Riita vuorokausirytmistä
Miehen kanssa tullut riitaa nukkumaanmeno- ja heräämisajoista. Olemme vajaa kolmekymppinen lapseton pariskunta, asuneet yhdessä vuosikaudet. Mies haluaa käydä lenkillä arkiaamuina ja nousee jopa ennen kuutta useampana arkipäivänä. Aikaisemmin minä nousin puoli kahdeksan aikoihin, mies tunnin myöhemmin. Olen aivan puolikuollut, en ole onnistunut kääntämään rytmiäni tähän hänen meininkiinsä vaan en saa kunnolla nukuttua edes sinne kuuteen. Jo illalla ajattelen, etten ehdi nukkua taaskaan kunnolla. Haluaisin herätä siis 1,5h myöhemmin. Kumman teistä pitäisi joustaa? Olenko minä kohtuuton vai mieheni? Mies ei suostu kompromissiin vaan tekee miten parhaaksi näkee. Ei mukamas voi urheilla työn jälkeen kun ei saa aikaiseksi. Hyvä sinänsä että urheilee...
Miehellä ollut aina ennenkin tapana että kuvittelee nousevansa aikaisin ja kello soi vaikkapa klo 7 mutta mies nousi 08.30. Mielestäni tapa on ärsyttävä, joskus parikymppisenä kuvittelin itsekin että nousisin aikaisemmin ja käänsin kelloa soimaan entistä aikaisemmin kun en päässyt sängystä ylös. Se mikä lopulta tehosi oli vääntää herätysaikaa eteenpäin ja tosiaan nousta sieltä sängystä paremmin levänneenä. ;) Nyt olen niin väsynyt, että kaikki mahdollinen ottaa päähän. :( Haluaisin urheilla itsekin, mutta väsyneenä tuntuu että aivan sama, en jaksa.
Kommentit (86)
Laittakaa makuuhuoneeseen ovi. Toiseksi miehelle tiukka komento nousta ylös heti ja hiljaa, ja käyttäkää makuuhuoneessa sen verran himmeää "aamuvaloa", että ei häiritse sinua.
Jos mies ei voi herätä niin että sinä et herää, nukkukoon vaikka eteisessä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:26"]
Olen yrittänyt mennä nukkumaan kyllä aikaisemmin, mutta en kertakaikkiaan nukahda kymmenen jälkeen. Yleensä pyörin sitten hereillä jos menen sänkyyn virkeänä. Makuutilassa ei ole ovea. Asutaan kaksiossa ja toinen vaihtoehto olisi olohuoneen sohva, mutta se ei valojen ym. kannalta ole sen parempi. Tulpat on jo käytössä, mutta heräänhän niiden kanssa omaankin herätyskellooni. Lähinnä poistavat taustameteliä ulkoa/muista asunnoista.
[/quote]
No jos vaikka laitatte jonkun verhon siten että valo ei häikäise. Tämä on taas niin keksitty ongelma... ihme että edes nykyään ihmiset osaa itse syödä.
Olisiko parasta muuttaa omiin asuntoihin?
Meillä näitä vuorokausirytmikeskusteluita on käyty lähinnä teini-ikäisten lasten kanssa koulujen loma-aikoina. Jos perheessä on töihin lähteviä, niin lomalaiset joustaa eli ovat hiljaa silloin kun töihin lähtijän tarvitsee nukkua.
Itse olen myös ajoittain käynyt aamuisin lenkillä, enkä vaadi puolisoani yleisöksi lenkkipolun varrelle, vaan hän saa nukkua ihan rauhassa siihen asti että oma kellonsa herättää hänet.
Nuo valot nyt ovat sekundäärinen ongelma koska olen jo hereillä herätyskellon jäljiltä. Lähinnä virkistävät entisestään, mutta en välttämättä tai tuskin pystyisin nukahtamaan uudelleen vaikka valoja ei olisi. Enhän nukahda siinäkään vaiheessa kun mies ulos lähtiessään laittaa valot pimeäksi. Pari aamua ehkä vielä menisi jos saisi välissä nukkua ns. kunnolla, mutta monta aamua peräkkäin -> kuolemanväsynyt olo. En tiedä olenko sitten huono nukkuja, mutta en sille mitään voi. :(
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:37"]
Nuo valot nyt ovat sekundäärinen ongelma koska olen jo hereillä herätyskellon jäljiltä. Lähinnä virkistävät entisestään, mutta en välttämättä tai tuskin pystyisin nukahtamaan uudelleen vaikka valoja ei olisi. Enhän nukahda siinäkään vaiheessa kun mies ulos lähtiessään laittaa valot pimeäksi. Pari aamua ehkä vielä menisi jos saisi välissä nukkua ns. kunnolla, mutta monta aamua peräkkäin -> kuolemanväsynyt olo. En tiedä olenko sitten huono nukkuja, mutta en sille mitään voi. :(
[/quote]
Voi voi, jos ongelma on tota luokkaa niin varmasti muutatte uuteen asuntoon, jossa erilliset makkarit. Ongelmanne on naurettava.
[/quote]
Voi voi, jos ongelma on tota luokkaa niin varmasti muutatte uuteen asuntoon, jossa erilliset makkarit. Ongelmanne on naurettava.
Molemmilla on oikeus omaan rytmiin. Vaikka asuttekin yhdessä, se rytmi joka on, täytyy tuntea omakseen!
Tietysti olisi mahdollista, että sinäkin tottuisit uuteen rytmiin, ja huomaisit jopa, kuinka antoisaa olisi hyödyntää aika aamulla!! Mutta sen täytyy tulla omasta tahdosta. Ongelma ei ole 1-2 tunnin ero rytmissä, vaan se, miten koet miehen hyväksyvän sinun tarpeesi...! Todellisuudessa mies ei varmaan edes tajua tätä seikkaa, vaan suhtautuu asiaan kun pelkkään järkijuttuun. Ehkä hän ei oikeasti ymmärrä huoltasi, joka vaikuttaa jo ennakkoon. Miehet on joskus aika sokeita näkemään naisen tarpeita - jopa silloin, kun sen suoraan sanoo.
En tiedä mikä olisi paras neuvo, mutta miltä tämä kuulostaa: osta silikonikorvatulpat (käytä vain osa massasta, painamalla kevyesti korvaan kunnes muodostaa pienen alipaineen), toimivien korvatulppien käyttö tuo luottamusta siihen, ettei herää pieniin ääniin toisen noustessa. Silloin voi nukkua rennommin. Korvatulpat voi jättää pois käytöstä sitten kun on tottunut muutokseen.
Miehen on käytettävä mahd. hiljaista herätystä, sitä voit vaatia!
...ja ennen kaikkea neuvoisin, että panostatte siihen miten paljon näytätte välitättävänne toisistanne. Se edistää luottamusta ja yhteistyöhalukkuutta! Pyri saamaan haluamasi lempeästi ja määrätietoisesti, ittaen samalla miehesi huomioon, niin hän aivan varmasti osoittaa jollain tavalla välittämistään takaisin.
Miksi mulle tulee tunne, että ero on edessä...?
Tää on nyt jo ihan utopistista rutinaa; kyllä kaikkeen tottuu, jos miehesi on jo pystynyt oppimaan aikaisen heräämisen, pystyt itsekin oppimaan eri unirytmin, esim. aiemmin nukkumaan. Tuskin nyt poikkeat täysin ihmislajista, vaikka toki täysi erikoistapaus oletkin.
Järkeä nyt.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:12"]
Meillä on vain yksi makuuhuone ja eteinen sängyn lähellä. Mies siis pistää herätyskellon soimaan *kovalle* ja herään siihen samaan aikaan kuin mieskin. Lisäksi vaikea nukahtaa uudelleen kun ihan vieressä eteisessä palaa valot kirkkaana. En muutenkaan nukahda yleensä enää uudelleen jos herään aamulla, joskus tuurilla voin nukahtaa uudelleen mutta tuossa aikaa ei jää miehen ulos lähtemisen jälkeen kuin n. 45 min.
[/quote]Taidatte asua Porvoossa.
Sano miehelle että haluat nukkua aamulla pidempään. Jos makuuhuonetta ei ole, eli siitä ei saa ovea kiinni, niin laittakaa siihen joku verho väliin ja eteiseen vähemmän kirkas valaisin aamulähtöä varten. Miehen herätyskello hiljaisemmalle, maailma ei kaadu siihen jos ei jonain aamuna herää lenkille, silloin on ilmeisesti ollut liian väsynyt lenkkeilyyn.
Mies voi opetella lähtemään lenkille vähemmällä häiriöllä ja sinä opit nukkumaan mehen lähdöstä huolimatta. Kaonkos teillä on ollut tämä "ongelma"? Uskoisin että tähän uuteen rutiiniin tottuu kahdessa-kolmessa viikossa, eikä sinun uni enää katkea miehen lenkille lähtöön.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:15"]
Onkohan vähän eri, jos joku ajoittain nousee klo 4 kuin että joku säännöllisesti nousee ennen kuutta monta aamua viikossa. Vielä kun eletään maassa, jossa on pakko laittaa jotain valoa päälle, että näkee pukea ne lenkkikamat päällensä.
Ap, sympatiani ovat täysin puolellasi. Jos nukkuminen ei muuten luonnistu, pitäisi teidän nukkua erikseen ne yöt, joiden jälkeen koittaa aamulenkki.
[/quote]Päin vastoin. Säännölliseen toimintaan tottuu nopeasti.
No sitä tässä olen miettinyt että onko ongelma minä vai mies. Typerältä tämä tuntuu, mutta lopputulos ei silti toimi koska töissä pitää jaksaa ja väsymys vaikuttaa työntekoon. Minusta mies on itsekäs, varsinkin kun mies ei siis tee edes kotitöitä niin ottaa päähän niitä väsyneenä tehdä miehen aamuyölenkkien takia. Nyt se minun vuorokauden "oma aika" on aamulla 1,5h maata koomassa sängyssä, mies lekottelee töiden jälkeen sohvalla. Olen siis ajatellut, että tuon kotityöasian kanssa voin elää, mutta aamuherätykset menevät liian pitkälle. Tai en minä tiedä.
t. Ap
Jos eteisen valo häiritsee, sulje (tai pyydä miestä sulkemaan) makuuhuoneen ovi. Käänny selin valoon.
Jos mies herää joka aamu aikaisin, eli on kyse säännöllisestä toiminnasta luulisi, että sinäkin opit nukahtamaan uudelleen kellon soiton jälkeen.
Miehellä ja mulla eri vuorokausirytmit (mies aamuvirkku, minä en), mutta en kyllä ikinä muista että meillä olisi ollut siitä mitään ongelmaa. Mies on aina hoitanut aamutoimet, siis jo ennen lapsia, minä iltatoimet. Vuorokausirytmi on synnynnäinen ominaisuus, sitä ei varsinaisesti voi muuttaa, mutta pakon edessä voi opetella elämään "väärän" rytmin mukaan.
[/quote]En nyt oikein ymmärrä että miten voi olla liian virkeä nukahtaakseen uudestaan, mutta liian väsynyt noustakseen ylös. Kämppähän kuitenkin hiljenee kun mies lähtee lenkille.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:45"]
No sitä tässä olen miettinyt että onko ongelma minä vai mies. Typerältä tämä tuntuu, mutta lopputulos ei silti toimi koska töissä pitää jaksaa ja väsymys vaikuttaa työntekoon. Minusta mies on itsekäs, varsinkin kun mies ei siis tee edes kotitöitä niin ottaa päähän niitä väsyneenä tehdä miehen aamuyölenkkien takia. Nyt se minun vuorokauden "oma aika" on aamulla 1,5h maata koomassa sängyssä, mies lekottelee töiden jälkeen sohvalla. Olen siis ajatellut, että tuon kotityöasian kanssa voin elää, mutta aamuherätykset menevät liian pitkälle. Tai en minä tiedä.
t. Ap
[/quote]
Tuolta rivien välistähän niitä ''oikeita'' syitä ongelmiin alkaa paljastua. Taitaa tuo aamujuttu olla vain yksi niistä?
Eli, monelta menette nukkumaan ja monelta siis nyt heräätte? Moneksiko menet töihin?
Mun mies herää arkiaamuisin klo 5 ja minä herään klo 6.50. En koskaan kuule miehen kellon soittoa. Puhelin on tyynyn alla ja hälytysääni aluksi tosi hiljainen. Mies herää siihen ja sammuttaa sen salamana. Osaa olla aivan hiiren hiljaa. Nyt opetat miehen hiljaisemmaksi tai sitten hän tosiaan saa nukkua jossain muualla. Ja ovi/verho makkariin.
Aivan, siis todellinen ongelma ei sitten ollutkaan miehen aamuvirkeys vaan se, että mies lepää silloin kun sinä teet kotityöt. Kas kun ei juolahtanut mieleen jakaa kotitöitä miehellekin.
Miksi sinäkin et saa olla itsekäs, ihan niin kuin mieskin? Oletko sinä jollakin tavalla huonompi ja 'halvempi', ja siitä syystä koet velvollisuudeksi palvella miestä tekemällä kotityöt hänen levätessään?
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 10:26"]
Olen yrittänyt mennä nukkumaan kyllä aikaisemmin, mutta en kertakaikkiaan nukahda kymmenen jälkeen. Yleensä pyörin sitten hereillä jos menen sänkyyn virkeänä. Makuutilassa ei ole ovea. Asutaan kaksiossa ja toinen vaihtoehto olisi olohuoneen sohva, mutta se ei valojen ym. kannalta ole sen parempi. Tulpat on jo käytössä, mutta heräänhän niiden kanssa omaankin herätyskellooni. Lähinnä poistavat taustameteliä ulkoa/muista asunnoista.
[/quote]Et nukahda kymmenen jälkeen? Menetkö siis nukkumaan ennen kymmentä? Kauonko tätä "ongelmaa" on nyt jatkunut (viikon, kuukauden vuoden)?
Teidän perheeseen ei varmaan ole tulossa lasta, niillä pirulaisilla kun on tapana heräillä keskellä yötäkin ja tavoitteenansa saada vanhemmat hereille.
Meillä ei juurikaan ole ollut näitä uni onglemia ja luulen että se johtuu aika pitkälti siitä kun ei ole tehty pahuuksia, niin uni maistuu kun omatunto ei soimaa ja vaivaavat asiat ei pyöri mielessä.