Taloustaiturit. Miten jaksisit 1800e palkan saadaksesi talouden tasapainoon?
Onko täällä taitavaa rahankäyttäjää?
Jos bruttosi kuussa 1800e, kuinka se olisi ihanteellista jakaa näiden suhteen:
1) vuokra
2) muut asumiskulut (sis.sähkö,vesi,puhelin,netti,vakuutukset)
3) ruoka
4) lainanmaksut
5) säästäminen
Mikä olisi sinun tiesi tasapainoiseen talouteen
Kommentit (81)
Hommaa paremmin palkattu työ, niin ei tarvii olla mieheltä almuja kerjäämässä!
Sitä en kyllä ymmärrä, että on omistuskämppä laitettu vuokralle, ja itse asutaan vuokralaisena kalliissa kämpässä. Kuulostaa oudolta!
Antaisikohan miehesi sinulle rahaa edes silloin jos joutuisit menemään vaikka hammaslääkäriin ja olisit sillä hetkellä auki. En kyllä ymmärrä miten kissan ruokaan saa menemään 200 euroa sillä johan ne syöttäisi tuolla summalla härän sisäfileellä:D
Ap, tuo vakioprovoilija, halusi tässä nyt ihan selvästi ottaa keskustelun keskipisteeksi miehen roolin raha-asioissa, ja onnistuikin provossaan aika hyvin! Asialla onkin varmasti ovela miehenvihaajafeministi, joka pyrki tarkoituksella saattamaan miehet huonoon valoon.
Hahhaha, minäkö provoilija? Kerrankin joku luulee niin :D Ihanaa.
Meillä oli just miehen kanssa todellinen taloustuokio. Koodausmiehenä hän kaivoi tietsikkansa esiin, teki hokkuspokkuksia mun lähettämilleni tiliotteille ja saatiin kaikenkattava diagrammi mm. mun ruokakuluista itseni ja kissojen suhteen ja huomenna hän tekee saman omille tiliotteilleen ja änkää itsensä samaan diagrammiin, jotta päästään vertailemaan. Huomattiin mun osalta, että mun kompastuskivet on nimenomaan tuo vuokra ja lähes 600e lainanlyhennykset ja masterin lyhennykset. Yritän päästä tosta masterkuormasta nyt ekaksi irti kun siinä on 20e kuukausittaiset korot *IIIK.
Me ollaan siksi vuokralla eikä miehen kämpässä kun sen kämppä on liian pieni kahdelle ihmiselle. Asuin muuten ennen YKSIN Hesan keskustassa 31 m2 yksiössä ja mun vuokra oli 750e. Nyt maksan "vain" 714 isosta kolmiosta. Että mietikääpäs sitä epäreiluutta vaihteeksi! Muutettiin pois keskusta-alueelta just siksi että saataisiin edullisemmalla isommat neliöt.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2014 klo 00:25"]
Hahhaha, minäkö provoilija? Kerrankin joku luulee niin :D Ihanaa.
Meillä oli just miehen kanssa todellinen taloustuokio. Koodausmiehenä hän kaivoi tietsikkansa esiin, teki hokkuspokkuksia mun lähettämilleni tiliotteille ja saatiin kaikenkattava diagrammi mm. mun ruokakuluista itseni ja kissojen suhteen ja huomenna hän tekee saman omille tiliotteilleen ja änkää itsensä samaan diagrammiin, jotta päästään vertailemaan. Huomattiin mun osalta, että mun kompastuskivet on nimenomaan tuo vuokra ja lähes 600e lainanlyhennykset ja masterin lyhennykset. Yritän päästä tosta masterkuormasta nyt ekaksi irti kun siinä on 20e kuukausittaiset korot *IIIK.
Me ollaan siksi vuokralla eikä miehen kämpässä kun sen kämppä on liian pieni kahdelle ihmiselle. Asuin muuten ennen YKSIN Hesan keskustassa 31 m2 yksiössä ja mun vuokra oli 750e. Nyt maksan "vain" 714 isosta kolmiosta. Että mietikääpäs sitä epäreiluutta vaihteeksi! Muutettiin pois keskusta-alueelta just siksi että saataisiin edullisemmalla isommat neliöt.
[/quote]
Joojoo, ja ihan kaikilla noilla tiedoilla, tulit tänne sitten pohtimaan, että miten saisit taloutesi kuntoon, ja vieläpä sitä ovatko asumiskulusi liian suuret. Vaikka kooooko ajan olet ajatellut, että oletpa halvalla päässyt kun olet Hesan keskustassa asunut paljon kalliimmalla vuokralla. Sure. Hienosti tipoittain laittelit myös kaikki informaatiosi tänne. Yhtäkkiä kuviohin tuli avopuoliso. Brutto muuttui netoksi. Vuokran koko summa onkin 1400e. Vielä ekalla sivulla kirjoitit, että ongelma on siinä, että elätte puolisosi tulotason mukaan, mutta nyt hän onkin armelias pelastaja jonka kanssa itse asiassa maksat vähemmän vuokraa :D No kerro nyt ap, olet kieroutunut provo, vai alkoiko sulla hävettään, ettet tiedä edes alkeellisimpia taloudenhoitoon liittyviä asioita ja muilla jopa puolisot elättää niitä tarpeen tullen?
No juttuhan on niin, että alunalkaen halusin tehdä galluppia siitä miten muut ideaalitapauksessa jakaisi tuonkokoisen summan kuukausittaisiin menoihin mutta porukan mielestä asiaa ei voinut katsoa objektiivisesti vaan tarvittiin numeroita. Tämän näkee kyllä ihan jokainen sisälukutaitoinen. Te numero 76 ette taida sellainen tosin olla.
Kun lukuja vaadittiin, otin esimerkiksi oman tilanteeni koska vertailun vuoksi aluksi galluppia kyselinkin. Siksi siis tarvittavat tiedot tippui ripotellen, eri kysymyksiin. Jos olisin ottanut itseni samantien esimerkiksi, keskustelu olisi varmasti selkeämpi, mutta nyt meni näin päin.
Brutto ja netto meni mulla väärinpäin, kaikkien näiden vuosien jälkeen niin kuin aina. Samalla lailla kuin en kykene muistamaan oikeaa ja vasenta ilman Volvo sanaa. En tiedä miksi joidenkin vastakohtien hahmottaminen on mulle vaikeaa. En ole mitenkään jälkeenjäänyt.
Mut on kyllä kasvatettu prinsessanomaisesti. Vanhukset on maksanut autoni, vakuutukseni, kalusteeni. Auttaneet kaikin tavoin ja se on tehnyt minusta rahansuhteen huolettoman. Varsinkin kun sain ensimmäisen vakityön vasta 32 vuotiaana ja pääsin "palkan" juurille. Jossakin vaiheessa se oivallus tuli: käytän liikaa rahaa tuloihini nähden eikä asiaa helpottanut avokin suuret tulot ja elämäntavat. Suoriuduin yksin 750e yksiövuokrasta ja kuvittelin että selviydyn 714e:kin, mutta ison kodin myötä tuli muitakin maksuja joita en osannut ottaa huomioon. Eikä miehen omaisuuden kartuttaminen sinällään ärsyttänyt minua alussa. Hyödynhän minäkin moottoriveneistä, kesämökistä ja uudesta autosta aina kun saan lainata sitä. Ärsytys tuli paljon myöhemmin kun kamppailin itse jatkuvan rahanpuutteen kanssa.
Ja ei. Minua ei hävetä talousurpouteni. Saattaisi hävettää jos naamani tunnistasitte mutta ette tiedä kuka on. Mutta tässä tapauksessa ei. Minua ei myöskään hävetä se ettei puolisoni maksa asioita puolestani. Miksi pitäisi? Mun pitää oppia pitämään oma talouteni hallussa ihan itse. Aina voi tulla ero tai toinen kuolla. Täälläkin porukkaa itkee huonoissa suhteissa kun ei pystytä taloudellisesti lähtemään.
Kerros mulle mikä on sun tekosyy olla ilkeä? Nimettömyyskö? Kateus? Omahyväisyys? Onko palkkatulot niin isot ja sinkun itsenäisyys niin vahva että boi huoletta ylenkatsoa ihmisiä?
Kerrottakoon vielä että oon taiteellisella alalla jossa palkat ovat pienet mutta tekeminen sitäkin ihanampaa. Tuo taiteilijan sielu tekee myös sen etten ole koskaan ollut mitenkään kiinnostunut taloudesta, markkinoista tai politiikasta ja siksi valveutunut. Kyllä mun mielenkiinto pyörii estetiikan, tieteen ja lääketieteen ja kirjallisuuden saralla.
Tilivelvollinenhan en kenellekään ole mutta vastasin nyt tähän provosyytökseen kun sellainen esitettiin.
Kannattaisi katsoa pinempi vuokrainen asunto, mulla rivari 52 neliötä 310e vesimaksun kans
Vuokraan 230e (puokkiin poikaystävän kanssa)
Muut kulut n.120e (laskut + bussikortti)
Ruoka n.150e
Huvit n.20e.
Loput n.1200e säästöön. Wow.
Näin siis jakaisin, jos saisin tuon verran rahaa/kk. Olen opiskelija :)
Oikeesti ap, sun tuloilla ei asuta vuokrakämpässä, jonka vuokra on puolet 1400e/kk. Mieti, jos asuisit yksin yksiössä: 550e/kk.
(Tai vaikka jonkun kivan miehen kanssa järkevässä kaksiossa, 700e/kk ja puolikas osuus 350e/kk)
Mitenkä teillä jaetaan sähkölasku? Puoliksi? Mitäs jos sähköä kuluu eniten kaikkiin miehen elektroniikkavempaimiin? Miksi sä maksaisit niistä? 1400 euron vuokrakämpän sähkölasku on muutenkin varmaan aivan toista luokkaa, kuin mitä yksiön lasku olisi.
Miten teillä jaetaan ruokakulut? Puoliksi? Syökö mies enemmän? Usein syö. Miksi sä maksat sen ruuat?
Miehesi vaikuttaa kuvottavalta loiselta, mutta on kääntänyt asian tasa-arvoiseksi tasanpuolittamiseksi. Mies pitää yllä elintasoaan sinun kustannuksella.
Mieti, jos jäät tuollaisen idiootin kanssa yksiin ja hankitte lapsia: Sä kuolet nälkään äitiyslomalla. Tuollainen tomppeli ei varmasti tajua jakaa moneojen lisäksi myös ansionmenetystä yhteisen lapsen takia.
Minulla nettotulot 1500 e/ kk.
Vuokra 455 e/ kk
Bensa 150 e/ kk
vakuutukset yht. 50e/ kk
puhelin + netti 40 e/ kk
ruoka 200 e/ kk (minä ja lapsi joka toinen vk luonani)
laina 176 e/ kk
visa 50 e/kk
sähkö 15 e/kk
harrastustilan vuokra 33 e/ kk
lapsen tilille säästöön 20 e/ kk
omalle tilille säästöön 100 e/ kk
kosmetiikka, hygienia yms. 50 e/kk
Loput menevät omiin tai palsen vaatteisiin, huvitteluun, ulkonä syömiseen yms.
Eli elämiseen riittää juuri ja juuri, kaikki menee mitä tuleekin.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 18:32"]
Miksi ette muuta sinnne miehen omistamaan asuntoon??
[/quote]
Mies varmaan pyytäisi siitä vuokraa ap:ltä, tyyliin "puolet mun lainanlyhennyksen määrästä" ja ap maksais taas kiltisti tonnin kuussa miehen omaisuuden kartuttamiseksi ja itkis salaa.
Tietysti monilla pariskunnilla on oma juttunsa miten sopii raha-asiat, mutta kun kerran kysyit joltakin miten muuten voisi järjestää raha-asiat, niin minäpä ap kerron miten meidän parisuhteessa.
Kuusi vuotta sitten minä opiskelin ja mieheni oli töissä. Mies sai nettona 2600e, ja minä sain 470e. Mies elätti minua käytännössä.Asuimme 700e:n vuokralla kolmiossa, jonka mies maksoi täysin. Mies myös osti minulle vaatteita, meikkejä, maksoi suurimman osan laskuistamme jne. Minulla oli enemmän aikaa, joten hoidon opintotuestani yleensä ruokaostoksemme. Luksukset totta kai mies maksoi, ja siirsi rahaa tililleni jos sitä tarvin.
3 vuotta sitten jäin äitiyslomalle, ja käytännössä homma hoitui samalla tavalla. Paitsi nyt luksusostokset vaihtuivat vaippoihin, ja minun turhat vaateostokset vauvanvaateostoksiin. Tässä vaiheessa olimme jo avanneet yhteisen ASP -tilin, jonne mies siirsi säännöllisesti rahaa, ja minä satunnaisesti pieniä summia. Esim joululahjarahat vanhemmiltani ja tädiltäni menivät sinne jne.
Nyt tällä hetkellä mies on päättänyt vaihtaa alaa ja opiskelee ilman opintotukea pääsääntöisesti, ja minä olen töissä. Elätän täysin perheemme, ja jos mies välillä pätkänä työskentelee, niin hän ostaa silloin jotain erityistä meille, tai laittaa rahat yhteiselle säästötilillemme.
Minun mielestä meillä on helkkarin hyvä ja keskinäiseen kunnioitukseen ja huolenpitoon perustuva suhde. Totta kai on ok pitää rahat erillään, mutta kannattaa ymmärrä, että kyllä monet elävät hyvinkin me-henkisesti -jopa niiden raha-asioiden suhteen. Teidän taloudenpito ei selvästi sovi kukkarollesi -olethan täällä siitä valittamassa. Kannattaa siis todellakin tehdä asialle jotain, ennen kuin ryssit täysin lainanmaksusi. Jos mies ei koe reiluksi peliksi että maksaa vuokraa enemmän -kalliista asunnosta jonka itse on nimenomaan halunnut- kun sinulla ei ole siihen varaa, niin kannattaa kysyä kyllä itseltäsi, että onko suhde ihan vakaalla pohjalla.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 19:09"]
Minulla nettotulot 1500 e/ kk.
Vuokra 455 e/ kk
Bensa 150 e/ kk
vakuutukset yht. 50e/ kk
puhelin + netti 40 e/ kk
ruoka 200 e/ kk (minä ja lapsi joka toinen vk luonani)
laina 176 e/ kk
visa 50 e/kk
sähkö 15 e/kk
harrastustilan vuokra 33 e/ kk
lapsen tilille säästöön 20 e/ kk
omalle tilille säästöön 100 e/ kk
kosmetiikka, hygienia yms. 50 e/kk
Loput menevät omiin tai palsen vaatteisiin, huvitteluun, ulkonä syömiseen yms.
Eli elämiseen riittää juuri ja juuri, kaikki menee mitä tuleekin.
[/quote]
Sama tilanne mutta vituttaa tämä ainainen kituuttaminen. Onhan se tietysti parempi kuin mitä saisi kelalta ja ansiosidonnainenkin vaikka olisi isokin loppuu joskus. Mutta se on turhauttavaa kun et voi suunnitelle yhtään tulevaisuutta tai oikeastaan eihän sulla ole mitään tulevaisuutta kun ei pysty säästämään yhtään.
Meillä on vuokra jaettu nettotulojen suhteessa 40/60%. Minä (nainen) tienaan enemmän ja mun mielestä tämä on reilu systeemi. Kannattaa yrittää keskustella asiasta vielä, vai onko niin että mieskin elää kädestä suuhun isojen lainojensa kanssa?
800 € vuokraan.
200 € pakollisiin laskuihin.
100 € bensaan.
300 € ruokaan.
400 € viinaan ja tupakkaan.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:16"]
AP tässä.
Ilmeisesti onnistuin kirjoittamaan infoni todella sekavasti ja ripotellen.
Kyseinen 1800e oli siis netto ei brutto. (Brutto joku 2400 max.)
Koko vuokra on 1400e ja rapiat ja mun osuus tasan puolet siitä eli 714e.
Lisäksi minulla on yhteensä n. 13 000e edestä opintovelkaa sekä joustolainaa sekä tapissa oleva masterissa. Ja kädestä suuhun eletään. Mitään ei saa säästöön kun talous on avokin (5 vuotta jo yhdessä) kanssa tasatalous. Minun rahani 1800e menevät kaikki elämiseen ja hänen rahoista 1800e elämiseen ja loput 3200e omien hankintojensa:veneen, uuden auton , matkustelun ja harrasteiden ylläpitoon. Toisinsanoen, olen alkanut "katkeroitua" siitä, että oma talouteni on aina kuralla ja hän käyttää sumeilematta loppupalkkansa oman omaisuutensa kasvattamiseen sen sijaan, että antaisi minullekin vähän "varaa" uusia vaikka autoni uudempaan käytettyyn. Ollaan kihloissa. Hän on myös suorin sanoen kertonut että jos joskus avioidutaan, avioehto on pakollinen. Vaikka en miehen kanssa perinnön takia ole, tuntuu että nyt vain edesautan hänen omaisuuden haalimista ja elintason ylläpitoa. Vittu!!!!
[/quote]
Mahdoton tilanne sinun kannaltasi. Sinua käytetään hyväksi nyt ja tulevaisuudessa. Voisit yhtä hyvin lahjoittaa rahasi kenelle tahansa vieraalle ilman vastinetta. Miehesi kerää omaisuutta ja sinä pysyt köyhänä. Tilanne jatkuisi täysin samanlaisena jos avioidutte. Omaisuus kertyy miehelle. Jos hankkisitte lapsia, sinä rahoittaisit sen. Ja miehesi keräisi omaisuutta. Jos tulisi ero olisit täysin tyhjän päällä. Kannattaisi viheltää peli poikki nyt ja aloittaa alusta fiksumman miehen kanssa.
Molemmilla lainaa niin paljon kuin pankeista ja luottokorteilta on irronnut. Great!
No voi. :) Tää aloitus on tosiaan sekava, mikä kertonee juurikin siitä, että talousasiat ovat ap:lle melko epäselviä. :)
Kohtuullinen summa netistä ja puhelimesta on yhteensä 30 € kuussa. Samoin 30 € kuussa sähköstä ja vedestä on käypä summa. Näihin summiin joutuu jo vähän säännöstelemään kulutustaan, mutta nuukailemalla pääsee halvemmallakin. Sähkölaskua kasvattaa eniten saunominen ja lattialämmityksen käyttäminen.
Vakuutuksien tarpeellisuuden kyseenalaistaisin. Toki jos on auto, niin siihen tarvitsee lakisääteinen vakuutus maksaa. Vuokranantaja voi myös vaatia jonkinlaisen kotivakuutuksen, mutta muuten sun ei kannata vakuutuksia maksaa.
Sopivan vuokran määrä on hyvin paikkakuntakohtaista. 1400 € vuokra kuussa on tässä maassa kuitenkin ihan hengen köyhyyttä. :( Varsinkin sun tuloilla 700 € osuus vuokrasta on paljon. Toki sulla on siihen varaa jos niin haluat, mutta sitten pitää tinkiä muusta eikä samalla laittaa 200 € kuussa kissanruokaan jne.
Opintolaina on edullista lainaa. Ehdottaisin, että maksaisit opintolainasta nyt jonkin aikaa minimilyhennystä ja koettaisit maksaa kalliimpia käyttöluottoja mahdollisimman paljon pois.
200 € kuussa kissanruokaan kuulostaa minun korvaani ihan irvokkaalta, kun tietää ihmisiä, joilla on satanen kuussa käytettävänä omaan ruokaan. :( En tiedä kissnruokinnasta mitään, joten en osaa antaa fiksuja neuvoja. Minulla on kuitenkin ollut kissan kokoinen pikkukoira, joka söi vähän ihmistenruokaa ja lisäksi kalliimmanpuoleista koiranruokaa. Koiranruoka maksoi maksimissaan kympin kuussa. Siihen suhteutettuna kattisi tuntuvat suhteettoman kalliilta ruokittavilta. Koirani eli tuolla ruokavaliolla kaksikymppiseksi. :)
Oletko ap tosissasi tuon kissanruoka-asian kanssa? Meneekö teillä yhteensä 400€ kissanruokaan, josta sinä maksat puolet? Jos taas vastaat kissanruoasta yksin ja kissat ovat sinun vastuullasi, niin miksi suostut ostamaan niille niin jumalattoman kalliita ruokia ja tarvikkeita vain miehen ituhippiyden takia?
Sun kannattaisi ehkä hankkiutua jonnekin taloustaitokurssille tms.
Ap, mitä miehesi sanoo kun otat puheeksi kulujen oikeudenmukaisemman jaon?