Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö täysimetyssuositus olekaan 6kk??

Vierailija
23.02.2014 |

Mulla on nelikuinen, keskikäyrällä kasvava lapsi, joka on ollut täysimetyksellä. Olin ajatellut jatkaa tätä puolen vuoden ikään saakka, mutta nyt joka suunnasta tulee neuvoja siitä, mitä vauvalle tulisi syöttää.

Ymmärrän vielä että mummot neuvovat syöttämään sitä ja tätä, mutta neuvolastakin alettiin höpisemään että voisi aloittaa jo luumusoseet sun muut. Vauva kasvaa kuitenkin todella hyvin, miksi meillä olisi kiire aloittaa soseiden maistelu jo nyt?

Onko ne suositukset todellakin muuttuneet, esikoisen kanssa muutama vuosi sitten ei kukaan tuputtanut ruokaa nelikuiselle...

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan allergiariski on pienempi niillä, jotka aloittavat kiinteät 4kk iässä verrattuna pari kuukautta myöhemmin aloitteleviin.

En tiedä missä asut, meillä nykyiselle 3-vuotiaallekin jo suositeltiin kiinteitä aloitettavaksi nelikuisena, mutta ehkä neuvolan käytännöt vaihtelevat.

Vierailija
2/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2014 klo 15:24"]Tutkimusten mukaan allergiariski on pienempi niillä, jotka aloittavat kiinteät 4kk iässä verrattuna pari kuukautta myöhemmin aloitteleviin.

En tiedä missä asut, meillä nykyiselle 3-vuotiaallekin jo suositeltiin kiinteitä aloitettavaksi nelikuisena, mutta ehkä neuvolan käytännöt vaihtelevat.

[/quote]

Linkkiä tutkimuksiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaalleni jo aikoinaan neuvottiin aloittamaan kiinteät 4 kk:n iässä.

Vierailija
6/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetys ei ole mikään kilpailulaji. Jos neuvolasta suositeltiin kokeilemaan jo soseita, miksi et kokeilisi! Näin sat kokeiltua rauhalliseen tahtiin ja huomaat mahdolliset allergiset reaktiot. 

Vierailija
7/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi kertoo kun alkaa kiinnostaa. Se voi olla 4 kk tai vasta 6 kk. Sitten kun kiinnostuu ruuasta ja haluaa syödä, on sopiva aika.

Vierailija
8/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2007 kehotettiin 4-6kk täysimetykseen. sitten se muuttui 6kk täysimetykseen ja nyt taas todella on ollut noita tutkimuksia, joissa todetaan, että lapsella pienempi allergiariski, jos aloittaa maistelun ja popsimisen ennen 6kk.

Vierailija
9/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täysimetin sen 6kk. Kukaan ei puhunut, että kiinteitä voi aloittaa antamaan siinä neljän kuukauden kieppeillä. Ei edes neuvola.

Vierailija
10/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

V.2008 esikoisella sanottiin täysimetys 4kk, v. 2010 keskimmäiselle ohjeeksi täysimetys 6kk, nyt odotan kolmatta saas nähdä mitä

nyt neuvotaan. Helsingin neuvolan ohjeistukset, vauvojen koko sama, keskikäyrällä kulkivat.

Vierailija
11/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsitykseni on, että nykyään suositellaan aloittelemaan kiinteitä 4-6kk iässä, ja siinä haarukassa siis yksilöllisesti omien tarpeiden ja tilanteen mukaan. Jos vauva kasvaa mainiosti ja nukkuu hyvin, äiti jaksaa ja imetys sujuu niin voi jatkaa pelkällä tissillä puolivuotiaaksi. Jos taas kasvussa on jotain huolta, tai esimerkiksi vauva syö yölläkin jatkuvasti, niin voi olla viisasta aloitella lähempänä sitä neljän kuukauden ikää.

Muistetaan kuitenkin, että täysimetyshän tarkoittaa ihan täysimetystä eli silloin ei käytetä korviketta tippaakaan eikä maistella yhtään mitään ruokia. Minusta ainakin on vähän vaikeaa arvioida, mikä merkitys jollekin hiton allergiariskille on sillä, saako vauva maistella päivässä 1-2 lusikallista jotain sosetta, tai saako imeskellä kurkunpätkää tai järsiä päärynänpalaa. Itse olen ajatellut, että on parempi aloitella vähitellen niin, että suht aikaisin saa tällaisia pieniä maistiaisia ja tottuu hitaasti ruokiin ja makuihin, kun se äidinmaito on kuitenkin pitkään se pääasiallinen ravinto. Tämä on siis vain oma näkemykseni, joka perustuu mutuun ja maalaisjärkeen.

Vierailija
12/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös diabetesriski on pienempi vauvoilla, joilla kiinteät aloitettu ennen 6 kk ikää. 1 tyypin db suhteen paras aikaikkuna näyttäisi olevan n. 5 kk ikä. Jos ennen 4 kk, riski suurenee, jos yli 6 kk, riski suurenee vielä enemmän. Suomessa on maailman eniten lapsuustyypin diabetestä, joten asia on merkítyksellinen.

Vierailija
13/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös diabetesriski on pienempi vauvoilla, joilla kiinteät aloitettu ennen 6 kk ikää. 1 tyypin db suhteen paras aikaikkuna näyttäisi olevan n. 5 kk ikä. Jos ennen 4 kk, riski suurenee, jos yli 6 kk, riski suurenee vielä enemmän. Suomessa on maailman eniten lapsuustyypin diabetestä, joten asia on merkítyksellinen.

Vierailija
14/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täysimetin 6 kk jo vuonna 1988. Silloin suositus oli vain 3 kk, mutta koska lapsi kasvoi hyvin maidolla, jatkoin täysimetystä. Neuvolassa yritettiin kääntää mun päätä, mutta ei siellä oikein mitenkään osattu asiaa perustellakaan. Täysimetin puoli vuotta myös neljää seuraavaa lasta, nuorinta v. 2002. Nuorimmaisen kohdalla pitkään imetykseen jo kannustettiin neuvolassa.

Vierailija
15/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aloita turhaan ennen 6kk jos imetys sujuu, keskikäyrä kertoo että vauva kasvaa hyvin ja jos  vauva vielä nukkuu yölläkin hyvin (syö tissiä kerran tai kaksi)  ei mitään syytä kiirehtiä. Imetys onnistuessaan on niiiin paljon helpompaa kuin purkkien kanssa sähläys joten nauti vielä 2kk ilman niitä jos voit. 

Vierailija
16/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-6kk, keskosvauvoilla alhaisempi.

Vierailija
17/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aloiteltu soseiden maistelu 4kk ja vauvelit ovat helposti oppineet kiinteiden syönnin.

Ne tutut jotka aloittivat vasta 6kk oli ongelmia saada vauvat tottumaan kiinteisiin ja muksut nirsompia.

Vierailija
18/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös diabetesriski mennyt just toisinpäin, ja siitä on ollut kiistelyä eri asiantuntijoiden kesken? Siis että 4kk jos aloittaa kiinteät, niin on suurentunut diabetesriski?

Vierailija
19/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteiden maistelu on ihan eri asia kuin kiinteiden syöttäminen. Tottakai kannattaa täysimettää jos imetys sujuu. Minä opiskelen alaa ja luen kokoajan erilaisia suosituksia. Nyt olen lukenut että se olisi se 6 kk ja sitten kiinteät.. Joissakin suosituksissa jopa lukee, että yleensä vanhemmat eivät malta odottaa sinne 6 kk asti? 

Ehkä kannattaa antaa vähän sormilla maistella, mutta suoranaista syöttöä ei vielä tarvitse aloittaa...näin minä sanoisin...

Vierailija
20/22 |
23.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein syy siirtää kiinteiden aloitusta mahd. myöhään on se, ettei vauvan suolisto ole todellakaan yhtä valmis sille 4 kk ikäisenä kuin mitä puolivuotiaana. Suoliston kunto on melkeinpä terveyden perusta. Kiinteiden aloitus edellyyttää myös sitä, että hampaat ovat puhjenneet, muuten ei tärkkelys hajoa (johtuu ruoansulatusentsyymin puuttumisesta). Älkää turhaan kiirehtikö aloituksen kanssa, ellei ole ihan pakko.

Suomessa lasten suuri diabetes-esiintyvyys johtuu maidon käytöstä, tästä on täälläkin tutkimus tekeillä.