meitä rajattomaan lisääntymiseen, muutenhan meillä ei olisi enää maapalloa millä elää. Kohtuullisuutta on hyvä vaalia myös työelämässä, ja tämäkin liikkeessämme usein unohdetaan kun isät ovat aamusta iltaan töissä eivätkä näe lastensa arkea.

[/quote]

Minulle tämä kohta merkitsee sitä, että uskoon liittyy myös vaivaa ja itsensä kieltämistä. Raamattu ei puhu paljonkaan kohtuudesta - olen lukenut sitä paljon. Raamattu puhuu iankaikkisen elämän "voittamisesta" ja "häviämisestä". Raamattu puhuu kaiken peliin laittamisesta, siitä että Jeesusta voi seurata sydän kokonaan mukana tai olla seuraamatta. Ei ole kohtuutta siinä välissä. On vain kaksi tietä, kaita ja leveä. Toinen vie taivaaseen Isän luo, toinen vie Hänen luotan pois. Minun mielestäni on tärkeää elää Jumalan kansan mukana opissa, elämässä ja kärsimisessä. Rohkaisisin Sinua luottamaan Taivaanisän johdatukseen elämässäsi. "Joka elämänsä minun tähtenä kadottaa, on sen löytävä." Omalla elämänkokemuksellani olen jo tämän kokenut todeksi. Olen saanut paljon enemmän kuin olisin osannut pyytää, kun olen antanut taivaallisen Isän tahdon kaikin tavoin toteutua elämässäni. Vieköön uskon alkajaisiksi Herra Jeesus Kristus sinut ja minut kerran perille. Mamaliinix8

Vierailija
107/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-vuotiaan on hyvä olla max 1 pv erossa äidistään, 2-vuotiaan max 2 päivää, 3-vuotiaan 3 päivää jne. Näin sanoo asiantuntija :) kyllä mäki vastustan pitkiä lomia, joista hehkutetaan Facebookissa (en ole kade, sillä pääsen itsekki, nuorin on 5 vuotias) sit ne ökytalot, ökyautot, merkkivaatteet jne. Pinnallista!!!

Vierailija
108/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamaliinix8, kirjoitit kauniisti ja suoraan. Olen itse perheetön ja olen näin ollen vain sivusta seurannut tätä ehkäisykeskustelua. Mutta kyllähän tuo vaiva ja kieltäymys liittyy perheettömänkin elämään, ei se lapsiluku ja siitä määrääminen ole ainoa ihmisen eteen tuleva kiusaus. Kaikkea ei voi saada, mutta uskon lahja on kallein asia, jonka voi saada. Ei voi kuin rukoilla, että Taivaan isä varjelisi omanaan, ettei johonkin tämän maailman turhuuteen vaihtaisi kalleinta aarrettaan.

Vierailija
109/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

123, sitä me saamme rukoilla tässä maailmassa, jossa mitään vanhaa totuutta ei oteta itsestäänselvänä, vaan aivan kaikki kyseenalaistetaan. Ymmärrän sinunkin elämääsi kuuluvaa kipua ja sitä mitä yksin eläminen uskovaisen kohdalla tarkoittaa. Muistan sinua. Vieköön Herra Jeesus meidät kaikki - yksin elävät ja perheelliset - Jumalan kansan joukossa perille. Mamaliinix8

Vierailija
110/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

122 jatkaa, olen siis itekki vl. Miksi kaiken pitää kiiltää ulospäin??? Lapsille ei jää aikaa, kun lähdetään kylään tms.äiti puunaa lapset kuin mallikuvauksiin mut muuten lapset voi pahoin, kunhan ulospäin näytetään hyvältä. Totuus arjesta on aivan toinen, väsyneet äitit tiuskii, huutaa, raivoaa, tiedän tän ku ystävillä monilla 5-7 +++ lasta ja ikäni on 29 v. Oon koittanu rohkasta ehkäiseen mut mua katotaan kieroon... Ite yli 10 lapsisesta perheestä enkä ikinä muista olleeni äitin sylissä, tosi vaikeaa menneisyyden kans

Vierailija
111/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 12:00"][quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 07:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 22:14"]23. Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua. 
24. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän pelastaa sen. 
25. Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saattaisi itsensä kadotukseen tai turmioon? 
26. Sillä joka häpeää minua ja minun sanojani, sitä Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee omassa ja Isänsä ja pyhäin enkelien kirkkaudessa. 

Mitä nämä Luukkaan evankeliumin sanat merkitsevät sinulle nro 99? Mamaliinix3

[/quote]

Että vain uskolla on väliä, ja kaikki maallinen on turhaa. Niin hyvä Raamatun tuntija en ole että pystyisin tältä kädeltä sanomaan kontekstin mistä tuo teksti on, joten sen syvemmin hankala lähteä kertomaan merkityksiä. Mutta kaiken mitä täällä teemme, tulisi perustua uskoon koska se on elämän kantava voima ja ainoa luotettava ohjenuora. En tiedä miksi viittasit minuun kommentillasi?

Raamatun yksi avainsanoista mitä tulee ihmiselämään on kohtuullisuus. Sen tulisi liittyä kaikkeen mitä teemme ja mitä jätämme jälkeemme. Tämä koskee mielestäni myös lapsiasiaa. Jumala ei onneksemme ole velvoittanut meitä rajattomaan lisääntymiseen, muutenhan meillä ei olisi enää maapalloa millä elää. Kohtuullisuutta on hyvä vaalia myös työelämässä, ja tämäkin liikkeessämme usein unohdetaan kun isät ovat aamusta iltaan töissä eivätkä näe lastensa arkea.

[/quote]

Minulle tämä kohta merkitsee sitä, että uskoon liittyy myös vaivaa ja itsensä kieltämistä. Raamattu ei puhu paljonkaan kohtuudesta - olen lukenut sitä paljon. Raamattu puhuu iankaikkisen elämän "voittamisesta" ja "häviämisestä". Raamattu puhuu kaiken peliin laittamisesta, siitä että Jeesusta voi seurata sydän kokonaan mukana tai olla seuraamatta. Ei ole kohtuutta siinä välissä. On vain kaksi tietä, kaita ja leveä. Toinen vie taivaaseen Isän luo, toinen vie Hänen luotan pois. Minun mielestäni on tärkeää elää Jumalan kansan mukana opissa, elämässä ja kärsimisessä. Rohkaisisin Sinua luottamaan Taivaanisän johdatukseen elämässäsi. "Joka elämänsä minun tähtenä kadottaa, on sen löytävä." Omalla elämänkokemuksellani olen jo tämän kokenut todeksi. Olen saanut paljon enemmän kuin olisin osannut pyytää, kun olen antanut taivaallisen Isän tahdon kaikin tavoin toteutua elämässäni. Vieköön uskon alkajaisiksi Herra Jeesus Kristus sinut ja minut kerran perille. Mamaliinix8

[/quote]

Se että kyseenalaistat sieluni tilan koska Raamatun tulkintasi on ilmeisen erilainen kuin omani, ei onneksi ole minun syntini. Puhuttaessa kohtuudesta kehottaisin sinua miettimään, mitä puhutaan maallisen omaisuuden keräämisestä, nautinnoista ynnä muusta. Käsketäänkö Raamatussa haalia noita mielin määrin? Raamatun lukeminen ei ole aivan yksioikoista. On tärkeää tietää konteksti ja se, että käännös alkuperäiskielestä ei ole aina samanlainen.

Uskoon kuuluu myös kärsimys, mutta ei todellakaan viattomien lasten kustannuksella. Vanhempien velvollisuus on huolehtia olemassa olevista lapsistaan, eikä kuormittaa itseään omille voimavaroille liian suurilla perheillä. Lisäksi ihminen on Jumalan kuva: meidän täytyy siis huolehtia ruumiistamme niin fyysisesti kuin henkisesti. Se, että varjelen elämää, ei tee minusta uskotonta - päinvastoin. Ehkäisykielto (jolle ei ole edes mitään perustetta Raamatussa) tulisi minun uskolleni esteeksi, koska en kokisi silloin kunnioittavani Jumalan minulle ja lapsilleni antamaa elämää.

Vierailija
112/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:18"]

Mun täytyy sanoa, että itselläni ei ole minkäänlaista uskoa, mutta olen monessa suhteessa kateellinen nimenomaan lestadiolaisille. Uskossa ja yhteisöllisyydessä on paljon hyvää joka meiltä muilta jää saamatta.

[/quote]

Olen ihan samaa mieltä. Olen kyllä kateellinen lestadiolaisille ja haluan samaa.... Mitä jos halua tulla teidän uskontoon? Tuleeko loppujen lopuksi hyväksytyksi...vai jääkö aina "ulkopuoliseksi"?

Vierailija
113/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lestadiolaiset ole maailman ainoa uskovaisten ryhmä. On paljon uskovaisia, joiden usko ei edellytä pakkosynnyttämistä tai muuta haitallista toimintaa. Oikeastiko haluaisitte kasvattaa tyttärenne opettaen heille, että he joutuvat tulimereen jos ehkäisevät? Voittehan itse kokeilla sitä riemua jättämällä ehkäisyn pois.

Vierailija
114/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

122. Ei kaiken tarvitse kiiltää. Tuo mitä kuvaat, että panostetaan hirveästi ulkoiseen, on epävarmuutta ja halua näyttää, että pärjää. Kelle pitäis näyttää?!? Meihin tarttuu helposti maailmasta paine, että pitäis olla kaikkea sellaista, mikä silmää miellyttää. Tuommoiset asiat voi helposti tulla liian rikkaiksi - ja jopa pahimmillaan rikkoa uskovaisten välistä rakkautta. Oikeasti ihmissuhteet ja arvostus eivät perustu mihinkään ulkoiseen, vaan sydänten kiintymykseen ja rakkauteen. Itse olen jo vanhempana äitinä ajatellut, että vien porukan vähän vähemmän tälläytynyt seurapenkkiin. En ainakaan omalta osaltani halua asettaa toisille mitään paineita. 

Tuo mitä kirjoitit äidiltäsi. Jospa puhuisit hänen kanssaan. Minulla on äiti, joka ei helposti näytä tunteita, vaikka hyvä äiti on ollutkin. Olen aikuisena oppinut ymmärtämään, että hän on oman historiansa, aikansa ja kasvuympäristössä tuote. Keskustelun kautta olen oppinut ymmärtämään häntä ja saanut myös kuulla siitä rakkaudesta, jota hän on tuntenut minua kohtaan. Mamaliinix8

Vierailija
115/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:18"]

Mun täytyy sanoa, että itselläni ei ole minkäänlaista uskoa, mutta olen monessa suhteessa kateellinen nimenomaan lestadiolaisille. Uskossa ja yhteisöllisyydessä on paljon hyvää joka meiltä muilta jää saamatta.

[/quote]

Olen ihan samaa mieltä. Olen kyllä kateellinen lestadiolaisille ja haluan samaa.... Mitä jos halua tulla teidän uskontoon? Tuleeko loppujen lopuksi hyväksytyksi...vai jääkö aina "ulkopuoliseksi"?

[/quote]

Täällä yksi ulkoa tullut ja tiedän monta muutakin. Kyllä sitä tulee hyväksytyksi ja jopa enemmänkin: sitä on niille uskoon kasvaneille muistutus siitä, ettei heidän uskossaan ole kyse pelkästä vanhempien perinnöstä vaan ihan aidosti siitä, että ihminen on löytänyt tiensä elävään yhteyteen Jumalan kanssa ja saanut tunnolleen rauhan. Kuten tässäkin ketjussa voi huomata, maailma pommittaa uskovaisenkin mieltä ja oma itsekäs mieli samoin eli ei se elämä täydeksi auvoksi muutu, mutta kaiken perustaksi tulee ennalta kokematon turva, rakkaus ja hyvä olo.

Jos et rohkaistu heti menemään rauhanyhdistykselle, voit kuunnella mitä seuroissa saarnataan www.nettiseurat.fi tai www.suviseurat.fi -sivuilta tallennettuja suviseurapuheita. Jeesus sanoo, että kolkuttavalle avataan ja etsivä löytää. Jos näin rukoilet ja olet valmis ottamaan vastaan Jumalan johdatuksen, uskon että löydät tiesi perille. 

Vierailija
116/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, 
äitini kohdussa olet minut punonut.
14 Minä olen ihme, suuri ihme,
ja kiitän sinua siitä.
Ihmeellisiä ovat sinun tekosi,
minä tiedän sen. 
15 Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä, 
muotoni kuin syvällä maan alla, 
mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa. 
16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, 
sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu.
Ennen kuin olin elänyt päivääkään,
olivat kaikki päiväni jo luodut.
17 Kuinka ylivertaisia ovatkaan sinun suunnitelmasi,
Jumala,
kuinka valtava onkaan niiden määrä!
18 Jos yritän niitä laskea, niitä on enemmän kuin on hiekanjyviä. Minä lopetan, mutta tiedän: sinä olet kanssani

Raamattu on elämänmyönteinen kirja. Siinä kuvataan, miten Jumala tuntee meidät jo ennen syntymäämme. Kun Jumalan viisaus on näin suuri, miksi siihen ihmisen pitäisi mennä väliin? Tämä on minulle rakas kohta psalmeista.

Minä en myöskään kelpaa kenenkään tuomariksi. Sen tekee Jumala aikojen lopussa. Vanhassa testamentissa on puhutteleva kohta, jossa nuhdellaan tottelematonta Saulia. Armoa on kyllä tarjolla, mutta kuuliaisuuden avulla Jumala pitää omiaan lähellään. 

22 Silloin Samuel sanoi:

-- Kumpi on Herralle mieleen,
uhrit vai kuuliaisuus?
Kuuliaisuus on parempi kuin uhri,
totteleminen parempi kuin oinasten rasva.
23 Kapinointi on noituuden vertainen synti, röyhkeys on kuin pettävät jumalankuvat. Sinä olet hylännyt Herran sanan. Siksi hän hylkää sinun kuninkuutesi.

24 Saul vastasi Samuelille: "Olen tehnyt syntiä. Olen rikkonut Herran käskyä ja sinun määräyksiäsi vastaan, sillä pelkäsin miehiäni ja taivuin heidän tahtoonsa. 25 Anna nyt minulle syntini anteeksi ja lähde paluumatkalle yhdessä minun kanssani, jotta voin heittäytyä maahan Herran eteen." 26 Mutta Samuel sanoi Saulille: "Minä en lähde takaisin sinun kanssasi. Sinä olet hylännyt Herran sanan, ja siksi Herra hylkää sinut: et saa olla Israelin kuningas."

27 Kun Samuel kääntyi lähteäkseen pois, Saul tarttui hänen viittansa liepeeseen, niin että se repesi. 28 Samuel sanoi hänelle: "Herra on tänään repäissyt Israelin kuninkuuden sinun käsistäsi ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi. 29 Herra, Israelin kunnia, ei tyhjää puhu eikä sanojaan peruuta. Ei hän ole ihminen, ei hän sanojaan kadu." 30 Saul sanoi: "Olen tehnyt syntiä. Mutta suo minulle tässä kansani vanhimpien ja kaikkien israelilaisten edessä kuitenkin se kunnia, että palaat minun kanssani, jotta voin heittäytyä maahan Herran, sinun Jumalasi, eteen!" 31 Niin Samuel palasi Saulin kanssa, ja Saul meni rukoilemaan Herraa.

Mamaliinix8

Vierailija
117/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:21"]13 Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, 
ja kiitän sinua siitä.
minä tiedän sen. 
Jumala,
18 Jos yritän niitä laskea, niitä on enemmän kuin on hiekanjyviä. Minä lopetan, mutta tiedän: sinä olet kanssani

Raamattu on elämänmyönteinen kirja. Siinä kuvataan, miten Jumala tuntee meidät jo ennen syntymäämme. Kun Jumalan viisaus on näin suuri, miksi siihen ihmisen pitäisi mennä väliin? Tämä on minulle rakas kohta psalmeista.

Minä en myöskään kelpaa kenenkään tuomariksi. Sen tekee Jumala aikojen lopussa. Vanhassa testamentissa on puhutteleva kohta, jossa nuhdellaan tottelematonta Saulia. Armoa on kyllä tarjolla, mutta kuuliaisuuden avulla Jumala pitää omiaan lähellään. 

22 Silloin Samuel sanoi:

uhrit vai kuuliaisuus?
23 Kapinointi on noituuden vertainen synti, röyhkeys on kuin pettävät jumalankuvat. Sinä olet hylännyt Herran sanan. Siksi hän hylkää sinun kuninkuutesi.

24 Saul vastasi Samuelille: "Olen tehnyt syntiä. Olen rikkonut Herran käskyä ja sinun määräyksiäsi vastaan, sillä pelkäsin miehiäni ja taivuin heidän tahtoonsa. 25 Anna nyt minulle syntini anteeksi ja lähde paluumatkalle yhdessä minun kanssani, jotta voin heittäytyä maahan Herran eteen." 26 Mutta Samuel sanoi Saulille: "Minä en lähde takaisin sinun kanssasi. Sinä olet hylännyt Herran sanan, ja siksi Herra hylkää sinut: et saa olla Israelin kuningas."

27 Kun Samuel kääntyi lähteäkseen pois, Saul tarttui hänen viittansa liepeeseen, niin että se repesi. 28 Samuel sanoi hänelle: "Herra on tänään repäissyt Israelin kuninkuuden sinun käsistäsi ja antanut sen toiselle, joka on sinua parempi. 29 Herra, Israelin kunnia, ei tyhjää puhu eikä sanojaan peruuta. Ei hän ole ihminen, ei hän sanojaan kadu." 30 Saul sanoi: "Olen tehnyt syntiä. Mutta suo minulle tässä kansani vanhimpien ja kaikkien israelilaisten edessä kuitenkin se kunnia, että palaat minun kanssani, jotta voin heittäytyä maahan Herran, sinun Jumalasi, eteen!" 31 Niin Samuel palasi Saulin kanssa, ja Saul meni rukoilemaan Herraa.

Mamaliinix8

[/quote]

Lapsettomuudesta kärsineenä tuo laittamasi psalmi on minulle todella rakas. Olen myös ymmärtänyt, että vaikka käytämme ehkäisyä, emme puutu Jumalan luomistyöhön: samalla logiikalla kun emme olisi saaneet hoitaa lapsettomuuttamme tai pidättäytyä seksistä yhtenäkään kertana kun sitä olisimme voineet harrastaa. Toisaalta siittiöt eivät ole lapsen alkuja, kuten eivät munasolutkaan. En pidä Jumalaa niin voimattomana, etteikö hän pystyisi toteuttamaan luomistyötään meistä ihmisistä huolimatta. Joten vaikka koitat tuolla selittää ehkäisykieltoa, se ei kyllä selity millään.

Vierailija
118/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamaliinix8, jos luulet että ainoastaan olemalla kuuliainen seurakunnalle pääsee taivaaseen, suosittelen tarttumaan raamattuun uudemman kerran. Riittää, että on kuuliainen Jumalalle - joku maallinen seurakunta mielivaltaisine, mihinkään perustumattomine oppeineen on kaukana siitä armosta, mihin pelastuksemme perustuu.

Vierailija
119/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 12:40"]

Eihän lestadiolaiset ole maailman ainoa uskovaisten ryhmä. On paljon uskovaisia, joiden usko ei edellytä pakkosynnyttämistä tai muuta haitallista toimintaa. Oikeastiko haluaisitte kasvattaa tyttärenne opettaen heille, että he joutuvat tulimereen jos ehkäisevät? Voittehan itse kokeilla sitä riemua jättämällä ehkäisyn pois.

[/quote]

Näinhän se on, ei ole lestadiolaiset ainoa uskonnollinen ryhmä. Ja kun itsekin etsin uskoani ja omaa ryhmääni, en tosiaankaan ajatellut tänne päätyväni. Kuvittelin ehkä jopa niinkin, että uskoa voi hoitaa yksin suoraan ihmisen ja Jumalan välillä ilman mitään seurakuntaa. Sitten monien vaiheiden jälkeen sain synninpäästön vanhoillislestadiolaiselta ja elämäni muuttui sinä päivänä. Kuvittelin toki edelleen, ettei mikään sido minua tuohon liikkeeseen ja jatkan elämääni ja valitsen itselleni sopivan ryhmän tai hoidan uskonasiat rukoilemalla, mutta niin se vaan valkeni minulle ajan mittaan ettei ole toista ryhmää sitten kuitenkaan eikä se asia yksinkään hoidu.

Jos jossain olisi taho, missä uskon annin ja hedelmät saisi vähemmällä kieltäymyksellä ja ilman ristiä, sinne varmaan suuntaisi moni. Mutta ei kaduta siltikään, sen mitä tällä vaivalla saa, on kyllä moneen kertaan vaivan väärti.

Etsivää kirjoittajaa kehoittaisin siis kuuntelemaan sydäntään ja olemaan avoin sen viesteille. Jos Jumala puhuttelee sinua juuri nyt, tartu hetkeen. Suurimman osan ihmiselämästä ihminen elää tyytyväisenä tämän maailman tuulissa ja vain ohikiitävinä hetkinä pystyy kuulemaan Jumalan huudon kadonneen lapsensa perään. 

Vierailija
120/309 |
27.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 13:21"]13 Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, 
ja kiitän sinua siitä.
minä tiedän sen. 
Jumala,

22 Silloin Samuel sanoi:

uhrit vai kuuliaisuus?

Mamaliinix8

[/quote]

Lapsettomuudesta kärsineenä tuo laittamasi psalmi on minulle todella rakas. Olen myös ymmärtänyt, että vaikka käytämme ehkäisyä, emme puutu Jumalan luomistyöhön: samalla logiikalla kun emme olisi saaneet hoitaa lapsettomuuttamme tai pidättäytyä seksistä yhtenäkään kertana kun sitä olisimme voineet harrastaa. Toisaalta siittiöt eivät ole lapsen alkuja, kuten eivät munasolutkaan. En pidä Jumalaa niin voimattomana, etteikö hän pystyisi toteuttamaan luomistyötään meistä ihmisistä huolimatta. Joten vaikka koitat tuolla selittää ehkäisykieltoa, se ei kyllä selity millään.

[/quote]

jos minä olisin käyttänyt ehkäisyä koko naisenelämäni niin olisiko minulla kahdeksan lasta? ;) lahjan voi ottaa vastaan tai sen voi olla ottamatta vastaan. Mamaliinix8

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan