Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riita vuorokausirytmistä

Vierailija
19.02.2014 |

Miehen kanssa tullut riitaa nukkumaanmeno- ja heräämisajoista. Olemme vajaa kolmekymppinen lapseton pariskunta, asuneet yhdessä vuosikaudet. Mies haluaa käydä lenkillä arkiaamuina ja nousee jopa ennen kuutta useampana arkipäivänä. Aikaisemmin minä nousin puoli kahdeksan aikoihin, mies tunnin myöhemmin. Olen aivan puolikuollut, en ole onnistunut kääntämään rytmiäni tähän hänen meininkiinsä vaan en saa kunnolla nukuttua edes sinne kuuteen. Jo illalla ajattelen, etten ehdi nukkua taaskaan kunnolla. Haluaisin herätä siis 1,5h myöhemmin. Kumman teistä pitäisi joustaa? Olenko minä kohtuuton vai mieheni? Mies ei suostu kompromissiin vaan tekee miten parhaaksi näkee. Ei mukamas voi urheilla työn jälkeen kun ei saa aikaiseksi. Hyvä sinänsä että urheilee...

Miehellä ollut aina ennenkin tapana että kuvittelee nousevansa aikaisin ja kello soi vaikkapa klo 7 mutta mies nousi 08.30. Mielestäni tapa on ärsyttävä, joskus parikymppisenä kuvittelin itsekin että nousisin aikaisemmin ja käänsin kelloa soimaan entistä aikaisemmin kun en päässyt sängystä ylös. Se mikä lopulta tehosi oli vääntää herätysaikaa eteenpäin ja tosiaan nousta sieltä sängystä paremmin levänneenä. ;)  Nyt olen niin väsynyt, että kaikki mahdollinen ottaa päähän. :( Haluaisin urheilla itsekin, mutta väsyneenä tuntuu että aivan sama, en jaksa.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis anteeksi nyt vain te "älkää vain ikinä tehkö lapsia jos olette noin tarkkoja unestanne" -huutelijat! On kai se nyt ihan eri tilanne olla äitiyslomalla tai jäädä pidemmäksi aikaa kotiäidiksi ja kestää ne vauvojen epäsäännölliset nukkumarytmit kuin että molemmat ovat henkisesti ja fyysesti vaativassa työssä!!!

Vierailija
82/86 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parannettavaa varmaan molemmilla. Ihanne olisi, jos olisimme hyviä nukkujia mutta ei mieskään mikään hyvä nukkuja ole, vaan herää tosi helposti jos tulen sänkyyn hänen jälkeen. Minä en kuitenkaan soita herätyskelloa, en sytytä kirkkaita valoja vaan astun sänkyyn ja vedän peiton niskaan. Usein se riittää miehen herättämiseen. Mies myös sanoo, ettei nukahda uudelleen moneen tuntiin välttämättä.

Mies otti nyt käyttöön toisen puhelimen herätyskellokseen, jossa herätysääni hiljaisempi. Heräsin siihenkin, mutta se häiritsi vähemmän koska ei huutanut täysillä ja mies sammutti sen suht nopeasti.

Tuosta lapsiasiasta, äitiyslomalla ei tarvitse tehdä vaativaa ajatustyötä. Se on se osa ihmisen kapasiteetista, joka unenpuutteesta kärsii. Vaippaa pystyy vaihtamaan väsyneempänäkin. Töiden takia minulla todennäköisesti on stressiä jonkin verran koko ajan. Työ on vaativaa ja edellyttää ajattelua ja keskittymistä. Väsyneenä älyllinen ja luova kyky heikkenee ihmisellä, mutta mekaaniset tehtävät onnistuvat vielä. En siis vertaisi tätä vauva-arkeen, vaikka tietysti hyvistä unilahjoista olisi siinä etua.

Meillä on myös kaksi yhdessä otettua lemmikkiä, jotka tarvitsevat hoitoa. Meillä tiskiä tulee sen verran, että tiskit pestään joka päivä, koirat syötetään, ulkoiluletaan jne. Teemme ruuat itse, koska emme halua syödä valmisruokaa ja panostamme terveelliseen ruokavalioon. Ruokaa ei laiteta kuitenkaan joka päivä, useana päivänä kuitenkin. Joka viikko on pölyjen pyyhintä, tasojen pyyhintä, lakanoiden vaihtaminen, vessojen pesu, imurointi, lattioiden moppaus jne. Kyllä siinä hommaa riittää ihan tarpeeksi (yhdelle varsinkin). Molempien työ edellyttää joustamista, minun kuitenkin huomattavasti enemmän. Työpäivät voivat olla usein 10h, työmatka autolla 30 min, jos joudun menemään bussilla 60min.

Olen joutunut koulussa, opiskellessa ja joskus töissä heräämään aikaisemmin, mutta väärässä rytmissä eläminen on todella vaikeaa ja tuntuu jatkuvasti epämukavalta. Pahimillaan se aiheuttaa sitten sen, että sen vähänkin ajan nukkuu huonosti. Kymmeneltä en pysty nukkumaan vaikka olisin väsynyt. Ei ihminen välttämättä nuku väsyneenä. Vaikka en olisi nukkunut koko yönä, en pysty nukkumaan esim päiväunia. Jotkut onnekkaat pystyvät. Unilahjojaan ei valitettavasti pysty valitsemaan.

Selviän kyllä 7-7,5h nukkumisella hyvin. Tarpeen vaatiessa vähemmälläkin, mutta se on epämukavaa. Neljä tuntia vuorokaudessa alkaa sitten olla niin vähän, että se vaikuttaa psyykkisiin toimintoihin selvästi. En herää ulkoa / rappukäytävästä tuleviin ääniin, herätyskelloon kylläkin. Tässähän on kyse vain miehen valinnasta, vauva ei valitse milloin se nukkuu, koska sen tehtäväkään ei ole huomioida muita ihmisiä! En siis haluaisi kiusata itseäni vähillä unilla nyt, kun siihen ei olisi mitään tarvetta. Vauvakin kasvaa, eikä nuku huonosti ikuisesti. Mies voi periaatteessa lenkkeillä aamuyöllä seuraavat 40v.

Oli miten oli, yritän omalta osaltani saada homman toimimaan. Kiva olisi jos mieskin yrittäisi.

t.Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 22:19"]

Siis anteeksi nyt vain te "älkää vain ikinä tehkö lapsia jos olette noin tarkkoja unestanne" -huutelijat! On kai se nyt ihan eri tilanne olla äitiyslomalla tai jäädä pidemmäksi aikaa kotiäidiksi ja kestää ne vauvojen epäsäännölliset nukkumarytmit kuin että molemmat ovat henkisesti ja fyysesti vaativassa työssä!!!

[/quote]

Ei ole. Tai on, se on rankempaa.

Mutta jos mies on noin tarkka omista menoistaan, ei tee kotitöitä, koska tienaa enemmän, niin epäilen hänen halujaan osallistua lasten hoitoon. 

Vierailija
84/86 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään oletakaan, että mies muuttuisi lapsen kanssa yhtäkkiä ahkerammaksi. Välillä tekee kotihommia varsinkin jos huomaa, ettei aamulenkille olekaan puhtaita vaatteita.. ;-) Anyways, en mitenkään kuvittele, että miehen varaan voisi laskea lapsen suhteen paljoakaan. Kovasti puhuu, että molemmilla pitäisi olla omaakin aikaa. Kuitenkin kaikissa tuttavapariskunnissa miehet ovat jo ennen lapsia laiskoja ja muutamalla joilla lapsi nyt on, mies ei ole lapsen jälkeen reipastunut vaan nainen saa pyytää äidin apuun aika nopeasti. Ei siinä mitään, äitini auttaisi mielellään. Välillä tietysti kiristäisi miehen laiskuus, mutta kiva olisi, jos osallistuisi lapsen tarvikkeiden hankkimiseen edes.

t.ap

Vierailija
85/86 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en suostuisi elämään tuollaisessa tilanteessa, että tekisin kaikki kotityöt yksin. Meillä homma menee niin, että isossa viikkosiivouksessa mies käärii matot, imuroi, vie roskat, ja minä yleisjärjestelen, pyyhin pölyt ja luutuan lattian. Minulle toisaalta jää vähän enemmän, koska hoidan myös kylppärin ja pyykit, mutta siitä edestä pyydän välillä miestä siivoamaan keittiön useammin.

Vierailija
86/86 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:19"]

En mitenkään oletakaan, että mies muuttuisi lapsen kanssa yhtäkkiä ahkerammaksi. Välillä tekee kotihommia varsinkin jos huomaa, ettei aamulenkille olekaan puhtaita vaatteita.. ;-) Anyways, en mitenkään kuvittele, että miehen varaan voisi laskea lapsen suhteen paljoakaan. Kovasti puhuu, että molemmilla pitäisi olla omaakin aikaa. Kuitenkin kaikissa tuttavapariskunnissa miehet ovat jo ennen lapsia laiskoja ja muutamalla joilla lapsi nyt on, mies ei ole lapsen jälkeen reipastunut vaan nainen saa pyytää äidin apuun aika nopeasti. Ei siinä mitään, äitini auttaisi mielellään. Välillä tietysti kiristäisi miehen laiskuus, mutta kiva olisi, jos osallistuisi lapsen tarvikkeiden hankkimiseen edes.

t.ap

[/quote]

Miksi olet hänen kanssaan? Saat tehdä kaiken itse nyt ja tulevaisuudessa.