Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TV1 nyt! 25 vuotta Suomessa asunut yhdysvaltalainen ei osaa suomea!

Vierailija
04.11.2020 |

Haastattelu tehdään englanniksi. Tämä on minua aina ihmetyttänyt että länsimaalaisilta ei vaadita suomen osaamista pitkänkään maassa asumisen jälkeen. Sitten jos tietyistä maista tänne tullut (esimerkiksi Aasian ja Afrikan maat) ei osaa Suomea vaikkapa 10 vuoden asumisen jälkeen niin hänet haukutaan ihan lyttyyn.

Samaan aikaan länsimaalaisia ei tuomita vaikka moni ei tee elettäkään suomen kielen oppimiseksi!

Kommentit (206)

Vierailija
201/206 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten? Olen suomalainen mies, jolle kukaan ei ole vuosiin puhunut mitään. Työasiat hoidan englanniksi tietokoneella. Tai hetkinen nyt valehtelin. 18 vuotta sitten olin ravintolassa ja viereeni tuli päihtynyt nainen, joka käski minun painua v a ttuun vaikka en katsonut häntä tai puhunut hänelle.

Tollastahan se kieli on, mitä siellä ruokakaupassakin voi kuulla, mutta kiva tietää, että se on se tärkein tekijä mitä tarvitaan, jotta joku voi integroitua tähän yhteiskuntaan. Minä luulin, että se olisi työ, omaisuus, perhesiteet, yhteiskunnan seuraaminen, äänestäminen.

Miten seurataan yhteiskuntaa ja äänestetään jos ei osaa maan kieltä?

Puhun oman ranskalaisen miehen kanssa vain suomea. Olisi aika hankala, kun lapsiakin on, joutua yksin hoitamaan asiat ja kääntämään aina toiselle mistä on kysymys.

Uutisia voi seurata myös englanniksi, Ylelläkin on. Minä puhun yhdysvaltalaisen mieheni kanssa englantia. Meilläkin on lapsi, jonka kanssa puhun aina suomea, isänsä englantia. Lapsi on täysin kaksikielinen. Isänsä hoitaa päiväkodin kanssa tasapuolisesti asioita, viimeksi käytti neuvolassa lapsen, kun olin itse töissä, hyvin hoitui.

Mutta eikö ole ylimielistä vaatia muilta vieraan kielen puhumista heidän omassa maassa?

Ei koska suomalaiset ovat Itä-Euroopan kehitysmaalaisia.

Vierailija
202/206 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kielet ja kulttuurit kiinnosta kaikkia. Ja miksi pitäisikään? Ihminen voi tietää kaiken erikoisalastaan osaamatta sanaakaan suomea.

Tunnen monta suomalaista, jotka ovat olleet töissä Saudi-Arabiassa, eivätkä hekään tiedä maan asioista yhtään mitään, eivät puhu arabiaa eikä kiinnostakaan. Jollekin amerikkalaiselle Suomi on ihan yhtä kiinnostava kuin Saudi-Arabia, eli eipä kovin.

On eri asia olla ulkomailla työkomennuksella muutama vuosi kuin muuttaa 25 vuodeksi johonkin maahan. Työkomennuslaiset tietävät että eivät ole maahan jäämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/206 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kielet ja kulttuurit kiinnosta kaikkia. Ja miksi pitäisikään? Ihminen voi tietää kaiken erikoisalastaan osaamatta sanaakaan suomea.

Tunnen monta suomalaista, jotka ovat olleet töissä Saudi-Arabiassa, eivätkä hekään tiedä maan asioista yhtään mitään, eivät puhu arabiaa eikä kiinnostakaan. Jollekin amerikkalaiselle Suomi on ihan yhtä kiinnostava kuin Saudi-Arabia, eli eipä kovin.

On eri asia olla ulkomailla työkomennuksella muutama vuosi kuin muuttaa 25 vuodeksi johonkin maahan. Työkomennuslaiset tietävät että eivät ole maahan jäämässä.

Tiedän kyllä työkomennuslaisiakin, jotka ovat opetelleet paikallista kieltä minkä ovat ehtineet. Tosin työtahti kun voi olla rankka, niin aikaa ei välttämättä niin paljon jää opiskelulle.

Vierailija
204/206 |
04.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin tubettaja Dave Cad oppi suomea, suht nopeasti meinaant. Oli intoakin opetella. On niitä muitakin vaikka kuinka paljon, laiskuutta se on jos ei opettele.

Vierailija
205/206 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä Saudeissa sun muissa ollaan tekemässä töitä ja tiedetään ettei sinne jäädä koko elämäksi. Useimmat jenkit ja britit ovat samalla asenteella täällä ja kaikkialla muualla. Kieleen ei panosteta 100% kun maa voi vaihtua koska tahansa.

Vierailija
206/206 |
05.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, Suomi lienee itsenäinen valtio nykyisin lähinnä siksi, että USA ja Nato. Jonkinlainen kauhun tasapaino vallitsee Pohjoismaissa kiitos USA:n armeijan. Joten minun puolestani puhukoot amerikkalaiset englantia jos haluavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän