Eikö täysimetyssuositus olekaan 6kk??
Mulla on nelikuinen, keskikäyrällä kasvava lapsi, joka on ollut täysimetyksellä. Olin ajatellut jatkaa tätä puolen vuoden ikään saakka, mutta nyt joka suunnasta tulee neuvoja siitä, mitä vauvalle tulisi syöttää.
Ymmärrän vielä että mummot neuvovat syöttämään sitä ja tätä, mutta neuvolastakin alettiin höpisemään että voisi aloittaa jo luumusoseet sun muut. Vauva kasvaa kuitenkin todella hyvin, miksi meillä olisi kiire aloittaa soseiden maistelu jo nyt?
Onko ne suositukset todellakin muuttuneet, esikoisen kanssa muutama vuosi sitten ei kukaan tuputtanut ruokaa nelikuiselle...
Kommentit (22)
Mä ajattelisin niin, että on helpompaa ja leppoisampaa alkaa vähiteleen 4-6kk iässä maistella kiinteitä ihan vaan siksi että totutellaan lusikkaan ja eri makuihin. Näin ei oo ihan kauhee kiire 6kk iässä ottaa kerralla kaikkea mahdollista ruokavalioon, kun on jo vähän tutustuttu rauhassa. Muuten ei mielestäni ole merkitystä missä kohtaa tossa 4-6kk välillä ne kiinteät ottaa kuvioihin. Tutkimuksia kun on ihan laidasta laitaan.
Kiinteiden aloitus ei kyllä edellytä hampaiden puhkeamista. Hampaiden puhkeaminen on yksilöllistä, toisillla ensimmäiset hampaat puhkeavat vasta 7kk iässä tai jopa myöhemminkin. Se ei ole este kiinteiden aloitukselle. T.hoitaja