Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloustaiturit. Miten jaksisit 1800e palkan saadaksesi talouden tasapainoon?

Vierailija
21.02.2014 |

Onko täällä taitavaa rahankäyttäjää?

Jos bruttosi kuussa 1800e, kuinka se olisi ihanteellista jakaa näiden suhteen:

1) vuokra

2) muut asumiskulut (sis.sähkö,vesi,puhelin,netti,vakuutukset)

3) ruoka

4) lainanmaksut

5) säästäminen

Mikä olisi sinun tiesi tasapainoiseen talouteen

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos ap tekisit vielä lapsen tuon idiootin kanssa, niin johan rupeaa talous tasapainottumaan.

Teini-ikäisen yh, kaikki nettotulot 1500.

Vierailija
22/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

61 jatkaa vielä...

Siis sinulla on kaksi kissaa? Vai teillä? Ja syövät kallista ruokaa, koska miehesi niin tahtoo? Siis maksaako miehesi myös 200 € kissanruuasta = 400 € kuussa kissanruokaan? Vai että miehesi haluaa kissojen syövän kalliisti ja sinä maksat siitä 200 € ja miehesi 0 €? Mitäs jos sinä maksaisit kissoillesi normaalin kissanruuan, ja miehesi voisi sitten halutessaan terveysfriikkeillä ja syöttää kateille kalliimpaa murkinaa? 

Minkälaiset ovat kuukauden työmatkakulusi? Syötkö töissä työpaikkaruokalassa tai lounastatko ulkona? Mitä näihin menee kuussa?

Kannattaa myös laskea kuukauden kiinteät menot yhteen. Siis vuokra, vesi, sähkö, känny, netti, vakuutukset, lainat, lehdet, työmatkakulut, työpaikkaruokailut yhteen. Sen summan kun vähennät kuukauden tuloista niin tiedät, paljonko sulla on varaa kuukauden muihin juokseviin menoihin. Summan hahmottaminen auttaa ymmärtämään, mihin sulla on varaa.

Hyvä kun olet talousasioista nyt alkanut kiinnostua. :) Sulla on tuloihin nähden isoja menoja ja reilusti lainaa, joten huolettomalla suhtautumisella saattaisit myöhemmin joutua taloudellisiin vaikeuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei nyt sentään 400e vaan 200e. Ja kissanruoat on jäänyt kokonaan mun vastuulle kun jos mies niitä ostaa, ostaa vaan muutamaksi päiväksi ja taas on ruoat loppu. Ei jaksa sitä nau'untaa ja kerjuuta vaan on pakko mennä ja ostaa pariksi viikoksi kerrallaan. Mutta ootte oikeassa, kissoille löytyy halvempaakin apetta valitti äijä sen ravintoarvoista tai ei. Jos ei maksa niitä, turha tulla arvostelemaan.

Taidanpa pistää talouskeskustelun pystyyn. Edullisempaa kämppää etsinkin jo jne... Ehkä peliä ei oo vielä menetetty.

Vierailija
24/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, alkuperäinen kysymyksesi on jo niin järjetön, että siitä huomaa, miten ulalla olet. Ei nettotuloja voi jakaa noin vain halujensa ja muiden antamien ohjeiden mukaan, vaan tosiaan on olemassa pakollisia kuluja, ja ei-pakollisia kuluja.

Pakollisiksi voi laskea kohtuulliset asumiskulut, liikkumisen, syömisen, lääkkeet ja terveydenhoidon, sekä mahdollisten lainojen hoidon niin ettei ajaudu niiden takia yhä enemmän vaikeuksiin.

Muu on sitten ekstraa, ja sitä muuta joko on tai ei ole, ihan sen mukaan, onko siihen varaa vai ei. Sinulla tuota ekstraa näyttää antamiesi tietojen mukaan olevan ainakin 300€ kuussa: valtavat kissanruokakulut, 200€, ja aika korkeat harrastusmaksut, 100€. Noista voit ihan ensimmäiseksi tinkiä. 

Aivan oma ja erillinen keskustelunsa on sitten se, miten miehen kanssa saatte jotain rotia tuohon touhuun. Kulujen kohtuullisesta ja oikeudenmukaisesta jaosta teidän on keskusteltava aivan ensimmäiseksi. Asumiskulut teidän on pakko saada kohtuullisemmiksi, ja myös miehen olisi ehkä syytä parantaa taloustaitojaan - mitä tuo tuollainen oikein on, että nyt jo kaikki lainat on vedetty tappiin ja kaikki omaisuus on kiinnitetty lainoihin? Ennen pitkää mies on ylivelkaantunut - mitä jos hän vaikka menettää työnsä?

Ennen kuon jatkat suhdetta, kuulustele miestä tarkkaan, jotta saat selville, mitkä ovat miehen ajatukset talouden vastuun jakamisesta esimerkiksi mahdollisten lasten syntyessä. Pitääkö miehen mielestä hoitovapaalla olevan edelleen maksaa puolet kaikesta jne.?

Vierailija
25/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 11:34"]

Mulla on about samat tulot. 

Vuokra 350e 

Laskut 50e 

Ruoka 400e 

Huvit 50e 

Bussikortti 50e 

Loppu 900e säästöön tai yllättäviin menoihin. 

Ei lainoja, lemmikkiä, lapsia tai autoja. Paljon ilmaisia huveja kuten retkeily ja kavereiden tapaaminen. 

[/quote]

Voiko tuollaista vuokraa ollakaan?!

Vierailija
26/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra 350e 

Laskut 50e 

Ruoka 400e 

Huvit 50e 

Bussikortti 50e 

Loppu 900e säästöön tai yllättäviin menoihin. 

Ei lainoja, lemmikkiä, lapsia tai autoja. Paljon ilmaisia huveja kuten retkeily ja kavereiden tapaaminen. 

[/quote]

Etkö maksa veroja ollenkaan jos bruttotulosi on 1800?

Vierailija
27/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10000 euron velka on aika suuri, kun se ei kuitenkaan ole asuntovelkaa, josta jäisi jotain käteenkin. Sinun kannattaa lyhentää velkojasi lumipallomenetelmällä (voit googlata tarkemmin). Idea on se, että kuussa käytetään tietty fiksattu yhteissumma velkojen lyhentämiseen, sanotaan nyt vaikka 300 €. Halvimpia velkoja (ne, joissa korot ja muut kulut ovat pienimmät) lyhennetään vain vaadittu minimisumma, ja kaikki loput käytetään aina kalleimman velan lyhentämiseen. Kun kallein on saatu maksettua, se 300 € ( tai halvempien velkojen lyhennyksen minimisummasta ylijäävä osuus) käytetään sitten kokonaisuudessaan seuraavaksi kalleimman velan maksuun jne.

Näin velkojen korkokulut ja muut kustannukset tulevat maksamaan sinulle vähemmän kuin jos lyhentäisit kaikkia velkoja samalla summalla. Lisäksi se on henkisesti kannustavaa, kun on vähemmän erillisiä velkoja, ja saa edes jonkun niistä maksettua ensin pois.

Sinulla velkoja on sanojesi mukaan vain kaksi, joten maksa tuo joustoluotto nyt ensin pois, pitäen opintolainan lyhennykset minimissä kunnes koko joustoluotto on maksettu.

Vierailija
28/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 21:03"]

Vuokra 350e

[/quote]

Voiko tuollaista vuokraa ollakaan?!

[/quote]

Jokakoti.fi haku palauttaa 104 vuokra-asuntoa, joiden vuokra on 350e tai alle. Joten kyllä niitä vaan on =) Kaikki nyt vaan ei asu pk-seudulla.

Vierailija
29/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla menoilla;

Vuokra 300

Muut asumiskulut 50 + bensa 50

Ruoka 200

Lainat ja osamaksut 50

=650

Eli mulla tuosta menis säästöön 1150e, nykyiset tuloni on 700e/kk, terkuin avoliitossa asuva opiskelija :)

Vierailija
30/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla menoilla;

Vuokra 300

Muut asumiskulut 50 + bensa 50

Ruoka 200

Lainat ja osamaksut 50

=650

Eli mulla tuosta menis säästöön 1150e, nykyiset tuloni on 700e/kk, terkuin avoliitossa asuva opiskelija :)

Vierailija
31/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te löydätte noin halpoja kämppiä? Pitäisikö vielä pyytää teitä laittamaan asuinkaupunki viesteihin niin saadaan samalla tutkimusta siitä, miten elämän kalleus sijoittuu suomiakselilla :D

Vierailija
32/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa, että vaikka avokillasi onkin noin hyvä tulotaso, niin elätte vuokralla. :o

Vierailija
33/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saat menemään 200 e kahden kissan ruokaan kuussa? Mulla on kaksi kissaa joiden syömiseen menee 20e kuussa, ostan 3 kg kuivamuonasäkin eläinkaupasta kerran kuussa ja elävät sen kanssa oikein hyvin, siinä kuivaruoassa on kaikki mitä tarvitsevat elääkseen. 200e kuulostaa todella isolta summalta.

Vierailija
34/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 17:16"]

AP tässä.

Ilmeisesti onnistuin kirjoittamaan infoni todella sekavasti ja ripotellen.

Kyseinen 1800e oli siis netto ei brutto. (Brutto joku 2400 max.)

Koko vuokra on 1400e ja rapiat ja mun osuus tasan puolet siitä eli 714e.

Lisäksi minulla on yhteensä  n. 13 000e edestä opintovelkaa sekä joustolainaa sekä tapissa oleva masterissa. Ja kädestä suuhun eletään. Mitään ei saa säästöön kun talous on avokin (5 vuotta jo yhdessä) kanssa tasatalous. Minun rahani 1800e menevät kaikki elämiseen ja hänen rahoista 1800e elämiseen ja loput 3200e omien hankintojensa:veneen, uuden auton , matkustelun ja harrasteiden  ylläpitoon. Toisinsanoen, olen alkanut "katkeroitua" siitä, että oma talouteni on aina kuralla ja hän käyttää sumeilematta loppupalkkansa oman omaisuutensa kasvattamiseen sen sijaan, että antaisi minullekin vähän "varaa" uusia vaikka autoni uudempaan käytettyyn. Ollaan kihloissa. Hän on myös suorin sanoen kertonut että jos joskus avioidutaan, avioehto on pakollinen. Vaikka en miehen kanssa perinnön takia ole, tuntuu että nyt vain edesautan hänen omaisuuden haalimista ja elintason ylläpitoa. Vittu!!!!

[/quote] Oletko sä ihan idiootti?? :O Häivy hyvän sään aikana, ei tuollaista "miestä" kukaan tarvitse elämäänsä. Sehän käyttää sua vaan hyväksi.

Vierailija
35/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla ei ole varaa noihin harrastuksiin eikä ostaa kissoille noin kallista sapuskaa. Niitten ruokiinhan sinulla menee enempi kuin omiin ruokiisi.

Pistät nyt ne harrastukset tauolle, ostat kissoille kuivamuonaa ja maksat ne korkeakorkoiset velat nopeasti pois. Sitten kun ne lyhennykset on pois on ehkä varaa taas harrastaakin.

Lapsettomana pariskuntana tuommoinen erilliset rahat ja erillinen onaisuus ehkä vielä toimiikin mutta jos lapsia hankitte niin ongelmia on kovasti tiedossa. Kohta huomaat maksavasi pienestä palkastais myös lasten vaatteet ja ruoat eikä miehesi edelleenkään osallistu mihinkään. Toivottvasti anta sinun ees käyttää venettään.

Vierailija
36/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sun täytyy sanoa sille miehelle että sulla ei ole varaa asua 1400 euron vuokra-asunnossa, että jos se haluaa että

Jaatte kulut puoliksi niin teidän on muutettava halvempaan, 'kato kultsi, tässö ois kiva 15 neliön yksiö suvelasta'

Vierailija
37/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kyllä muuttaisin tuossa tilanteessa pois. Ei sulla ole varaa asua tuossa asunnossa tuon miehen kanssa. Jos teillä olisi lapsia, niin takuulla lasten kulut olisivat sun kuluja.

Vierailija
38/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 % asumiseen, 20 % säästöön, loput kulutukseen.

Vierailija
39/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla ollaan siksi, kun ei saada lainaa. Miehellä lainaa jo niin paljon ettei irtoa lisälainaa pankista. Maksaa vielä omaa asuntoaan joka on siis vuokralla. Hän on myös jo kiinnittänyt kaiken omaisuutensa joten laina irtoaisi pankilta vain säästöillä joita minulla taas ei ole kun tilanne on tämä.

Kissojen 200e/kk pitää toki sisällään kissanvessan hiekatkin. Hiekat vaihdetaan kerran viikossa ja hiekkana on tuo kristallikide kun on mun mielestä hajuttomin. Mutta joo, siltikin on kallis tikki ja johtuu siitä, että mies on tuollainen -terveelliset elämäntavat on pop- friikki ja kaupasta kannetaan laadukkainta ja lihapitoisinta ruokaa. Toi 3kg kuivaruokasäkki maksaa n.30e (Acana) ja märkäruokana toimii almo naturen raw packit. En tiedä johtuisiko tuosta kissojen rotuominaisuudesta kun ovat superaktiivisia kiikkujia että kuluttavat enemmän. Minut ne meinaa ainakin ajaa vararikkoon...koko ajan pyytämässä lisää ja lisää ruokaa. Eivätkä ole ylipainoisia.

Ja sinä joka haukuit mua idiootiksi. Kerro mulle haukkumisen sijaan miten perustella miehelle meidän tilanteessa miksi kulut tasan-mentaliteetti on epäreilu. Maksaisitko sinä mielelläsi sanotaan 60% enemmän menoista? Tässä tapauksessa kun jään alakynteen, mutta tasakulu sinänsä on reiluista reiluin menetelmä kahden asuinkumppanin välillä.

Vierailija
40/81 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa tasataloudessa on mitään järkeä. Yhteiset kulut täytyy maksaa tulojen suhteessa. Omien menojesi kanssa sinun täytyy myös järkevöityä. Esimerkiksi tuollainen summa kissojen ruokaan on täysin kestämätöntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi