Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velan painajainen: sukulaisen lapset sijoitetaan meille?!

Vierailija
25.02.2014 |

Tuli tuosta lastenkoti-ketjusta mieleen eräs siskoni kanssa käymäni keskustelu, jossa siskoni, neljän lapsen äiti, keskusteli kanssani vihjailevaan sävyyn siitä, mihin siskon lapset joutuisivat, jos siskolleni ja hänen miehelleen kävisi jotakin. Vastasin vain, että äidillemmehän lapset varmasti menisivät, johon siskoni totesi, että niin varmaankin niin kauan, kun äitimme on vielä "nuori". Siitä tajusin, että siskoni toivoisi minua lastensa huoltajaksi, jos jotakin tapahtuisi.

Olisi oikeasti aivan järkyttävän hirveää, että joutuisi ottamaan jonkun toisen lapset huolehdittavakseen, olisipa taustalla vaikuttava tilanne mikä tahansa. Totta kai sitä toivoo rakkaille sukulaislapsille hyvän kodin, mutta jos on vuosia taistellut lapsettomuutensa eteen (parhaimmillaan triplaehkäisy, lapsettomuuden perustelu ympäristölle, itsekkyys-kritiikin sietäminen jne.) niin olisi kyllä ihan kamala tilanne, jos joutuisi alkamaan toisten lapsille vanhemmaksi ja luopumaan omasta rauhasta ja omasta ihanasta elämästä.

Kivittäkää vain, mutta tämä on rehellinen mielipiteeni. Onneksi Suomessa ei taideta lapsia kovin helposti sijoittaa minne sattuu :)

Samasta syystä en myöskään hoida tuttavieni lapsia kuin pakkotilanteissa (en esimerkiksi suostu hoitamaan kenenkään lapsia vain siksi, että vanhemmat saisivat "vapaata aikaa" tai "levätä", sillä jos lapsia hankkii, on niistä pystyttävä mielestäni myös huolehtimaan - poikkeuksena tietenkin vahinkolapset). Olen itse tietoisesti päättänyt olla lapseton, joten pidän siitä tiukasti kiinni.

Ps. Olen lapsirakas ihminen, vaikkei varmaan uskoisi!

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun painajaiseni olisi, että kuolisimme molemmat ja lapsemme joutuisi muuttamaan pois tästä kivasta kodista, josta on lyhyt matka kouluun. Pitäisi löytää joku sinkku tai pariskunta, jota kiinnostaisi sijaisvanhemmuus hyvän asunnon toivossa. Makkareita on vain kaksi, joten muita lapsia ei oikein sopisi olla.

Vierailija
22/74 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 23:32"]Minun painajaiseni olisi, että kuolisimme molemmat ja lapsemme joutuisi muuttamaan pois tästä kivasta kodista, josta on lyhyt matka kouluun. Pitäisi löytää joku sinkku tai pariskunta, jota kiinnostaisi sijaisvanhemmuus hyvän asunnon toivossa. Makkareita on vain kaksi, joten muita lapsia ei oikein sopisi olla.

[/quote]

Just. Kiva, että viihdyt kodissasi, mutta onkohan sen merkitys hieman vääristynyt sulla? Ethän kirjoittanut tätä tosissasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:43"]

Samasta syystä en myöskään hoida tuttavieni lapsia kuin pakkotilanteissa (en esimerkiksi suostu hoitamaan kenenkään lapsia vain siksi, että vanhemmat saisivat "vapaata aikaa" tai "levätä", sillä jos lapsia hankkii, on niistä pystyttävä mielestäni myös huolehtimaan - poikkeuksena tietenkin vahinkolapset). Olen itse tietoisesti päättänyt olla lapseton, joten pidän siitä tiukasti kiinni.

[/quote]

Kun on lapsia kerran halunnut, niin sitä ei koskaan enää saa haluta viettää kahdenkeskeistä aikaa tai ihan vaan omaa aikaa kunnes on ne lapset kasvattanut. Ei se nyt kuule ihan niin mene. Ihmettelen, miksi joku viitsii olla noin ilkeä ja ajattelematon ja itsekäs. Pidä mielipiteesi omana tietonasi ja nauti siitä vapaa-ajastasi ihan keskenäsi, urpo.

[/quote]

Kirjoitinko tosiaan noin? :) Tarkoitin kyllä sitä, että jos olet vapaaehtoisesti tehnyt ne kolme mukulaa, niin turha viikottain soitella, että ottaisitko nämä pikku kultamuruset hoitoon niin päästäisiin ukon kanssa humpalle. Joo, en ota. :) Siihen tarkoitukseen voit pyytää jotakuta muuta!

-AP

Vierailija
24/74 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi ei enää siinä vaiheessa oli ehdottamassa, saati päättämässä yhtään mitään kun / jos hänen alaikäisille lapsilleen etsittäis huoltajaa. Se tieto varmaan pelastaa päiväsi.

Vierailija
25/74 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huolehdi, ei ne sulle antaisi, lapseton kun oot.

Vierailija
26/74 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla ihan varma ettei lapsia sijoiteta kenellekään joka ei niitä halua :).

Vierailija
27/74 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siskosi ei edes puhunut sinusta vaan pohti vain että mihin lapset menisivät ja oli huolissaan. Minä ainakin saatan vaikka veljeni kanssa jutellessani ääneen miettiä että ketä voisin pyytää kissaa ruokkimaan kun lähdemme viikonlopuksi reissuun, vaikka ei minulla olisi aikomuskaan veljeä pyytää kun asuu aika kaukana. Kai siskosikin tietää että olet vela ja siksi et ole halukas lapsia ottamaan?

Vierailija
28/74 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:47"]

Meinaatko, että sossun tädit tuo väkisellä lapset teille? Sinä huudat ja itket, että viekää ne pois ja sossut vaan sanoo, että soo soo, näin se nyt meni?

[/quote]

En meinaa, eikä se ollutkaan viestini pointti (kuten kirjoitin, oletan ettei lapsia Suomessa noin vain paikasta toiseen heitellä). Heitin vain ilmoille ajatukseni :)

Ja hypoteettisest, jos tilanne oikeasti sattuisi kohdalle, en todellakaan "huutaisi ja itkisi" kuin sisäisesti tai mieheni kanssa kahdestaan. Olisihan ne velvollisuudet hoidettava.

-AP

[/quote]

jos oot mun sisko nii soita tai tuu käymää ja kerro tää asia. Haluan lapseni rakastavaan kotiin en mihinkään jossa he ois ylimääränen velvollisuus. Ihan oikeesti oot todella lapsellinen jos kuvittelet et velvollisuudesta sellasta tekisit ei elämä oo elokuvaa! Ei ne lapset kasva parissa yössä aikusiks vaan siihen voi mennä helposti yli 10 vuotta.

karmiva ajatus ette he joutuis johonki missä ei välitettäs

Vierailija
29/74 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää velat on jo ihan vanhoja vitsejä.

Koko ajan ykkösasia on se, mitä mä haluan, siis mä. Mitä mä olen saanut, mitä mä en ole saanut . Miten älykäs olenkaan! Ex-ystäväni vela on ainokainen ja saanut kaiken mitä on pikku sormellaan lapsena keksinyt pyytää. Nyt hän kertoo miten kylmä lapsuus hänellä on ollut.

No, minkäälaisia rajoja ei ole ollut, kaksi aikuista on keskittynyt hänen halujensa tyydyttämiseen (kielimatkat, vaihto-oppilasvuodet, soittotunnit, kilpaurheilu jne. jne).

Nyt hän on vela (vaatii kunnioitusta ja ymmärrystä) ja ymmärrän sen täysin sillä hän ei ole vielä koskaan miettinyt mitä joku muu haluaa tai edes sairaan vanhempansa halua pystynyt täyttämään (koska hän inhoaa sairaalan hajua).

Ei vela halua hoitaa pyynnöstä ketään, eri asia on jos vela haluaa hoitaa, silloin hänelle on lemmikit ja lapset  toimitettava ja heti. Hopi-hopi, vela tahtoo! keskenkasvuista porukkaa, joka on päättänyt verhota itsekkyytensä ja lapsellisuutensa älykkyydeksi. Vaihadan kadulla puolta kun vela tulee vastaa, en vaan kestä kuunnella sitä sontaa mitä sieltä suusta tulee.

Vierailija
30/74 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 09:51"]Nää velat on jo ihan vanhoja vitsejä.

Koko ajan ykkösasia on se, mitä mä haluan, siis mä. Mitä mä olen saanut, mitä mä en ole saanut . Miten älykäs olenkaan! Ex-ystäväni vela on ainokainen ja saanut kaiken mitä on pikku sormellaan lapsena keksinyt pyytää. Nyt hän kertoo miten kylmä lapsuus hänellä on ollut.

No, minkäälaisia rajoja ei ole ollut, kaksi aikuista on keskittynyt hänen halujensa tyydyttämiseen (kielimatkat, vaihto-oppilasvuodet, soittotunnit, kilpaurheilu jne. jne).

Nyt hän on vela (vaatii kunnioitusta ja ymmärrystä) ja ymmärrän sen täysin sillä hän ei ole vielä koskaan miettinyt mitä joku muu haluaa tai edes sairaan vanhempansa halua pystynyt täyttämään (koska hän inhoaa sairaalan hajua).

Ei vela halua hoitaa pyynnöstä ketään, eri asia on jos vela haluaa hoitaa, silloin hänelle on lemmikit ja lapset  toimitettava ja heti. Hopi-hopi, vela tahtoo! keskenkasvuista porukkaa, joka on päättänyt verhota itsekkyytensä ja lapsellisuutensa älykkyydeksi. Vaihadan kadulla puolta kun vela tulee vastaa, en vaan kestä kuunnella sitä sontaa mitä sieltä suusta tulee.

[/quote]

No onneks oot itse noinkin fiksu ja filmaattinen!

Vierailija
31/74 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 21:14"]Ap on itsekäs l***ä.

[/quote]

Pakko kysy mikä tuo sensuroitu sana on? Häiritsee.

Vierailija
32/74 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2014 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 21:14"]Ap on itsekäs l***ä.

[/quote]

Pakko kysy mikä tuo sensuroitu sana on? Häiritsee.

[/quote]

Ei ku nyt tajusin. Vissiin lehmä. Miksi se piti piilottaa? Lehmä ei ole ruma sana

Vierailija
33/74 |
26.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo, keksi parempi.

Vierailija
34/74 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:58"]

Olis kyllä sulle ap kertomasi perusteella ihan oikein että saisit vaikkapa yhtäkkiä 5 huollettavaa kotiisi, etkä voisi kieltäytyä :) Saisit sinäkin itsekkääseen, omahyväiseen elämääsi pienen näpäytyksen. Eihän noin voi oikeasti tapahtua, mutta hauskaa olisi kuvitella :)

[/quote]

No voi helevetti. MINKÄ HITON TAKIA lapsetön elämä on sun mielestä itsekästä ja omahyväistä?

Vierailija
35/74 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2014 klo 20:43"]Tuli tuosta lastenkoti-ketjusta mieleen eräs siskoni kanssa käymäni keskustelu, jossa siskoni, neljän lapsen äiti, keskusteli kanssani vihjailevaan sävyyn siitä, mihin siskon lapset joutuisivat, jos siskolleni ja hänen miehelleen kävisi jotakin. Vastasin vain, että äidillemmehän lapset varmasti menisivät, johon siskoni totesi, että niin varmaankin niin kauan, kun äitimme on vielä "nuori". Siitä tajusin, että siskoni toivoisi minua lastensa huoltajaksi, jos jotakin tapahtuisi.

Olisi oikeasti aivan järkyttävän hirveää, että joutuisi ottamaan jonkun toisen lapset huolehdittavakseen, olisipa taustalla vaikuttava tilanne mikä tahansa. Totta kai sitä toivoo rakkaille sukulaislapsille hyvän kodin, mutta jos on vuosia taistellut lapsettomuutensa eteen (parhaimmillaan triplaehkäisy, lapsettomuuden perustelu ympäristölle, itsekkyys-kritiikin sietäminen jne.) niin olisi kyllä ihan kamala tilanne, jos joutuisi alkamaan toisten lapsille vanhemmaksi ja luopumaan omasta rauhasta ja omasta ihanasta elämästä.

Kivittäkää vain, mutta tämä on rehellinen mielipiteeni. Onneksi Suomessa ei taideta lapsia kovin helposti sijoittaa minne sattuu :)

[/quote]

Kerroppa sille siskollesi jotta voi tehdä uusia suunnitelmia lastensa tulevaisuuden turvaamiseksi. Ketään ei voi pakottaa sijaisvanhemmiksi ja siskosi olisi hyvä saada kuulla oma mielipiteesi.

Vierailija
36/74 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ajatus vanhempana aika hirveä.

siis että molemmat vanhemmat kuolisivat.

Olisihan siinä nielemistä, jos selviäisi että joku olisi ajatellut meille omat lapsensa, tietenkin se, että joku olisi luottanut, velvoittaisi, mutta silti. En usko että onnistuisi lisälapset. Omani antaisin lasten mummolle (jep, oma äiti), jos saisin päättää, joka tietenkään ei ole enää nuori mutta eivät ole lapsetkaan enää pieniä.

Vierailija
37/74 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:58"]

Olis kyllä sulle ap kertomasi perusteella ihan oikein että saisit vaikkapa yhtäkkiä 5 huollettavaa kotiisi, etkä voisi kieltäytyä :) Saisit sinäkin itsekkääseen, omahyväiseen elämääsi pienen näpäytyksen. Eihän noin voi oikeasti tapahtua, mutta hauskaa olisi kuvitella :)

[/quote]

Oliskohan sunkin pitänyt miettiä kahdesti? 

Vierailija
38/74 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Meidän perheessä on ollut tilanne, jossa lapsille on pitänyt varulta varmistaa toinen huoltaja. Minä liikutuin kyyneliin siitä luottamuksesta, että äidin mielestä se olisin minä. Jos oikeasti läheiselle kävisi jotakin ja lapset jäisivät orvoiksi- ottaisin heidät luokseni ja muuttaisin koko elämäni sen mukaan. Ja muuttuisihan se jo siitä, että läheinen kuolisi. Eihän siitäkään paluuta entiseen olisi. Todellakin unotaisin nykyiset suunnitelmani ja omistautuisin hänen lapsilleen. MIkä voisi olla tärkeämpää?? Kuntosali? Biletys? MInäminäminä? Kukin tavallaan.

Vierailija
39/74 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:48"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 18:24"]

Olipas hyvä keskustelu täällä! Itse sain viime viikolla veljeltäni asianajajalla teetetyn (?) "testamentin", jossa neljä kakaraansa toivotaan sijoitettavan minulle jos veljeni vaimoineen kuolee. Minulta ei ole kysytty mitään, ja veljeni tasan tarkkaan tietää että olen vela. Sairasta...

[/quote]

En ole kuullutkaan, että lapsiakin voi testamentata.

[/quote]

Googlasin, eikä niitä näköjään edes voi. Voi esittää toiveita jotka sossu sitten pyrkii huomioimaan jos tarve tulee, mutta silloin tarvitaan sen suostumus, kenelle testamentataan. Koska itsekäs veljeni ei ole sanallakaan vihjannut mitään tallaista, "testamentti" ei ole pätevä. Meitä sisaruksia on runsaasti ja itse olen ainoa lapseton (olen siis vela ja kaikki sen tietävät), veikkaan että juuri lapsettomuuteni on syy siihen, miksi juuri minut on valittu. Todella epäkunnioittavaa, jos minulta kysytään!

Jos veljeni vaimoineen oikeasti kuolisi, miettisin asiaa kyllä. Mutta tuollainen itsekäs pentujensa sijoittelu minne mieli tekee ja testamenttien lähettely kysymättä asianosaisilta on ihan sairasta.

-tuo testamentin veljeltään saanut

[/quote]

No mitäs muuta siinä testamentissa oli, kuka saa rahat? ohis

[/quote]

Ei ollut rahoista puhetta, eikä ole olemassa sellaista rahasummaa, että suostuisin neljälle pienelle "tätiäidiksi". On veljeltä oikeasti aivan älytön veto, rakennamme mieheni kanssa lapsetonta elämää (esim. pienet, juuri kuitenkin kahdelle riittävät tulot, oma PIENI ihana asunto) ja nyt tulee ilmoitus tuollaisesta. Veljeni vaimoineen on myös muuten sitä sorttia, joka mm. maksattaa synnytykset vanhemmillaan, hoidattaa lapset sukulaisilla ulkomaan reissujensa ajan ja saattaa ilmestyä tunnin varoitusajalla yökylään odottaen, että kaikilta löytyy ruokaa, yöpaikka (ja hermoja) heidän katraalleen. Pois lähdetään tietysti jälkiä siivoamatta. Voi jeesus mikä tilanne... Odotan, että ketutus laantuu ennen kuin otan veljelle pikku puhelun.

-testamenttinainen

[/quote]

Maksattaa synnytykset vanhemmillaan? Häh?! :D
Avaisitko vähä?

Vierailija
40/74 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:40"]

[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 19:34"]

Oikeastiko voisit hoitaa tuttusi lasta vain siksi, että hän on vahinkolapsi ja näin ollen vanhemmat on oikeutettuja omaan aikaan? Jos taas suuniteltu niin parempi jaksaa vaan?

[/quote]

Minä ainakin hoitaisin kyllä, jos on yksi vahinkolapsi ja pyydetään lapsenhoitoapua esim. hammaslääkärin ajaksi vs. Pariskunta, jolla vaikka kolme haluttua lasta ja pitäisi päästä joka viikko viettämään pariskunta-aikaa ja soitellaan pääsisinkö vahtimaan (ilmaiseksi tietysti).

[/quote]

Niin ja nuo kaksi kuviteltua tilannettahan ovatkin täysin vertailukelpoisia keskenään?
Entä jos olisikin kolme vahinkolasta ja äippää haluttais päästä baanalle vs. yksi haluttu lapsi ja vanhemman pitäisi hammaslääkärille mennä?
Kai ymmärrät itsekkin, että vertailusi on älytön?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä