Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gynekäynnilläni oli opiskelijoita eikä minulle kerrottu etukäteen

Vierailija
18.02.2014 |

Varasin ajat sitten ajan gynekologille. Aika oli naislääkärille.

Tänään sitten paikan päällä selvisi että he meinaavat käyttää käyntiäni opetustarkoitukseen. Paikalla oli neljä opiskelijaa, kaksi naista ja kaksi miestä. Yksi näistä miehistä suorittaisi tutkimuksen.

Jos olisin tiennyt tästä etukäteen, en todellakaan olisi suostunut. Nyt oli vähän fiilis että minut huijattiin tuohon, koska lääkärikin ihmetteli että enkö muka tiennyt ja olen aikaisemmin jo kyseiseen paikkaan ilmoittanut etten tahdo että paikalla on "ylimääräisiä" henkilöitä + tahdon että gynekologinani toimii nainen.

Nuo "alapään sorkkimiset" on epämielyttävimpiä toimenpiteitä joita tiedän, mieluummin istuisin koko päivän vaikka hammaslääkärillä porattavana. Siksi venytän seuraavaa gynekäyntiä mahdollisimman pitkälle ja tahdon päästä siinä ns. mahdollisimman vähällä, kuten että tutkimuksen suorittaa (vanhempi) nainen eikä paikalla ole muita.

Vieläkin huono fiilis koko jutusta.

Kommentit (184)

Vierailija
41/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi kerran niin että gynellä oli mukana opiskelija joka oli vieläpä henkilö jonka tunsin ennestään... Sai sillä kerralla olla mukana kun ei tehty sisätutkimusta mutta kieltämättä se ärsytti vähän, että tästä ei voitu informoida minua aiemmin. Olisin toki voinut siinä ovella sanoa että ei sovi, mutta mielestäni on myös vähän ajattelematonta hoitohenkilökunnalta laittaa asiakas tuollaiseen asemaan tavallaan... Ei luulisi olevan vaikeaa aikaa varatessa kysyä asiakkaalta, että sopiiko että mukana on myös opiskelija?

Myös kerran lääkisopiskelija teki omalääkärin valvoessa erään pikkuisen toimenpiteen, se ei haitannut kyllä mutta olisi silti minusta kohteliasta aina asiakkaalta sitä kysyä... Ja omalääkärinhän voi myös joitain kertoja vaihtaakin halutessaan.

Itse en oikein pidä muutenkaan tuosta omalääkäri-systeemistä, miksi ihmeessä pitäisi asioida aina samalla lääkärillä, en minä ainakaan halua tulla tutummaksi lääkäriin ja niillä on kuitenkin niin paljon asiakkaita etteivät muista sillä tavoin kuin ehkä jossain peräkylillä...Joskus olen miettinyt pitäisikö vaihtaa omalääkäriä, kun ei aina oikein kommunikaatio pelaa, on papereita hukassa ja saa vääriä reseptejä... Noh, sellaista se on näköjään terveydenhuoltoala joskus... :)

Vierailija
42/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 22:06"]Mulla on käsitys, että esim. kätilöopiskelijat tekevät tutkimuksia toisilleen ja harjoittelevat myös rintojen tutkimusta? Onkohan näin?

[/quote]

No ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 22:06"]Mulla on käsitys, että esim. kätilöopiskelijat tekevät tutkimuksia toisilleen ja harjoittelevat myös rintojen tutkimusta? Onkohan näin?

[/quote]

No ei ole.

[/quote]

Miksei? Sehän olisi helppo tapa harjoitella.

Vierailija
44/184 |
18.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan en ole ihmetellyt tai nauranut potilaille. se on mulle ok, jos potilas pyytää, etten olisi mukana. Psykan kurssi oli jotenkin hankala, kun lääkärit eivät kysyneet lupaa saanko olla mukana ja näin potilaan ilmeestä, ettei se halunnut minua sinne, mutta mun tehtävä oli olla hiljaa ja kirjoittaa muistiinpanoja.. Se oli myös minulle vaivaannuttavaa ja silloin oli vain pakko ajatella, että pitää minunkin olla itsekäs, jotta opin.

Oma kokemukseni potilaana olosta oli umpparileikkaus, jossa vastassa oli yhteensä 10 kandia eri aikoina. Yksi heistä oli laitatanut minulle katetrinkin kun olin nukutettuna. Se olisi ollut mulle muuten ok, mutta en ollut sheivannut kunnolla ja kyseiseen jätkään tulee törmäiltyä harvase päivä koululla...

t. LK

Vierailija
45/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 20:10"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:48"]

Vai että saisi oikein valita lääkärin sukupuolen? :D :D :D Höpönpöppöö... Saattaa onnistua, jos paikalla työskentelee monta naislääkäriä (esim. sairaalan gynekologian poliklinikka). Tk:ssa ei todellakaan ole kaikkialla varaa valita vaan se ensikohtaus gynekologian pariin voi olla sen nuoren mieskandin rähmäkäpälöiden alla. Sellaisen, joka ei ole opiskeluaikoina koskaan nähnytkään, mitä kaikkea naisen alapäässä voi olla vialla ja kuinka monenlaista haisevaa vuotoa sieltä voi tulla.

[/quote]

Jos ei sellaista lääkäriä yksinkertaisesti ole, silloinhan sellaista hoitoa ei voi järjestää. Jos kuitenkin varataan aika hyvissä ajoin ja aikaa varattaessa kerrotaan toiveesta, ei ole mitään perustetta pakottaa hoitoon, jolle olisi vaihtoehto.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista on aika hakusalla täällä, jos epäillään, että lääkärit saavat päättää mitä vaan. Lääkäreiden on lain mukaan pohdittava potilaan kanssa vaihtoehtoista hoitomuotoa, jos joku hoitomuoto ei sovi potilaalle. He eivät saa jättää hoitamatta, ellei potilas kieltäydy kokonaan hoidosta.

[/quote]

Toiveen lääkäristä saa tietenkin aina esittää, mutta julkisella terveydenhuollolla ei ole mitään velvollisuutta toteuttaa sitä. Piste. Eikä se todellakaan ole aina edes kiinni siitä itse lääkäristä, katsoa terveydenhuoltoon kuuluu paljon muutakin kuin he. Jos naisgyneä toivova saa miesgynen eikä sen (tai jonkun muun syyn) takia suostu tutkimukseen ja hoitoon, niin siinä ei ole tehty mitään laitonta. Potilas on tällöin itse kieltäytynyt hoidosta. Potilaalla ei ole mitään oikeutta sanella haluamansa hoidon ehtoja, kuten vaikka sitä lääkärin sukupuolta. Jos julkinen hoito ei kelpaa, niin saa olla hyvä ja lähteä yksityiselle.

[/quote]

Kerro eduskunnallekin "Piste", niin saadaan laki pisteesi mukaiseen kuntoon. Perustuslaissa on säädetty yksilön suojasta laajemminkin, eikä laki potilaan oikeuksista tai muukaan laki ohita sitä. Julkista terveydenhoitoa koskeva Laki potilaan asemasta ja oikeuksistakin tunnustaa itsemääräämisoikeuden. Jos potilas kieltää vastakkaisen sukupuolen koskemasta hänen sukuelimiään ja sinne tunkeudutaan vastoin hänen tahtoaan, ollaan itsemääräämisen sellaisilla alueilla, joita käsitellään myös rikoslaissa. 

Kiireellisessä hoidossa lääkärit saattavat joutua tekemään päätöksiä, jotka rikkovat potilaan itsemääräämisoikeutta, jos potilas ei kieltäydy hoidosta. Jos vaihtoehtoinen hoito on järjestettävissä, silloin se on kuitenkin ihan lainmukaisesti järjestettävä. Viime kädessä sinä, minä tai lääkäri ei tee ratkaisua, onko ollut asiallista rikkoa potilaan itsemääräämisoikeutta, vaan Suomessa oikeus ratkaisee riitatilanteet. Käsittääkseni sellaisia ei ole viety oikeuteen, mutta jo oikeusasiamiehen ratkaisu antaa vahvan kuvan, miten tilanne saatettaisiin ratkaista.

Voiko asiaa enää allaolevaa otsikkoa tai sisältöä selvemmin todeta? Kun yksityisyyden suojasta on säädetty perustuslaissa ja tarkemmin useammissa laissa, on lääkäreiden vaikea perustella itsemääräämisoikeuden vastaiset toimet oikeudessa. En usko, että oikeus tulee helpolla hyväksymään, jos potilas pitää kiinni perustuslaillisista oikeuksistaan, että hän menettäisi oikeuden hoitoihin kokonaan, jos ne on ylipäätään järjestettävissä. En tosin usko, että löytyy helpolla niin tyhmää mieslääkäriäkään, joka toteuttaisi intiimitutkimusta naispotilaalle, joka vaatii naislääkäriä.

6 § Potilaan itsemääräämisoikeus

Potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan. Jos potilas kieltäytyy tietystä hoidosta tai hoitotoimenpiteestä, häntä on mahdollisuuksien mukaan hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan muulla lääketieteellisesti hyväksyttävällä tavalla.

Vierailija
46/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 21:00"]

Anna palautetta!

[/quote]

Palautetta? Mistä? Ettei saanut suutaan auki?

Vierailija
47/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani Tyks:ssä keskenmenon(12+4) vuoksi sisätutkimuksessa huoneeseen rynni tympeä naislääkäri monen harjoittelijan kanssa juuri siinä vaiheessa, kun minut oli käsketty tutkimuspöydälle haarat levällään. Siinä juuri keskenmenon saaneena itkuisena ja shokissa en olisi tarvinnut yhtään enempää silmäpareja seuraamaan tilannettani..Itsestäni tuntui jotenkin vielä nöyryyttävämmälle tilanne, koska nämä harjoittelijat olivat suunnilleen saman ikäisiä kun minä. Mietinkin, että onko todella niin kuin joku aiemmin kirjoitti, ettei näiden kandien läsnäolosta saisi kieltäytyä?

Vierailija
48/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kerran oli siellä opiskelijaryhmä odottamassa. Lääkäri ensin kyseli ja minä vastailin ja ihmettelin. Sitten lääkäri sanoi, että nyt voi riisua, ja silloin tajusin että nuo on tuossa jäädäkseen. Kukaan ei kysynyt saavatko olla paikalla. Sanoin sitten itse, että mielellään en haluaisi että huoneessa olisi muita. Opiskelijat poistuivat siltä seisomalta. Olin tuolloin kuitenkin suunnilleen saman ikäinen kuin ne opiskelijat, joten en todellakaan tuntenut oloani hyväksi tuollaisessa tilanteessa.

Vierailija
49/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:15"]

Ollessani Tyks:ssä keskenmenon(12+4) vuoksi sisätutkimuksessa huoneeseen rynni tympeä naislääkäri monen harjoittelijan kanssa juuri siinä vaiheessa, kun minut oli käsketty tutkimuspöydälle haarat levällään. Siinä juuri keskenmenon saaneena itkuisena ja shokissa en olisi tarvinnut yhtään enempää silmäpareja seuraamaan tilannettani..Itsestäni tuntui jotenkin vielä nöyryyttävämmälle tilanne, koska nämä harjoittelijat olivat suunnilleen saman ikäisiä kun minä. Mietinkin, että onko todella niin kuin joku aiemmin kirjoitti, ettei näiden kandien läsnäolosta saisi kieltäytyä?

[/quote]

Aina lääkärillä asioidessa on oikeus kieltäytyä opiskelijoiden ja muiden ylimääräisten läsnäolosta. Minulle se on kerrottu potilaan oikeutena useamman kerran asioidessani sairaalassa. Tässä minulla on kädessä ajanvarausilmoitus tutkimuksiin ja leikkauksiin, jossa ensimmäisen monistenipun lähes viimeisenä (sivulla 3/13) lukee:

"Oulun yliopistollinen sairaala on opetussairaala. Lääketieteen sekä sosiaali- ja terveysalan opiskelijat voivat seurata ja osallistua tutkimus- ja hoitotapahtumiin. Halutessanne voitte pyytää, ettei opiskelijoita olisi läsnä."

Vierailija
50/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei edes kerrottu missään vaiheessa, että esim "nämä opiskelijat tulevat nyt seuraamaan.." tms.. Tosin tympeä naislääkäri ei missään vaiheessa myöskään katsonutkaan minuun päin tai puhunut minulle, ainoastaan selitteli tilannetta harjoittelijoille sekä hoitajalle, joka minut huoneeseen vei. Tuli syyllinen olo keskenmenostani lääkärin käytöksen vuoksi, ihan kuin tilanne olisi ollut oma vikani. Traumaattinen kokemus Tyks:stä kaikin puolin (lukuunottamatta mukavaa hoitajaa).

T:  80/81

Vierailija
51/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:20"]

Suostuit siis kuitenkin siihen että opiskelijat on paikalla? Olisithan voinut sanoa vielä tilanteen huomattuasi että et halua paikalla olevan ylim. ihmisiä. Ei kukaan voi pakottaa potilasta opetuskappaleeksi.

[/quote]

Näinpä. Opiskelijat olisivat voinut pyytää pois, mutta julkisella puolella sinulla ei todellakaan ole mitään oikeutta vaatia naislääkäriä.

[/quote]

Tottakai julkisellakin voi pyytää naislääkäriä ja varsinkin gynen puolella se aina toteutetaan jos naislääkäri suinkin on saatavilla.

T:sairaanhoitaja

Vierailija
52/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te olette noin häveliäitä? Luulisi viimeistään raskausaikana tottuneen röhnöttämään jalat auki pöydällä sen verran, ettei mistään enää hätkähdä. Mua ei haittaa pätkän vertaa, vaikka tutkimuksessa olisi 20 miesopiskelijaa. Siinähän ovat, jos eivät liian kovakouraisesti ronki. Samoin synnytyksiini on kumpaankin tullut jotain kandeja ja kätilöopiskelijoita, eikä mua ole sekään haitanut. Itseasiassa ollut loistavaa, kun ei lääkäri tai kätilö ehdi siinä olla koko aikaa, niin  onpa ollut se opiskelija sitten edes.

Vierailija
53/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:45"]

Miten te olette noin häveliäitä? Luulisi viimeistään raskausaikana tottuneen röhnöttämään jalat auki pöydällä sen verran, ettei mistään enää hätkähdä. Mua ei haittaa pätkän vertaa, vaikka tutkimuksessa olisi 20 miesopiskelijaa. Siinähän ovat, jos eivät liian kovakouraisesti ronki. Samoin synnytyksiini on kumpaankin tullut jotain kandeja ja kätilöopiskelijoita, eikä mua ole sekään haitanut. Itseasiassa ollut loistavaa, kun ei lääkäri tai kätilö ehdi siinä olla koko aikaa, niin  onpa ollut se opiskelija sitten edes.

[/quote]

No jos on epävarma vaikka kropastaan ja joutuu johonkin uuteen tilanteeseen jossa vaikkapa ennestään tuttu mies näkee intiimejä paikkoja, niin en ihmettele häveliäisyyttä... Ei se nyt mikään nautinto ole mennä lääkäriin esittelemään paikkojaan ja ronkittavaksi, mutta toki sen ymmärtää ja tekee terveyden vuoksi.

Vierailija
54/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:45"]

[/quote]

Meitä on hyvin erilaisia. Joillekin intiimit ruumiinosat ovat intiimejä, eikä niitä levitetä joka toiselle vastaantulijalle puhumattakaan 20 miesopiskelijalle. Toisille on luonnollista laittaa kuvia itsestään alastonsuomeen, blogiinsa tai vaikka twitteriin. Minulle on todella vaivaavaa jo yksi henkilö tutkimassa minua. En tiedä miten suhtautuisin, jos siinä olisi toinen, hoitaja joskus on ollut, mutta tiedän, etten kestäisi tilannetta, jos siinä olisi yhtään enempää sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
55/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlainen kokemus tyksistä.

odotin lääkäriä jalat levällään Valmiina tutkimukseen.

kyllä se lääkärikin tuli, mutta niin tuli myös lauma kandeja.

sanallakaan ei aiemmin mainittu heistä, eikä varsinkaan kysytty sopiiko se minulle.

Olin aivan tyrmistynyt ja sanaton, en sitten kehdannut sanoa vastaan kun kysyivät saavatko helin kokeilla.

siinä minua sitten paineli kahdeksan kandia ja minä kärvistelin kivuissa.

sen jälkeen olen käynyt yksityisellä ja myöhemmin kun jouduin uudelleen operaatioon, ilmoitin etukäteen hyvin vahvasti, että en missään nimessä halua paikalle kuin pakolliset ihmiset.

otan kernaasti vastaan kandit, minkä tahansa muun ruumiinosani tutkimuksiin mutta alapääni on minulle se paikka, mitä en halua ylimääräisille esitellä.

ymmärrän kyllä että jostain niidenkin on saatava kokemusta ja pari olisi vielä mennyt, mutta kahdeksan on minullekkin jo liikaa.

Vierailija
56/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilas on ennenkaikkea ihminen, ei pelkästään hoitohenkilökunnan työaluetta. Lääkärillä/hoitajalla/kätilöllä on hyvä olla ihmistuntemusta sen verran, että ymmärtää potilaiden yksilöllisen kohtelun. Tähän kuuluu se, että potilaan kanssa myös keskustellaan suoraan. Joitakin potilaita ei tippaakaan haittaa vaikka koko kandiryhmä on seuraamassa. Jotkut suorastaan nauttii huomiosta. Toisaalta gynen puolella on pelkopotilaita. Joillakin on paha kiputausta, joillakin trauma lapsuuden seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Tällöin olisi sadistista vaatia, että nämä traumapotilaat kestäisivät opiskelijaryhmän mukanaolon ihan vaan siksi, että "näin meillä on tapana".

Ei potilaat nirsouttaan pyydä naislääkäriä. Ei gynekologisten tutkimusten pelkoa voi poistaa "ryhdistäytymällä". Ihmisiä kuuluu kohdella ihmisinä. Henkilökohtaiset rajat menee meillä kaikilla eri paikoissa. Joku pelkää hammaslääkäri, joku gynekologia ja toinen pimeää. Usein ne, jotka pelkäävät gynekologin vastaanotolla, antavat kyllä muilla erikoisaloilla opiskelijoiden osallistua hoitoonsa. Kyse ei ole "opiskelijavihasta" vaan henkilökohtaisesta tunnereaktiosta.

T: sairaanhoitaja

Vierailija
57/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:56"]

Minulla on samanlainen kokemus tyksistä.

odotin lääkäriä jalat levällään Valmiina tutkimukseen.

kyllä se lääkärikin tuli, mutta niin tuli myös lauma kandeja.

sanallakaan ei aiemmin mainittu heistä, eikä varsinkaan kysytty sopiiko se minulle.

Olin aivan tyrmistynyt ja sanaton, en sitten kehdannut sanoa vastaan kun kysyivät saavatko helin kokeilla.

siinä minua sitten paineli kahdeksan kandia ja minä kärvistelin kivuissa.

sen jälkeen olen käynyt yksityisellä ja myöhemmin kun jouduin uudelleen operaatioon, ilmoitin etukäteen hyvin vahvasti, että en missään nimessä halua paikalle kuin pakolliset ihmiset.

otan kernaasti vastaan kandit, minkä tahansa muun ruumiinosani tutkimuksiin mutta alapääni on minulle se paikka, mitä en halua ylimääräisille esitellä.

ymmärrän kyllä että jostain niidenkin on saatava kokemusta ja pari olisi vielä mennyt, mutta kahdeksan on minullekkin jo liikaa.

[/quote]

Ystävälleni kävi vähän sama juttu ja hänelle jäi tunne, että olisi tullut joukkoraiskatuksi.

Vierailija
58/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 00:58"]

Potilas on ennenkaikkea ihminen, ei pelkästään hoitohenkilökunnan työaluetta. Lääkärillä/hoitajalla/kätilöllä on hyvä olla ihmistuntemusta sen verran, että ymmärtää potilaiden yksilöllisen kohtelun. Tähän kuuluu se, että potilaan kanssa myös keskustellaan suoraan. Joitakin potilaita ei tippaakaan haittaa vaikka koko kandiryhmä on seuraamassa. Jotkut suorastaan nauttii huomiosta. Toisaalta gynen puolella on pelkopotilaita. Joillakin on paha kiputausta, joillakin trauma lapsuuden seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Tällöin olisi sadistista vaatia, että nämä traumapotilaat kestäisivät opiskelijaryhmän mukanaolon ihan vaan siksi, että "näin meillä on tapana".

Ei potilaat nirsouttaan pyydä naislääkäriä. Ei gynekologisten tutkimusten pelkoa voi poistaa "ryhdistäytymällä". Ihmisiä kuuluu kohdella ihmisinä. Henkilökohtaiset rajat menee meillä kaikilla eri paikoissa. Joku pelkää hammaslääkäri, joku gynekologia ja toinen pimeää. Usein ne, jotka pelkäävät gynekologin vastaanotolla, antavat kyllä muilla erikoisaloilla opiskelijoiden osallistua hoitoonsa. Kyse ei ole "opiskelijavihasta" vaan henkilökohtaisesta tunnereaktiosta.

T: sairaanhoitaja

[/quote]

Kuulostaa sille että olet oikealla alalla, hyvin kirjoitettu :)

Vierailija
59/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja lisäisin siihen edelliseen viestiini vielä, että "peli oli jo menetetty" kun kandit tulivat sisään.

värkki leviänä tulo suuntaan, joten ei jäänyt enää mitään peiteltävän varaa itselle.

t.88

Vierailija
60/184 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 01:03"]

Niin ja lisäisin siihen edelliseen viestiini vielä, että "peli oli jo menetetty" kun kandit tulivat sisään.

värkki leviänä tulo suuntaan, joten ei jäänyt enää mitään peiteltävän varaa itselle.

t.88

[/quote]

Tuollainen menisi ainakin minulle sellaiseksi tilanteeksi, että soittaisin potilasasiamiehelle. En tiedä jaksaisinko viedä eteenpäin valituksena, koska tiedän, että silloinhan minulle noloa tilannetta käsittelisi uudestaan isompi ryhmä, mutta kaipaisin ainakin keskustelua potilasasiamiehen kanssa.