TV1 nyt! 25 vuotta Suomessa asunut yhdysvaltalainen ei osaa suomea!
Haastattelu tehdään englanniksi. Tämä on minua aina ihmetyttänyt että länsimaalaisilta ei vaadita suomen osaamista pitkänkään maassa asumisen jälkeen. Sitten jos tietyistä maista tänne tullut (esimerkiksi Aasian ja Afrikan maat) ei osaa Suomea vaikkapa 10 vuoden asumisen jälkeen niin hänet haukutaan ihan lyttyyn.
Samaan aikaan länsimaalaisia ei tuomita vaikka moni ei tee elettäkään suomen kielen oppimiseksi!
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma yhdysvaltalainen mies on aktiivisesti opetellut suomea ja saanut kansalaisuuteen vaadittavan tason toista kymmentä vuotta täällä asuttuaan. Kieltä vaan ei pysty harjoittelemaan missään, koska kaiken saa myös englanniksi.
Miehesi ilmeisesti ei koskaan käy ulkona, jossa voisi törmätä suomea puhuviin alkuasukkaisiin. Otapa hänet mukaan seuraavalle kauppareissulle!
??? Suomalaiset ei puhu tuntemattomille. Asut varmaan jossain saaressa tiiviissä kyläyhteisössä jos teillä päin jutustellaan kaupassa tuntemattomille.
Eri
Meinasin juuri kommentoida, että miten kaupassa oppisi kieltä, muuten kuin ehkä pakettien tekstejä lukemalla?! :D Olen tuo 9v eräässä maassa asunut enkä ole ikinä tavallisessa kaupassa tarvinnut paikallista enkä englantia. Postista joo pitää hakea pakettia, ja jotain erikoistavaraa ostaessa (silmälasit tms) mutta ruoka- tai vaatekaupassa ei tervehdystä enempää tarvitse.
Kaupassa oppii ihan sitä normaalia asiointikieltä, jonka opettelulla suurin osa kielten oppikirjoistakin alkaa. Päivää, kiitos, näkemiin, numerot ja luvut, kohteliaisuustermit, missä on -kysymykset jne.
Olen opiskellut 11 kieltä ja aina siinä alkuvaiheessa on aloitettu juurikin tällä.
Se juuri oli pointtini, ettei tuollaista tarvitse kaupassa enää nykypäivänä. Sinne mennään, etsitään tuotteet (tässä maassa turha odottaa että joku asiakaspalvelija olisi valmiina kertomaan missä joku tuote on :D), ja poistutaan itsepalvelukassan kautta. Ei tarvitse numeroita eikä tosiaan edes tervehdyksiä nykyään, maksu on yksi kortin heilautus.
Eli sinä kuvaat kuuromykän erakon elämän. Ei kai se ole mikään tavoite?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pelkkä englanti vaan myös ruotsi! Sairaalassa töissä ollessani hämmästytti kerta toisensa jälkeen suomenruotsalaiset, jotka eivät osanneet YHTÄÄN suomea! Miten tämä voi olla mahdollista? Sen ymmärtää jos kyse on lähemmäs 100v mummusta mutta kun voi olla teini-ikäisiä jotka eivät osaa? Kyse ihan 2010-luvusta.
Nukuitko yhteiskuntaopin tunnilla? Ruotsi on kuule igan Suomen kansalliskieli ja sinun siellä työntekijänä pitäisi osata sitä ruotsia.
Onko 5% ja 95% yhtä suuria?
Oletko idiootti?
Missään muualla ei hyysätä 5% vähemmistöä kuten täällä.
Sepä ei kuulu tähän. Ruotsi on toinen kansalliskielemme, ruotsinkielisillä on oikeus elää omassa maassaan omalla kielellään ja henkilökunnan kuuluu palvella. Olisit käynyt koulusi kunnolla.
Yhtälailla ruotsinkielisten pitää palvella suomenkielisiä suomeksi. Suomihan on kaksikielinen maa.
Yhtä lailla ei ole yhdyssana.
Molemmilla kansalliskielillä on oikeus saada palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ennen vastaava, melko jyrkkä asenne, että jos ei osaa kieltä, mitä järkeä edes asua ko. maassa! Sitten muutin maahan, jonka kieli on todella vaikea - ääntäminen on erilaisten konsonanttien yhdistelmää ja kielioppi on sitä perinteistä poikkeuksen poikkeusta. Teen työni englanniksi ja suomeksi, ja 42,5 viikkotunnin jälkeen haluan vain katsoa elokuvia, lenkkeillä jne.
En ole löytänyt paikallista puolisoa, joten kotona minulle ei juttele kukaan, ja paikalliset kaverit ovat kanssani koska haluavat oppia englantia (siis muutenkin, mutta näin kielinäkökulmasta). Siispä 9 vuotta on vierähtänyt täällä enkä edelleenkään puhu paikallista kieltä sujuvasti, enkä todellakaan voisi mennä haastatteluun Suomen vaaleista... Small talk menee muttei sen enempää. Ja ymmärrän täysin miksi.
Aivan varmasti sieltä löytyisi myös kavereita, jotka haluaisi puhua omaa kieltänsä eikä englantia.
Lenkkeilessä voi myös opiskella kieltä, lataat vain jonkun ohjelman puhelimeen ja kuuntelet. Lasten TV-ohjelmat ja lastenkirjat/sarjakuvat on myös hyvä tapa oppia, kielikurssit yms.
Voit katsoa paikallisia elokuvia tekstityksen kanssa. Tai vaihdat jonkun muunkielisen elokuvan kieleksi sen paikallisen kielen. Katso TV:stä uutislähetyksiä, kuuntele radiota jne.
Olet päättänyt että kieli on vaikea etkä edes yritä. Tuossa ajassa oppii kielen jos haluaa. Jos luovuttaa niin ei opi. Ymmärrän että on toki helpompaa elää vain siinä suomen/englanninkielisessä maailmassa.
Nyt meni tulkinta pieleen. Ensinnäkin - paikallista kieltä puhuvia kavereita EI ole löytynyt. Tämän tiedän varmaan paremmin kun itse täällä elän. Enkä ala tuppaamaan itseäni väkisin sellaisiin porukoihin, jotka eivät minua seuraansa halua.
Lenkkeillessä kuuntelen musiikkia ja keskityn treeniin. Se ei ole millään tavalla opiskeluaikaa vaan aikaa jolloin keskityn vain kehoni huoltamiseen.
Jos haluan opiskella, katson elokuvaa tai sarjaa paikallisella kielellä. Pointtina oli se, että kuinka moni jaksaa erittäin vaativan työn jälkeen tehdä vielä läksyjä kotona ja tankata kielioppia ja sanastoa? Jos haluaa aivot joskus pois päältä, siihen sopii kevyt viihde paremmin.
En pidä kieltä mahdottomana, mutta vaikea se on ja se ei riipu omasta asenteestani mitenkään. Olen käynyt kielitunneilla ja yrittänyt parhaani. Todellisuus vain ei ole niin ruusuinen kuin kotimaasta käsin luulin. Että kyllähän nyt kielen oppii kun siellä elää. Nyt minulta löytyy ymmärrystä heille jotka asian kanssa taistelevat. Joko Suomessa tai muualla.
Ylempi arvoinen suomi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska englantihan on universaali kieli, eivät master english racet katso tarpeelliseksi vaivautua opettelemaan alempiarvoisten ihme kieliä.
Ei kai se kielestä riipu kuka on ylempi tai alempi arvoinen . ( Eikä mitään rotuja ole olemassa vaan kieliä kansoja heimoja ihmisiä ,egyptiläiset ja sitten muut .)
Angloamerikkalaisten mielestä itse ovat sen verran parempaa porukkaa ettei tarvitse muita huomioida .
Vierailija kirjoitti:
Eivät viitsi opetella. Helsingissä paljon ravintolayrittäjiä, jotka eivät suomensanaa osaa. Turkkipitseerioissa kaikissa saa palvelua ihan ymmärrettävällä suomenkielellä 👍
Sama tapahtui Maarianhaminassa, alkuperäiskansa ei suomea pukahtanutkaan mutta eteläeurooppalaisen näköinen grillimyyjä kyllä yritti parhaansa ja osasikin riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma yhdysvaltalainen mies on aktiivisesti opetellut suomea ja saanut kansalaisuuteen vaadittavan tason toista kymmentä vuotta täällä asuttuaan. Kieltä vaan ei pysty harjoittelemaan missään, koska kaiken saa myös englanniksi.
Miehesi ilmeisesti ei koskaan käy ulkona, jossa voisi törmätä suomea puhuviin alkuasukkaisiin. Otapa hänet mukaan seuraavalle kauppareissulle!
??? Suomalaiset ei puhu tuntemattomille. Asut varmaan jossain saaressa tiiviissä kyläyhteisössä jos teillä päin jutustellaan kaupassa tuntemattomille.
Eri
Meinasin juuri kommentoida, että miten kaupassa oppisi kieltä, muuten kuin ehkä pakettien tekstejä lukemalla?! :D Olen tuo 9v eräässä maassa asunut enkä ole ikinä tavallisessa kaupassa tarvinnut paikallista enkä englantia. Postista joo pitää hakea pakettia, ja jotain erikoistavaraa ostaessa (silmälasit tms) mutta ruoka- tai vaatekaupassa ei tervehdystä enempää tarvitse.
Kaupassa oppii ihan sitä normaalia asiointikieltä, jonka opettelulla suurin osa kielten oppikirjoistakin alkaa. Päivää, kiitos, näkemiin, numerot ja luvut, kohteliaisuustermit, missä on -kysymykset jne.
Olen opiskellut 11 kieltä ja aina siinä alkuvaiheessa on aloitettu juurikin tällä.
Se juuri oli pointtini, ettei tuollaista tarvitse kaupassa enää nykypäivänä. Sinne mennään, etsitään tuotteet (tässä maassa turha odottaa että joku asiakaspalvelija olisi valmiina kertomaan missä joku tuote on :D), ja poistutaan itsepalvelukassan kautta. Ei tarvitse numeroita eikä tosiaan edes tervehdyksiä nykyään, maksu on yksi kortin heilautus.
Kyse oli siitä, että mies piti ottaa mukaan kauppareissulle, jotta hän oppii suomea. Tämä on ihan naurettavan yksinkertaistettu ajatus, kun todellisuudessa kielenoppiminen vaatii useimmilta erittäin voimakkaita ja pitkäaikaisia ponnisteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ennen vastaava, melko jyrkkä asenne, että jos ei osaa kieltä, mitä järkeä edes asua ko. maassa! Sitten muutin maahan, jonka kieli on todella vaikea - ääntäminen on erilaisten konsonanttien yhdistelmää ja kielioppi on sitä perinteistä poikkeuksen poikkeusta. Teen työni englanniksi ja suomeksi, ja 42,5 viikkotunnin jälkeen haluan vain katsoa elokuvia, lenkkeillä jne.
En ole löytänyt paikallista puolisoa, joten kotona minulle ei juttele kukaan, ja paikalliset kaverit ovat kanssani koska haluavat oppia englantia (siis muutenkin, mutta näin kielinäkökulmasta). Siispä 9 vuotta on vierähtänyt täällä enkä edelleenkään puhu paikallista kieltä sujuvasti, enkä todellakaan voisi mennä haastatteluun Suomen vaaleista... Small talk menee muttei sen enempää. Ja ymmärrän täysin miksi.
Aivan varmasti sieltä löytyisi myös kavereita, jotka haluaisi puhua omaa kieltänsä eikä englantia.
Lenkkeilessä voi myös opiskella kieltä, lataat vain jonkun ohjelman puhelimeen ja kuuntelet. Lasten TV-ohjelmat ja lastenkirjat/sarjakuvat on myös hyvä tapa oppia, kielikurssit yms.
Voit katsoa paikallisia elokuvia tekstityksen kanssa. Tai vaihdat jonkun muunkielisen elokuvan kieleksi sen paikallisen kielen. Katso TV:stä uutislähetyksiä, kuuntele radiota jne.
Olet päättänyt että kieli on vaikea etkä edes yritä. Tuossa ajassa oppii kielen jos haluaa. Jos luovuttaa niin ei opi. Ymmärrän että on toki helpompaa elää vain siinä suomen/englanninkielisessä maailmassa.
Nyt meni tulkinta pieleen. Ensinnäkin - paikallista kieltä puhuvia kavereita EI ole löytynyt. Tämän tiedän varmaan paremmin kun itse täällä elän. Enkä ala tuppaamaan itseäni väkisin sellaisiin porukoihin, jotka eivät minua seuraansa halua.
Lenkkeillessä kuuntelen musiikkia ja keskityn treeniin. Se ei ole millään tavalla opiskeluaikaa vaan aikaa jolloin keskityn vain kehoni huoltamiseen.
Jos haluan opiskella, katson elokuvaa tai sarjaa paikallisella kielellä. Pointtina oli se, että kuinka moni jaksaa erittäin vaativan työn jälkeen tehdä vielä läksyjä kotona ja tankata kielioppia ja sanastoa? Jos haluaa aivot joskus pois päältä, siihen sopii kevyt viihde paremmin.
En pidä kieltä mahdottomana, mutta vaikea se on ja se ei riipu omasta asenteestani mitenkään. Olen käynyt kielitunneilla ja yrittänyt parhaani. Todellisuus vain ei ole niin ruusuinen kuin kotimaasta käsin luulin. Että kyllähän nyt kielen oppii kun siellä elää. Nyt minulta löytyy ymmärrystä heille jotka asian kanssa taistelevat. Joko Suomessa tai muualla.
Kyseessä on selvästi asenneongelma. Sinulla on ollut 9 vuotta aikaa opiskella kieli. Et ole sitä tehnyt, vetoat tekosyihin, vaikea kieli, ei jaksa opiskella jne. Ei tuolla asenteella kukaan opi kieliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät viitsi opetella. Helsingissä paljon ravintolayrittäjiä, jotka eivät suomensanaa osaa. Turkkipitseerioissa kaikissa saa palvelua ihan ymmärrettävällä suomenkielellä 👍
Sama tapahtui Maarianhaminassa, alkuperäiskansa ei suomea pukahtanutkaan mutta eteläeurooppalaisen näköinen grillimyyjä kyllä yritti parhaansa ja osasikin riittävästi.
Ahvenanmaan voisi antaa Ruotsille, siellähän suomen puhumisesta melkein joutuu putkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Kyse oli siitä, että mies piti ottaa mukaan kauppareissulle, jotta hän oppii suomea. Tämä on ihan naurettavan yksinkertaistettu ajatus, kun todellisuudessa kielenoppiminen vaatii useimmilta erittäin voimakkaita ja pitkäaikaisia ponnisteluja.
Mies pitää ottaa mukaan kauppaan. Siellä oppii todella hyvin kieltä.
Kielen oppiminen ei vaadi mitään "ponnistelenpa tässä nyt voimakkaasti ja pitkäkestoisesti opiskellakseni kieltä", vaan nimenomaan normaalin arjen elämistä sillä kielellä.
Toistoa, toistoa, toistoa ja jatkuvaa altistumista. Ei sitä että kurttuotsaisesti "minä nyt opiskelen enkä muuta tee". Jälkimmäinen on ihan puppua.
Sitä kun päivän mittaan hoitelee asioita, altistaa itsensä jatkuvasti kielelle, tilaa lehden ja lukee sitä sanakirjan avulla sitten etsii suomalaisia ohjelmia Areenasta niin kyllä se kieli äkkiä on hallussa.
Toki voi käydä myös kielioppitunneilla ja tehdä kirjan tehtäviä jne.
t. kielten opettaja
Vierailija kirjoitti:
Englanti olisi jo pikku hiljaa saatava Suomenkin viralliseksi kieleksi. Mitään järkiperäistä estettä tälle ei voida löytää.
Venäjän, viron ja arabian puhujia on enemmän kuin englannin puhujia, ja somalin puhujien määrä on suurin piirtein tasoissa englannin kanssa. Eli nämä kaikki sitten varmaan pitäisi virallistaa?
Ei anglojen tarvitse opetella. Eivätkä he koe mitään ulkopuolisuutta, koska ovat tavallaan aina käymässä missä vaan sitten asuvatkin. Sielu on USAssa tai Englannissa yms. Kun suomalainen muuttaa ulkomaille, siitä tulee pikkuhiljaa sen maan kansalainen ja unohtuu suomen kieli ja tavat. Amerikkalaisilla on aina jalka myös kotimaassa, ja ymmärtäähän sen, koska se maa on vähän erilainen kuin Suomi. Samoin britit ovat kotonaan ihan kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kuluttaa sitä kevyttä viihdettä myös kyseisen maan kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Toki toisia meistä on siunattu heikoimmilla lahjoilla, mutta kyllä minkä tahansa kielen "turisti-taso" on saavutettavissa normaaliälyiseltä ihmiseltä muutamassa kuukaudessa. Varsinkin jos asuu kyseistä kieltä puhuvassa ympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Englanti olisi jo pikku hiljaa saatava Suomenkin viralliseksi kieleksi. Mitään järkiperäistä estettä tälle ei voida löytää.
Paitsi se, ettei sitä puhuta täällä äidinkielenä. Samalla perusteella voidaan ottaa viralliseksi kieleksi vaikkapa kiina. Joka kolmas ihminen maailmassa on kiinalainen.
Kielen oppii, jos vain on halua. Eihän sen täydellistä tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on todella paljon muualta tulleita, jotka vielä 20 vuotta täällä asuttuaan tarvitsevat tulkin missä tahansa asioidessaan. Esimerkiksi lastensa asioista koulussa puhuttaessa pitää tilata tulkki, muuten palaverista ei tulisi mitään. Näiden perheiden lapsilla on myös suomen kielen haasteita paljon, koska kotona ei arvosteta suomen kieltä.
Tietäisittepä, miten suuret summat kouluilla menee tulkkikustannuksiin...Mutta vika on Suomen, koska mahdollistamme tämän.
T.ope suuresta kaupungista
Palaveri opettajan kanssa ja vaikka lääkärissä käynti ovat sellaisia tilanteita, joissa on ihan hyvä varmistaa, että tullaan puolin ja toisin ymmärretyksi.
Ja sanoisin, että jos on asenneongelmaa noilla vanhemmilla, niin on kyllä opettajallakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on todella paljon muualta tulleita, jotka vielä 20 vuotta täällä asuttuaan tarvitsevat tulkin missä tahansa asioidessaan. Esimerkiksi lastensa asioista koulussa puhuttaessa pitää tilata tulkki, muuten palaverista ei tulisi mitään. Näiden perheiden lapsilla on myös suomen kielen haasteita paljon, koska kotona ei arvosteta suomen kieltä.
Tietäisittepä, miten suuret summat kouluilla menee tulkkikustannuksiin...Mutta vika on Suomen, koska mahdollistamme tämän.
Palaveri opettajan kanssa ja vaikka lääkärissä käynti ovat sellaisia tilanteita, joissa on ihan hyvä varmistaa, että tullaan puolin ja toisin ymmärretyksi.
Ja sanoisin, että jos on asenneongelmaa noilla vanhemmilla, niin on kyllä opettajallakin...
Siksipä pitäisi opetella se maan kieli.
Ei ole helppoa opetella kieltä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä pitäisi opetella se maan kieli.
Mutta jos kokevat niin, että eivät osaa sitä tarpeeksi hyvin, vaikka osaavatkin sitä. Sanotaan nyt omasta kaveripiiristä, että jotkut mielellään ottavat juuri lääkäriin (omakustanteisen) tulkin, vaikka osaavat suomea riittävästi pärjätäkseen töissä ja jokapäiväisissä asioissa suomeksi.
Yhtälailla ruotsinkielisten pitää palvella suomenkielisiä suomeksi. Suomihan on kaksikielinen maa.