Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kyllästynyt näkemään nälkää!

Vierailija
19.02.2014 |

Pakko purkaa tää vitutus johonki. On todella kuluttavaa olla köyhä ja nähdä nälkää. Opiskelen, joten saamani tuki + laina on todella pieni. Miksi meidät opiskelijat laitetaan elämään köyhyydessä? Olen yrittänyt hakea töitä, mutta ei löydy. Mistään. Tosi kivaa elää makaroonilla ja perunalla. Dyykkauspaikatkin ovat kaukana kun asun kaupungin laidalla. Onneksi saa joskus näitä avustuspaketteja joissa on ruokaa. Puurolla eteenpäin! Vois lopettaa koulun ja mennä vaikka mäkkäriin kokoaikaiseksi. Vituttaa.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 11:58"]Pakko purkaa tää vitutus johonki. On todella kuluttavaa olla köyhä ja nähdä nälkää. Opiskelen, joten saamani tuki + laina on todella pieni. Miksi meidät opiskelijat laitetaan elämään köyhyydessä? Olen yrittänyt hakea töitä, mutta ei löydy. Mistään. Tosi kivaa elää makaroonilla ja perunalla. Dyykkauspaikatkin ovat kaukana kun asun kaupungin laidalla. Onneksi saa joskus näitä avustuspaketteja joissa on ruokaa. Puurolla eteenpäin! Vois lopettaa koulun ja mennä vaikka mäkkäriin kokoaikaiseksi. Vituttaa.

[/quote]

Sain opintorahaa 300€/kk, sen lisäksi vuokrarahat 400€/kk kelalta. Asuin muualla kuin kotipaikkakunnallani. 300€ opintorahasta meni noin 20€ puhelinlaskuun ja ruokaan ei paljoa mennyt. Kouluruoka makso 1,5€ kelakortilla meidän amk:ssa, bussikuukausilippu paikallisliikenteessä oli 70€. Aika hyvin pärjäsin sillä opintorahalla ja sain säästettyäkin. Kämpillä söin säilykkeitä. Noilla varoilla elin 2,5v, minä aikana opiskelin ja valmistuin.

Vierailija
42/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:31"]

Jotenkin kyllästyttää tää narina tällä palstalla, ei oo tarpeeks rahaa kun tuet on niin pieniä, bla bla bla jne jne. Kaikki pitäis ilmaseksi saada... 

[/quote]

Kiinnostaisi tietää, mitä ehdotat ratkaisuksi kun tuet ja laina ei riitä kattamaan edes pakollisia kuluja ja töitä ei ole. Ihmiset käyvät koulua jotta saisivat ammatin jolla elättää itsensä, se ei yksinkertaisesti ole kaikkien mielestä vaihtoehto istua kotona ja nostaa sossusta olematonta tukea.

[/quote]

Tässä pari faktaa: Vaasankadun soluihin pääsee aina hyvin lyhyellä jonotuksella. Esim stadin mäkkäreihin haetaan melkein koko ajan henkilökuntaa, monethan niistä on 24/7 auki. Ja kerropa miten tuhannet muut opiskelijat pärjäävät taloudellisesti ja saavat töitä, mutta ei tämä uusavuton narisija?! 

[/quote]

Hoasilla ei ole Vaasankadulla soluja joten tarkoittanet entisen KY:n, nykyisen AYY:n kyltereille soluja? Lyhyet jonot niihin ei kauheasti auta jos ei ole kylteri...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kyllästyttää tää narina tällä palstalla, ei oo tarpeeks rahaa kun tuet on niin pieniä, bla bla bla jne jne. Kaikki pitäis ilmaseksi saada... 

[/quote]

Kiinnostaisi tietää, mitä ehdotat ratkaisuksi kun tuet ja laina ei riitä kattamaan edes pakollisia kuluja ja töitä ei ole. Ihmiset käyvät koulua jotta saisivat ammatin jolla elättää itsensä, se ei yksinkertaisesti ole kaikkien mielestä vaihtoehto istua kotona ja nostaa sossusta olematonta tukea.

[/quote]

Huonosti valittu opiskelupaikkakunta, ilmeisesti. Tämäkin on hirveän paikkakuntakohtaista. Jos sinulla on mitenkään mahdollista vaihtaa opiskelupaikkakuntaa, niin teepä se ensi kesänä. Helsingissä elinkustannukset ovat korkeat, mutta toistaiseksi ainakin opiskelijoille löytyy hyvin töitä. Esim. meillä on työpaikalla jatkuvasti sellainen tilanne, jossa tuntarit joutuvat kieltäytymään lisätunneista. Hyvät tyypit pidetään kyllä töissä, vaikka joskus sanoisivat ei, systeemien opettaminen vie aikansa. Itseltäni on kokemusta myös Turusta, jossa kyllä jotain keikkatöitä sai myös aina, kun ei kieltäytynyt 3-4 ensimmäisestä keikasta ja vielä meni paikalle. Ei niillä ansioilla leveästi eletty, mutta kunnon ruokaa sentään syötiin. 

Vierailija
44/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty tilanne on kaikkein pahin pääkaupunkiseudulla, jossa vuokrat korkeammat, mutta osataan sitä landellakin. Pakollisten kulujen jälkeen (vuokra, sähkö, vesi, netti, puhelin) jälkeen opintotuesta, asumislisästä ja opintolainasta jää käteen 75e/kk. Täällä ei ole soluja, joista saisi halvemmalla asunnon. Ei ole kyse siitä että polttaisi vähemmän röökiä tai joisi pari olutta vähemmän - näistä on paha säästää kun ei muutenkaan polta tai juo. Täällä töitä ei oikeasti ole.

Kyllä, vituttaa ja olen katkera, samaan aikaan tuttu ilmoittaa ettei kiinnosta tehdä töitä ja saa ilman velkaa paremman elintason kuin mulla.

Vierailija
45/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:50"]

[/quote]

[/quote]

Tässä pari faktaa: Vaasankadun soluihin pääsee aina hyvin lyhyellä jonotuksella. Esim stadin mäkkäreihin haetaan melkein koko ajan henkilökuntaa, monethan niistä on 24/7 auki. Ja kerropa miten tuhannet muut opiskelijat pärjäävät taloudellisesti ja saavat töitä, mutta ei tämä uusavuton narisija?! 

[/quote]

Muuten hyvä mutta ei muutkaan pärjää. Itsellekin jää tuen jälkeen ~50 euroa käteen kuussa, ja siitä pitäisi syödä ja maksaa laskut. Töitä ei saa vaikka hakee. Asumismuoto on jo nyt kahden kämppiksen kanssa.

Vierailija
46/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelet kirurgiksi? Viimeksi kun tarkistin niin kirurgiksi kuten psykiatriksi tai gynekologiksikin edelleen erikoistutaan (eli opiskellaan) sairaalassa erikoistuvan lääkärin virassa, peruspalkka noin 3500 €/kk ja sillä luulisi jo itsensä elättävän.

Vierailija
47/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saa vanhemmiltani rahaa ja olen ollut onnekas, kun olen saanut helposti kesätöita. Tällä hetkellä en kuitenkaan ole töissä, joten saan n. 470€ asumis- ja opintotukea. Asun opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 268€ ja siihen kuuluu vesi, netti ja sähkö. Sen lisäksi itse olen ottanut opintolainaa (300€/kk), koska no... pakko tällä hetkellä. Ekoina opintovuosina en nostanut lainaa. Asumiskulujen jälkeen käteen siis jää 500€/kk, joka on ok, eikä tarvii nälässä elää. Mun mielestä soluasuntoihin kyllä pääsee, varsinkin jos aidosti haluaa ja soittelee toimistoon, selittää tilanteen jne. Itsekin jouduin soittelemaan! Lisäksi on oma valinta, jos ei ota opintolainaa. Ymmärrän, ettei sen ottaminen houkuta, mutta mieluummin se, kun nälkä. Siksihän sitä myönnetään! Ei mitään järkeä elää 60€/kk, kun voisi elää 360€... Opintolainassa on kuitenkin pieni korko ja työelämään päästyä niiden tulojen pitäisi olla sitä luokkaa, ettei ongelmia sen maksuun ole.

Vierailija
48/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, tää oli näköjään provo

Vierailija
49/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko muuten lisätä, että mua huvittaa aina tuo "tonnikala ja makaroni"-keskustelu. Itse en ole kertaakaan opintojen aikana ole vetänyt tonnikalaa ja makaronia, koska ei se todellakaan sitä edullisinta ruokaa ole. Tonnikalapurkkikin maksaa jo päälle euron! Itse ainakin metsästän tarjouksia, koska esimerkiksi jauhelihaa saa välillä 1-2€/400g! Siitä saa sitten tehtyä helposti perunoiden kanssa perunasoselaatikon, josta itsellä tulee 4 annosta jääkaappiin ja pakkaseen. Sama homma lihamakaronilaatikon ja makkarakeiton kanssa. Kaikissa kustannukset n. 4€ eli 1€/pv. Myös karjanpaistilihaa saa muuten välillä tosi halvalla, nam! Tarjouslihojaa ostan sitten useemman paketin kerralla ja pakastan. Leivon sämpylöitä pakkaseen, jotka syön voin kanssa. Tuoreeseen salaattiin ei ole aina varaa (paitsi kesäisin), joten raastan porkkanaa sekä teen uunijuureksia. Ruokajuomana juon vettä tai mehua. Syksyisin kerään sieniä ja marjoja ja pakastan niitä. Aamupalana puuroa niiden pakastemarjojen kanssa. Eli siis tonnikalaa ja makaronia ja nuudeleita EI tarvitse vetää. Ihan kunnon ruokaa saa edullisesti, JOS on viitseliäs.

Vierailija
50/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla muuten samanlaiset kulut kuin 48:lla, mutta en nosta opintolainaa. Teen kesäisin töitä ja esim joululoman aikaan sain varsin sievoisen summan tekemällä taas töitä. Silloin kun opiskelen, en tee töitä ollenkaan. Uhraan vain lomani. Asun solussa. Syön viisi kertaa viikossa opiskelijalounaan. Monesti ostan kahvin ja välillä kahvileivänkin puoliksi kavereiden kanssa. Ostan ruokaa mielihalujeni mukaan muutenkin. En ikinä säästäisi syömisestä.  Vaatteita pidän tarkasti. Matkustan kerran vuodessa ulkomaille. Pidän kesälomaa vähintään kaksi viikkoa.

Vierailija
51/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tee niitä lääkärin keikkoja, kun kerran valmis lääkäri olet? Kerran kuussa tai kerran kahdessa yksi viikonloppu Pohjois- tai Itä-Suomessa niin siinähän on sitten jo kolmeksi kuukaudeksi opiskelijalle ruokaan.

Vierailija
52/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, olisi pitänyt sanoa että opiskelen siis lääkäriksi mutta olen erikoistumassa kirurgiksi. Tiedättekö, olen valinnut suuntautumiseni mutta ensin perusopinnot :)

Vierailija
53/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmiset on vieraantuneita luonnosta kun luulee että kaikki ruoka pitää hakea kaupasta. Meillä syötiin eilen pottuja, haukipihvejä ja sienikastiketta. Kannattaisi kesällä mennä mettään ja kalaan. Hesakin on meren ympäröimä.

Vierailija
54/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 18:54"]

Kyllä ihmiset on vieraantuneita luonnosta kun luulee että kaikki ruoka pitää hakea kaupasta. Meillä syötiin eilen pottuja, haukipihvejä ja sienikastiketta. Kannattaisi kesällä mennä mettään ja kalaan. Hesakin on meren ympäröimä.

[/quote]

Tämä on asia joka näin helmikuussa auttaa ja paljon! Tarvinnee muistaa kesällä, nyt tuo on vain lällättelyä.

Vierailija
55/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko muuten kommentoida tonnikalasta ja makaronista. Ovat vieläkin suht edullista ruokaa. Vatsa pysyy kauan täytenä ja se tekee  ruoan edulliseksi!

Vierailija
56/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:20"]

Eikö vanhemmat voisi auttaa? Kyllä minuakin vielä "tuetaan" kotoa käsin nyt kun oon tosi tiukalla lomautuksen takia ja olen jo 34. Nolompaa se tämänikäisenä on käydä vanhempien lompakolla, kun sun ikäisenä. Sinun ikäisten tukeminen on mun mielestä itseasiassa vielä vanhempien VELVOLLISUUS. Toki perheiden rahavarat ei aina riitä siihen valitettavasti, mutta joku 200e summa kuussa ei ole yhtään kohtuuton mikäli vanhempasi ovat töissä.

Omalta osaltani vanhemmilleni on jo kasaantunut paljon omaa omaisuutta elämän aikana ja asumiskulut on ihan minimissä kun on maksetut ok-talot ja autot ja siksi kehtasin pyytää apua vaikka olen jo aikuinen ja pitäisi olla omillaan.

Mutta joo. Pyydä vanhuksiltasi apua! Oikeasti!

[/quote]

Ihanan katkera olo tuli. Vanhempansa 32 vuotiaana menettänyt nyt 35v. :(

Vierailija
57/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 18:46"]

Hmm, olisi pitänyt sanoa että opiskelen siis lääkäriksi mutta olen erikoistumassa kirurgiksi. Tiedättekö, olen valinnut suuntautumiseni mutta ensin perusopinnot :)

[/quote]

Olipa kyllä sitten tosi outo tapa ilmaista asia. Miksi kirjoitit että "opiskelen kirurgin opintoja" jos opiskelet vasta lääkäriksi

Vierailija
58/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Lapseni saa opintorahaa ja asumislisää noin 470 euroa/kk ja vuokra (opiskelija-asunto) on 490euro/kk. Elämiseen ei jää yhään mitään. Onneksi minulla on työtä ja onneksi lapsemme on ainokainen ja onneksi voimme auttaa häntä. Miettikääpä te, jotka pykäätte tenavia tuutin täydeltä, millainen tulevaisuus heitä odottaa, jos te ette voi heitä auttaa. Se nakkikioskin työ lienee sitten hänen duuninsa. Lapsemme opiskelu on sen verran työlästä, että opiskelun ohessa työssäkäynti on vaikeaa. Tekee kyllä keikkatyötä silloin tällöin.

Vierailija
59/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 18:59"]

Pakko muuten kommentoida tonnikalasta ja makaronista. Ovat vieläkin suht edullista ruokaa. Vatsa pysyy kauan täytenä ja se tekee  ruoan edulliseksi!

[/quote]

No edelleen kyllä perinteistä kotiruokaa saa kustannuksiltaan edullisemmalla. Onhan se joo edullista, jos ajattelee kertaluontoisesti, että ostat sen tonnikalapurkin n. (1,50€/185 g -> n. 8 €/kg - halpaa?) ja sit makaronit siihen päälle kymmenisen senttiä varmaan per annos. Mutta jos tekee normaalia kotiruokaa (mm. aiemmin ketjussa mainitsemani perunasoselaatikko, makkarakeitto, makaronilaatikko) jonka jakaa useille päiville, niin kustannukset on pienemmät pitkällä tähtäimellä ja ainakin itse mielelläni syön vaihtelevasti eri ruokia, enkä aina samaa höttöä.

Vierailija
60/65 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 18:54"]

[/quote]

Yli 100 vuotta sittenkin nälkäkuoleman partaalla olevia männyistä nilaa pettuleipää varten kuorivia köyhiä syytettiin laiskoiksi. Olet varmaan tyhmä tai vain esität sellaista. Aikuinen ihminen saa syödä sangollisen sokeroituja marjoja ennen kuin päivittäinen ravinnon tarve on tyydytetty. Kalalla sinäkään tuskin elät jollet syö sitä satoja kiloja vuodessa. Sienien ravinto arvo on olematon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä