Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti kuoli, valtava syyllisyyden tunne iski. Miten tästä selviää?

Vierailija
06.11.2020 |

Tieto äidin kuolemasta tuli kuin ois lekalla päähän lyöty. Miten vasta nyt kuoleman jälkeen tuli mieleen, mitä olisi voinut sanoa, mitä tehdä. Kerran viikossa puhelimessa puhuminenkin oli minulle melkein ylivoimaista. Monesti jäi puhumattakin. Kahteen vuoteen en käynyt katsomassa, vaikka tiesin, että on huonossa kunnossa. Korona oli vaan uusi tekosyy. Olisinhan voinut mennä vaikka ikkunan taakse seisomaan ja oltais puhuttu puhelimessa samalla. Lopuksi laitettu lasin läpi kädet yhteen. Se olisi ollut halaus. Mutta ei tullut tällainenkaan vaihtoehto mieleen, ennen kuin nyt.

Äiti aina aneli ja pyysi käymään, että saisi nähdä minut. Viime kesänä jo itkukurkussa "kun meillä ei välttämättä ole enää paljoa aikaa". En reagoinut. En välittänyt.

Koskaan ei tullut mieleen kysyä, miten voisin auttaa? Käydä kaupassa, siivota, tehdä pihatöitä. Nyt kuoleman jälkeen kävi selväksi, että eihän se ole pärjännyt yhtään yksinään siellä. Selvähän se, sairauden heikentämä väsynyt ihminen. Minun päähäni ei mahtunut kuin oman elämäni asiat.

Tällä hetkellä tuntuu, etten voi mitenkään antaa itselleni anteeksi sitä, että olin niin välinpitämätön tytär. Pahinta on alkaa tuntea syyllisyyttä näin jälkikäteen, kun ei ole enää mahdollisuutta korjata omia virheitään. Enää en voi saattaa äidin tietoon, että tulin viimeinkin järkiini. Tuntuu kauhealta, että minun ensimmäinen aktiviteettini äidin suhteen on haudanhoito. En olisi halunnut tätä. Anteeksi äiti, että hylkäsin sinut!

Millä ajatuksella tästä tilanteesta voisi päästä yli? Tällä hetkellä voin niin huonosti, että on käynyt mielessä mennä perässä.

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhassa kirjoitti:

Älä ole huolissasi. Parhaimmissakin jäähyväisissä ja suhteissa voi helposti tuntua, että aina jäi jotain tekemättä ja sanomatta.

Äitisi ei ole tuosta katkera. Hän rakasti ja on nyt rauhassa. Jäljelle jäävät aina ajattelevat asioita elämänsä kautta. Enää ei voi päätöksille mitään ja elämän kululle. Vaali kauniita muistoja ja jätä kauniit hyvästit, kuten vaan vielä pystyt.

Mitä ihmettä selität? Ap toimi todella tylysti ja inhottavasti äitiään kohtaan - on syytäkin kokea syyllisyyttä noin törkeästä käytöksestä.

Vierailija
82/82 |
12.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alussa tuli shokki,sitten ties mitä tunteita ja nykyään olen elämää kohtaan välinpitämätön. Eli kun ei ole äitiä niin ei millään oikein väliä paitsi normaalit vuokranmaksu,läheisten asiat.

Mitä? Ei kai äiti ollut elämäsi tärkein ihminen?

Mulle ainakin on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä