Mikä ongelma parisuhteessa on yllättänyt eniten?
Siis tyyliin en olisi ikinä uskonut tai ei olisi ikinä tullut mieleenkään, että meille tapahtuu tällaista.
Omalla kohdalla miehen seksuaalinen haluttomuus. Kuvittelin nuorena, että kaikki miehet haluaa aina seksiä.
Kommentit (2601)
Mies valehteli kaiken ja kaikesta.
Niitä kahdeksaa vuotta ei siis ollutkaan.
En koskaan tuntenut häntä.
Se oli petos.
Se, kuinka itsekeskeisiä miehet ovat (huom kokemus monikossa).
Miten, joko lähes mahdotonta tai pitkällisenkään opetusyrityksen jälkeenkään vaikeaa, heidän (miesten) on osata ajatella omien tekemisten tai tekemättäjättämisten syy seuaus suhdetta.
Kuten myös kyvyttömyys osata asettua toisen asemaan ja sitä kautta ymmärtää toisen tunteita.
Puhumattomuus. Että puolison oikeasti on todella vaikea ilmaista itseään, ilman että olisi mistään ujoudesta tai kehtaamisesta kyse. HäN ei vain löydä sanoja ja joutuu sanomaan aina en tiedä.. tai jos oikein kova paikka en tiedä mitä sanoa.. Olen miettinyt et onko hänessä jtn autismipiirteitä.. No rakas on silti!
Miehen kyvyttömyys asialliseen keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Puhumattomuus. Että puolison oikeasti on todella vaikea ilmaista itseään, ilman että olisi mistään ujoudesta tai kehtaamisesta kyse. HäN ei vain löydä sanoja ja joutuu sanomaan aina en tiedä.. tai jos oikein kova paikka en tiedä mitä sanoa.. Olen miettinyt et onko hänessä jtn autismipiirteitä.. No rakas on silti!
Olen miettinyt itsessäni samaa. Ilmaisen itseäni kirjallisesti oikein hyvin, ja kirjoittaminen on sekä harrastukseni että osa työtäni. Kuitenkin välillä keskustelutilanteissa en kykene muodostamaan ajatuksia ja puhumaan samaan aikaan. Etenkin kaikenlainen tunnepuhe vaatii aika paljon prosessointia, enkä pysty siihen reagoimaan normaalin keskustelunopeuden puitteissa.
En kyllä missään tapauksessa ottaisi mitään autismidiagnoosia, vaikka sellaisen saisinkin.
Se, että nainen voi ihan oikeasti esittää seksuaalisesti avoimempaa ja halukkaampaa suhteen alkukuukaudet saadakseen miehen suhteeseen ja sitten ryhtyä kaasuvalottamaan, että ei meillä koskaan sellaista seksiä edes ollut. En ikinä uskoisi, ellei olisi omalle kohdalle sattunut. Kamala tunne, kun alkaa epäilemään omaa järkeään.
Vierailija kirjoitti:
Se, kuinka itsekeskeisiä miehet ovat (huom kokemus monikossa).
Miten, joko lähes mahdotonta tai pitkällisenkään opetusyrityksen jälkeenkään vaikeaa, heidän (miesten) on osata ajatella omien tekemisten tai tekemättäjättämisten syy seuaus suhdetta.
Kuten myös kyvyttömyys osata asettua toisen asemaan ja sitä kautta ymmärtää toisen tunteita.
Jokainen vastaa omista tunteistaan, eikä kenenkään kannata jäädä toisen ihmisen ymärtämisen tai ymmärtämättä jättämisen vangiksi.
Mullekin on opetettu nuorena, että kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa eli että seksiasioista ei tarvitse huolehtia. Riittää, kun huolehtii itsestään. Miesten tekee aina mieli. Vika on AINA naisessa, jos seksi ei suju tai sitä ei ole.
Tämä ei sitten pitänytkään paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että nainen voi ihan oikeasti esittää seksuaalisesti avoimempaa ja halukkaampaa suhteen alkukuukaudet saadakseen miehen suhteeseen ja sitten ryhtyä kaasuvalottamaan, että ei meillä koskaan sellaista seksiä edes ollut. En ikinä uskoisi, ellei olisi omalle kohdalle sattunut. Kamala tunne, kun alkaa epäilemään omaa järkeään.
Meinaatko, että rahan takia nainen haluaisi suhteeseen jopa kepulikonstein? Kun muuten on vaikea ymmärtää, miksi nainen haluaisi puoliväkisin suhteen, jota ei halua :).
Miehen seksipuheet ja todellisuus. Puheet oli suuret mutta mies kokematon ja estynyt. Huoh.
Kuinka helppoa, spontaania ja rentoa elämä oli sinkkuna. Oli aikaa ja voimia kuntoilla, huolehtia hyvinvoinnistaan, terveydestään ja ystävyyssuhteistaan, ja tilaa harrastuksille.
Asunto oli pienempi ja pysyi siistimpänä kun asui yksin. Ei tarvinnut huolehtia toisen suvun jäsenistä, merkkipäivistä, lahjoista, vierailuista, iloistaan ja suruistaan.
Parisuhteessa tekemisten ja huolehtimisien määrä kasvaa kaikin puolin. Ja varsinkin jos jommalla kummalla on lapsia, voi periaattessa sanoa hyvästit omalle ajalle, ehkä loppuelämäksi.
Myös se että nykyään tehdään töitä tai opiskellaan etänä, tekee kodista toimiston ja lisää entisestään kotitöitä. Ja jos itsellä on vapaapäivä viikolla, niin koti ei ole enää lepopaikka.
Kaipaan omaa aikaa ja elämää. En tiedä olisinko valinnut parisuhdetta ja perhe-elämää jos olisin tiennyt mihin se johtaa.
Että mieskin voi jankuttaa samaa asiaa kymmenenkin kertaa. Rasittavaa.
En ajatellut koskaan, että yli 30-vuotias ihminen voisi olla niin saamaton, ettei osaa
- hakeutua koulutukseen. Siis se käytännön tekeminen sen jälkeen kun tietää minkä koulutuksen haluaisi (ei ole kyse korkeakoulusta, vaan 2. asteen ammatillisesta koulutuksesta)
- mennä lääkäriin tai verikokeisiin. Siis hoitaa ajanvarausta ja ennen kaikkea selvittää mistä ja miten aika varataan.
- avata pankkitiliä
- tilata uutta verokorttia
Vain muutamia esimerkkejä, joita nyt tuli mieleen. Jatkuu kaikkeen muuhunkin vastaaviin omien asioiden hoitamiseen.
Autan kyllä kaikissa näissä ja paljon muussa, eikä se nyt edes haittaakaan. Parisuhteessa pitääkin auttaa puolin ja toisin. MUTTA - se suurin ongelma on että minun pitäisi myös olla aloitteellinen että "nyt hoidetaan asia x". Minun pitää olla perillä kaikista näistä asioista ja tehdä kaikki se näihin liittyvä metatyö. Koska muuten se vaan jää hoitamatta. Ja kun niin käy, niin sehän on muiden syytä, ennen kaikkea minun, koska en kertonut että pitää hoitaa.
Olisin mieluummin puoliso kuin huoltaja.
Se että miehellä riittää niin vähän aikaa romantiikkaa, oikeestaan vaan sen ajan kun jahtaa sänkyyn.
Suuret retestelypuheet mutta pienet teot.
Riippuvuus omasta äidistään ja suvustaan.
Saamattomuus. Tulee töistä, telkkari päälle, onks ruokaa.
Viikonloppuisin jaksaa tulla mun perässä ja voi yhtäkkiä sanoa su iltana olipa kiva viikonloppu.
Mies vain deittaili ennen minua ja nyt, kun hoidan kaikki, hän vaan on.
Jokaisella on oma elämä, mutta paljonko hänellä jää elämää elämättä, kun vaan on
Vierailija kirjoitti:
Niin juu miehen omalla käytöksellä ei toki ole osaa eikä arpaa siihen, että naisen halut hiipuu. Millä perusteella oletetat, että suhteen alussa ollut intohimonliekki oli feikattua?
Vierailija kirjoitti:
Ja sinut pidetään väkisin suhteessa? On sidottu kiinni patteriin?
Olisiko tämä suomalaisen kasvatuksen tulosta? Vähän sama juttu kuin se, ettei Suomessa kysytä kuulumisia, tai yleensäkään olla kiinnostuneita mitä toiselle kuuluu, vaan puhutaan ainoastaan itsestä. Ehkä jonkinlainen vuorovaikutuksen taidon puute yleisestikkin...?
Muistan kuinka yllättynyt olin kun sain kuulla elämäni ensimmäiset kehut. 25 vuotiaana! Työsuorituksestani, eräältä työkaverilta Ruotsissa, johon olin muuttanut hieman aikaisemmin.
Sen jälkeen olen itsekkin alkanut kehumaan muita, aina kun on aihetta, viraston virkailijaakin puhelun päätteeksi, jos saan hyvää palvelua.
Olisiko Suomessa vieläkin ajatus siitä että ihmisestä tulee leuhka jos häntä kehuu? Näin minulle on ainakin sanonut useampikin suomalainen.
Nykyään asun Etelä-Euroopassa, jossa kannustavia sanoja satelee sekä miehiltä että naisilta. Anoppi ja hänen siskonsa ovat nykyään suurimpia kannustajiani. Itse kirjoitin anopille kiitoskirjeen, jonka ojensin hänelle eka kerran kun tavattiin. Kiitin häntä sitä että hän oli kasvattunut pojastaan niin hyvän miehen minulle. Nykyään kehumme poikaansa kilpaa, ja todella ihan aiheesta ;-)
Mielestäni kaikki tarvitsevat positiivista kannustusta, ja kehujakin kun on aihetta, sekä miehet että naiset.
N54