Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kristitty opettaja voi tuoda työssään vakaumuksensa esille?

Vierailija
21.02.2014 |

Pyrkimys ei ole käännyttää ketään, ei lyösä oppilaita Raamatulla päähän, tms.

Mutta uskon Jeesukseen Vapahtajanani. Miten voisin käytännössä tuoda sitä työssäni esille ilman, että joku ateisti kimpaantuu?

Kommentit (131)

Vierailija
41/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:51"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:42"]

Ihmettelen näitä "uskonto on yksityinen asia"-huutelijoita. Kyllä, se on jokaisen oma asia, uskooko vai ei. Mutta jos uskoo, niin ei sitä uskoa voi silloin erottaa joksikin omaksi karsinakseen elämässä vaan se usko värittää silloin kaikkea, mitä tekee. 

[/quote]

Hei, järki käteen. Opettajilla on kaikenlaisia voimakkaita vakaumuksia ja arvoja. Silti ne pidetään poissa tunneilta. Ei siellä aleta puhumaan Lenin-sedästä sen enempää kuin Jesse-sedästäkään.

[/quote]

Hissantunnilla on välillä pakko puhua niin Lenin- kuin Jesse-sedästäkin.

Vierailija
42/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 01:58"]

Ihmettelen näitä "uskonto on yksityinen asia"-huutelijoita. Kyllä, se on jokaisen oma asia, uskooko vai ei. Mutta jos uskoo, niin ei sitä uskoa voi silloin erottaa joksikin omaksi karsinakseen elämässä vaan se usko värittää silloin kaikkea, mitä tekee. 

[/quote]

Hei, järki käteen. Opettajilla on kaikenlaisia voimakkaita vakaumuksia ja arvoja. Silti ne pidetään poissa tunneilta. Ei siellä aleta puhumaan Lenin-sedästä sen enempää kuin Jesse-sedästäkään.

[/quote]

[/quote]

Äläpäs, jolppi, viisastele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä suomalaisen yhteiskunnan uskontokielteisyyttä. Uskonto ei saisi näkyä missään. Tunteet ei saisi näkyä missään. Ainoa, mikä saisi näkyä on joku pädi ja podi ja muut tekniset vimpaimet. Ne näkyykin sitten joka paikassa.

Olen ollut kansainvälisessä työyhteisössä töissä ulkomailla. Siellä oli ihan luontevaa, että ihmiset puhui omasta uskostaan ja kyseli muiden uskosta. Oli todella mielenkiintoista jutella niin hindun, juutalaisen kuin musliminkin kanssa uskonnoista ja uskomisesta.

Miksi Suomessa näistä pitää vaieta? Miksei koulussa saa kukin olla sitä mitä on, opettajakin, ja kertoa omista ajatuksistaan rehellisesti? Se ei tarkoita vielä kenenkään käännyttämistä vaan erilaisten kokemuspiirien saattamisesta keskustelun ja tarkastelun alle.

ap

Vierailija
44/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tasan mitenkään.

Vierailija
45/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Äläpäs, jolppi, viisastele.

[/quote]

Miksi sinulla, nilkki, pitäisi olla viisasteluun yksinoikeus?

Vierailija
46/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, haluaisin tietää, miksi Suomessa on niin suuri uskonvastainen ilmapiiri? Ihan ottamatta kantaa siihen, mitä se uskonto on. En ole tällaista kohdannut missään muualla. Muualla uskonto on normaali osa ihmiselämää. Paitsi Suomessa.

Mitä te pelkäätte, kun pelkäätte noin paljon uskontoa? Ja uskovia? Mikä siinä uskossa saa teidät vapisemaan?

ap

Vierailija
47/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottu, siellä opehuoneessa voit keskustella. Luokassa olet auktoriteettiasemassa, joten et voi mitenkään neutraalisti keskustella uskonnollisista näkemyksistäsi oppilaiden kanssa. Yleisen tason keskustelut on sitten asia erikseen. Suomessa uskonto on yksityisasia, eikä sen tuputtamista katsota hyvällä. Ja se on hyvä se.

Vierailija
48/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku oppilas kysyy multa vaikka, että ope, rukoiletko sä. Tai uskotko Jumalaan. Niin en mä voi siihen muuta vastata, kuin kyllä. Jos se oppilas sitten kysyy vaikka että miksi, niin pakkohan siitä asiasta silloin on puhua. Vai pitääkö sanoa oppilaalle, että tuo oli asiaton kysymys, toisten yksityisasioita ei saa udella ja nyt tuli muikkari ja jälkkäri ja merkkari Wilmaan, pidä hauskaa sen kanssa?

Vierailija
49/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä sinä pelkäät, kun et suostu keskustelemaan joka puhelinmyyjän kanssa pikkuhousujen kestotilauksen eduista, Seiskan uusimmasta supertarjouksesta, puhelinliittymän vaihdosta jne.? Mikä siinä puhelinmyynnissä sinut saa vapisemaan? Ja miksi en voi tulla keskustelemaan näistä asioista lapsesi kanssa oppitunnille?

Vai olisko se niin, että asioiden tunkeminen kurkusta alas on ärsyttävää ja lasten ollessa kyseessä myös moraalitonta? Minun puolestani ihmiset saavat uskoa ja lukea Seiskaa, mutta minun elämääni ne eivät kuulu enkä aio käyttää aikaa keskustellakseni minulle tyhjänpäiväisistä asioista.

Vierailija
50/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on hyvä, että uskonto on joku yksityisasia? Kun ei se kerran sitä kuitenkaan ole. Miksi me feikataan, että uskonto on yksityisasia ja se ei muka vaikuta mihinkään, ei töihin tai mihkään, jos ihminen on uskossa? Kun oikeasti se just vaikuttaa?

Miksi siltä asialta pitää ummistaa silmät ja korvat?

Ja mikä auktoriteettiasema sillä opella enää luokassa on. Ei mikään. Kukaan oppilas ei sen takia yhtäkkiä tule uskoon, mitä joku ope on luokassa sanonut. Sanoohan ne opet, että olkaa hiljaa ja muistakaa harrastaa liikuntaa ja mennä ajoissa nukkumaan ja ei saa pelata liikaa tiekkaria. Ja tekeekö oppilaat, kuten ope sanoo? No, tekeekö?

Arvo- ja maailmankatsomusvalinta se on vaikka liikunnallinen elämäntapakin.

Vierailija
51/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:02"]

Ihmettelen tätä suomalaisen yhteiskunnan uskontokielteisyyttä. Uskonto ei saisi näkyä missään. Tunteet ei saisi näkyä missään. Ainoa, mikä saisi näkyä on joku pädi ja podi ja muut tekniset vimpaimet. Ne näkyykin sitten joka paikassa.

Olen ollut kansainvälisessä työyhteisössä töissä ulkomailla. Siellä oli ihan luontevaa, että ihmiset puhui omasta uskostaan ja kyseli muiden uskosta. Oli todella mielenkiintoista jutella niin hindun, juutalaisen kuin musliminkin kanssa uskonnoista ja uskomisesta.

Miksi Suomessa näistä pitää vaieta? Miksei koulussa saa kukin olla sitä mitä on, opettajakin, ja kertoa omista ajatuksistaan rehellisesti? Se ei tarkoita vielä kenenkään käännyttämistä vaan erilaisten kokemuspiirien saattamisesta keskustelun ja tarkastelun alle.

ap

[/quote]

Minun kohdallani se johtuu siitä, että sitä on pakkotuputettu ja tyrkytetty aina kyllästymiseen saakka. Se on todella rasittavaa. Ihan sama mistä aiheesta puhut, vaikka säästä, niin tosiuskova saa senkin käännettyä jotenkin jumalaan ja jeesukseen. Mieti olisiko sinusta rasittavaa, jos tuttavasi tai ystäväsi ei osaisi puhua mistään muusta kuin pupuista ja tuputtaa sinulle jatkuvasti joka käänteessä, että miten ne luppakorvakanit nyt on vaan niin ihania että sinunkin täytyy tykätä? Aivan eri asia, jos jossain asiaan kuuluvassa sivulauseessa mainitsee omistavansa luppakorvakanin ja pitävän näistä kovastikin. Mutta se saatanan tuputus...! Ja raamatulla päähän lyönti, en voi sietää. Ja näillehän ei saa sanoa mitään vastaan tai kertoa omia mielipiteitään, ei voi edes sanoa ettei usko, tai muuten suuttuvat :/. Tai jos sanot, että uskot eri tavalla, olet vääräuskoinen ja palat helvetissä...huokaus.

Vierailija
52/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:14"]

No mitä sinä pelkäät, kun et suostu keskustelemaan joka puhelinmyyjän kanssa pikkuhousujen kestotilauksen eduista, Seiskan uusimmasta supertarjouksesta, puhelinliittymän vaihdosta jne.? Mikä siinä puhelinmyynnissä sinut saa vapisemaan? Ja miksi en voi tulla keskustelemaan näistä asioista lapsesi kanssa oppitunnille?

Vai olisko se niin, että asioiden tunkeminen kurkusta alas on ärsyttävää ja lasten ollessa kyseessä myös moraalitonta? Minun puolestani ihmiset saavat uskoa ja lukea Seiskaa, mutta minun elämääni ne eivät kuulu enkä aio käyttää aikaa keskustellakseni minulle tyhjänpäiväisistä asioista.

[/quote]

Kuten joku jo keskustelussa sanoi, niin eipäs, jolppi, viisastella.

Vai väitätkö, ettei ole mitään eroa siinä, onko kyseessä myyntipuhe tai maailmankatsomuksellinen keskustelu? Korostan edelleen, että keskustelussa ei tarvitse tuputtaa kenellekään mitään ajatusta tai uskoa. Uskosta tai epäuskosta voi myös keskustella ilman mitään tuputtamista.

Kurkusta minkään tunkeminen alas on moraalitonta. Mutta miten voi olla moraalistonta keskustella jostain maailman ilmiöistä, kuten uskonnoista?

Jos koulusta poistetaan kaikki jonkun mielestä tyhjänpäiväinen, mitä jää jäljelle? On vanhempia, joiden mielestä liikunta koulussa on tyhjänpäiväistä. On vanhempia, joiden mielestä toisen asteen yhtälöt tai suomen kielen pilkkusäännöt tai kertotaulun opettelu on tyhjänpäiväistä. Ei heidän lapsensa tarvi sellaista osata ja ope on idiootti, kun ei tajua, että heidän lapsensa ei tarvi opetella pilkkusääntöjä, kun ei kerran halua.

Vierailija
53/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:18"]

ap

[/quote]

Minun kohdallani se johtuu siitä, että sitä on pakkotuputettu ja tyrkytetty aina kyllästymiseen saakka. Se on todella rasittavaa. Ihan sama mistä aiheesta puhut, vaikka säästä, niin tosiuskova saa senkin käännettyä jotenkin jumalaan ja jeesukseen. Mieti olisiko sinusta rasittavaa, jos tuttavasi tai ystäväsi ei osaisi puhua mistään muusta kuin pupuista ja tuputtaa sinulle jatkuvasti joka käänteessä, että miten ne luppakorvakanit nyt on vaan niin ihania että sinunkin täytyy tykätä? Aivan eri asia, jos jossain asiaan kuuluvassa sivulauseessa mainitsee omistavansa luppakorvakanin ja pitävän näistä kovastikin. Mutta se saatanan tuputus...! Ja raamatulla päähän lyönti, en voi sietää. Ja näillehän ei saa sanoa mitään vastaan tai kertoa omia mielipiteitään, ei voi edes sanoa ettei usko, tai muuten suuttuvat :/. Tai jos sanot, että uskot eri tavalla, olet vääräuskoinen ja palat helvetissä...huokaus.

[/quote]

Mistä te löydätte noita tuollaisia uskovia, kuin kuvailit? En minä eikä kukaan uskova tuttavanikaan ole tuollainen.

Vierailija
54/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:23"]

ap

[/quote]

[/quote]

Mistä te löydätte noita tuollaisia uskovia, kuin kuvailit? En minä eikä kukaan uskova tuttavanikaan ole tuollainen.

[/quote]

No en tiedä! Kaupungillakin kaikki nämä tuputtavat hihhulit tuppautuvat aina juuri minun luokseni. Helluntalaiset ovat yksi pahimmasta päästä, luterilaiset kristityt ovat paljon hillitympiä ja puhuvat uskostaan vain kysyttäessä, tai omiensa parissa. Hellareilla on joku pakkomielle käännyttää kaikki...

Vierailija
55/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran siunausta ap:lle.

Aloita oppitunnit rukouksella, pidä Pyhä Henki mukana opetuksessasi. Älä välitä kielloista, eihän Paavali ja muutkaan opetuslapset välittäneet. Heitä vainottiin silloin, eikä kukaan ole luvannut, ettei meitä vainottaisi. Jokaisen kuuluu kuulla kristuksesta ja parasta työtä tekevät kristityt opettajat, jotka tunnustavat uskonsa työssänsä. Vain teoistaan vanhurskas tunnetaan. Pelastus on yksin Kristuksessa, Pyhä Henki vaikuttaa meissä. Sinun pitää uskaltaa antaa Pyhän Hengen vaikuttaa elämässäsi, myös työssäsi.

Vierailija
56/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:23"]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No en tiedä! Kaupungillakin kaikki nämä tuputtavat hihhulit tuppautuvat aina juuri minun luokseni. Helluntalaiset ovat yksi pahimmasta päästä, luterilaiset kristityt ovat paljon hillitympiä ja puhuvat uskostaan vain kysyttäessä, tai omiensa parissa. Hellareilla on joku pakkomielle käännyttää kaikki...

[/quote]

No just. Perustat näkemyksesi uskovaisista joihinkin muutamaan kadulla hilluvaan, jotka kokee suurta käännyttämisen tarvetta. Oisko joku alle 1 % kristityistä, kun toimii noin, että kaakottaa vakaumustaan kyltin kanssa kadulla.

En mäkään usko, että sellanen on hyvä juttu. Ihan sama kuin feissarit, mullakin mennyt maku mm. Unicefiin ja Amnestyyn ym, järjestöihin tyrkyttävien feissarien takia. Siksi en anna enää mitään millekään sellaiselle hyväntekeväisyysjärjestölle, jonka feissarin olen joskus kohdannut. Onko se järkevää?

Vierailija
57/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2014 klo 02:37"]

Herran siunausta ap:lle.

Aloita oppitunnit rukouksella, pidä Pyhä Henki mukana opetuksessasi. Älä välitä kielloista, eihän Paavali ja muutkaan opetuslapset välittäneet. Heitä vainottiin silloin, eikä kukaan ole luvannut, ettei meitä vainottaisi. Jokaisen kuuluu kuulla kristuksesta ja parasta työtä tekevät kristityt opettajat, jotka tunnustavat uskonsa työssänsä. Vain teoistaan vanhurskas tunnetaan. Pelastus on yksin Kristuksessa, Pyhä Henki vaikuttaa meissä. Sinun pitää uskaltaa antaa Pyhän Hengen vaikuttaa elämässäsi, myös työssäsi.

[/quote]

No, en nyt usko, että tuokaan on tarpeen, aloittaa joka oppitunti rukouksella. Päiväni voin aloittaa rukouksella. Ja pyytää Pyhän Hengen johdatusta työhön.

Vierailija
58/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chess with pidgeons, guys, chess with pidgeons...

Vierailija
59/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni ap kysyi, miten hän voi tuoda vakaumuksensa esille työssään, ei miten hän voi keskustella neutraalisti uskonnoista oppilaiden kanssa. Täysin eri asioita. Jos ei viisastella, niin ei myöskään vääristellä, jookos kookos?

Vierailija
60/131 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mä näinvanhana kolmekakkosena oon alkanu tuntemaan, että uskovaisuus tai uskomisen kokeilun kuuluis olla ohimenävä kehitysvaihe varhaisaikuisuudessa tai ennen kolmevitosen kypsää ikää?! Tai tuntuu, että uskova ihminen on jotenkin älyllisesti tyhmänpuoleinen eikä pysty itsenäiseen ajatteluun? Tai sitten uskomisella johonkin jumalaan paikataan jotain hirveetä traumaa, millä pelot pysyy kasassa... Keinotekoista sanon minä. Terveisin entinen uskovainen, joka selvitti ongelmansa ja kykenee elämään ilman turvariepua.