Asuntolainan saaminen sinkkuna on ihan naurettavaa!
Ensin säästät vuosia aspia siinä uskossa, että se 10% asunnon hinnasta riittää ja säästellyt sitä 150-300€/kk ja samalla sijoitellut 0-100€/kk rahastoihin ja osakkeisiin. Komeat 20.000€ saatu tilille ja samaan aikaan olet maksanut 750€/kk kämäsestä yksiöstä Espoosta. Löydät asunnon jonka hintalappu on 190.000€. Lainalaskurin mukaan lyhennys olis 630€/kk järkevänä laskit myös sen, että vastike on 150€/kk ja vesi 20€/kk eli kuukaudessa menisi 800€. Eli 50€ enemmän, mutta nyt ei tarvitse säästää aspia enää sekä opintolainakin on 5v päästä maksettu! Menet pankkiin ja mitä se pankkitäti sanoo? Voidaan myöntää vaan 150.000€, koska 3100€/kk bruttopalkka ei riitä sulla. Samaan aikaan opiskelukaverisi on maksanut 6v vanhempien takaamaa asuntoa 800€/kk. Ei auta mennä kun kotia itkemään ja jatkaa säästämistä, jospa ne 5v päästä myöntää kun on opintolaina kuitattu, palkka noussut ja enemmän säästössä.
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kommentoija täällä ihmettelee, että maksavat kyllä kalliimpaa vuokraa, mutta silti ei pankki anna lainaa pienemmällä kuukausimaksuerällä. Tässä menevät vähän puurot ja vellit sekaisin.
Henkilöllä voi olla erittäin hyvä vuokranmaksukyky, mutta mitä jos/kun koittaa sairaus, työttömyys tms.? Silloin vuokralainen saa asumistukea ja vaikka toimeentulotukea.
Asuntolainaan sitoudutaan pitkäksi aikaa, ja jos velallisella ei ole puskuria pahan päivän varalle, koittaa susihukka. Pankit toimivat aivan oikein ja vastuullisesti, että pysyvät tiukkoina.
Mitä pidempään asunnon ostoa lykkää, sitä vaikeammaksi tilanne iän myötä yleensä tulee. Eli mahdollisimman nuorena ottaa jo sen pienenkin asuntolainan, jolloin maksaa vaikka sitä omaa yksiötään (jos ei muuhun varat riitä), sen voi sitten myydä ja saa jo vipuvartta isomman ostoon myöhemmin. Jos lähtee siitä, että pitää kerralla saada iso asuntolaina ja iso asunto, sitten sitä odotellessa saa sitä vuokraakin pitkään maksella.
Muuten hyvä, mutta mitä teet tilanteessa, jossa tulet persaukisesta perheestä ja itsekin olen PA ja ilman puolisoa vaikka 25-vuotiaana? Ei siinä ostella vipuasuntoja ja sitten siirrytä hankinnoilla seuraavaan isompaan asuntoon.
Minulle itselleni on ihan utopistinen ajatus, että ihmiset ostavat asunnon. Että sellaiseen järjestyy rahat ja laina ja takaaja. Että opintolainat on saanut vaikka sijoittaa pesämunaksi omaan asuntoon tai lapsilisät on säästetty omaa kotia ajatellen vanhempien toimesta. Tai että vanhemmat OSTAVAT ensiasunnon sulle!
Ihan huikea ajatus, että moinen olisi ollut mahdollista! Mitkä mahdollisuudet! Missä planeetalla on tuollaisia vanhempia ja rahoja, ja miksi minä en päässyt tuolle planeetalle?
Samassa tilanteessa opiskelin hyvin työllistävälle, hyvin palkatulle alalle, asuin halvasti ja säästin niin että ostin halvan ensiasunnon sinkkuna 27-vuotiaana. Penniäkään en saanut vanhemmilta, edes opiskeluaikoina, vaan rahoitin kaiken omalla työnteolla ja välillä opintolainalla. Ei saa jumiutua siihen kuinka jotkut saavat asioita helpolla, vaan pitää tehdä se itse mitä tehtävissä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, pankkien pitää arvioida omat riskinsä ennen lainan myöntämistä. Sinulla on vielä opintolainaakin maksamatta, niin eipä noilla tuloilla noin isoa lainaa saa. Itselläni bruttopalkka 4150 €, olisin saanut maksimissaan tuon 150 000 € lainaa, vaikkei ollut muita lainoja, ja vakkarityö ja säästöjä/sijoituksiakin yli 30 000 €. Onneksi oli velaton omistusasunto myydä vaihdossa isompaan unelmakotiin, niin en tarvinnut lainaa "kuin" 120 000 €. Yli tonnin pienemmillä tuloilla ei tulisi itselleni mieleenkään ottaa noin isoa lainaa kontolleni, jos vielä samalla kaikki säästötkin menisivät kaupan yhteydessä. Onneksi pankeissa nykyään pitävät huolta, kun näköjään kovin monella on ihan epärealistiset käsitykset omasta taloudellisesta tilanteestaan.
Miten ihmiset pystyvät maksamaan pk-seudun vuokria ja sitten sanotaan, että ei pysty lyhentämään 100-200€ pienempää lainanlyhennystä? Samoin pk-seudun asuntojen hinnat ei tule putoamaan vuodessa tyyliin 15% mikä siitä on jo maksettu ensimmäisessä vuodessa. Seuraavana vuonna summa on jotain 18-19%
riippuu mistäpäin Hkiä kaksion vuokra n. 800-1000, sillähän maksaa jo kummasti pankkivelkaa, niin tietty, pitää olla tietty määrä omaa rahoitusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä! Varsinkaan, kun pk-seudulla ei saa tuolla 150k hinnalla yhtään mitään. Tämän takia asu itse edelleen vuokralla 37 vuotiaana. Ei ole varakkaita vanhempia takaamassa lainoja, eikä niin isoja tuloja, että saisi yhtäkkiä joku 40k säästöön. Vakituinen työpaikka on kuitenkin ollut viimeiset kymmenen vuotta. Kerrytän sitten asuntosijoittajan kukkaroa ja itsellä ei mitään omaisuutta, koska lainaa ei saa. Tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta. Köyhästä perheestä tulevan on aika helvetin vaikea saada mitään omaisuutta kerättyä tässä maassa, vaikka mitä väittävät tasavertaisista mahdollisuuksista.
Jännä miten näitä kommentteja miinustellaan, vaikka tuo on ihan sitä todellisuutta.
Eli jos olet aidosti yksin, eli ei ole puolisoa, eikä vanhempia tai muuta sukua takaamalla lainaa vakuuksilla, niin aika huonot mahdollisuudet on.
Itse luovutin jo koko ajatuksesta olla ikinäkoskaan oman kotini omistaja.
Minä miinustin siksi, että olen ostanut pk-seudulta kaksikin asuntoa alle 150 000 euroa. Tämä uusin on peräti kolmio. Ja kyllä, putkiremppakuluja tulee tähän päälle kohta, mutta niitä minä makselen sitten vastikkeessa hiljalleen. Mutta arvaanhan minä, mitä sinä tai joku muu tulee kohta sanomaan: ette halua asua alueella (Pohjois-Helsinki), jossa asunnot maksavat tuon verran. Teille kelpaa vain ne kalleimmat alueet keskustan lähellä. No, siitä vaan, mutta ihan oikeaa todellisuutta on sekin, että Helsingissä löytyy edullisempiakin alueita. Se, että ne eivät kelpaa teille, ei tarkoita, etteikö niitä olisi ja niillä ihmiset ihan tyytyväisinä asuvat.
Vierailija kirjoitti:
tuuttti kirjoitti:
Itse olisin saanut 200.000€ lainan sinkkuna ehkä jopa 250.000. Ilman asp ja takaajia.
Kuinka kauan sitten? tilanne on muuttunut vuodessa. Meillä säästöjä 90 000 ja netto 5000 e kk eikä saada kuin 150 000. tiedän että kaverit sai lainaa 10v sitten 350 000 3000 e kk tuloilla pienillä säästöillä
Jotain teillä on kyllä pielessä, mä sain ihan vasta yksin 250 teur lainatarjouksen, omarahoitustakin vähän vähemmän kuin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vanhojen asuntojen hinnat on menossa alaspäin. Miksi ylipäätään pitää ostaa joku isompi asunto? Sinkulle riittää hyvin yksiö tai kaksio.
Vanha viesti, mutta pakko kommentoida. Ensiasuntoni oli kaksio, nykyään asun kolmiossa. Olen jo keski-ikäinen, ja vaikka sinkku olenkin niin en näe mitään realiteettejä että HALUAISIN yksiöön. Toki jos menee työt alta tai jos joku muu katastrofi käy niin pitää ottaa elämäntilanne huomioon, mutta noin muutoin en halua elää kuin juuri omilleen muuttanut opiskelija.
Provohan tuo tosin oli, mutta anyway.
No jos laina riittää vain vanhaan, putkiremontoitavaan asuntoon, osta se.
Saat sitten iloksesi maksella putkiremonttia niillä ylimääräisillä euroilla, mitä ajattelit lyhentää isompaa lainaa.
Muutaman vuoden päästä myyt kämpän, joka menee hyvin kaupaksi, kun putket on uusittu.
Asunnon oston sääntö nro 1: selvitä ensimmäisenä budjetti eli ensin pankilta lainatarjous. Kun tietää paljon on mahdollista käyttää asuntoon osaa niitä etsiä realistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Moni kommentoija täällä ihmettelee, että maksavat kyllä kalliimpaa vuokraa, mutta silti ei pankki anna lainaa pienemmällä kuukausimaksuerällä. Tässä menevät vähän puurot ja vellit sekaisin.
Henkilöllä voi olla erittäin hyvä vuokranmaksukyky, mutta mitä jos/kun koittaa sairaus, työttömyys tms.? Silloin vuokralainen saa asumistukea ja vaikka toimeentulotukea.
Kuinka moni on Suomessa niin rikas, että voi pitää asuntonsa, jos esim. 4-kymppisenä jää loppuelämäkseen sairaaksi tai työttömäksi? En usko, että kovinkaan moni, enkä myöskään usko, että pankit antavat vain lainaa niille, joille tuollainen elämä on mahdollista.
Aika moni nimittäin myös paranee sairauksistaan tai löytää uuden työn.
Itse aloitin aspin ja laitoin siihen opintolainat.
Olin kesät töissä yrityksessä, työharjoittelun. Sanoivat töitä alalla on.
Tein ilmaiset työharjoittelut yritykselle, tokassa ilmoitti maksaa palkkaa.
Asuin loppuun asti edullisessa opiskeluasuntolassa. Ei se mukavaa ollut, mutta olin viikonloput koululla tai töissä ( mäkissä ), viikolla olin koulussa 8-21 usein. Oli tosi kivat hengailupaikat ja paljon kavereita
Kun mut vakinaistettiin, tiesin jo mistä päin haluan asunnon.
Tein monta v töitä, jotta sain sen, mistä haaveilin.
Kummityttöni kirjoitti ylioppilaaksi. Sain toivottuja astioita lahjaksi, asuu yksiössä, vuokra 650 e kk ja koti näyttää, kuin sisustuslehdestä olisi revitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä! Varsinkaan, kun pk-seudulla ei saa tuolla 150k hinnalla yhtään mitään. Tämän takia asu itse edelleen vuokralla 37 vuotiaana. Ei ole varakkaita vanhempia takaamassa lainoja, eikä niin isoja tuloja, että saisi yhtäkkiä joku 40k säästöön. Vakituinen työpaikka on kuitenkin ollut viimeiset kymmenen vuotta. Kerrytän sitten asuntosijoittajan kukkaroa ja itsellä ei mitään omaisuutta, koska lainaa ei saa. Tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta. Köyhästä perheestä tulevan on aika helvetin vaikea saada mitään omaisuutta kerättyä tässä maassa, vaikka mitä väittävät tasavertaisista mahdollisuuksista.
Jännä miten näitä kommentteja miinustellaan, vaikka tuo on ihan sitä todellisuutta.
Eli jos olet aidosti yksin, eli ei ole puolisoa, eikä vanhempia tai muuta sukua takaamalla lainaa vakuuksilla, niin aika huonot mahdollisuudet on.
Itse luovutin jo koko ajatuksesta olla ikinäkoskaan oman kotini omistaja.
Höpöhöpö, lapsellista uhriutumista ja vastuunpakoilua nuo väitteet ovat. Ihan säännöllisesti joka viikko myönnän asuntolainaa yksinhakijoille, joilla on aivan keskimääräiset tulot eikä ensimmäistäkään takaajaa tai isin säästöjä.
Terveisin, pankin täti.
Itsellä oli ASP-tilillä reilu 20 000€ ja ehdot kunnossa. Bruttopalkka n. 2500€. Lainaa sain 160 000€ (täysi ASP-laina), ilman ongelmia, en enempää tarvinnut. Kämpän ostohinta 320 000€.
Laitoin kyllä yht. 40 000€ omarahaosuudeksi. Pankkitilillä vielä säästöjä, jos korot meinaa nousta enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuuttti kirjoitti:
Itse olisin saanut 200.000€ lainan sinkkuna ehkä jopa 250.000. Ilman asp ja takaajia.
Kuinka kauan sitten? tilanne on muuttunut vuodessa. Meillä säästöjä 90 000 ja netto 5000 e kk eikä saada kuin 150 000. tiedän että kaverit sai lainaa 10v sitten 350 000 3000 e kk tuloilla pienillä säästöillä
Jotain teillä on kyllä pielessä, mä sain ihan vasta yksin 250 teur lainatarjouksen, omarahoitustakin vähän vähemmän kuin teillä.
Ei pitäisi olla estettä. Olen vakaope ja mies DI ja alansa tohtori vakkarityössä. Kaksi lasta ei autoa. 150000 ollut lainalupaus mutta ei takaajia ehkä se vaikuttaa? Ei ole ketään isovanhempaa lapsilla elossa.
Kerrostalossa olet vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista. Uudemmissa kerrostaloissa nousee kulut 1000 euroa kuukaudessa keväällä, yhtiölainan korko nousee, alkaa yhtiölainan lyhennys ja osa tonttivuokrista on indeksiin sidottu.
Miten 1000 netto eläkettä saavat mummot pystyy maksamaan irtisanottujen naapureiden yhtiölainoja?
Ruoka ja sähkö ja korot nousevat, ihmiset säästävät takuulla partureista, remonteista, vaatteista, kahviloista, ravintoloista jne.
Ihmiset yrittävät ostaa liian kalliita asuntoja. Älkää suostuko pääkaupunkiseudun hintoihin niin niiden on pakko tulla alas.
Paitsi juuri nyt ne laskevat muutenkin.
Vuokra-asunnoista on Suomessa iso ylitarjonta eikä asuntoja niin vain saa vuokrattua kerrostaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten 1000 netto eläkettä saavat mummot pystyy maksamaan irtisanottujen naapureiden yhtiölainoja?
Ruoka ja sähkö ja korot nousevat, ihmiset säästävät takuulla partureista, remonteista, vaatteista, kahviloista, ravintoloista jne.
Eläkemummot asuvat vanhemmissa taloissa joiden vastikkeet ovat maltillisia. Jos muutama asunto kellahtaa ei eläkemummolle mitään sen kummenpaa maksettavaa tule.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö voi mennä konkurssiin, jos yhtiölainaa ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin lapseton sinkku tarvitsee omaa asuntoa? Ei se täältä mukaasi lähde. Sitäpaitsi jos verrataan esim. sijoittamista indeksirahastoon ja asunnon ostoa, sijoittaminen on käytännössä aina ja kaikissa tilanteissa tuottavampaa. Vain ja ainoastaan pääkaupunkiseudulla asunnon arvo voi nousta, mutta ei sielläkään niin hyvin, että se olisi sijoittamista kannattavampaa. Kankkulan kaivoon menevät ne rahat, sanoivat omistususkovaiset mitä sanoivat.
Vuokralla ei pääse käsiksi samanlaisiin asuntoihin kuin ostamalla. Vuokralla asuja ei myöskään tiedä kauanko saa pitää kotinsa. Lisäksi omassa osakkeessa asumiskustannukset ovat naurettavan pienet sitten kun asunto on maksettu, ihan sama saako eläkettä vai ei kun pärjää kyllä. Toki sijoitan muualle, asuntoihin ja rahastoihin oman asunnon lisäksi.
Vuokralla pääsee valinnanvapauden suhteen parempiin asuntoihin, kuin suhteessa ostamalla.
Vuokralla pääsee myös asuntoihin, joissa potentiaalinen korkokulu + yhtiövastike summa olisivat suurempia kuin vuokran määrä.
Tätä kutsutaan vuokralaisen optimiksi.
Eli vuokraamalla voit suhteessa saavuttaa paremman asumisen laadun kuin kassavirrallisesti ostamalla.