Kuukautiset muuttuneet runsaiksi - lääkärin mielestä olen varmaan vaan "löysä"
Kuukautiseni ovat muuttuneet erittäin runsaiksi, vuotoa tulee paljon enemmän kuin ennen ja kuukautiset kestää vähintään yhtä pitkään kuin aiemminkin, ja omat rautavarastot on kärsineet.
Menin terveyskeskuslääkärille, että saisin lähetteen gynekologille. Lääkäri oli sitä mieltä tutkimatta minua ollenkaan, että kyse on varmasti vain siitä, että olen löystynyt alapäästäni niin, että vuodan tyhjäksi nopeammin ja vain luulen, että kyse on lisääntyneestä vuodosta. Hän suostunut tekemään lähetettä minnekään tutkimuksiin.
Kerroin kyllä, että en tyhjene mitenkään nopeammin vaan nykyisin vuodan siihen malliin kuukautisten aikaan, että joudun käyttämään Super Plus -tamponeita ja niiden lisäksi pitkää siivellistä yösidettä koko kuukautisten ajan, tavallisesti 5-7 päivää. Tamponeita menee niin paljon, että yksien kuukautisten aikana kuluu 2 pakettia niitä Super Plus -imukykyisiä tamponeita. Aamulla kun herään, tamponista ja siitä isosta yösiteestä huolimatta valuu vuoto pitkin jalkoja. Tänään on kuukautisten neljäs päivä ja olen joutunut vaihtamaan sekä tamponin että sen siteen kahden tunnin välein.
Ymmärrän, että kohdunsuu ja alapää voi löystyä sekä äitiyden että iän myötä, vaikka treenaisi, mutta eikö sen vuodon sitten kuuluisi olla lyhytkestoisempaa, jos kyse on siitä, että se "vaan holahtaa aiempaa helpommin pois, kun on löysä", kuten lääkäri sen muotoili. Eihän se löysyys siihen kokonaismäärään vaikuttaisi! Korostin kyllä, että kuukautiseni kestävät vähintään yhtä pitkään kuin ennen, johon lääkärin vastaus oli, että "ehkäpä sinusta vaan tuntuu siltä, että ne kestävät yhtä pitkään kuin ennenkin, vaikka eivät kestä".
Onko ainoa vaihtoehto nyt mennä ilman lähetettä yksityiselle? Normaalia tämä ei ole enää.
Kommentit (49)
Suosittelen yksityistä ehdottomasti. Julkisen puolen arvauksiin ilman tutkimuksia ei kannata luottaa.
Joko juttusi on valetta tai lääkäri oli valelääkäri. Runsaan vuodon syy täytyy tutkia, usein syy on myooma, joka pitää poistaa.
Älä poika viitsi trollata. Tää oli huono.
Siis totesi ”löysäksi” edes ronklaamatta rönttöstä?
Millainen amatööri, puoskari noin toimii?!
Terveyskeskus on kuoleman väylä. Niitä kk palkkalaisia ei vähäänkään kiinnosta mitkään. Buranaa annetaan vaikka syöpä edennyt, arvuutellaan. Tee valitus heti. Ja jos sulta löytyy sitten sairaus, teet valvontaviranomaislle sekä potilasvahinkoasiamihelle valitus. Monella jo sairaus ehtinyt kehittyä kun noita paskiaiasia uskoo. Kaverilla oli syöpä edennyt. toiselle muka jalka kipsiin rasitusmurtuma muka, hah ei ollut, toinen sanoo tee varvasjumppaa. Hammspaikat huonosti hutiloitua jälkeä, pahenee vaan, mätii. Jos rahaa mene aina yksityisell, ikävää että verorahoilla ei saa laadukasta hoitoa. Korkeintaan saako tikun somresta. kerro mitä kuuluu,mikä vaiva oli sitte, limakalvonkin liikakasvu, kasvaimet, varo jos anemia tulee voit olla tiputuksessa, se on vakavaa.
Otan osaa. Itsellä tämä alkoi pari vuotta sitten, eikä loppua näy. Itse sain kyllä lähetteen gynekologille (julkinen puoli, Helsinki). Ultrassa selvisi, että runsaasti myomia ja niitä ei voi poistaa, koska osa niistä on kohdun läpi, eikä kokonaan kohdun sisällä. Joku mainitsi tuossa vuotoa hillitsevät lääkkeet, en ole sellaisista kuullut, onko niitä? Gynekään ei moisista tiennyt. Määräsi toki Caprilonia, mutta se ei hillitse vuotoa, vaan vuoto tulee sitten pelkästään valumisen sijaan äklöinä suurina hyytyminä, yöks. Sellainen kun valahtaa tamponin läpi siteeseen ja leviää sitä kautta lahkeisiin, mitään ei ole tehtävissä, kun suihkuun ja vaatteiden vaihto. Pyysin jo jos poistaisivat koko kohdun, mutta on kuulemma viimeisin ja äärimmäisin keino. Jotenkin olin kuvitellut, että yli 50 v menkat loppuisi kokonaan, mutta paskat.
Hieno tarina hei mutten usko sanaakaan. Tämä on pakko olla vain trolli. Yksikään tervejärkinen lääkäri ei sanoisi noin. Mene yksityiselle gynelle.
Minä menen aina suoraan yksityiselle gynekologille jos jotain siihen liittyviä ongelmia.
No joka tapauksessa, en tiedä ikääsi, mutta itsellä 40+ muuttui vuodot todella todella runsaaksi. Ihan joutui 15 min välein käydä sidettä vaihtamassa ja pahimpana vuotonpäivänä piti olla vain kotona, menemättä edes kauppaan. Tämä on ihan normaalia ja ikään kuuluvaa.
Minä pääsin lämpöpallohoitoon, joka auttoi (toipuminen oli vähän kivuliasta) ja sitä ennen sain Caprilon-reseptin. Myös nämä lääkkeet yhdistettynä Buranaan hillitsi vuotoja ja niitä voi ottaa vain silloin, kun on pahimmat vuotopäivät tai esim. on menoa eli auttavat heti kohta ottamisen jälkeen eli ei tarvitse syödä edes säännöllisesti.
Ihan outo terveysaseman lääkäri, siksipä en edes menisi kuin gynelle.
Minulla auttoi Caprilon 3 kpl 8h välein ja Buranaa samaa tahtia. Vuodot väheni aivan huomattavasti.
Kuvitteltko jonne että tämä trolli menisi täydestä? Sorry to disappoint you.
Jos tämä nyt on totta niin siinä tapauksessa yksityinen vuotohäiriöitä hoitava gynekologi on oikea paikka yrittää saada apua ja hoitoa vaivaan. Paljon tuo tietysti maksaa ja on paljon ihmisiä, joilla ei yksityiseen lääkäriin ole varaa. Olen itse köyhä työtön ja yritän säästää yksityiseen pelkopotilaita hoitavaan hammaslääkäriin kun on paljonkin tuollaista vaivaa, mutta eipä se olemattomilla tuloilla onnistu.
Kiva tietysti, että teille ei ole sattunut tällaista, mutta trolli en ole. Tuntui jo tosi nöyryyttävältä siellä lääkärissä, en ole kehdannut kertoa kenellekään kasvotusten tästä, joten avauduin tänne ja tuntuu vaan entistä nöyryyttävämmältä.
Tamperelaisella terveysasemalla tapahtunut, en aio kertoa tarkemmin millä. Ja ei todellakaan tutkinut mitenkään! Enkä kyllä olisi halunnutkaan, että alkaa siinä mitään alapäätutkimusta tehdä, ei kai sellainen edes kuulu millekään tk-lääkärille?
Täytyy soittaa yksityiselle.
t. aloittaja
Meillä maksaa onneksi työnantaja niin gynet kuin hammaslääkäritkin. Ja aikalailla kaiken muunkin terveydenhuollon, silmälääkärit + fyssarit yms. Ihan hyvä etu palkan päälle. :)
Tee lantionpohjaharjoituksia. Jännitä-rentouta. On myös apuvälineitä, Geisha palloja ja keiloja. Ne ei liity vaan seksiin, vaan vaikuttaa virtsarakkoonkin ja ehkä koko ryhtiin, että lihakset on reenattu sieltäkin.
No mitä ihmettä.
Olisihan lääkäri voinut edes kirjoittaa reseptin vuotoa hillitseviin lääkkeisiin.
Vai onko porvoosta päivää... 🤔