Äiti, etenevä sairaus ja halu kuolla
Äidilläni alle 70v on jo useampi vuosi sitten todettu keuhkosairaus, joka etenee. On myös muita sairauksia. Nyt kunto heikentynyt lyhyen ajan sisällä. Esim. Kävely hankalaa, väsymystä, voimattomuutta. Happisaturaatiot huonot. Alle 90. Nyt vaivihkaa sanoi, että haluaisi ottaa kaikki lääkkeensä ja "lähteä pois". Itse en tiedä miten reagoida asiaan. (Taustalla itsellä puolison i.m yritys reilu 10v sitten. Jonka jälkeen oli puolisolla pitkä kuntoutuminen ns normaaliksi.) Menin ihan puihin enkä osannut sanoa yhtään mitään äidilleni. En tiedä olenko eniten surullinen, huolissani vai äkäinen äidilleni kun kertoi asiasta. Varmaan kaikkia yhtäaikaa. Toki itse toisaalta ymmärrän äitini tuskaa ja halua päästä pois. Suomessa kun eutanasia ei ole laillinen, niin varmaan ajatus tukehtumalla kuolemasta ahdistaa ja haluaa päästä pois vielä kun kykenee itsetoimimaan.
Miksi kirjoitin tänne? Ehkä jollain olisi hyviä vinkkejä, ehdotuksia tai ihan käytännön neuvoja. Vertaistukeakin kaipaisin.
Kommentit (72)
Minä ymmärrän äitiäsi. Sinä et, koska olet hänen lapsensa, eikä lapsi halua vanhempansa kuolevan.
Eikös tuo ole laillista esim. Belgiassa?
Surullista kun ei saa itse omista päivistään päättää. Itse kokenut tuota myös, isoäitikin moneen kertaan itki kun häntä ei voi kukaan pois auttaa, samoin äiti olisi ollut kauan ennen kuolemaansa ollut valmis lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Surullista kun ei saa itse omista päivistään päättää. Itse kokenut tuota myös, isoäitikin moneen kertaan itki kun häntä ei voi kukaan pois auttaa, samoin äiti olisi ollut kauan ennen kuolemaansa ollut valmis lähtemään.
Pitäisi ehkä viedä lääkärille. Lääkärit panttaavat joskus tehokkaita lääkkeitä, koska ne saattavat lyhentää elinikää.
Tosiaan en ole levittelemässä äitini asiaa kylillä. Siksi osittain tänne kirjoitinkin, että saan purkaa anonyymisti ajatuksiani.
Toki en tietenkään halua luopua äidistäni ja haluaisin auttaa häntä. Kuten jo kirjoitin myös, niin ymmärrän kyllä halun lähteä vielä kun itse kykenee. Varmaan myös itse ko tilanteen ollessa itselläni ajattelisin niin. Enhän kumminkaan voi äidilleni sanoa, että hyvä idea tehdä i.m vielä kun pystyy. Toki haluan äitini pitää niin lauan kuin olonsa on edes suht siedettävä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ehkä viedä lääkärille. Lääkärit panttaavat joskus tehokkaita lääkkeitä, koska ne saattavat lyhentää elinikää.
Niin ja sitten omaiset menevät liltalehteen, että ei hoidettu tai hoidettiin väärin hänen omaistaan.
Yksi omaiseni oli pitkään vainhainkodissa. Hänellä oli hyvin tuskallinen selkä- ja lonkkavaiva. Mutta komento on, että vanhuksia pitää aktivoida liikkumaan. Ja sitten raahattiin pyörätuoliin ja ulos vaikka itki kivusta.
Ja terveellistä ruisleipää pitää syödä, vaikka ei olisi hampaita.
Toisaalta jos se olisi laillista niin masentuneet nuoret menisi eutanasiaan ja jos on kalliit lääkkeet voisi lääkäri suositella eutanasiaa 🥶 Halvempaa yhteiskunnalle...
Joskus taas joku voi sanoa, että haluaa kuolla vaikka ei enää tunnin päästä halua...
Vaikea juttu
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos se olisi laillista niin masentuneet nuoret menisi eutanasiaan ja jos on kalliit lääkkeet voisi lääkäri suositella eutanasiaa 🥶 Halvempaa yhteiskunnalle...
Joskus taas joku voi sanoa, että haluaa kuolla vaikka ei enää tunnin päästä halua...
Vaikea juttu
Tiedätkö kuinka moni masentunut tekee "laittoman" itsemurhan. Omasta mielestäni eutanasia tulisi sallia. Ei tietenkään misätän hetken mielijohteesta vaan kunnollisen lääketieteellisen selvityksen jälkeen ja jollain harkinta-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea juttu
Tiedätkö kuinka moni masentunut tekee "laittoman" itsemurhan. Omasta mielestäni eutanasia tulisi sallia. Ei tietenkään misätän hetken mielijohteesta vaan kunnollisen lääketieteellisen selvityksen jälkeen ja jollain harkinta-ajalla.
He ovat mielisairaita. Pitäisikö mieleisairaat tappaa?
Nazzisaksassa oli edistykselliset eutanasialait
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan en ole levittelemässä äitini asiaa kylillä. Siksi osittain tänne kirjoitinkin, että saan purkaa anonyymisti ajatuksiani.
Toki en tietenkään halua luopua äidistäni ja haluaisin auttaa häntä. Kuten jo kirjoitin myös, niin ymmärrän kyllä halun lähteä vielä kun itse kykenee. Varmaan myös itse ko tilanteen ollessa itselläni ajattelisin niin. Enhän kumminkaan voi äidilleni sanoa, että hyvä idea tehdä i.m vielä kun pystyy. Toki haluan äitini pitää niin lauan kuin olonsa on edes suht siedettävä.
-ap
Et voi tehdä muuta kuin kuunnella äitiäsi. Hänen elämänsä on hänen, ei sinun. Älä ainakaan lässytä hänelle toivosta äläkä yritä lohduttaa.
Minäkin olen se alle 70-vuotias äiti ja sairastan parantumatonta syöpää. Toissa päivänä vein lääkärille hoitotahtoni johon sisältyy elvytyskielto.
Aktion T4
Aktion T4:n tarkoituksena oli ylläpitää saksalaisväestön "geneettistä puhtautta" tuhoamalla systemaattisesti ne, joita pidettiin fyysisesti epämuodostuneina, vam-maisina tai mielisairaina.[1] Nazzit kuvasivat yhteiskunnalle hyödyttömien kansalaisten surmaamista armomurhiksi. Ohjelman tavoitteena oli hävittää elinkelvoton elämä (Lebensunwertiges Leben).[6]
Minä en ymmärrä uskovaisten eutanasian vastustamista. Hehän voivat tehdä kuten haluavat ja kärsiä tuskissaan kun eivät itsemurhaa voi tehdä.
Parantumattomasti sairaan elämä kun ei tule paranemaan huomenna eikä ylihuomennakaan, niin miksi pitää vielä kiduttaa ja pitkittää kärsimyksiä. Henkeä haukkova ihminen ei ole kaunis näky ja miettikääpä semmoinen tukehtumisen tunne koko ajan. Siinä sitä on pelkoa ja kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea juttu
Niinpä
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriavusteinen itsemurha on laillinen myös Hollannissa, mutta vain Sveitsin eutanasikaklinikat ottavat vastaan ulkomaalaisia potilaita. Matka maksaa kymppitonnin, ja sitä edeltää vuoden pituinen arviointi- ja suunnittelujakso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriavusteinen itsemurha on laillinen myös Hollannissa, mutta vain Sveitsin eutanasikaklinikat ottavat vastaan ulkomaalaisia potilaita. Matka maksaa kymppitonnin, ja sitä edeltää vuoden pituinen arviointi- ja suunnittelujakso.
Varmasti saat lainaa 10 000 e
Vierailija kirjoitti:
Aktion T4
Aktion T4:n tarkoituksena oli ylläpitää saksalaisväestön "geneettistä puhtautta" tuhoamalla systemaattisesti ne, joita pidettiin fyysisesti epämuodostuneina, vam-maisina tai mielisairaina.[1] Nazzit kuvasivat yhteiskunnalle hyödyttömien kansalaisten surmaamista armomurhiksi. Ohjelman tavoitteena oli hävittää elinkelvoton elämä (Lebensunwertiges Leben).[6]
Esim. masentuneet laitettiin multiin heti
Mun äidillä on ALS, ei pysty puhumaan, syömään tai liikkumaan. Koko ajan kipuja. Toivoisin, että pääsisi jo pois. Ei tommonen ole elämää. Varmaan samanlainen tunne äidilläsikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea juttu
Ei itsemurha ole laiton, jolloin sen avustamisenkaan ei periaatteessa ole laitonta. Silti avustamisesta saattaa saada murhasyytteen, ja ongelmana on se ettei kotitekoisen itsemurhan onnistumisesta voi olla varma.
Itsellä on ainakin toistaiseksi samanlaiset ajatukset omasta lähdöstä. Vierestä seurannut liian monen ihmisen vuosien kärsimystä, läheisilllekkään se ei ole helppoa.
Elvytyskielto tulee ainakin itselle jos saan saman periytyvän sairauden, matkustan ehkä jopa Sveitsiin eutanasian perässä.