Onko ketään terveydenhuoltoalan ihmistä paikalla?
Olisin kysellyt tällaista, kun lääkkeet tiedoissa lukee, että ei juuri ole verenpainetta kohottavia vaikutuksia normotensiivisillä potilailla
. Niin voiko silloin ymmärtää, ettei lääkkeen silloin pitäisi supistaa kaikkia verisuonia. Sillä eikö mene niin, että jos verisuonet supistuu, niin verenpaine kohoaa ja jos verisuonet laajenee, niin verenpaine laskee?
Kommentit (11)
Näin minäkin ymmärsin :D Miksihän sitten varoitellaan, että Duact supistaa verisuonia, vaikka terveyskirjastossa ja lääkeinfossa sanotaan, että lääkkeellä ei ole verenpainetta kohottavia vaikutuksia. Muuta kuin ehkä itkäaikaisessa käytössä On vähän ristiriitaista tietoa Mitähän tässä pitäisi uskoa. Olen kuvitellut, että lääkeinfo ja terveyskirjasto ovat luotettavia tietolähteitä
Näin minäkin ymmärsin :D Miksihän sitten varoitellaan, että Duact supistaa verisuonia, vaikka terveyskirjastossa ja lääkeinfossa sanotaan, että lääkkeellä ei ole verenpainetta kohottavia vaikutuksia. Muuta kuin ehkä itkäaikaisessa käytössä On vähän ristiriitaista tietoa Mitähän tässä pitäisi uskoa. Olen kuvitellut, että lääkeinfo ja terveyskirjasto ovat luotettavia tietolähteitä
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:02"]
[/quote]
mutta huom. huom. puhutaan siis normotensiivisistä potilaista. Isolla osalla ihmisistä verenpaine ei ole normaali. Monella raskaana olevalla verenpaine kohoaa raskausaikana! Mm. Siksi mahd. käytöstä raskauden aikana pitää neuvotella lääkärin kanssa.
Minulla paineet ovat olleet kokoajan luokkaa 105/65. Onko siis vaaraa että lääkkestä olisi haittaa
Koska hypertensiivisillä potilailla muut verenpaineen säätelymekanismit eivät välttämättä toimi hyvin (esim. munuaisten reniini-angiotensiini) ja riitä kompensoimaan vasokonstriktion vaikutuksia. Kyllä mainitsemasi ihan luotettavia lähteitä ovat.
nimettömälle potilaalle, puuttellisin pohjatiedoin, ei mielellään varmaan kukaan ammattilainen jakele neuvoja, soita terveyskeskukseen tai yksityislääkärillesi.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 22:22"]
Minulla paineet ovat olleet kokoajan luokkaa 105/65. Onko siis vaaraa että lääkkestä olisi haittaa
[/quote]
Verenpaineen osalta haittaa ei näyttäisi olevan. Minä "elin" Duactilla ennen raskautta, ja kun tulin raskaaksi, mietin kuinka pärjään. En ottanut ainuttakaan duactia raskauden aikana, ja ilman pärjään vieläkin. Synnytyksestä kymmenen vuotta. Eli kannattaa ainakin yrittää pärjäämistä ilman "turhia" lääkkeitä.
Jos verisuonet supistuvat --> verenpaine nousee Ja paine laskee suonten laajetessa poikkileikkauspinta-alaltaan.
normotensiivinen = normaalipaineinen