Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistuneisuushäiriö ja raskaus - kokemuksia

Vierailija
05.10.2022 |

Minulla ei ole ollut helppoa mielenterveyden kanssa aikuisiällä. Minulla on ollut ahdistuneisuutta, pakko-oireita ja unettomuutta. Söin useamman vuoden masennuslääkkeitä mutta lopetin sen puoli vuotta sitten. Myös unettomuuteen olen joutunut käyttämään lääkkeitä (lähinnä ketipinoria) mutta nyt pärjään ilman.

Olen jo pari vuotta haaveillut lapsen saamisesta ja omasta perheestä. Oma mielenterveys ja lääkkeet ovat kuitenkin olleet syynä siihen, että on annettu asian vaan olla. Nyt kun olen lopettanut lääkkeet niin tuntuu että voisi jo kohta luopua ehkäisystä ja katsoa, jos vauva tulisi.

Minua kuitenkin pelottaa, kuinka minuun suhtaudutaan esim. neuvolassa mielenterveystaustani vuoksi. Paljon on käyntejä näiden asioiden tiimoilta, vanhat lääke määräykset jne.

Mietin myös, että mitä sitten, jos yhtäkkiä raskauden aikana iskee taas paha unettomuus vaikka nyt tilanne olisikin hyvä. Sitä kun ei oikein voi etukäteen ennustaa tuleeko niitä vai ei..

Lähinnä kaipaisin kokemuksia sellaisilta, joilla on mielenterveyden kanssa ollut haasteita ja ollut raskaana, että kuinka on mennyt ja miten on terveydenhuollossa teihin suhtauduttu

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

et vaan kerro asiasta neuvolassa

problem solved

Vierailija
2/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysymys on

HALUATKO vauvan

vai

ETKÖ halua?

.

.

Keltään muulta ei tarvii mitään kysyä eikä välittää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee lapsia vielä. Katso tilannetta parin vuoden kuluttua tai myöhemmin. Ei ole kiire. Unettomuus on kuten sanoit, mahdollinen.

Vierailija
4/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan että oot raskaana!

Piste!

Kaikki tukee sua!!!

Vierailija
5/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee lapsia vielä. Katso tilannetta parin vuoden kuluttua tai myöhemmin. Ei ole kiire. Unettomuus on kuten sanoit, mahdollinen.

Koskaan ei oo hyvää aikaa hankkia lapsia...

Jos siirtää ne jää tekemättä!!

Vierailija
6/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee vauva nyt

tai

unohda koko juttu

Vierailija
7/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
8/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvat on ihania

Vierailija
10/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo 27 ja ainoa este on oikeastaan enää se, että pelkään mitä teen raskausaikana jos unettomuus iskee. Toisaalta en tiedä kannattaako tämän vuoksi lykätä lapsen tekoa, kun on taipumusta unettomuuteen ollut jo 14-vuotiaasta, joten se ongelma tuskin tässä tulee mystisesti parissa vuodessa täysin katoamaan. Ehkä minun pitäisi vaan luottaa siihen, että asiat järjestyvät ja lopettaa kauhukuvien maalaaminen. Hirvittää vaan, että mitä sitten jos tulee tosi paha unettomuus eikä siihen saa raskausaikana ottaa mitään lääkettä?

Vierailija
11/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa n. 500 000 - 600 000 ihmistä syö mielialalääkkeitä, ellei jo enemmänkin tänä vuonna. Se, että olet ahdistunut ja oireilet ei kerro sinun huonoudestasi, vaan siitä, että reagoit johonkin. Kuten kymmenettuhannet muutkin ihmiset. Nämä asiat eivät missään nimessä ole häpeällisiä.  

Vierailija
12/12 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on niin yleisiä nykyään, että turha pelätä minkään leiman saamista. Vaikka olisikin raskaana