Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kristitty opettaja voi tuoda työssään vakaumuksensa esille?

Vierailija
21.02.2014 |

Pyrkimys ei ole käännyttää ketään, ei lyösä oppilaita Raamatulla päähän, tms.

Mutta uskon Jeesukseen Vapahtajanani. Miten voisin käytännössä tuoda sitä työssäni esille ilman, että joku ateisti kimpaantuu?

Kommentit (131)

Vierailija
21/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 13:04"]

ET MITENKÄÄN, ellei joku sitä erikseen kysy. Silloinkin parasta olisi vastata, ettei asia kuulu ulkopuolisille. Ihme hinku uskiksilla aina julistaa sitä omaa jeesustaan. Ammattitaitoon ei kuulu henkilökohtainen uskonto tai uskomus.

[/quote]

Ammattitaitoon aina kuuluu oma näkemys, joka pohjautuu omaan kokemustaustaan ja intuitioon. Yliopiston teknillisellä puolella opiskelleena tiedän, ettei minun osaamista pyydetä ja siitä makseta vain teorian takia. Tilaajana toimivat insinöörit tuntevat teorian. Ei kokemusta ja omaa näkemystä voi sulkea pois, kun olen opettamassa. Jos tiedän, että rakenne ei tule kestämään, vaikka laskelmista voi arvioida muuta, minua uskotaan. Teorioilla on rajansa ja kaikkia tekijöitä, jotka muovaa todellisuuden ei tunneta. Monesti riittää, kun käytetään standardien virhemarginaaleja, mutta on tilanteita, jolloin tilastoihin pohjautuvat marginaalitkaan eivät riitä, vaikka kuvitellaan, että tuntemattomia tekijöitä ei ole. Kun vahinko on tapahtunut, on helppo todeta, missä marginaali ei riittänyt, mutta sillä ei enää palauta tilannetta alkuperäiseksi.

Vierailija
22/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 03:01"]

Tiesitkö, että esim. Einstein uskoi Jumalaan? Oliko hän mielestäsi älyllisesti tyhmänpuoleinen? Tai Mozart, hänkin uskoi Jumalaan. Ja Bach. Älyllisesti tyhmänpuoleisia? Tai vastaavasti vaikkapa Kahlil Gibran uskoi Jumalaan. Pitäisitkö häntä älyllisesti tyhmänä?

[/quote]

Jos noin on, niin kyllä minä pidän kaikkia noita "älyllisesti tyhminä". Ei maha mittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 14:19"]

Ammattitaitoon aina kuuluu oma näkemys, joka pohjautuu omaan kokemustaustaan ja intuitioon. Yliopiston teknillisellä puolella opiskelleena tiedän, ettei minun osaamista pyydetä ja siitä makseta vain teorian takia. Tilaajana toimivat insinöörit tuntevat teorian. Ei kokemusta ja omaa näkemystä voi sulkea pois, kun olen opettamassa. Jos tiedän, että rakenne ei tule kestämään, vaikka laskelmista voi arvioida muuta, minua uskotaan. Teorioilla on rajansa ja kaikkia tekijöitä, jotka muovaa todellisuuden ei tunneta. Monesti riittää, kun käytetään standardien virhemarginaaleja, mutta on tilanteita, jolloin tilastoihin pohjautuvat marginaalitkaan eivät riitä, vaikka kuvitellaan, että tuntemattomia tekijöitä ei ole. Kun vahinko on tapahtunut, on helppo todeta, missä marginaali ei riittänyt, mutta sillä ei enää palauta tilannetta alkuperäiseksi.

[/quote]

Ja miten tuo nyt liittyy tähän kyseessä olevaan aiheeseen? Jos jokin rakenne ei kestä, niin se ei kestä, se on faktaa. Erilaiset uskomukset ovat sitä mitä nimikin sanoo, uskomuksia. Ei faktaa.

Vierailija
24/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea noita jorinoita kovin pitkälle. Mieleen tulee kuitenkin yksi asia: ap käyttää ilmaisua "kristitty" määrittelemättä sitä tarkemmin. Kirjoittajat tuntuvat kaikki tulkitsevan ap:n lailla kristitty = uskovainen, mikä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Suuri osa suomalaisia on kristittyjä, olemme saaneet lapsena kasteen, olemme käyneet rippikoulun ja meidät on konfirmoitu ja moni on solminut kristillisen avioliiton kirkossa olematta mitenkään erityisen uskovainen.

Minäkin olen kristitty, mutta en ole koskan työssäni julistanut kristillisyyttäni saatikka yrittänyt käännyttää ketään. En vastusta uskonollisia päivänavauksia enkä koululaisten viemistä kerran pari vuodessa kirkkoon, mutta en elämöi näillä. Kuuluu jo alkeelliseenkin yleissivistykseen, että pystyy kuunteleman (kunnioitus!) muutaman minuutin sellaista puhetta, joka ei vastaa omaa vakaumusta, ja että tietää, miten kirkossa käyttäydytään.

Itse opetan vieraita kieliä, ja joskus on sattunut sellaisia oppilasryhmiä, jotka ovat haluneet tutustua esim. jouluevankeliumiin tai muutamaan kristilliseen rukoukseen vierailla kielillä. Olen toteutanut oppilaiden toiveen, jos se on ollut mahdollista. Nykyäähän apua löytää netistä, mutta ennen netin valtakautta tietoa oli vaikeampi saada, ja silloin oli luontevaa kysyä esim. opettajalta.   

Vierailija
25/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:05"]

Niin, haluaisin tietää, miksi Suomessa on niin suuri uskonvastainen ilmapiiri? Ihan ottamatta kantaa siihen, mitä se uskonto on. En ole tällaista kohdannut missään muualla. Muualla uskonto on normaali osa ihmiselämää. Paitsi Suomessa.

Mitä te pelkäätte, kun pelkäätte noin paljon uskontoa? Ja uskovia? Mikä siinä uskossa saa teidät vapisemaan?

ap

[/quote]

Ihan itse olette tämän saaneet aikaan. Olen kakarasta asti törmännyt uskovaisiin, jotka väen väkisten alkavat tyrkyttämään omia ajatuksiaan. Kerrankin joku aikuinen mies pelasi jääkiekkoa keskenkasvuisten kanssa ja sitten pelin jälkeen alkoi jakaa jotain helkutin jesse-vihkoja. 

Miksi, siis oikeasti, miksi teidän pitää tyrkyttää sitä höpöhöpöä muille? Minulle on aivan se ja sama mihin muut uskovat, mutta miksi te minua vainoatte. En minäkään käy kirkossa huutamassa, että nyt kaikki äkkiä unohtavat uskonsa ja ryhtyvät seuraamaan minua. 

Niin ja kaipa se koulutustasokin ja yleissivistys jotain vaikuttavat. Kummasti noissa kehitysmaissa ja muissa köyhemmissä valtioissa uskonto on merkittävämmässä osassa. Suomessa ei uskota satuihin niin helposti.

Vierailija
26/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään

Vierailija
27/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse tuoda esille ollenkaan. Usko on yksityinen asia.

Vierailija
28/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mika tyo on sellaista etta uskolla olisi sen kanssa jotain tekemista? Paitsi pappisvirat, ettei nyt jonkun tarvitse tulla ojentelemaan.

Vierailija
29/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittamalla lähimmäisenrakkautta kaikessa opetustoiminnassasi.

Vierailija
30/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajanhuoneessa saat puhua jeesusjuttuja, jos muut haluavat kuunnella.

Luokkahuoneeseen ei uskonto kuulu millään tavalla.

Vierailija
31/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:34"]

Osoittamalla lähimmäisenrakkautta kaikessa opetustoiminnassasi.

[/quote]

Tämä oli hyvä!

Vierailija
32/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näitä "uskonto on yksityinen asia"-huutelijoita. Kyllä, se on jokaisen oma asia, uskooko vai ei. Mutta jos uskoo, niin ei sitä uskoa voi silloin erottaa joksikin omaksi karsinakseen elämässä vaan se usko värittää silloin kaikkea, mitä tekee. Tai on kaiken taustalla käyttövoimana.

Ei sitä voi valita, että työssä en usko ja kotona uskon.

Rukoilisin Jumalaa, että Hän johdattaisi työssä sinua tekemään sellaisia ratkaisuja, että sinun tekosi ja sanasi heijastavat uskoasi. Ei niin, että välttämättä puhut siitä uskosta sinänsä vaan että toimit, kuin tekisit työtäsi Kristukselle. Sillä kristityn tulisi nähdä Kristus lähimmäisissään ja palvella heitä.

Vierailija
33/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskontotunnilla uskokin kuuluu luokkahuoneeseen.

Mitäs, jos joku oppilas vaikka kysyy, että uskotko ope niitä juttuja, joita uskonnonkirjassa lukee? Ei kai uskova silloin voi vastata, että enpä usko. Sehän olisi oman uskonsa kieltämistä.

Vierailija
34/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:35"]

[/quote] Entas jos mina haluaisin rukoilla Mekkaan pain opettajanhuoneessa? Saanko tehda nain?

Vierailija
35/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:47"]

[/quote] Entas jos mina haluaisin rukoilla Mekkaan pain opettajanhuoneessa? Saanko tehda nain?

[/quote]

Kysy esimieheltäsi.

Vierailija
36/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:42"]

Ihmettelen näitä "uskonto on yksityinen asia"-huutelijoita. Kyllä, se on jokaisen oma asia, uskooko vai ei. Mutta jos uskoo, niin ei sitä uskoa voi silloin erottaa joksikin omaksi karsinakseen elämässä vaan se usko värittää silloin kaikkea, mitä tekee. 

[/quote]

Hei, järki käteen. Opettajilla on kaikenlaisia voimakkaita vakaumuksia ja arvoja. Silti ne pidetään poissa tunneilta. Ei siellä aleta puhumaan Lenin-sedästä sen enempää kuin Jesse-sedästäkään.

Vierailija
37/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tottakai, sinulla on siihen oikeus.

Vierailija
38/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:49"]

[/quote]

Kysy esimieheltäsi.

[/quote] Halusin tietaa mita mielta ap on.

Vierailija
39/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Toki. Mutta useimmiten muslimit, kuten me kristitytkin, haluaa keskittyä rukoukseen jossain rauhallisessa paikassa. Työnantaja on velvollinen osoittamaan sinulle halutessasi rukouspaikan työpaikalta.

T. ap

Vierailija
40/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:52"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:49"]

[/quote]

Kysy esimieheltäsi.

[/quote] Halusin tietaa mita mielta ap on.

[/quote]

Ei kai kenenkään mielipiteellä ole mitään tekemistä uskonnonvapautesi kanssa.