Miten kristitty opettaja voi tuoda työssään vakaumuksensa esille?
Pyrkimys ei ole käännyttää ketään, ei lyösä oppilaita Raamatulla päähän, tms.
Mutta uskon Jeesukseen Vapahtajanani. Miten voisin käytännössä tuoda sitä työssäni esille ilman, että joku ateisti kimpaantuu?
Kommentit (131)
Jatkan vielä sen verran, että kirjoitin että minä en aio käyttää aikaani tyhjänpäiväisiin keskusteluihin, joihin lasken keskustelut jumalista uskovaisten kanssa. Koulussa taas edetään opetussuunnitelman mukaan, ja on hyvä, että lapseni saa käydä maailmankatsomuksellista keskustelua ilman tunnustuksellisuutta.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:45"]
Chess with pidgeons, guys, chess with pidgeons...
[/quote]
Niin, uskonto on ei-uskoville helmiä sioille.
[/quote]
no niimpä taitaa olla! Sitä en vain ymmärrä, että uskovaiset ihmiset tuomitsevat ateistit paljon jyrkemmin kuin toisinpäin. Itseä lähinnä uskontotouhu huvittaa, mutta kos sanoo mielipiteensä arkisesti, niin jaahas, sellanen tunteenpalo vastassa ja puollustuskanta ja paheksunta, olemmehan me ateistit herran mielestä syntisiä jotka eivät pääse taivaaseen tai joutuvat ainakin järjettömään limboon ennen lopullista rauhaa...
jos jumala oikeasti ymmärtäisi ihmistä, hän ei uhkailisi ei-uskovia vaan ymmärtäisi ihmiselämän rajallisuuden ja ihmisen kyvyn "hengelliseen suppeuteen" :)
Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että uskovilla ei ole mitään oikeutta pakkosyöttää sitä omaa maailmankatsomustaan yhtään kenellekään? Ei jukoliste mulla olis pokkaa lähteä kaduille tai oville saati koululuokkaan jakamaan jotain "jumalaa ei ole" -lappusia ja vihkosia ja julistamaan sanomaa. Miten ylimielisiä, käytöstavattomia ja moraalittomia ihmisiä nää oikeasti on?!
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:51"]
Miten mä näinvanhana kolmekakkosena oon alkanu tuntemaan, että uskovaisuus tai uskomisen kokeilun kuuluis olla ohimenävä kehitysvaihe varhaisaikuisuudessa tai ennen kolmevitosen kypsää ikää?! Tai tuntuu, että uskova ihminen on jotenkin älyllisesti tyhmänpuoleinen eikä pysty itsenäiseen ajatteluun? Tai sitten uskomisella johonkin jumalaan paikataan jotain hirveetä traumaa, millä pelot pysyy kasassa... Keinotekoista sanon minä. Terveisin entinen uskovainen, joka selvitti ongelmansa ja kykenee elämään ilman turvariepua.
[/quote]
Mites, kun mä olen uskovainen, eikä mulla ole mitään sen kummempia ongelmia ollut koskaan? Ei traumoja, ei pelkoja, tms. Ehkä juuri uskon vuoksi ei niitä ole.
Ja itsenäiseen älylliseen työskentelyyn kykenen kyllä, valmistelen väitöskirjaa. En nyt viitsi kertoa aihetta, koska on sen verran spesifi tieteenala, että anonymiteetti ei säilyisi.
Mutta, siinähän juuri piilee lausumasi das Pudels Kern. Uskontoa ei voi käsittää ÄLYLLISESTI. Uskonto on hullutusta järjelle. Usko on uskoa, eikä järjellä, älyllisesti päättelemällä voi koskaan lähestyä uskomisen mysteeriä.
On aika hurjaa pilkata ihmistä älyllisesti tyhmänpuoleiseksi sen perusteella, mihin hän uskoo. Sehän on aika ahdasmielistä ajattelua, stereotypiointia.
Tiesitkö, että esim. Einstein uskoi Jumalaan? Oliko hän mielestäsi älyllisesti tyhmänpuoleinen? Tai Mozart, hänkin uskoi Jumalaan. Ja Bach. Älyllisesti tyhmänpuoleisia? Tai vastaavasti vaikkapa Kahlil Gibran uskoi Jumalaan. Pitäisitkö häntä älyllisesti tyhmänä?
Minä puolestani pidän vajavaisena ihmistä, jonka elämästä ja kokemusmaailmasta puuttuu uskon, Jumalan, mysteerin kokemus. Mutta vajavainenhan ihminen on toki aina. Jotain oleellista elämästä silti mielestäni puuttuu ilman noita seikkoja.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:55"]
Jatkan vielä sen verran, että kirjoitin että minä en aio käyttää aikaani tyhjänpäiväisiin keskusteluihin, joihin lasken keskustelut jumalista uskovaisten kanssa. Koulussa taas edetään opetussuunnitelman mukaan, ja on hyvä, että lapseni saa käydä maailmankatsomuksellista keskustelua ilman tunnustuksellisuutta.
[/quote]
Enpä lukenut aikaisempaa viestiäsi, mutta repesin, kun luin tämän. Huomasitko, mihin ketjuun eksyit?
Herran siunausta ja siunattua elämää lapsillesikin. Rukoilen puolestanne ja eiköhän uskova opettajakin saata rukoilla oppilaidensa puolesta. Oma pelastuksesi on itsestäsi kiinni, lastesi pelastus heistä kiinni ja voi olla, että Pyhä Henki ohjaakin heidät uskon pariin, kuten toivon mukaan sinutkin. Jumala Rakastaa sinuakin! XXX
Jos Jumala olisi ajatuksissaan ymmärtäväisempi, niin mikä ettei. Hän vaikuttaa vain keskenkasvuiselta teiniltä, jolla valta noussut partaan kaikkine kuvauksineen helvetin lieskoista jotka syntisen syövät. Ei, kannatan tasa-arvoa ja Hän ei taida olla kuullut sellaisesta.
Jos itse uskot asiaan vankasti, ei sinun sitä tarvitse toisille todistella tai saada vertaistukea muiden uskomisesta. Itse uskon evoluutioon ja siihen että kuoleman jälkeen ihminen maatuu, ensimmäinen kerta kun kerron siitä muille on tässä, muiden ei tarvitse uskoa samaan ja voivat uskoa vaikka kristinuskoon. En väitä että olisin oikeassa, mutten usko olevani väärässäkään. Uskontojen todistelu (ovilla kiertely jne.) huokuu epävarmuutta, jos sitä niin hirveästi täytyy todistella, niin menee uskottavuus.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:54"]
[/quote]
[/quote]
no niimpä taitaa olla! Sitä en vain ymmärrä, että uskovaiset ihmiset tuomitsevat ateistit paljon jyrkemmin kuin toisinpäin. Itseä lähinnä uskontotouhu huvittaa, mutta kos sanoo mielipiteensä arkisesti, niin jaahas, sellanen tunteenpalo vastassa ja puollustuskanta ja paheksunta, olemmehan me ateistit herran mielestä syntisiä jotka eivät pääse taivaaseen tai joutuvat ainakin järjettömään limboon ennen lopullista rauhaa...
jos jumala oikeasti ymmärtäisi ihmistä, hän ei uhkailisi ei-uskovia vaan ymmärtäisi ihmiselämän rajallisuuden ja ihmisen kyvyn "hengelliseen suppeuteen" :)
[/quote]
Mun täytyy kyllä uskovaisena kertoa ihan toisenlaisista kokemuksista.
Minulla on ateistituttavia, jotka tietävät hyvin, että kuulun kirkkoon ja olen uskossa. Olenpa ennen heidän ateismiaan kelvannut heidän lapsensa kummiksikin, jne.
Aina tavatessamme tämä ateisti alkaa julistaa omaa ylivertaisuuttaan ja älykkyyttään ja haukkuu minun uskoani. Hän suhtautuu hyvin kiihkokielteisesti kaikkeen, mikä liittyy uskontoon ja tuo sen palavasti julki. Lapsensa ovat edelleen uskonnontunneilla koulussa, mutta hän haukkuu koko ajan uskonnonopetusta, kun siellä opetetaan jopa asioita Raamatusta! Mitä ihmettä hän sitten odottaa ev.lut.-uskontotunneilla tapahtuvan?
En tuputa uskontoani kenellekään. Mutta jos joku ilmoittaa kovaan ääneen keskustelussa, että kyllä on kirkot p*tä, niin koen silloin oikeudekseni sananvapauden ja uskonnonvapauden nimissä kertoa positiivisista kokemuksistani uskontoon ja kirkossakäyntiin liittyen.
Silloin olen saanut ateisteilta aikamoista vihamielistä kuraa niskaan. Ei todellakaan mitään hyväntahtoista "antaa kaikkien kukkien kukkia"-ajattelua.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 03:02"]
Jos Jumala olisi ajatuksissaan ymmärtäväisempi, niin mikä ettei. Hän vaikuttaa vain keskenkasvuiselta teiniltä, jolla valta noussut partaan kaikkine kuvauksineen helvetin lieskoista jotka syntisen syövät. Ei, kannatan tasa-arvoa ja Hän ei taida olla kuullut sellaisesta.
[/quote]
Hengen edessä me kaikki olemme samanarvoiset. Meillä on pyhä seurakunta sitä varten, että voimme seurakunnassa yhdessä arvioida, mikä muuta kuin Pyhän Hengen ohjausta. Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi tarkoittaa myös, että rakasta itseäsi, omaa sieluasi.
Väitöskirjan tekijä, ok oli ehkä huonosti muotoiltu toi tyhmyys osuus, piti varmaan kirjottaa, että vaikuttavat tyhmiltä. Olen myös huomannut että uskovaisia on kahenlaisia, niitä, joita elämä ei ole kovin rankasti kohdellut, niinkuin ilmeisesti väitöskirjailijaa, ja niitä, joita elämä on kohdellut niin kovasti, että he ns hurahtavat uskoon ja eivät pysty sen jälkeen muuta ajattelemaan. Itse kuulun siihen välimaastoon, joka on päässyt kyynistymään. Olen itsekin ollut tuollainen uskovainen ja älyllisesti tiptopmaisteri, mutta niin vaan se ajatusmaailma pikkuhiljaa on lähtenyt toiseen suuntaan ja kohta en edes tiedä, että tuntisin edes mistä kirjoitit uskoon liittyen. Vielä muistan ton mysteerissä vellomisen, mutta niin vaan himmenee ja himmenee. Vaikka ihmeellä on paiskattu päähän, niin elämä on vetäny pitemmän korren.
[/quote]
Jeesus puhui tasa-arvosta jo silloin, kun koko termiä ei oltu vielä edes keksitty. Hän on keksinyt tasa-arvon.
Sinulla taitaa olla aika keskenkasvuinen kuva siitä, mitä kristinusko opettaa? Kannattaisi perehtyä ensin, laukoa mielipiteitä vasta sitten.
Hei ja täällä on ainakin kaks eri ateistia paikalla, eli en kirjota sataa postausta minuutissa ite
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 03:11"]
Väitöskirjan tekijä, ok oli ehkä huonosti muotoiltu toi tyhmyys osuus, piti varmaan kirjottaa, että vaikuttavat tyhmiltä. Olen myös huomannut että uskovaisia on kahenlaisia, niitä, joita elämä ei ole kovin rankasti kohdellut, niinkuin ilmeisesti väitöskirjailijaa, ja niitä, joita elämä on kohdellut niin kovasti, että he ns hurahtavat uskoon ja eivät pysty sen jälkeen muuta ajattelemaan. Itse kuulun siihen välimaastoon, joka on päässyt kyynistymään. Olen itsekin ollut tuollainen uskovainen ja älyllisesti tiptopmaisteri, mutta niin vaan se ajatusmaailma pikkuhiljaa on lähtenyt toiseen suuntaan ja kohta en edes tiedä, että tuntisin edes mistä kirjoitit uskoon liittyen. Vielä muistan ton mysteerissä vellomisen, mutta niin vaan himmenee ja himmenee. Vaikka ihmeellä on paiskattu päähän, niin elämä on vetäny pitemmän korren.
[/quote]
Kristuksessa on elämä. Kaikki muu on kuoleman vallan alla. Miten siis voi sanoa, että elämä on vetänyt pidemmän korren, jos on kieltänyt Kristuksen? Silloinhan ei ole valinnut elämää.
En mielestäni ole käynyt täällä keskustelua jumalista vaan oman elämänkatsomuksen tuputtamisesta oppilaille. Mutta kiva, jos sait vähän iloa ja naurua elämääsi. Viestisi loppuosa n ja kristittujen käytöstapojen suhteen voin taas vain todeta MOT.
Aika oleelinen kysymys kai tässä yhteydessä on se, että mitä opetat ja miksi koet että kristillisyys tulisi sen aineen opetuksen yhteydessä tuoda esiin. Miksi koet, että oma henkilökohtainen maailmankuvasi on niin arvokas, että koet tarvetta pakottaa sen myös oppilaillesi.
Entä jos olet väärässä?
Jos koet, että et VOI olla asiassa väärässä, niin mitä mieltä olet siitä, että suuri osa maailman ihmisistä on kanssasi eri mieltä. Harhauskoisia kaikki, miksi juuri he, etkä sinä?
Mitä mieltä olet (ilmeisesti väärin siteeratun) ammoisen rooman keisarin Marcus Aureliuksen mielipiteestä aiheesta:
Live a good life. If there are gods and they are just, then they will not care how devout you have been, but will welcome you based on the virtues you have lived by. If there are gods, but unjust, then you should not want to worship them. If there are no gods, then you will be gone, but will have lived a noble life that will live on in the memories of your loved ones.
Raamatun Jumala ei ole mikään mukava mies, koetko sen ongelmalliseksi?
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 03:13"]
Hei ja täällä on ainakin kaks eri ateistia paikalla, eli en kirjota sataa postausta minuutissa ite
[/quote]
No lupaan rukoilla myös sinun puolestasi. Onko sinulla myös perhettä, jonka puolesta rukoilla? Jeesuksen kautta voit pelastua.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 03:07"]
Jos itse uskot asiaan vankasti, ei sinun sitä tarvitse toisille todistella tai saada vertaistukea muiden uskomisesta. Itse uskon evoluutioon ja siihen että kuoleman jälkeen ihminen maatuu, ensimmäinen kerta kun kerron siitä muille on tässä, muiden ei tarvitse uskoa samaan ja voivat uskoa vaikka kristinuskoon. En väitä että olisin oikeassa, mutten usko olevani väärässäkään. Uskontojen todistelu (ovilla kiertely jne.) huokuu epävarmuutta, jos sitä niin hirveästi täytyy todistella, niin menee uskottavuus.
[/quote]
Jumala on antanut jokaiselle tahdonvapauden. Sinulla on täysi oikeus elämässäsi valita. Toivottavasti olet miettinyt valintaasi tarkoin.
Meillä on vain yksi ero. Huomispäivänä voi sattua luonnontieteellinen löytö, joka kumoaa koko evoluutioteorian ja sen sijaan astuu uusi teoria siitä, miten elämä on maan päällä kehittynyt. Ja niin on uskosi ollut turhaa, siihen teoriaan.
Minä taas voi älyllisesti päätellä, että tämänhetkisen ihmistiedon ja silmin havaittavien todisteiden varassa elämä maapallolla on kehittynyt kaiketi evoluutioteorian kuvaamalla tavalla. Mutta se käsitys voi muuttua huomispäivänä. Aivan, kuten Aristoteleelle maailma oli pannukakku, mutta Galileille pyöreä pallo ja kummallekin se oli tieteellinen totuus.
Mutta minun uskoani se evoluutioteorian kumoutuminen ei hetkauta suuntaan ei toiseen. Koska minun uskoni on Jumalassa, joka on sama eilen, tänään, huomenna.
Monet ateistit on lukeneet liikaa amerikkalaisia uusateismisivustoja ja luulee, että kaikki uskovat on kreationisteja. Minä uskon, että Jumala on luonut kaiken, mitä on. Mutta en usko Hänen vain "taikoneen" kaikkea olemaan, vaan esim. evoluutio on saattanut hyvinkin olla Hänen käyttämänsä työkalu. Oli elämä kehittynyt maapallolle miten hyvänsä, se on kehittynyt tänne Jumalan tahdosta. Näin minä uskon.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 03:11"]
[/quote]
Jeesus puhui tasa-arvosta jo silloin, kun koko termiä ei oltu vielä edes keksitty. Hän on keksinyt tasa-arvon.
Sinulla taitaa olla aika keskenkasvuinen kuva siitä, mitä kristinusko opettaa? Kannattaisi perehtyä ensin, laukoa mielipiteitä vasta sitten.
[/quote]
mä oon lukenu uuden testamentin neljään kertaan. Vanhan testamentin perusteella sanoisin, että Jumala on aikamoinen na*si. Jeesus ja Jumala on eri asioita, vaikka aina kun tohon vetoaa, uskovaiset sanovat jotain pyhästä hengestä ja vesittävät erot niien välillä. Jeesuksen puheet tasa-arvosta oli hyvin käytännönläheisiä ja pyrki puuttumaan väkivaltaan tai alistamiseen sen ajan kulttuurissa. Toisaalta sanoi vaan lakonisesti että "siskosi on osansa valinnut" naiselle, jok valitti että hän raataa kotitöitä mutta oliko se nyt että sisko saa elää vapaata elämää. Aika vittumainen kommentti naiselle, jonka perhe pakottaa raatamaan niska limassa Kun toista siskoa suositaan...
[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 03:13"]
[/quote]
Täällä taitaa olla viisi teitä uskossaan vielä epävarmaa tuon yhden viestin alapeukutuksista päätellen. Jumalan siunausta jokaiselle. Jeesus on kuollut myös teidän syntien tähden.
[/quote]