Me hoitajat - mitä olette vahingossa sanonut potilaalle/asiakkaalle...
Eli, hoitaja hoi! Mitä olette vahingossa tokaisseet potilaalle/asiakkaalle ja tajunut vasta sanottuasi? Ja ketjun on tarjoikoitus olla HAUSKA! :D Itse ainakin nauroin vedet silmissä vanhemmalle tämän tyyppiselle keskustelulle. Onneksi elämä ei ole niin vakavaa - ja ilman huumoria olisi töissä olo ikävää!
ps. tämän ketjun tarkoituksena ei ole ilkeillä potilaista/asiakkaista tai kertoa mitään kenestäkään pilkkaavaa. ja tottakai kukaan ei kerro mitään sellaista, mikä rikkoo salassapitovelvollisuutta.
No, sitten omaan mokaani. Muutamia vuosia sitten, kun työskentelin sairaanhoitajaksi opiskellessani sairaankuljetuksessa. Etenimme potilas kyydissämme kohti sairaalaa ja syrjäkylältä ajellessamme oli tie muhkurainen. Tokasin fiksuna, että "onneksi ei tämmöistä tietä ihan joka päivä kuljeta, hulluksihan sitä jo tulisi!" kunnes ajattelin tarkemmin sanomisiani (kyydissä mt-potilas).
Kommentit (115)
Usein tulee vahingossa sanottua "loppu häämöttää" tai "viimeistä viedään". Tarkoitten siis hoitojakson päättymistä. Sille kyllä sitten nauraa potilaat ja hoitsut.
Viime viikolla sanoin potilaalle "Tänään pääset täältä teholta vuodeosastolle jossa onkin sitten kiva päästä kävelemään ja touhuamaan enemmän". Potilas tokaisi kuivasti "Ei mulla ole jalkoja". En tiennyt potilaan jalkojen olleen amputoidut.
Eräs teini-ikäinen poika oli joskus vuoteenomana toimenpiteen jälkeen eikä saanut nousta edes pissalle. Potilaan äiti kyseli sitten että kuinkakohan jos iskee pissahätä kun ei noin iso mies nyt oikein vaippoihin eikä karetriakaan ole... No minäpä fiksuna hoitajana kysyä möläytin että onko teidän poika koskaan pussannut pill.. Eiku pissannut pulloon?!? Äiti pureskeli kieltänsä jauhelihaksi ja minä häivyin aika äkkiä ko huoneesta :D
Laitoimme työkaverin kanssa potilasta vuoteeseen lounaan jälkeen.Työkaveri ulkomaalaistaustaisena osaa suomea kohtalaisen hyvin,mutta aina silloin tällöin hauskuuttaa meitä puheillaan.Kun potilas oli saatu vuoteelle pitkälleen työkaverini kumartui tämän puoleen ja kysyi:"Oletko sinä hyvä sängyssä?",kun tarkoitti kysyä oletko hyvin sängyssä.Lähes puhumaton dementoitunut nainen kuitenkin piristyi kysymyksestä silminnähden ja molempien hämmästykseksi vastasi:"Joskus!"
Opiskelija oli kirjoittanut asiakkaan tietoihin:"Normit päiväjutskat tehty".
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 22:26"]
Perus "lepää rauhassa" kun peitteli vanhuksia päivälevolle.
[/quote]
Hirveän hauskaa, ja tosi kiva, että jaoit tämän kokemuksesi tällä av-palstalla kaikkien kanssa. Älykästä päivänjatkoa!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2014 klo 01:59"]
Viime viikolla sanoin potilaalle "Tänään pääset täältä teholta vuodeosastolle jossa onkin sitten kiva päästä kävelemään ja touhuamaan enemmän". Potilas tokaisi kuivasti "Ei mulla ole jalkoja". En tiennyt potilaan jalkojen olleen amputoidut.
[/quote]
Mahtavaa ammattitaitoa!
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 10:33"]
[/quote]
Mahtavaa ammattitaitoa!
[/quote]
Totta, miten on mahdollista, että hoitaja EI TIEDÄ tuollaista asiaa?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 10:39"]
[/quote]
Mahtavaa ammattitaitoa!
[/quote]
[/quote]
Miksi alapeukut? Onko raajojen amputointi jotenkin sivuseikka, jota hoitohenkilökunnan ei tarvitse tietää teholla tai vuodeosastolla? En välttämättä haluaisi olla ko. sairaalassa potilaana.
Jos yrität olla hauska tai korottaa itseäsi noiden "nasevien" kommenttien kanssa muiden yläpuolelle niin olepa hyvä ja suksi vittuun.
Me muut jatkamme nauramista. Emme kanssasi, vaan sinulle.
Toista perässä: kiedottu katkus (neuvolassa).
[quote author="Vierailija" time="28.03.2014 klo 16:39"]
Mä olen lanseerannut uuden lääkkeen: tokaisin potilaalle "tässä olis tää teidän päivälääke, tää maresis". Kyseessä siis marevan ja furesis.
Olen myös useammin kuin kerran tarjonnut kotiutuvalle potilaalle viimeisen aterian.
[/quote]
Maresis :D
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 11:01"]
[/quote]
Mahtavaa ammattitaitoa!
[/quote]
[/quote]
Miksi alapeukut? Onko raajojen amputointi jotenkin sivuseikka, jota hoitohenkilökunnan ei tarvitse tietää teholla tai vuodeosastolla? En välttämättä haluaisi olla ko. sairaalassa potilaana.
[/quote]
En ollut kyseisen potilaan hoitaja vaan katsoin potilasta sen aikaa kun omahoitaja oli ruokatauolla. Teholla tosiaan raajojen puuttuminen ei ole se asia mistä mainitaan toisen tauottaessa, vaan lyhyesti esitellään potilaan senhetkinen tila ja asiat joihin kiinnittää huomiota. Meillä teholla potilaat harvemmin nousee vuoteesta. Toiseksi, vaikka olisinkin ollut hoitajana tälle potilaalle hetken, ei kaikkea sanomista mieti sekuntia enempään vaan niistä tulee automaattisia.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2014 klo 11:01"]
[/quote]
Mahtavaa ammattitaitoa!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Potilaita tulee ja menee eikä teholla ole olennaista ne jalat, koska yleensä siellä muutenkin ollaan vuodepotilaita. Jos hoitaja on hoitanut potilasta vain vähän aikaa, vaikkapa pari tuntia, ennenkuin tämä siirtyy jatkohoitoon, ei ole välttämättä mainintaa tai muistikuvaa raportilta että jalat on amputoitu. Muutenkaan raajojen puuttuminen ei välttämättä vaikuta yhtään mitenkään potilashoitoon, koska jalatonkin saattaa pystyä itse siirtymään pyörätuoliin ja siitä sänkyyn. Tyngillä on merkitystä, jos niissä on jotain vaivaa, tulehdusta tai ne estävät potilaan omatoimisuuden.
Näkövammaiselle useasti "Nähdään" :/
Niin jumittunu tapa..
Pidin kerran viriketoimintaa näkövammaisten ryhmälle. Ulkona oli hirvittävä lumimyräkkä ja päätin siitä sitten fiksuna tyttönä mainita: "Ulkonakin satoi lunta niin paljon, ettei eteensä nähnyt!". En edes tajunnut mokaani, kunnes eräs huumorintajuinen miesasiakas totesi "AI SIITÄKÖ SE JOHTUIKIN!" ja kaikki repesivät nauramaan. Alkuun hävetti, mutta nykyään juttu jo naurattaa :D