Taloustaiturit. Miten jaksisit 1800e palkan saadaksesi talouden tasapainoon?
Onko täällä taitavaa rahankäyttäjää?
Jos bruttosi kuussa 1800e, kuinka se olisi ihanteellista jakaa näiden suhteen:
1) vuokra
2) muut asumiskulut (sis.sähkö,vesi,puhelin,netti,vakuutukset)
3) ruoka
4) lainanmaksut
5) säästäminen
Mikä olisi sinun tiesi tasapainoiseen talouteen
Kommentit (81)
Ehdota avokillesi omistusasunnon ostamista. Omistussuhde vaikka 75/25 ja lainakulut samassa suhteessa. AInakin asumisen osalta olis reilumpaa.
Miksi ette muuta sinnne miehen omistamaan asuntoon??
Taidatte olla molemmat talousasioissa vähän tumpeloita.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 18:12"]Vuokralla ollaan siksi, kun ei saada lainaa. Miehellä lainaa jo niin paljon ettei irtoa lisälainaa pankista. Maksaa vielä omaa asuntoaan joka on siis vuokralla. Hän on myös jo kiinnittänyt kaiken omaisuutensa joten laina irtoaisi pankilta vain säästöillä joita minulla taas ei ole kun tilanne on tämä.
Kissojen 200e/kk pitää toki sisällään kissanvessan hiekatkin. Hiekat vaihdetaan kerran viikossa ja hiekkana on tuo kristallikide kun on mun mielestä hajuttomin. Mutta joo, siltikin on kallis tikki ja johtuu siitä, että mies on tuollainen -terveelliset elämäntavat on pop- friikki ja kaupasta kannetaan laadukkainta ja lihapitoisinta ruokaa. Toi 3kg kuivaruokasäkki maksaa n.30e (Acana) ja märkäruokana toimii almo naturen raw packit. En tiedä johtuisiko tuosta kissojen rotuominaisuudesta kun ovat superaktiivisia kiikkujia että kuluttavat enemmän. Minut ne meinaa ainakin ajaa vararikkoon...koko ajan pyytämässä lisää ja lisää ruokaa. Eivätkä ole ylipainoisia.
Ja sinä joka haukuit mua idiootiksi. Kerro mulle haukkumisen sijaan miten perustella miehelle meidän tilanteessa miksi kulut tasan-mentaliteetti on epäreilu. Maksaisitko sinä mielelläsi sanotaan 60% enemmän menoista? Tässä tapauksessa kun jään alakynteen, mutta tasakulu sinänsä on reiluista reiluin menetelmä kahden asuinkumppanin välillä.
Ok.. Itse ostan eläinkaupasta 7,5kg säkin erittäin hyvää hiekkaa joka maksaa 10e ja se kestää kahdella kissalla kuukauden. Eli eläinkauppaan mulla menee kuukaudessa 30e. Meillä toinen kissa 8kg painava ja toinen normaalikokoinen ja tolla ruualla pärjäävät hyvin kuukauden. Eikä toi isompi edes laihdu vaikka yritys on kova ;)
Enkä halua vääntää, kerron vain omasta näkökulmasta asioita :) olen itse yksinhuoltaja joka tienaa yhteensä n. 1900e kuukaudessa ja pelkkään asumiseen menee 709e. Bensaan 130 e kuukaudessa ja 150 e muihin laskuihin lapsen harrastuksen mukaanlukien (300e vuodessa). Säästöön saan 200e kuukaudessa ja ylimääräistäkin vielä jää :) niin jqpäivähoitomaksua maksan 105e kuukaudessa.
T. Se jolla on kaksi kissaa
[/quote]
Tuosta puuttuu ainakin auto tai matkakulut, joita useimmilla väistämättä on.
Porukan mielestä ei voi katsoa objektiivisesti eikä ensinkään realistisesti siksi, että monilla meistä on jo elämäntilanne muuttunut monta kertaa. Onhan tilanne aivan toinen jollakin 20-vuotiaalla vastavalmistuneella vuokralla asuvalla kuin perheellisellä opinto- ja asuntovelkaisella.
Ainakin vero% pitäisi olla tiedossa. Aloituksessasi ei mainita lainkaan auto- ja matkakuluja, joten voinee olettaa, että niitä ei ole myöskään verovähennyksissä.
Sitten selvennät, että brutto ja netto menivät väärin päin eli tarkoitit kuitenkin verojen jälkeen jäljelle jäävää osaa?
Aloitetaan siitä, mikä on pakollista: ruoka ym. päivittäisostot 500€/kk (tiukan paikan tullen olisi varaa tinkiä), lainat + säästöt yhteensä noin 200, olisi jotain pelivaraa.
Laina ja vastike 450
Vakuutukset 20
Sähkö vesi n. 50
Ruoka 250
Auto 300
Harrastukset 30
Lisäksi ovat yllättäväy kulut kuten kodinkoneet. Vaatteita yms tarvitsee. Lisäksi pitäisi säästää kun autokin pitää joskus vaihtaa eli elän käytännössä kädestä suuhun. Tai ei tällä palkalla " eletä" vaan hyvä jos selviytyy edes pakollisista menoista. Asun yksin eikä ole lapsia.
Riippuu, paljonko ovat pakolliset kulut, lähinnä vuokra.
Vai oliko se sittenkin netto josta oli verot jo vähennetty :D
Vai oliko se sittenkin netto josta oli verot jo vähennetty :D
Ei kun nyt pitää samalla määritellä se, kuinka paljon voi noin pienipalkkainen ihminen laittaa vuokraan :D
Ei kun nyt pitää samalla määritellä se, kuinka paljon voi noin pienipalkkainen ihminen laittaa vuokraan :D
Meillä pankki lähtee siitä, että asumiskuluihin saa mennä max 35% bruttotuloista. Eli laske sen mukaan, loput elämiseen. Jos maksat asuntolainaa, se on jo säästämistä itsessään (siis pääoman lyhennys osuus).
Mulla on about samat tulot.
Vuokra 350e
Laskut 50e
Ruoka 400e
Huvit 50e
Bussikortti 50e
Loppu 900e säästöön tai yllättäviin menoihin.
Ei lainoja, lemmikkiä, lapsia tai autoja. Paljon ilmaisia huveja kuten retkeily ja kavereiden tapaaminen.
WAU! Saatko tosiaan 900e säästöön????
No eihän tuohon voi sanoa mitään, jos ei tiedä mitä lainoja on maksettavana, ja paljonko vuokra on, mikä on veroprosentti ja onko kyseessä yhden hengen talous. Ne kun eivät ole itsestä kiinni olevia asioita. Jos oletetaan, että maksettavana on opintolainaa ja asuisin yksin vuokralla vaikkapa 500e:n kaksiossa, ja veroprosentti olisi 20% niin 1440e jakautuisi vaikkapa näin :
Vuokra 500e
Lainanmaksu 200e
Puhelin, netti, sähkö 100e
Ruoka 250e (välillä haluaa luksusta)
Säästöön 100-200e
Loput juokseviin menoihin; kahvittelut, yllärilaskut, leffat, baareilut, vaatteet, meikit jne jne
Joku vastavalmistunutko kyselee? Kun palkkakin oli bruttona ilmoitettu :)
Kannattaa kyllä huomioida, että se vuokranmaksu ei ole itsestä kiinni aina. Voi olla heikosti tarjolla halpoja yksiöitä jne. Toisin sanoen, vuokraa menee sen verran, mitä silloinen asuntotilanne "määrää".
Toinen mikä on, että ennen kuin tekee minkäänlaista budjettia, pitää laskea (joko verottajan kanssa tai yksin) itselle hyvä veroprosentti. Ellet halua pistää säästöön nimenomaan mätkyjä varten rahaa.
Viimeinen sääntö lienee (yksinasuvalla), että vuokran jälkeen seuraavaksi suurin menoerä kannattaa olla lainanmaksu, ja sitä seuraava säästöön laitettu summa. Jos vain mahdollista. Lapsiperheessä sen sijaan joutuu soveltamaan enemmän. Joskus lapsen uudet urheiluvaatteet syövät säästöön menevästä osasta jne.
Mulla on ilmeisen isot menot tuloihin nähden. Joudun miettimään luopuako asunnosta. En tahtoisi :(. Vuokralla olen.
Palkka siis tuon 1800e joskus harvoin yli 2000e kun tunti- ja projektityöläinen olen. Vuokrani on 714e/kk sisältäen veden ja lämmityksen ja parkkipaikan. Auto siis on, mutta siitä ei ole muita kuin bensakuluja koska vanhempani (jotka aikoinaan ostivat kulkupelini lahjaksi) maksavat vakuutukset. En sitä paljoa tarvitse, mutta se on jo niin vanhakin ettei sen myymisestä ole varsinaista hyötyä. Opintolainaa on n.8000e ja joustolainaa 3800e. Jouduin ottamaan lainan jotta sain maksettua korkeakorkoiset pikkuvelkani ja osamaksut pois. Tanssin ja käyn salilla ja noiden harrasteiden lukukausimaksut on yhteensa n.700e puolessa vuodessa. Tuntuu vaikealle enää löytää mistä säästää. Ai niin, mulla on 2 kissaakin joiden ruokakulut on n. 200e kuussa.
Ei nykypäivänä kellään oo varaa asua yksin. Tampereella yksiöiden vuokrat lähempänä 600e. Törkeää. Mä asun poikaystävän kanssa ja siksi oma osuus 350e. Sisko puolestaan ei seurustelee joten hän asuu kaverinsa kanssa kimpassa ja vuokra 240e/kk. Hyvän kämppäkaverin/poikaystävän löytäminen on nykyään talouden tasapainottamisen yks ehto. Ellei sitten ole todella hyvätuloinen. Köyhät tarvii toisiaan
Kyllä sinua nyt vedetään höplästä. Vai menojen tasaaaminen on "reiluista reiluinta". No, miehesi mielestä varmasti onkin...