Taloustaiturit. Miten jaksisit 1800e palkan saadaksesi talouden tasapainoon?
Onko täällä taitavaa rahankäyttäjää?
Jos bruttosi kuussa 1800e, kuinka se olisi ihanteellista jakaa näiden suhteen:
1) vuokra
2) muut asumiskulut (sis.sähkö,vesi,puhelin,netti,vakuutukset)
3) ruoka
4) lainanmaksut
5) säästäminen
Mikä olisi sinun tiesi tasapainoiseen talouteen
Kommentit (81)
Siis paljon jää käteen? Onko elätettäviä? Onko lainoja?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 11:35"]
WAU! Saatko tosiaan 900e säästöön????
[/quote]Teoriassa kyllä ;) mutta käytännössä keksin yleensä aina jotain "kivoja yllättäviä menoja" kuten vaatteet tai ulkonasyöminen mihin menee sitten aina muutama satanen kuussa. Joku 500e kuussa on nyt ehkä realistinen. Säästän häihin :)
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 11:48"]
Mulla on ilmeisen isot menot tuloihin nähden. Joudun miettimään luopuako asunnosta. En tahtoisi :(. Vuokralla olen.
Palkka siis tuon 1800e joskus harvoin yli 2000e kun tunti- ja projektityöläinen olen. Vuokrani on 714e/kk sisältäen veden ja lämmityksen ja parkkipaikan. Auto siis on, mutta siitä ei ole muita kuin bensakuluja koska vanhempani (jotka aikoinaan ostivat kulkupelini lahjaksi) maksavat vakuutukset. En sitä paljoa tarvitse, mutta se on jo niin vanhakin ettei sen myymisestä ole varsinaista hyötyä. Opintolainaa on n.8000e ja joustolainaa 3800e. Jouduin ottamaan lainan jotta sain maksettua korkeakorkoiset pikkuvelkani ja osamaksut pois. Tanssin ja käyn salilla ja noiden harrasteiden lukukausimaksut on yhteensa n.700e puolessa vuodessa. Tuntuu vaikealle enää löytää mistä säästää. Ai niin, mulla on 2 kissaakin joiden ruokakulut on n. 200e kuussa.
[/quote]
Lainasi ei ole ihan järkyttävän suuri, joten ei sinulla ole mitään hätää vielä! Jos mahdollista, niin muuta halvempaan asuntoon. Satasenkin säästö asumiskuluista on paljon. 700e on todella iso vuokra yksinasuvalle, varsinkin noilla tuloilla!
Kannattaa muuten laittaa opintolainan maksu alkuun minimille, eli maksat pienimmän summan mitä pankki vaatii. Sitten kun olet maksanut joustolainan pois, alat maksamaan enemmän opintolainaa pois. Tämä sen takia, että opintolaina on "turvallista" pienikorkoista lainaa, jonka maksua voi pitkittää ilman että jää kohtuuttomasti miinukselle. Joustolainassa on mitä todennäköisimmin korkeammat korot ja tiukemmat takaisinmaksuehdot, Minun mielestä ongelmasi on tällä hetkellä nimenomaan liian suuri vuokra. Asutko pääkaupunkiseudulla, vai miksi näin?
10
Joo, asun Espoossa. Ongelma on ehkä siinä että elämisemme taso on määritelty avokkini mukaan ja hän tienaa n.5000e bruttona. Eikä silti siis kanna päävastuuta taloudesta vaan kaikki menee tasan vaikka oma palkkani on melkein 3 x kertaa pienempi. Asia tuntuu siinäkin mielessä epäreilulta että hän kartuttaa tällä järjestelyllä omaa omaisuuttaan samalla kun minä elän suusta käteen. Osti kesällä oman veneen, uuden auton, on oma asuntokin jota vuokraa eteenpäin. Mutta milläs perustelet enää prosentteihin perustuvan jaon elämisessä kun mies on jo tuhonnut oman ylimääräisen auto ja venelainoihin. Ja nuo ostoksethan on tehty ilman että mulle on edes mainittu asiasta. :/
Tuo vuokrahan kaikenlisäksi on oikeasti huikeat 1400e kuussa josta toi 700e pelkästään mun osa.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 11:27"]
Onko täällä taitavaa rahankäyttäjää?
Jos bruttosi kuussa 1800e, kuinka se olisi ihanteellista jakaa näiden suhteen:
1) vuokra
3) ruoka
4) lainanmaksut
5) säästäminen
Mikä olisi sinun tiesi tasapainoiseen talouteen
[/quote]
1) 500e vuokraan
2) 100e muut kulut
3) 150e
4) 200e
5) loput muihin kuluihin ja toivottavasti joku 100 säästöön
Ap, oikeasti. Mitäpä jos kertoisit, mikä on NETTOpalkkasi.
Esim. kasi ei huomannut ollenkaan, että tuo 1800 euroasi oli brutto-, ei nettopalkka. Joten siitä ei todellakaan irtoa 900 euroa kuussa säästöön.
Itselläni on 4,5 tonnin liksa, joten en osaa sanoa, paljonko sinulta jää säästöön. Mutta noin yleensä suositellaan, että asumismenot eivät saisi ylittää 40 prosenttia nettotuloista.
Lainoja ei pienellä palkalla oikein sopisi ottaa ollenkaan. Ainakaan kulutusluottoja.
Jos nyt ihan hatusta vedetään, että sinulla jää esim. 1400 euroa kuussa käteen, siitä voisi panna vuokraan max 600 euroa. Sellaisella summalla ei vaan saa pk-seudulta yksiötä isompaa, ei välttämättä sitäkään stadin alueelta. No, kuvitellaan että saa.
Jos elät yksin, sinulle riittää 400 e ruokaan plus työpaikkaruokailu, eli n. 550 e ruokaan kuussa.
Jäljelle jää 250 euroa, josta pitäisi maksaa kaikki muu. Säästöön ei jää mitään.
Pakko kyllä todeta, että minun mielestä teillä on hiukan kohtuuton järjestely avokkisi kanssa. Olette asuneet kauaa yhdessä, tai onko teillä lapsia? Jos olette olleet vasta vähän aikaa, niin ymmärrän järjestelyn avokkisi kannalta toki. Mutta eihän sulle oikeasti jää muuta vaihtoehtoa sanoa avokille kuin, että: joko nyt muutetaan halvempaan, tai sitten muutan yksin asumaan (olettaen että teillä ei ole lapsia). Mutta en kyllä nyt ihan ymmärtänyt, että onko se vuokra sitten 700e vai 1400e kokonaisuudessaan? Siis onko tuo 700e sinun osuus, vai koko vuokra? Jos koko vuokra josta maksat puolet, niin olet kyllä -anteeksi vaan- laittanut ihan järjettömästi nuo lähtötiedot tuoho. Jos koko vuokra on 700e, niin ei sinulla ole mitään ongelmaa hoitaa lainoja pois, jos maksat vuokraa vain 350e. Jos taas vuokranne on 1400e, ja olet noilla tuloilla suostunut siihen että maksat puolet vuokraa, niin kyllä olet sopan keittänyt. Eli jos vuokra sen 1400e, niin ehdota avokille muuttoa halvempaan, tai sitten muutat yksin asumaan että saat taloutesi tasapainoon. Ethän voi antaa luottotietojesi yms mennä, vain sen takia kun avopuoliso haluaa elää leveästi.
22 tässä,
sori en huomannut, että kirjoitit koko vuokran olevan 1400e. Kyllä sulla silti joku muutos noihin asumiskuluinin täytyy saada, jos aiot päästä veloistasi!
Sinua ap kohdellaan juuri niin kuin annat itseäsi kohdella. Kissa pöydälle vaan tai lusikat jakoon.
Liian vähän tietoja tilanteestasi. Todellako brutto että et tarkoita nettoa? Mikä on vuokra vai onko joku omistusasunto? Kuinka monta ihmistä? Asuntovelka pois ja vuokralle. Ei just mitään säästämistä, koskeintaa joku pikkusumma kuukaudessa. Ei tossa mitään ongelmaa pitäisi olla. Jos haluat elää kuin miljonääri asia on toinen.
Vuokra 350 ei ole realistista moderneissa ja suht koht uusissa asunnoissa. Eri juttu jos sulla ikioma kämppä, jossa ei velkaa. Yksiö ainakin 650 pääkaupunkiseudulla, joten säästöjä ei tule noin paljon. Jos säästöjä tulee 900 niin suosittelisin asumisoikeuden hankkimista, jos ei pelkkä vuokralla asuminen tyydytä.
Minulla sama palkka. Vuokra 800. Muut menot suurinpiirtein kuin sinulla. Ei autoa, ei matkoja, ei just mitään muuta, mutta ei se rahattomuudesta johdu. En varsinaisesti säästä mitään, mutta olen yrittänyt rajoittaa turhien asioiden ostamista.
Mulla nettotulot noin 1700 euroa kuukaudessa ja talous ei ole tasapainossa.
Asumiseen menee 500 e
Bensaan 120 e
Vakuutuksiin 50 e
Työpaikkasyömiseen 100 e
Ruokakauppaan 200 e
Puhelimiin ja nettiin 80 e
Muut menee kaikkeen muuhun. Aina on tili tyhjänä.
Opintolainaan 100 e
1) vuokra
430
21+14+46+40+6=127
3) ruoka
200 (asun yksin)
4) lainanmaksut
-
5)Huvit ja muu eläminen
-543
6) säästäminen
-500
Saan saman verran suurinpiirtein ja näin se suurinpiirtein menee, kyllä sitä edellistä palkkaa on aina jäljellä kun lisää tulee. Ostan kuitenkin aika lailla mitä mieli tekee (tarkoittaen vaatteita yms.) ja lähden minne tykkään. Säästää kun ei käytä autoa.
Oma osuus 700€ vuokrasta: 350€
Oma osuus ruokakauppaan menevistä rahoista: 350€
Oma osuus auton kuluista: 200€
sekalaisiin menoihin: 200€
Hauskan pitoon, matkusteluun tai säästöön 700€
Kannattaa asua kaksin puolison kanssa ilman kakaroita niin jää minipalkastakin ihan mukavasti käteen. En edes oikeen tiedä mitä helvettiä tekisin kaikilla rahoilla kun tästä kohta valmistun ja palkka rupeaa nousemaan mukavasti :D
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 15:13"]
Vuokra 350 ei ole realistista moderneissa ja suht koht uusissa asunnoissa. Eri juttu jos sulla ikioma kämppä, jossa ei velkaa. Yksiö ainakin 650 pääkaupunkiseudulla, joten säästöjä ei tule noin paljon. Jos säästöjä tulee 900 niin suosittelisin asumisoikeuden hankkimista, jos ei pelkkä vuokralla asuminen tyydytä.
[/quote]Niin siis meidän vuokra on 700e josta 350e on minun osuuteni. Meillä on kolmio Tampereella ihan rautatieaseman vieressä. Hyvällä paikalla mutta melko vanha asunto. Toisaalta tykkään kyllä näistä 50luvun kivitaloista. Hyvää tekoa ja naapurit ei kuulu.
Totuin opiskeluaikana pienellä budjetilla elämiseen ja se jäi vähän päälle. Nykyään jos tienaan joskus yli tonnin, tuntuu etten keksi mihin rahan laittaisin. Kun on tottunut että pitää elää sillä 700eurolla kuussa. Opiskelijoilla tietysti myös halvemmat vuokrat kun asutaan soluissa.
AP tässä.
Ilmeisesti onnistuin kirjoittamaan infoni todella sekavasti ja ripotellen.
Kyseinen 1800e oli siis netto ei brutto. (Brutto joku 2400 max.)
Koko vuokra on 1400e ja rapiat ja mun osuus tasan puolet siitä eli 714e.
Lisäksi minulla on yhteensä n. 13 000e edestä opintovelkaa sekä joustolainaa sekä tapissa oleva masterissa. Ja kädestä suuhun eletään. Mitään ei saa säästöön kun talous on avokin (5 vuotta jo yhdessä) kanssa tasatalous. Minun rahani 1800e menevät kaikki elämiseen ja hänen rahoista 1800e elämiseen ja loput 3200e omien hankintojensa:veneen, uuden auton , matkustelun ja harrasteiden ylläpitoon. Toisinsanoen, olen alkanut "katkeroitua" siitä, että oma talouteni on aina kuralla ja hän käyttää sumeilematta loppupalkkansa oman omaisuutensa kasvattamiseen sen sijaan, että antaisi minullekin vähän "varaa" uusia vaikka autoni uudempaan käytettyyn. Ollaan kihloissa. Hän on myös suorin sanoen kertonut että jos joskus avioidutaan, avioehto on pakollinen. Vaikka en miehen kanssa perinnön takia ole, tuntuu että nyt vain edesautan hänen omaisuuden haalimista ja elintason ylläpitoa. Vittu!!!!
Ja en siis ole mikään varsinainen tuhluri. En osta kalleimpia vaatteita tai kosmetiikkaa, en nykyisin käy edes kampaajalla vaan trimmaan otsikseni itse. Mulla on avopuoliso, mutta eletään aika lailla omin avuin. En pyydä rahallista tukea eikä hän tarjoa. Ajattelin vaan että olis hyvä jos oma talous olisi siinäkunnossa että siinä olisi puskuri ja jopa yksinasuminen onnistuisi.
Olen siis AP ja samalla tuo nro 12