Lestadiolaiaäidit, miten ihmeessä te jaksatte?
Kertokaa ihan käytännön esimerkkejä, että mikä auttaa teitä jaksamaan, jos koko ajan syntyy vauva ja sitten vielä monta pientä lisäksi hoidettavana? Aina mietin, että miten jaksaa, itse hyvä kun jaksan omat kaksi hoitaa ja samalla käydä töissä.
Kommentit (309)
47, tajusin asian samalla kun lähetin viestini. Joskus vaan tuntuu, että maailmalle ei ole muuta vl-naista kuin ahkera/uupunut suurperheen äiti. Se on kuitenkin vain yksi ryhmä. On naimattomia, lapsettomia, pienperheellisiä, eronneita ja leskiä. Ja he kaikki ovat vl-naisia, vaikka heidät usein unohdetaan.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:53"]
49, eivätkö nuo rekrytoimasi naiset ole aina äitiyslomilla? ;)
[/quote]
Tästä kysymyksestä tuli minulle mieleen vanha kyylänaapurimme, joka kysyi minulta, miten on mahdollista, että korttelimme huoltofirmassa on sihteerinä romaninainen. "Miten se voi saada eläkettä ja palkkaa samaan aikaan, kun mustalaisethan saa eläkettä."
Samoin tulee mieleen vähälahjainen sukulaiseni, joka suurin piirtein alkoi itkeä raivosta ja tietämättömyydestä kuultuaan, että eräs toinen sukulainen tapailee somalialaistaustaista naista, joka on valmistunut kauppakorkeasta. "Miten voi somali olla ekonomi, kun somalit on lähäreitä."
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:36"]
Tavallisissa perheissä on myös äärettömän paljon itsekyyttä. Meillä isovanhemmat eivät jaksa matkustaa 200km matkaa. Tekstiviestejä saataa jotta ikävä on, mutta ikävästä huolimatta ei jakseta ajaa lapsenlapsia tapaamaan. Puhumattakaan siitä, että apua heruisi...
[/quote]
Meillä sama juttu, tosin matkaa on enemmän.
[/quote]
meillä matkaa niin vähän, ettei kyse ole muusta kuin isovanhempien laiskuudesta. Raskasta seurata vierestä kun viiskymppisille ihmisille pitäisi kaikki passata kuin pienelle lapselle... nimim. En ole anoppini äiti
Voi että, tätä ketjua lukiessa tuli vaan ihan mieletön halu kehua, miten hieno asenne ihmisellä voi olla elämään. Mamaliinix8, kirjoitustesi perusteella olet sisäisesti mitä kaunein ihminen. Paljon voimia lastenhoitoon ja äitiyteen!
Rankkaahan tää on, mut mulle ei tule enempää lapsia ku ollaan erottu miehen kans. Arjenhallintaa...hmmm,..Rytmi pitää olla, se kaiken a ja o. Aamulla ylös, sylittelyt, hyvät huomenet, aamupala. Koululaiset kouluun, pyykkiä pyöriin, siivoilua. Kotityölistat, kun 10 tarraa, saa legoja tms. Läksyt heti koulun jälkeen. Normiarkee, harrastuksia ym. Joskus eksä ottaa viikollaki, sillon ite lenkille, kaverille tms. Iltatoimet alkaa klo 19 maissa, ehtii hyvin syyä, antaa jokaiselle omaa hlök.huomiota. Näin meillä -vl-äiti-
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:30"]Rankkaahan tää on, mut mulle ei tule enempää lapsia ku ollaan erottu miehen kans. Arjenhallintaa...hmmm,..Rytmi pitää olla, se kaiken a ja o. Aamulla ylös, sylittelyt, hyvät huomenet, aamupala. Koululaiset kouluun, pyykkiä pyöriin, siivoilua. Kotityölistat, kun 10 tarraa, saa legoja tms. Läksyt heti koulun jälkeen. Normiarkee, harrastuksia ym. Joskus eksä ottaa viikollaki, sillon ite lenkille, kaverille tms. Iltatoimet alkaa klo 19 maissa, ehtii hyvin syyä, antaa jokaiselle omaa hlök.huomiota. Näin meillä -vl-äiti-
[/quote] montako lasta sinulla on?
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:30"]Rankkaahan tää on, mut mulle ei tule enempää lapsia ku ollaan erottu miehen kans. Arjenhallintaa...hmmm,..Rytmi pitää olla, se kaiken a ja o. Aamulla ylös, sylittelyt, hyvät huomenet, aamupala. Koululaiset kouluun, pyykkiä pyöriin, siivoilua. Kotityölistat, kun 10 tarraa, saa legoja tms. Läksyt heti koulun jälkeen. Normiarkee, harrastuksia ym. Joskus eksä ottaa viikollaki, sillon ite lenkille, kaverille tms. Iltatoimet alkaa klo 19 maissa, ehtii hyvin syyä, antaa jokaiselle omaa hlök.huomiota. Näin meillä -vl-äiti-
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:30"]Rankkaahan tää on, mut mulle ei tule enempää lapsia ku ollaan erottu miehen kans. Arjenhallintaa...hmmm,..Rytmi pitää olla, se kaiken a ja o. Aamulla ylös, sylittelyt, hyvät huomenet, aamupala. Koululaiset kouluun, pyykkiä pyöriin, siivoilua. Kotityölistat, kun 10 tarraa, saa legoja tms. Läksyt heti koulun jälkeen. Normiarkee, harrastuksia ym. Joskus eksä ottaa viikollaki, sillon ite lenkille, kaverille tms. Iltatoimet alkaa klo 19 maissa, ehtii hyvin syyä, antaa jokaiselle omaa hlök.huomiota. Näin meillä -vl-äiti-
[/quote
4 lasta, tosin ehkäisin jo naimisissa ollessa sairauden takia.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:30"]Rankkaahan tää on, mut mulle ei tule enempää lapsia ku ollaan erottu miehen kans. Arjenhallintaa...hmmm,..Rytmi pitää olla, se kaiken a ja o. Aamulla ylös, sylittelyt, hyvät huomenet, aamupala. Koululaiset kouluun, pyykkiä pyöriin, siivoilua. Kotityölistat, kun 10 tarraa, saa legoja tms. Läksyt heti koulun jälkeen. Normiarkee, harrastuksia ym. Joskus eksä ottaa viikollaki, sillon ite lenkille, kaverille tms. Iltatoimet alkaa klo 19 maissa, ehtii hyvin syyä, antaa jokaiselle omaa hlök.huomiota. Näin meillä -vl-äiti-
[/quote
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:34"][quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 00:30"]Rankkaahan tää on, mut mulle ei tule enempää lapsia ku ollaan erottu miehen kans. Arjenhallintaa...hmmm,..Rytmi pitää olla, se kaiken a ja o. Aamulla ylös, sylittelyt, hyvät huomenet, aamupala. Koululaiset kouluun, pyykkiä pyöriin, siivoilua. Kotityölistat, kun 10 tarraa, saa legoja tms. Läksyt heti koulun jälkeen. Normiarkee, harrastuksia ym. Joskus eksä ottaa viikollaki, sillon ite lenkille, kaverille tms. Iltatoimet alkaa klo 19 maissa, ehtii hyvin syyä, antaa jokaiselle omaa hlök.huomiota. Näin meillä -vl-äiti-
[/quote
[/quote]
Minkälaisilla ikäeroilla olet lapsesi saanut? Rytmisi kuulostaa aivan meidän perheeltä :) Tosin lapsia en juuri osaa rekrytoida kotitöihin. Miten teidän yhteisö on suhtautunut eroon?
Itse olen lestadiolaiseen perheen nuorimmainen. Meillä on yhdeksän lasta, toki nyt kaikki aikuisia, ja hyvin HYVIN kiitollinen olen jokaisesta sisaruksestani ja vanhemmistani. Sisarukset saa hyvälle mielelle kun heitä näkee ja on ihanaa kun on aina joku jolta saa apua/seuraa jne:) tää on niin suuri rikkaus,oikeesti.! Te ette vaan voi tietää sitä ku ette oo itse kokeneet, ja tavallaan ymmärrän sen kyllä hyvin.
Täällä monesti kehutaan, että jees kuinka on iso perhe, mutta ottakaa huomioon ne tausta. Yleesä lestoilla ei ole telkkaria tai internettiä häiritsemässä perheen rytmiä. Noustaan aina tiettyyn aikaan - rytmi on selvä niin arkena kuin viikonloppuna.
Isot joutuvat huolehtimaan pienistä, sillä äidillä ei ole aikaa itse huolehtia kaikista lapsistaan vaan vastuu siirretään isoille lapsille, mikä on mielestäni käsittämätöntä, että isommat lapset juotuvat luopumaan lapsuudestaan ja ottamaan jo varhain vastuun. Itse olen isosisko ja joutuin todellakin huolehtimaan pikkusiskoistani, mutta mielestäni se oli väärin, sillä minun olisi pidännyt viettää se lapsuus mikä minulla oli. Tunsin, että aikuistuin liian nopeasti. Nuorin sai vapaasti olla lapsi ja kasvaa oman kehityksensä myötä ja vanhemmallakin oli rennompaa menoa siihen aikaan, toisin silloin, kun itse olin alle 13v. Minulle vielä painotettiin, että millainen olen, jos en pikkusiskoistani huolehti tarpeeksi vaan ajattelen omia lapsellisia menojani -__-.
Itse en tule koskaan vyöryttämään vastuuta isoille pienemmistään, vaan vanhemana se on minun tehtävä huolehtia heistä kaikista. Isoja lapsia ei saa alkaa syyttämään kun kaikki ei menekään kuin strömsössä sillä lapsista huolehtiminen ei ole isompien lapsien tehtävä.
Monet vl:stä eronneet ovat sanoneet, että suuri perhe aiheutti sen, ettei ole itse kokenut esim. turvallisuuden tunnetta tai sitä, että olisi jotenkin tärkeä perheelle. Jotkut pitävät lapsuuttaan myös kamalana ja kokivat, ettei heidän vanhemmille olisi sovinnut iso perhe, koska ison lauman eteen on niin paljon tehtävä työtä.
Tänä päivänä ole tarvetta synnyttää niin monta lasta. Lapset eivät nykyisin kuole, kuten ennen vanhaan, jolloin lapsien lukumäärällä yritettiin saada lapsi hoitamaan vanhempiaan sitten isompana eli ns. eläketurva.
Tämä lapsikeskeisyyden ihanointi ja auktoriteettien arvostaminen aiheuttaa myös pedofiiliutta lestoilla.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 22:55"]
Olisi ihan kiva, jos muistaisitte, ettei kaikilla vl:llä ole isoa perhettä. Turhaa taas avasin tämän, kun tämähän koskikin vain isoja vl-perheitä.
[/quote]
Kaikilla vl-naisilla ei ole edes pientä perhettä.
29: Jos perheessä on 9 lasta, on lapsen kestettävä maksimissaan kahdeksan kertaa äidin käynti synnärillä. Normaaleja arkipäiviä on lapsen elämässä puolestaan tuhansittain. Eli aika marginaalisesta asiasta yrität nostaa juttua.
En ole äiti, mutta ison perheen äitiä auttanee se, että kerralla ei synny kahdeksaa lasta vaan siihen menee 10-20 vuotta.Ja isät ovat keskimääräistä vastuuntuntoisempia sekä lapsia että vaimoa kohtaan.
[/quote]
Liian usein puhutaan vain pelkästä raskaudesta ja synnytyksestä, ja tärkein unohtuu eli se, millaista on normaali arki etenkin lapsilla. Omassa lähipiirissäni olen nähnyt, ettei vanhemmilla ole aikaa lapsille vaikka perhe ei olisi edes kovin suuri vl-perheeksi. Mutta se johtuu siitä, että perhe on liian suuri heidän voimavaroilleen. Lasten arki on sitä, että koitetaan olla mahdollisimman helppoja ja näkymättömiä, itkua on paljon eikä kukaan huomaa jos jotain sattuukin. En haluaisi sanoa tätä, mutta yhdessäkään yli viisilapsisessa perheessä en ole nähnyt sellaista kasvatusta ja lasten hyvinvointia, jota haluaisin omaan perheeseeni.
Peräänkuuluttaisin vanhemmilta vastuun ottamista ja asettumista lastensa asemaan. Lapsi on lahja, kohdelkaa häntä sen mukaisesti.
T. Se vl-äiti joka ei halua suurperhettä
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 21:10"]Minulla on kuusitoista lasta, nuorin 3 kk, meillä on kotiapulainen, siivooja käy kerran viikossa, isommat siivoavat omat huoneensa. Talossamme on 380 hyvinsuunniteltua neliötä. Tilaan paljon ruokaa "emäntäkoulun" keittiöltä, tulee kotiin pakasteeseen valmiina. Käymme miehen kanssa kahdestaan viikon lomalla kolme kertaa vuodessa. Ostamme lastenhoitoapua sukulaistytöiltä paljon. Olen hyvin koulutettu ja työskentelen mieheni firmassa. Pidän aina 8 kk vapaan vauvan jälkeen. Eli lyhyeksi jää työnteko mutta virkistää. Nyt taitaa olla viimeinen vauva meille.
[/quote]
teet tuhat muksua ja hoidatat ne sukulaistytöllä? Anna sen ressukan elää nuoruuttaan sama paska sitä oottaa vanhempana ja kerkee omia lapsia hoitaa. Syökö lapset vaan eineksiä?
Siinä onko aikaa lapsille puhutaan arvojärjestyksestä. Tärkeimmille asioille elämässä on aikaa - se vaatii kuitenkin vähemmän tärkeiden asioiden pois tiputtamista. Hirveän helposti menee mukaan yleisesti vallitsevaan humuun: tavoitellaan rahaa, menestystä, etenemistä työelämässä, omia harrastuksia. Näitäkin voi tavoitella, mutta oman jaksamisen rajoissa ja tärkeysjärjestys muistaen.
Mielestäni perustelet omaa ratkaisuasi sillä, että muut yli viisilapsiset perheet hoitavat lapsensa huonosti. Tämä on epärehellistä. Syyt siihen, miksi haluat pitää perheen pienenä lähtevät sinusta itsestäsi - ei muiden toiminnasta. Jos olet oikeasti huolissaan jostain tietystä perheestä niin te ls-ilmoitus. Älä kylvä epäluuloa ja halveksuntaa niiden ylle, jotka kilvoittelevat yhteisessä rakkaudessa ja kuuliaisina Jumalan tahdolle. Ymmärrän, että on vaikea elää eri tavalla kuin useimmat Vl-yhteisössä - mutta sinulla on siihen täysi oikeus ilman, että lisäät epäluuloa tätä ihmisryhmää kohtaan.
Mamaliinix8
Minulla (olen vl) on kuusi sisarusta, joista olen äärettömän kiitollinen. Haluaisin itsekin lapsilleni monta sisarusta, mutta olen huomannut ettei minusta taida olla siihen. Nyt lapsia on kaksi (4&6v), ja saa nähdä, tuleeko joskus kolmas. Minulle molemmat raskaudet ja vauva-ajat ovat olleet niin rankkoja, että haluan nytcainakin huilata hetken. Tosin kovin montaa vuotta en varmaan ole enää lisääntymiskykyinen.
Joku sanoi tässä ketjussa ettei yli viisilapsisissa perheissä voi olla hyvinvointia. En tiedä, mitä supervanhempia itselläni on ollut, mutta jokainen lapsi (7lasta)on ollut ja on edelleen todella hyvinvoiva. Emme tietenkään mahtuneet yhtäaikaa äidin syliin, mutta saimme jatkuvaa vanhempien läsnäoloa ja aikaa. Teimme paljon yhdessä kaikkea koko perheellä. Ja jokainen huoli tai asia kuunneltiin, enkä ikinä joutunut hoitamaan nuorempia, jos en halunnut. En koe, että olisin jäänyt jostsin paitsi. Meillä on tiivis perhe edelleen, ja se on aivan mieletöntä.
Ja ei, kukaan ei ole kritisoinut minua lapsiluvun rajoittamisessa.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:04"]Siinä onko aikaa lapsille puhutaan arvojärjestyksestä. Tärkeimmille asioille elämässä on aikaa - se vaatii kuitenkin vähemmän tärkeiden asioiden pois tiputtamista. Hirveän helposti menee mukaan yleisesti vallitsevaan humuun: tavoitellaan rahaa, menestystä, etenemistä työelämässä, omia harrastuksia. Näitäkin voi tavoitella, mutta oman jaksamisen rajoissa ja tärkeysjärjestys muistaen.
Mielestäni perustelet omaa ratkaisuasi sillä, että muut yli viisilapsiset perheet hoitavat lapsensa huonosti. Tämä on epärehellistä. Syyt siihen, miksi haluat pitää perheen pienenä lähtevät sinusta itsestäsi - ei muiden toiminnasta. Jos olet oikeasti huolissaan jostain tietystä perheestä niin te ls-ilmoitus. Älä kylvä epäluuloa ja halveksuntaa niiden ylle, jotka kilvoittelevat yhteisessä rakkaudessa ja kuuliaisina Jumalan tahdolle. Ymmärrän, että on vaikea elää eri tavalla kuin useimmat Vl-yhteisössä - mutta sinulla on siihen täysi oikeus ilman, että lisäät epäluuloa tätä ihmisryhmää kohtaan.
Mamaliinix8
[/quote]
Koitat lukea rivien välistä jotain mitä siellä ei ole. Oma perhesuunnitteluni ei ole kiinni muiden tekemistä päätöksistä, tosin on sanottava että ne ovat vahvistaneet sitä että tiedän tämän olevan oikea ratkaisu. En ole ikinä haaveillut suurperheestä, en koe että siinä olisi mitään tavoittelemisen arvoista.
Ls-ilmosta puheenollen, valitettavasti olen sellaisenkin joutunut tekemään mutta ei siitä sen enempää. Apua olen tarjonnut kun olen oman perheeni tekemisiltä joutanut, mutta vähentänyt sitä kun muutaman tunnin lastenhoitokeikat venyivät aina koko päivän pituisiksi.
Seurakunnan mielipidettä en soisi kenenkään kuuntelevan perhesuunnitteluun liittyvissä asioissa, koska ne eivät kuulu muille. En myöskään ymmärrä ehkäisykiellon perustelua yhteisellä seurakunnan rakkaudella, koska Raamattukaan ei anna sellaiseen mitään käskyä tai neuvoa. Jos meidän ehkäisymme vähentää jonkun vl:n rakkautta meitä kohtaan, se ei liene meidän syntimme.
Yleisesti ottaen en pidä asioiden yleistämisestä, mutta omakohtainen kokemukseni suurperheistä on niin yhteneväinen, että uskon sen näkyvän myös tilastotasolla jos asiaa tutkitaan. Totta kai on hienoa, että löytyy myös niitä suurperheitä, joissa jokainen lapsi on hartaasti toivottu yksilö, jonka tarpeet huomioidaan.
t. Se sama vl-äiti
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:50"]Kertokaa ihan käytännön esimerkkejä, että mikä auttaa teitä jaksamaan, jos koko ajan syntyy vauva ja sitten vielä monta pientä lisäksi hoidettavana? Aina mietin, että miten jaksaa, itse hyvä kun jaksan omat kaksi hoitaa ja samalla käydä töissä.
[/quote]Emme ole lestadiolaisia, mutta suurperhe kylläkin. Saimme juuri 7 lapsemme ja hyvin jaksetaan. Tosin tämä oli nyt viimeinen :) Enkä ehkä itse jaksaisi ihan 10 lapsen kanssa... Mun 7 lapsesta vanhin on nyt ekalla luokalla joten pieniä ovat kaikki.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:36"]
Tavallisissa perheissä on myös äärettömän paljon itsekyyttä. Meillä isovanhemmat eivät jaksa matkustaa 200km matkaa. Tekstiviestejä saataa jotta ikävä on, mutta ikävästä huolimatta ei jakseta ajaa lapsenlapsia tapaamaan. Puhumattakaan siitä, että apua heruisi...
[/quote]
Meillä sama juttu, tosin matkaa on enemmän.