Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riita vuorokausirytmistä

Vierailija
19.02.2014 |

Miehen kanssa tullut riitaa nukkumaanmeno- ja heräämisajoista. Olemme vajaa kolmekymppinen lapseton pariskunta, asuneet yhdessä vuosikaudet. Mies haluaa käydä lenkillä arkiaamuina ja nousee jopa ennen kuutta useampana arkipäivänä. Aikaisemmin minä nousin puoli kahdeksan aikoihin, mies tunnin myöhemmin. Olen aivan puolikuollut, en ole onnistunut kääntämään rytmiäni tähän hänen meininkiinsä vaan en saa kunnolla nukuttua edes sinne kuuteen. Jo illalla ajattelen, etten ehdi nukkua taaskaan kunnolla. Haluaisin herätä siis 1,5h myöhemmin. Kumman teistä pitäisi joustaa? Olenko minä kohtuuton vai mieheni? Mies ei suostu kompromissiin vaan tekee miten parhaaksi näkee. Ei mukamas voi urheilla työn jälkeen kun ei saa aikaiseksi. Hyvä sinänsä että urheilee...

Miehellä ollut aina ennenkin tapana että kuvittelee nousevansa aikaisin ja kello soi vaikkapa klo 7 mutta mies nousi 08.30. Mielestäni tapa on ärsyttävä, joskus parikymppisenä kuvittelin itsekin että nousisin aikaisemmin ja käänsin kelloa soimaan entistä aikaisemmin kun en päässyt sängystä ylös. Se mikä lopulta tehosi oli vääntää herätysaikaa eteenpäin ja tosiaan nousta sieltä sängystä paremmin levänneenä. ;)  Nyt olen niin väsynyt, että kaikki mahdollinen ottaa päähän. :( Haluaisin urheilla itsekin, mutta väsyneenä tuntuu että aivan sama, en jaksa.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden luonteen yhteiselon harjoittaminen ei ole fiktiivinen ongelma, vaikka harjoittelun keinot ovatkin alkeelliset.

Kyse on kuitenkin pohjimmiltaan, ehkä maailman realistisimmasta ongelmasta: ihmisen henkisestä kasvusta...!

Vierailija
42/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, toivotan sinulle ja miehellesi jaksamista!!

Koittakaa löytää enemmän yhteistä mukavaa tekemistä, esim. ulkoilua, tai mistä tahansa te molemmat nautitte! Kevään odotusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aplta jo kysytty, mitä jos mies menisi kuudeksi töihin, mikä on ihan normaalia?

Vierailija
44/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies menisi töihin tai lapsi heräilisi yöllä, kyse olisi välttämättömyydestä johon olisi sopeuduttava. Nythän kyse on pelkästään miehen mukavuudenhalusta (kiva rytmi hänelle) tai *ittumaisuudesta. Lapsikaan ei ole vauva ikuisesti ja äitiyslomalla ei tarvitse keskittyä töihin, riittää vähän kärjistäen että saa lapsen pidettyä hengissä. Ja jos mies tosiaan menisi kuudeksi töihin, olisi pakko olla eri makuuhuoneet tai toinen sohvalla. Eihän tässä sitten mitään ongelmaa olisi.

Sen haluan vielä mainita, että olen iloinen että mies vihdoin jaksaa taas urheilla. Hän ei ole liikkunut säännöllisesti vuosiin.

Vierailija
45/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vaan tehkö lapsia ikinä...

Vierailija
46/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:46"]

En nyt oikein ymmärrä että miten voi olla liian virkeä nukahtaakseen uudestaan, mutta liian väsynyt noustakseen ylös. Kämppähän kuitenkin hiljenee kun mies lähtee lenkille.

[/quote]

Helposti, jos ja kun sattuu olemaan illanvirkku, mikä muuten on synnynnäinen ominaisuus.

Vierailija
47/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun kotona ei mun kanssani asus miestä joka ei osaansa kotitöistä tekis! Ne ketkä kotona asuu, osallistuu myös kotitöihin ja jos ei osallistu, muuttakoon muualle. Eritoten aikuiset. Lapset tekee ikänsä mukaisesti, ikään sopivia kotitöitä ja mielellään tekevätkin. 

Vierailija
48/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes sama ongelma täälläkin, mutta ei olla tehty kärpäsestä härkästä. Olosuhteiden pakosta on näin elettävä. Mies herää aamulla töihin noin klo. 05:00-06:00. Itse pääsen iltavuorosta vasta klo.22:00 ja aamulla herään valitettavasti miehen herätykseen. Mieskin toki pääseen nukkumaan myöhään, että kyllä se molempia rassaa. Meneekö teillä mies aiemmin nukkumaan kuin sinä? Jos joku ihmettelee, miksi on käytävä nukkumaan samaan aikaan niin syy löytyy pienestä asunnosta. Yksiössä on vaikea olla häiritsemästä toista. Onneksi teemmekin kovasti töitä, jotta pian toivottavasti pääsemme isompaan asuntoon.

Vierailija
49/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi, myydäänhän melatoniinia esimerkiksi ilman reseptiä. Hae sitä ja testaa tehoaako suhun? 

Vierailija
50/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies nousee joka aamu töihin tunnin aiemmin kuin minä. Lisäksi makuuhuoneen oven päällä on ikkuna, eli ihan pimeäksi huonetta ei saa. Pystyn kyllä torkkumaan hänen aamutoimiensa ajan ja töihinlähdön jälkeen jopa nukahtamaan.

En tiedä, voiko tätä taitoa opetella, itse totuin siihen pikkuhiljaa. En välttämättä herää edes miehen herätyskelloon, omaani kylläkin.

Vierailija
51/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanu lukea koko ketjua, mutta mielestäni, et oo enää aamulla tarpeeksi väsynyt, jos et saa enää unen päästä kiinni. Itse heräsin viimekin yönä lasten takia n. 5 kertaa ja uni tuli joka kerta sen jälkeen. Vanhempi tytöistä heräsi sitten 5.30 kokonaan ylös isänsä kanssa, koska ei saanut enää unta kovan yskänsä takia enkä minäkään sitten saanut enää unen päästä kiinni, mutta..elämä on..

Vierailija
52/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies menee meillä sänkyyn ja nukkumaan aikaisemin, olen nyt yrittänyt mennä sinne yhtä aikaa, mutta jos ei yhtää väsytä saatan katsoa tv:tä hetken.

Kotityöt nyt ovat ongelma sinänsä, mies kokee että kun tienaa vähän enemmän niin voi tehdä kotona vähemmän. Olen tästä eri mieltä tietysti, mutta jos meinaan että joku siivoaa on parempi siivota itse kuin väitellä vuosikaudet kuka siivoaa mitäkin. En siis enää jaksa väitellä joten siivoan itse.

t.Ap

Vierailija
53/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, säilyn kyllä hengissä vähälläkin nukkumisella, minulla on aikoinaan ollu paha unihäiriö nuorena stressin aikaan eli nukuin 3-4h yössä ja tätä jatkui kuukausia. Ihminen ei välttämättä nuku, vaikka on väsynyt. Muutenhan unihäiriöisiä ei olisi. Aamulla en esim.5h nukkuneena ole virkeä, päin vastoin, mutta ei niin väsynyt että välttämättä nukahtaisi enää. Illalla en itse herää kovin helposti, mutta aamuyö on se kriittinen aika, jolloin ei saisi tulla häiriöitä.

t.Ap

Vierailija
54/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:27"]

Meillä mies nousee joka aamu töihin tunnin aiemmin kuin minä. Lisäksi makuuhuoneen oven päällä on ikkuna, eli ihan pimeäksi huonetta ei saa. Pystyn kyllä torkkumaan hänen aamutoimiensa ajan ja töihinlähdön jälkeen jopa nukahtamaan.

[/quote]

Vittu mitä ratkaisemattomia ongelmia teillä on! PIMENNYSVERHO vaikka teipeillä kiinni siihen ikkunaan. Tai maalaa ikkuna peittoon.

Vierailija
55/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 12:27"]

[/quote]

Vittu mitä ratkaisemattomia ongelmia teillä on! PIMENNYSVERHO vaikka teipeillä kiinni siihen ikkunaan. Tai maalaa ikkuna peittoon.

[/quote]

Silmälaput silmillä auttaa myös vaikka olis valot päällä samassa huoneessa.

Vierailija
56/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, älä välitä näistä arvostelevista kommenteista. Meillä on ihan sama tilanne, olemme samanikäisiä. Mies tykkää valvoa iltaisin ja sitten aamulla laittaa kellon soimaan aikaisin mutta torkuttaa yli tunnin, eli ainoa, joka herää aikaisin, olen minä. Ja minä en edes ole pystynyt nukahtamaan aikaisin, koska mies on valvonut.

Riitelimme asiasta todella paljon vuoden verran, iltaisin houkuttelin väsyneenä häntä nukkumaan ja aamulla raivosin kun en saanut nukkua oman kelloni herätykseen asti. Ratkaisimme ongelman niin, että toinen meistä nukkuu joka yö olohuoneen lattialla patjalla, mies käyttää tv:tä katsellessa kuulokkeita ja minä käytän korvatulppia nukkuessani. Minusta on ihan kiva nukkua patjalla mutta useimmiten siinä nukkuu mies, joka haluaa katsoa televisiota yömyöhään.

Emme ole nukkuneet melkein vuoteen enää samassa sängyssä, emme jostain syystä edes viikonloppuisin (mies tykkää nukahtaa myös sohvalle), mutta se ei haittaa ollenkaan!!! Olemme todella onnellisia, eikä riitoja ole enää! Jos emme asuisi kalliilla pk-seudulla, vuokraisimme kolmion ja sisutaisimme varmaan molemmille omat huoneet:) Ja ulkopuolisten on turha tulla arvostelemaan eri huoneissa nukkumistamme, koska ne jotka eivät ole kokeneet pakkovalvomista ja sen takia väsymystä vaativassa työssä, eivät vain tajua.

Tehkää siis rohkeasti uudet nukkumisjärjestelyt!!! Jos mies ei suostu patjalle olohuoneen lattialle, niin nuku sinä siellä. Osta hyvä patja ja pehmeitä korvatulppia apteekista.

Vierailija
57/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 66 jatkaa: meillä on suunnitteilla ostaa kaksi kapeaa, 80-90 cm sänkyä, ja laittaa ne vierekkäin. Ei yhteistä sijauspatjaa eikä mitään, mistä aiheutuisi se, että toinen herää kun toinen tulee viereen. Saa sitten nähdä, voitaisiinko kokeilla samassa huoneessa nukkumista. :)

Teidän tilanteessa tosiaan suosittelisin sinua hankkimaan olohuoneeseen itsellesi nukkumapaikan ja käyttämään unimaskia sekä korvatulppia. Onko teillä erillinen olohuone? Jos ei, niin koita saada miehesi nukkumaan olohuoneessa ja mene sinä valvomaan makuuhuoneeseen.

Vierailija
58/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nro 66. Meilläkään ei tosiaan ole varaa hankkia molemmille omia makuuhuoneita, asumme myös pääkaupunkiseudulla. Molempien työ on asiantuntijatyötä ja vaatii ajattelua ja keskittymistä. Tuntuu kyllä, että mies miettii lähinnä itseään eikä ole valmis kompromissiin.

t.Ap

Vierailija
59/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vain nyt ymmärrä, että miksi et nuku, jos väsyttää? Mies osaa varmaa laittaa vaikka jonkun muun kuin eteisen valon päälle, voitte varmaan hankkia oven makkariin ja mies varmaan osaa olla hiljempaa aamulla?

Meillä on erilaiset rytmit ja asutaan kaksiossa, mutta... meillä on lapsi joka nukkuu makkarissa ja me aikuiset nukutaan olkkarissa. Eli mies kun menee töihin, herää herätyskelloon, keittää kahvit ja käy ehkä suihkussa. En herää näihin ääniin vaikka saatan rajamailla käydä niin pystyn kyllä jatkamaan unia, koska ovat säännöllisiä ääniä joihin olen tottunut.

Vierailija
60/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää aloitus on täysin naurettava! Rupea erakoksi, siihen sovit hyvin. Et voi alkaa määräilemään toisen tapaa elää tuolla tavalla. Kauaa ei teidän suhde tule kestämään, jos sinä et jo viitsi aikuistua hieman.