Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riita vuorokausirytmistä

Vierailija
19.02.2014 |

Miehen kanssa tullut riitaa nukkumaanmeno- ja heräämisajoista. Olemme vajaa kolmekymppinen lapseton pariskunta, asuneet yhdessä vuosikaudet. Mies haluaa käydä lenkillä arkiaamuina ja nousee jopa ennen kuutta useampana arkipäivänä. Aikaisemmin minä nousin puoli kahdeksan aikoihin, mies tunnin myöhemmin. Olen aivan puolikuollut, en ole onnistunut kääntämään rytmiäni tähän hänen meininkiinsä vaan en saa kunnolla nukuttua edes sinne kuuteen. Jo illalla ajattelen, etten ehdi nukkua taaskaan kunnolla. Haluaisin herätä siis 1,5h myöhemmin. Kumman teistä pitäisi joustaa? Olenko minä kohtuuton vai mieheni? Mies ei suostu kompromissiin vaan tekee miten parhaaksi näkee. Ei mukamas voi urheilla työn jälkeen kun ei saa aikaiseksi. Hyvä sinänsä että urheilee...

Miehellä ollut aina ennenkin tapana että kuvittelee nousevansa aikaisin ja kello soi vaikkapa klo 7 mutta mies nousi 08.30. Mielestäni tapa on ärsyttävä, joskus parikymppisenä kuvittelin itsekin että nousisin aikaisemmin ja käänsin kelloa soimaan entistä aikaisemmin kun en päässyt sängystä ylös. Se mikä lopulta tehosi oli vääntää herätysaikaa eteenpäin ja tosiaan nousta sieltä sängystä paremmin levänneenä. ;)  Nyt olen niin väsynyt, että kaikki mahdollinen ottaa päähän. :( Haluaisin urheilla itsekin, mutta väsyneenä tuntuu että aivan sama, en jaksa.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies alkoi kuorsaamaan, kun lapsi oli vuoden. Sitä korinaa en jaksanut kuunnella. Hän lisäksi valvoo tosi myöhään ja minä menen nukkumaan lapsen kanssa yleensä viim. klo 21. Kun hän viimein menee nukkumaan, on nukkumaanmeno sellaista ähkimistä ja kolinaa, että teimme sitten pesäeron.

Mies muutti vierashuoneeseen. Hän saa valvoa ja minä mennä aikaisin nukkumaan. Lapsi nukkuu vieressäni. Kuorsaus ei kuulu makuuhuoneeseeni, eivätkä erilaiset rytmit valvota. Teemme kaksivuorotyötä, joten kumpikin tarvitsee unta.

Lisäksi mies on todella raskasuninen eikä herännyt vaikka kuinka tönin (kuorsauksen vuoksi), eikä siis herää kellonkaan soittoon, ellei se ole kovalla, joten saa huudattaa kelloaan miten kovaa hyvänsä.

Tämä on win-win-tilanne. Minä herään aina aikaisin, mies haluaa nukkua pitkään. Näin siitäkään ei tule ongelmia. Jos vieraamme tarvitsevat huonetta tai olemme yökylässä / hotellissa, on toki nukuttava yhdessä, mutta onneksi se on vain väliaikaista. Mies ei onnistu laihdutusurakassaan, joka auttaisi kuorsaukseen, joten en halua enää uhrata uniani tälle. Hän saa valvoa miten mielii, enkä ole siitä aina nalkuttamassa.

En vaihtaisi enää entiseen tapaan.

Vierailija
62/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:15"]

Onkohan vähän eri, jos joku ajoittain nousee klo 4 kuin että joku säännöllisesti nousee ennen kuutta monta aamua viikossa. Vielä kun eletään maassa, jossa on pakko laittaa jotain valoa päälle, että näkee pukea ne lenkkikamat päällensä.

Ap, sympatiani ovat täysin puolellasi. Jos nukkuminen ei muuten luonnistu, pitäisi teidän nukkua erikseen ne yöt, joiden jälkeen koittaa aamulenkki.  

[/quote]Päin vastoin. Säännölliseen toimintaan tottuu nopeasti.

[/quote]

Ai, en oppinut uuteen rytmiin edes vuodessa, kun olisi pitänyt koulun puolesta nousta ylös jo viiden aikaan. Unirytmi ja pääkoppa vuoden jälkeen ihan sekaisin, melatoniinit ei auttanu eikä unilääkkeet auta vuoden väsymykseen. Ei todellakaan käänny se unirytmi tuosta noin vaan, jos on jo lapsesta lähtien ollut ilta-ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 17:06"]

Mä en vain nyt ymmärrä, että miksi et nuku, jos väsyttää? Mies osaa varmaa laittaa vaikka jonkun muun kuin eteisen valon päälle, voitte varmaan hankkia oven makkariin ja mies varmaan osaa olla hiljempaa aamulla?

Meillä on erilaiset rytmit ja asutaan kaksiossa, mutta... meillä on lapsi joka nukkuu makkarissa ja me aikuiset nukutaan olkkarissa. Eli mies kun menee töihin, herää herätyskelloon, keittää kahvit ja käy ehkä suihkussa. En herää näihin ääniin vaikka saatan rajamailla käydä niin pystyn kyllä jatkamaan unia, koska ovat säännöllisiä ääniä joihin olen tottunut.

[/quote]

Voi hyvänen aika. Jos sinulla ei koskaan ole ollut unihäiriötä, niin et tietenkään tajua, miksi joku ei nuku, vaikka unta tulisi joka yö vain se 4-5 tuntia. Idiootti. Jos nukkuminen on sinulle helppoa ja sinä vain nukahdat, kun pistät silmäsi kiinni, niin olemme katsos yksilöitä. Joillekin nukkuminen tuottaa ongelmia jo ihan pienestä pitäen. Miehelläni on ollut nukahtamis ja nukkuhäiriöitä lapsesta lähtien eikä siinä todellakaan auta lässytys, että no nyt vaan kato nukahdat!

Vierailija
64/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vuorokausirytmi on Se, että nukun klo 06.00-16.00, ja valvon illat ja yöt. Mies nukkuu klo 23-05.00 ja valvoo aamut, päivät ja illat. Nukutaan siis aina eri aikaan. Meillä on yksiö. 32neliötä, eikä olla ikinä osattu tehdä tästä ongelmaa.

Mä oon sitä mieltä että ongelma on nyt sinulla, vaikka yrität siitä syyttää miestä. Miehellä on ihan täysi oikeus käydä lenkillä aamuisin ja herätä omassa kodissa ihan koska haluaa. Jos Sä olet niin helvetin väsynyt kun väität, niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa nukkua vaikka mies lenkille lähteekin.

Sulla on nyt mietittynä kaikki mahdolliset syyt niksi et voi mennä aikaisemmin nukkumaan etkä nukkua myöhempään aamulla ja miksi verhot ja tulpat ja kaikki muut sulle ehdotetut jutut ei toimi. Olet jo etupäässä päättänyt että mitään muuta ratkaisua ei ole kuun että mies lopettaa lenkit, tosiasia kuitenkin on että voit vaikuttaa vain omiin tekoihisi ja sitä kautta parantaa omaa elämääsi, et voi pakottaa miestä tekemään muutoksia omiin tekoihinsa ja elämäänsä vaan sen takia että Se nyt vaan sun mielestä menee niin

Vierailija
65/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ymmärrän herkkäunisuutesi ja sen mitä huonot unet tekevät sinulle. Olen itsekin todella herkkäuninen. Ymmärrän kyllä miten vaikeaa välillä on nukahtaa, vaikka olisikin kuoleman väsynyt. Minusta joistakin kommenteista huomaa, ettei ihmisillä ole mitään käsitystä millaista painajaista uniongelmat voivat pahimmillaan olla.

Minun korvaani kuulostaa vähän siltä, että teillä kummallakin olisi parantamisen varaa ja keskustelun paikka. Miehesi kuulostaa joko itsekeskeiseltä tai sitten hän ei vain tajua miten hankala tilanne on sinulle. Saan kuitenkin myös kuvan, että osa ongelmaasi on kokonaisvaltainen unenlaatusi eikä miehesi touhuihin herääminen. Vai heräätkö ap helposti esim. ulkoa tuleviin ääniin? Omasta kokemuksesta suosittelen sinua kokeilemaan keinoja, jolla voit parantaa unesi laatua kokonaisuudessaan. Tällöin todennäköisesti nukut sikeämmin yhtä jaksoisesti etkä välttämättä itse enää herää miehesi lähtöön. Pimennä huone täysin, vältä rankkaa liikuntaa ja kofeiinipitoisia juomia, tv:n katselua, netin selailua ja musiikin kuuntelua ennen nukkumaan menoa ja himmennä valot. On myös sanottu, että yöheräämisien ajankohta kertoo jotakin. Heräily aamuyöstä klo 3-5 voi kertoa korkeasta stressitasosta, joten tähänkin voi kiinnittää huomiota. Tsemppiä!

T. kohtalotoveri

Vierailija
66/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme perhe joka asuu yksiössä ja meillä ei kenelläkään ole ongelmia unen kanssa. Vaihtoehtoja ei ole niin ääniin ja valoihin on totuttu. Olemme vuorotyössä ja kaikilla on rytmit mitkä ovat. Suosittelen aplle yksin asumista metsän keskellä. Ai niin sielläkin saattaa kuulua ääniä...

Vierailija
67/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkukaa eri huoneissa? Mies on kyl aika itsekäs.

Vierailija
68/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, nukkumaa hyvissä ajoin ettei tarvii perse homeessa maata aamulla.... Ei yhteiskunta vaan niin toimi että maata aamulla puoli yhdeksään!!!! Herää viideltä joka aamu niin nukuttaa illasta ihan varmasti

Vierailija
69/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aamu-uninen ja mies aamuvirkku, ja käy usein varhain lenkillä tai salilla. Mutta ei laita herätyskelloa vaan menee jos herää itsestään aikaisin. Mä en herää herkästi ja nukahdan helposti uudelleen jos herään, joten mua ei haittaa.

Mutta ymmärrän kyllä unenpuutteesta johtuvan ongelman. Mä en vaan mitenkään saa unta ainakaan ennen klo 23, ja sekin tekee jo tiukkaa. Olen kyllä useissa eri elämänvaiheissa yrittänyt, ja kyllähän se hetkellisesti onnistuu, mutta rytmin pysyvä muuttaminen aamuvirkkuun suuntaan on hirveän vaikeaa eikä ole ainakaan minulta onnistunut. Ja tarvitsen 8-9 h unta joka yö.

Minusta on kuitenkin väärin vaatia, että mies ei saisi herätä haluamaansa aikaan. Myös liikkumiseen on olemassa optimaalinen rytmi, mä en esimerkiksi nauti juoksemisesta aamulla yhtään ja juoksu ei kulje. Torkuttaminen kuudelta on törkeää toista kohtaan, mutta jos lyö kellon heti kiinni ja poistuu hiljaa niin paras vaihtoehto olisi tosiaan ne hyvät korvatulpat ja/tai uudelleen nukahtamisen harjoittelu sinun osaltasi. Jos olet aamu-uninen, niin uskon, että voit oppia siihen, ettet herää miehen lähtöön tai että nukahdat uudelleen.

Vierailija
70/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuu muuta mieleen kuin et älkää vaan hankkiko lapsia. Silloin ei voi olla noin tarkkaa ja vaikeaa nukkumisen kanssa. Vauva kun nukkuu silloin kun nukkuu. Ja kahden aikuisen talous - mitä ihmeen kotitöitä? Kerran viikossa imurointi, omat astiat tiskikoneeseen, valmiin ruoan osto jääkaappiin ja pyykin pesu pari koneellista viikossa. Mulla ei ainakaan ollut muuta kuin aikaa ja itse tehtyä kiirettä kun ei ollut lapsia. Opiskelin, kävin töissä, urheilin päivittäin, näin kavereita ja olin mieheni kanssa. Jos tuo on teidän ongelma niin muuttakaa kolmioon tai jopa neliöön. Riittää huoneita eri puolella asuntoa eikä häiritse äänet eikä valot.

Vierailija
71/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pakkoko se sun on samaan aikaan herätä. Anna miehen nousta milloin huvittaa ja nouse itse vaikka pari tuntia siitä.

Vierailija
72/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eri aikoihin herääminen ei oo vaihtoehto?

Vierailija
73/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa on ongelmana? Mies herää, lähtee lenkille ja sinä jäät nukkumaan. Jos miehen herätyskello häiritsee, vaihda makuuhuonetta.

Vierailija
74/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

reps, jospa mies lähtee lenkille ja sinä jäät nukkumaan. So simple. 

Vierailija
75/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se miehen urheilu estä sinun nukkumisesi eihän sinun tarvitse herätä samaan aikaan! Jos mies metelöi, niin opetelkoon lähtemään lenkilleen hiljaa.

Kyllä meilläkin joutuu joku ajoittain nousemaan vaikka klo 4, jos pitää ehtiä aamulennolla jonnekin, mutta ei koko perhe herää silloin.

Vierailija
76/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain yksi makuuhuone ja eteinen sängyn lähellä. Mies siis pistää herätyskellon soimaan *kovalle* ja herään siihen samaan aikaan kuin mieskin. Lisäksi vaikea nukahtaa uudelleen kun ihan vieressä eteisessä palaa valot kirkkaana. En muutenkaan nukahda yleensä enää uudelleen jos herään aamulla, joskus tuurilla voin nukahtaa uudelleen mutta tuossa aikaa ei jää miehen ulos lähtemisen jälkeen kuin n. 45 min.

Vierailija
77/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene aiemmin sitten nukkumaan edes.

Vierailija
78/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan vähän eri, jos joku ajoittain nousee klo 4 kuin että joku säännöllisesti nousee ennen kuutta monta aamua viikossa. Vielä kun eletään maassa, jossa on pakko laittaa jotain valoa päälle, että näkee pukea ne lenkkikamat päällensä.

Ap, sympatiani ovat täysin puolellasi. Jos nukkuminen ei muuten luonnistu, pitäisi teidän nukkua erikseen ne yöt, joiden jälkeen koittaa aamulenkki.  

Vierailija
79/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:12"]

Meillä on vain yksi makuuhuone ja eteinen sängyn lähellä. Mies siis pistää herätyskellon soimaan *kovalle* ja herään siihen samaan aikaan kuin mieskin. Lisäksi vaikea nukahtaa uudelleen kun ihan vieressä eteisessä palaa valot kirkkaana. En muutenkaan nukahda yleensä enää uudelleen jos herään aamulla, joskus tuurilla voin nukahtaa uudelleen mutta tuossa aikaa ei jää miehen ulos lähtemisen jälkeen kuin n. 45 min.

[/quote]

Eikö teillä ole ovea makkarissa? 

Vierailija
80/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitää pystyä hoitamaan herääminen niin, että sinä et häiriinny. Herätys hiljaiselle, ja sen jälkeen äkkiä hiljaa ylös sängystä ja makkarin ovi kiinni. Sinä voit nukkua tulpat korvissa niin et herää miehen herätykseen.